Diferencies ente revisiones de «Reinu de Galicia»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 1:
El '''Reinu de Galicia''', fo una entidá política surxida na [[Edad Media]] que gobernada como [[monarquía]] demientres un curtiu periodu de tiempu, quedó xuncida al [[reinu de Lleón]] y a lo cabero a la [[corona de Castiella]], sirviendo de bas para formar na [[Edá Contemporánea|contemporánea]] la rexón de Galicia, [[Historia de Galicia|precedente históricu]] de la [[Comunidá Autónoma de Galicia]].
{{correxir}}
 
Los antecedentes de la constitución del Reinu de Galicia remonten al [[sieglu X]], tres el repartu de los dominios de [[Alfonsu III d'Asturies]] en [[910]] y la asignación al so fíu [[Ordoñu II de Lleón|Ordoñu]], quien en [[914]] fo proclamáu rey de Lleón, enta que nun no hay unanimidá pa les afirmaciones de que fo ya n'esti tiempu cuando quedó constituyíu como reinu independiente, nin tampocu colos periodos de gobiernu de [[Sanchu Ordóñez|Sanchu]], del [[926]] al [[929]], y [[Bermudu II de Lleón|Bermudu]], del [[982]] al [[984]].<ref>[http://www.canalsocial.net/GER/ficha_GER.asp?id=8023&cat=historia Reino de Galicia, en la enciclopedia GER]</ref>
El '''Reinu de Galicia''' foi una entidá política (Ss.[[409]] - [[1833]]) situada nel Suroeste d'[[Europa]], y nel Noroeste de la [[Península Ibérica]] que foi evoluyendo territorialmente a lo largo de los sieglos.
 
En cualquier casu, ye por un nuevu repartu, el de los dominios de [[Fernando I de Castiella y Lleón]], que [[García de Galicia|García]], el so fíu menor, fo proclamáu Rey de Galicia, en dos periodos, de [[1065]] a [[1071]] y de [[1072]] a [[1073]], hasta que fo depuestu y encarceláu por [[Alfonso VI de Lleón y Castiella]] y el reino incorporáu al de Lleón. A la muerte de García de Galicia, nel [[1090]], el reinu de Galicia ye dixebráu garrando como referencia al [[ríu Miñu]] y el [[condáu de Portugal]] xerme al tiempu de la constitución del [[Reinu de Portugal|reinu independiente de Portugal]] dende [[Alfonso I de Portugal|Alfonso Enríquez]]. Llueu de [[1230]] con [[Fernando III de Castiella]], el reinu lleonés quedó xuncíu dafechu a [[corona de Castiella]].
== Territoriu y Conceutu ==
El nome de reino conservóse demientres l'[[Antiguu Réxime]],<ref>Los [[corona de España|monarcas españoles]] han empleado y emplean el título honorífico de '''rey de Galicia'''</ref> hasta ser sustituida oficialmente con la [[División territorial de España en 1833|reforma administrativa española de 1833]], aunque siguió siendo empleada con fines honoríficos y protocolarios. Algunos sectores políticos han propuesto su recuperación como denominación oficial de la Comunidad Autónoma.,<ref>[http://www.elcorreogallego.es/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=8&Itemid=11&idMenu=36&idNoticia=59180 El Correo Gallego, 27/06/2006, ''O Partido Galeguista propón Reino de Galicia'']</ref><ref>[http://www.galicia-hoxe.com/?idMenu=149&idNoticia=111008 Galicia Hoxe, artículo de opinión de Avelino Abuín de Tembra, ''Reino vs Nación'']</ref>
 
También emplégase esti nome pa designar, endientro del so contextu, al reinu que igüóse baxo'l domín de los [[suevos]] ente los sieglos [[siglo V|V]] y [[siglo VI|VI]], en parte los territorios que pertenecieren a les provincies [[Antigua Roma|romanes]] de ''[[Gallaecia]]'', y del norte de la ''[[Llusitania]]'',<ref>[http://books.google.com/books?id=aGc2GwyvuEgC&pg=PA196&dq=historia+de+Galicia&lr=&as_brr=3&hl=es&sig=9lgLud9ls80s0f6QyV_h9zkZbig#PPA196,M1 Papers presented at the Colóquio "Suevos--Schwaben", held Mar. 4-6, 1996, at the Universidade do Minho in Braga, Portugal.]</ref> y cuya historia forma parte de algunas de las reivindicaciones historiográficas del [[Galleguismo (política)|galleguismo]] y corriente próximas.<ref>{{cita|Los suevos crearon nuestra esplendente nacionalidad, nos infiltraron las salvadoras doctrinas del cristianismo y echaron las bases sobre que descansó aquella monarquía, forma constitutiva de la organización política| José RODRIGUEZ GONZALEZ, ''Compedio de la historia general de Galicia'', Santiago, 1928, p. VI.}}</ref><ref>[http://www.h-debate.com/cbarros/spanish/mitos.htm#_ftn1 Carlos Barros, "Mitos de la historiografía galleguista", Manuscrits. Revista d’història moderna, nº 12, Barcelona, 1994, pp. 245-266.]</ref><ref>{{cita|Os suevos resultaron conquistados polos invadidos e triunfou a insularidade étnica e cultural do noso país. [[Alfonso Daniel Rodríguez Castelao]], "Sempre en Galiza", p. 262.}}</ref>
Por destacaos autores coetáneos a fin de la dominación romana, y conseguiente transformación experimentada per [[Galicia]], que pasa de provincia romana a reinu de manos de los [[suevos]], conócese la extensión territorial dúna [[Galicia]], que proporciones muncho mayores a les actuales, cuyos límites permanecen prácticamente intautos fasta'l S.XII, momentu nel que [[Pertual]] dexa de pertenecer a [[Galicia]] y [[Llión]] dexa de selo pa cobrar personalidá propia.
 
