Diferencies ente revisiones de «Mariano José de Larra»

Contenido eliminado Contenido añadido
HTPF (alderique | contribuciones)
m Add image from http://tools.wikimedia.de/~emijrp/imagesforbio/
Sin resumen de edición
Llinia 19:
Larra nun ta solu sinon que forma parte d'un grupu de xóvenes inquietos y disconformes que se reúnen nun café de la cai del Príncipe en Madrid. La tertulia ye bautizada como «El Parnasillo», y frecuentenla [[Ventura de la Vega]], [[Juan de la Pezuela]], [[Miguel Ortiz]], [[Juan Bautista Alonso]] o [[Bretón de los Herreros]]. N'avientu de 1828, Larra tien un enfrentamientu nel café con José María de Carnerero, director de ''El Correo Literario y Mercantil'', al que «El duende» había criticao nos sos últimos númberos. Carnetero acude a les autoridaes, que zarren la publicación. Larra yá conseguiere ciertu renome como agudu observador de les costumes y de la realidá cultural, social y política del momentu.
 
El [[13 de agostu]] de [[1829]] casose con Josefa Wetoret. El matrimoniu foi desgraciau y acabaría en separaciónxebra pocos años dempués.
 
Durante 1830, Larra dedícase a la traducción de pieces franceses pal empresariu teatral Juan Grimaldi, al tiempu qu'entama a escribir les suyes propies (en 1831 estrenaría la comedia costumista ''No más mostrador'', inspirada nun vodevil francés). Esi añu sería crucial, puesto que conoz a Dolores Armijo, casada con un fiyu del conociu abogau Manuel María de Cambronero, cola qu'iniciaría una tormentosa rellación en 1831 (al tiempu que siguía casáu con Josefa Wetoret, de la que tuviere un fiyu en 1830).
Llinia 25:
En 1832 vuelve al periodismu de crítica social con ''El Pobrecito Hablador'', na cual escribió col seudónimu de Juan Pérez de Munguía. En ''El Pobrecito'', Larra amosa la ilusión ilustrada y progresista de que ye posible superar, cola esperanza nel mañana, el castellanismu vieyu d'un patriotismu anquilosáu nel pasáu. ''El Pobrecito Hablador'' cesa de publicase en marzu de 1833, dellos meses dempués de que Larra entamare a collaborar con ''La Revista Española'', periódicu d'orientación lliberal que naciere en payares de 1832, aprovechando que la enfermedá del rei dexare'l gobiernu en manes de la reina [[María Cristina de Borbón Dos Sicilias|María Cristina]], abriendo les esperances de los [[lliberalismu|lliberales]]. Col seudónimu de Fígaro, enxertaría crítica lliteraria y política dientro de cuadros costumistes, al abellugu de la relaxación auspiciada pola muerte de Fernando VII. Fairanse famosos artículos como ''Vuelva usted mañana'', ''El castellano viejo'', ''Entre qué gentes estamos'', ''En este país'' y ''El casarse pronto y mal'', ente otros. Más allá de la crítica social, Larra ataca a los carlistes comprometíu cola tresformación política del absolutismu al lliberalismu.
 
En 1834 publicó la novela histórica ''El doncel de don Enrique el Doliente'' siendo protagonista el del drama históricu ''Macías'', prohibíu pola censura l' añu anterior y que estrénase'l 24 de setiembre. Ambes básense na tráxica vida del poeta medieval [[Macías]] y nos sos amores adúlteros, un argumentu que reflexa en ciertu mou la rellación que mantenía con Dolores Armijo. Nel branu de 1834, Dolores abandónalu y marcha de Madrid, en tanto que se separaxebrase de la so muyer, embarazada, que dará a lluz una nena dempués de la ruptura (la segunda fiya tres la que tuvieren en 1832).
 
En 1835 emprendió un viaxe a [[Lisboa]], dende onde embarcó rumbu a [[Londres]] y dempués a [[París]], pasando enantes per [[Bruseles]]. En París quedaríase dellos meses, conociendo a [[Víctor Hugo]] y [[Alexandre Dumas (padre)|Alexandre Dumas]]. Esi añu entamare a publicar en Madrid una recopilación de los sos artículos: ''Fígaro. Colección d'artículos dramáticos, lliterarios, políticos y de costumes''. De regresu en Madrid, trabayó pal periódicu ''El Español''. N'esta época, la preocupación política dominaba nos sos escritos. Larra sofita al entamu al gobiernu de [[Juan Álvarez Mendizábal|Mendizábal]], sin embargu entama a criticalu al observar que la [[desamortización de Mendizábal|desamortización]] redunda en perxuiciu de los más necesitaos. Tres la cayída del gobiernu de Mendizábal, decidió intervenir na política activa a favor de los [[lliberalismu moderáu|moderaos]], siendo elexíu diputáu por Ávila (1836). El [[Motín de La Granja]] (12 d'agostu de 1836), cola que se restaura la [[Constitución de 1812]], impidió que tomara posesión del so escañu.
 
El so creciente desalientu ya inconformidá ante el cursu de la sociedá y la política españoles xunto col dolor que-y produxo la so separaciónxebra definitiva de Dolores Armijo (Larra visitárela en Ávila en febreru de 1836, ensin conseguir nengún resultáu positivu) quedaren reflexaos nes sos últimos artículos. Quiciás el más notable ye ''El día de difuntos de 1836'', publicáu en ''El Español'', nel que detrás del so habitual ironía apaecía un fondu pesimismu. El 13 de febreru de 1837 Dolores Armijo, acompañada de la so cuñada, visítalu en so casa, comunicándo-y que nun había ninguna posibilidá d'acuerdu. Apenes salieren les dos muyeres de la casa, suicidose d'un pistoletazu na vidaya derecha. Tenía veintiocho años.
 
==Significación==