== Precedente: el espacio galaico en el siglo VIII ==
El territoriu de [[Galicia]] nesta dómina (Ss. IV-V d.C) aparez d'aquella relatada por numerosos autores de la época, asina l'hestoriador y teólogu gallegu [[Pablo Orosio]], a comienzos del sieglu V d.C na so obra Historiarum explica que ''Cantabri et Astures Gallaecie provinciae portio sunt'', ye decir, [[Cántabros]] y'[[Astures]] forman parte de la provincia [[Gallaecia]], idega qu'el cronista bracarense [[Hidacio]] reflicte de igual xeitu nel so Cronicon a mediaos del sieglu V d.C, onde denomina Campus Gallaeciae (Campos de Galicia) a la gran llanura conocida güei como Terra de Campos, na actual [[Castiella y Llión]]. Posteriores autores como Santo Isidoro, nel sieglu VII continuan a facer fincapié na extensión de Galicia, yá baxo'l dominiu visigóu asina na so obra Etymologiae matiza que "Asturia e Cantabria, son rexones situadas en Galicia", rexones partes sunt provinciarum (…) sicut in Gallicia; Cantabria, Asturia.
 
Tres la [[invasión musulmana de la Península Ibérica]] nel [[711]] y el desaniciu del [[reinu hispanovisigodu]], l'estremu noroccidental de la península conocíu como ''[[Gallaecia]]'' igüau n'espaciu fronterizu, fo escenariu demientres la segunda metada del [[sieglu VIII]] de la espansión del [[reinu d'Asturies]] en oposición al [[Omeyas|dominiu de los Omeyes]].
== El Reinu Suevu de Gallaecia ==
 
El título de [[Conde]], yera una de las dignidaes calterístiques por les que reconocíense dalgunos miembros detacados de la nobleza [[Hispania visigoda|hispano-visigoda]] pero tamién a dellos gobernadores de villes o territorios.<ref name="Montejo">[http://books.google.es/books?id=CwJXAAAAMAAJ&pg=PA254&dq=condado+de+Galicia&lr=&as_brr=1#PPA253,M1 Benito Montejo. ''Disertación sobre el principio de independencia de Castilla(...)''. Memorias de la Real Academia de la historia. Real Academia de la Historia. pag. 253. 1799.]</ref>
El Reinu de los [[Suevos]] configúrase como la estructura política más antigua de les actuales rexones de [[Galicia]], norte y centro de [[Pertual]] y zones de [[Asturies]] y [[Llión]] ([[conventus asturum]]) después de la caída del [[Imperiu Romanu]]. Ye'l primeru Estáu Medieval, ya'l primeru en separase del [[Imperiu Romanu]] en acuñar [[moneda]]. Los suevos yeren un puelbu xermánicu que tendría entrao pel noroeste de la [[Península Ibérica]] en 409 o 410 núna vaga migratoria o guerrera, mas con poca población (entre 20.000 y 40.000 persones). Tomaron control del territoriu aína mas que, debio al so númberu reducíu, nun modificaron grandemente la estructura nin la cultura en que s'asitieren. El [[Cronicón de Idacio]] ye una de les fontes que más datos nos aporten sobre la estadía desti pueblu nel noroeste peninsular y ye de gran valir por tratase d'una fuente contemporánea a los fechos señalaos.
 
Cola expansión asturiana en tiempu de [[Alfonso I d'Asturies]] que llevólu a ocupar las ciudaes de [[Lleón (ciudad)|Lleón]] y [[Astorga]],<ref>{{cita|52. (...) Hurbes quoque Legionem atque Asturicam ab inimicis possessas uictor inuasit. Campos quem dicunt Goticos usque ad flumen Dorium eremauit et Xpianorum regnum extendit(...)|''Chronicon Albeldense''}}</ref> el territoriu de Galicia quedó llueu del [[760]] baxo la autoridá de los monarques d'Asturies quienes más alantre ellevarían el gobiernu del territoriu al frente de un ''comite''<ref name="Masdeu">[http://books.google.es/books?id=ZswWe5--xPUC&pg=PA168&dq=condado+de+Galicia&lr=&as_brr=1#PPA168,M1 ''Número, época y órden de los Condes de Galicia hasta entrado el siglo XII'', en ''Historia critica de España, y de la Cultura Española''. Juan Francisco Masdeu, 1795]</ref> en su obra ''Historia critica de España, y de la Cultura Española''. Masdeu se basó en el ''[[Chronicon Albeldense]]''
El sistema monetario [[galaico-suevo]] foi'l primeru en emancipase del [[Imperiu Romanu]], la Iglexa gallega transformóse núna institución política del Reinu y formalizose la destribución interior demográfica de [[Galicia]] en [[parroquias]], instituciones [[celtes]] que se caltuvieron, del mesmu xeitu que la estruturación comarcal en arciprestados.
El primer conde, ye'l caballeru Conde Don Pedru, citáu pola Albeldense na so curtia crónica del reináu de [[Ordoño I d'Asturias]], faciendo frente a un ataque normandu,<ref>{{cita|60. (..)Eius tempore Lordomani iterum uenientes in Gallicie maritimis a Petro comite interfecti sunt(...)|''Chronicon Albeldense''}}</ref> episodiu asítiase nel [[859]].<ref>Libro I de la España Arabe 120, citado por Masdeu 169</ref> Don Pedru ye sucedíu por Fruela Bermúdez, o Froilán, según la crónica, ''Gallicie comite''. Este conde llideró una revuelta contra el rey Alfonso,<ref>{{cita|61. ''(...)Istum in primo flore adulescentie primoque regni anno et sue natiuitatis XVIII° ab apostata Froilane Gallicie comite per tirannidem regno pribatur, ipseque rex Castellam se contulit(...)''|''Chronicon Albeldense''}}</ref> pero morrió na primavera de [[876]].
 
Hacia el [[885]], la titularidá del condáu, que pasare a la dinastía real de [[Alfonso III d'Asturies|Alfonso III el Grande]], recayó nel so fíu Ordoño, asistíu por un conseyu hasta algamar la edá pal gobiernu de Galicia que llegaría a mantener a lo llargo de so vida. Más sero, como resultáu de la cris política establecía na etapa cabera del reináu d'Alfonsu, Ordoñu sedría declaráu soberanu de Galicia, aprovechando esti sofitu más adelante, para algamar el tronu del [[reinu de Lleón]].
El orixe del reinu atópase nel sieglu V d.C., cuandu los [[suevos]] definitivamente s'asientan na antigua provincia romana nomada [[Gallaecia]]. Estos, encabezaos polo so rey, Hermerico (que habia firmáu un foedus co'l emperador romano [[Honorio]], pelo que concedíase-y la soberanía, ye decir, la total independencia de Roma), fixarían la so corte na antigua [[Bracara Augusta]], creando asina lo que se nomaría ''regnum suevorum'', ''"regnum galliciense"'' o Reino Suevo, comenzando el so reinado nel 409. Nel 449 el primeru rey suevu nacido en Galicia, Requiario (fíu de [[Réquila]], nieto de [[Hermerico]]), decide convertir el reinu en católicu, al igual que la mayoría de la so población, aínda que del 465 al 550 volveríase al arrianismu.
 
== Orixen: la triarquía del reinu d'Alfonsu III ==
Un sieglu más tarde les diferencies entre los nativos [[galaicos]] y los [[suevos]] comenzarían a desaparecer, este fechu tendría por resultado que los autores coetáneos se refieran al reinu nese momentu como '''Galliciense Regnum''', y'a los reis indistintamente coma ''Regem Galliciae'', ''Rege Suevorum'' o ''Galleciae totius provinciae rex'', mesmu los bispos como [[Martín de Dumio]] serán reconocíos como ''episcopi Gallaecia''. Todo esto propicia que nel sieglu VI d.C., podamos yá falar de la existencia del '''Reinu de Galicia'''.
 
Hacia el [[910]], na etapa cabera de los sos 42 años de reináu, [[Alfonsu III d'Asturies|Alfonso III el Grande]] tuvo que afrontar la situación de cris provocada por las presiones de sus hijos García, Fruela y Ordoño sobre la cuestión sucesoria y ante el temor de ver sus rivalidades degenerar en mayor violencia o incluso de un enfrentamiento directo con García, quien había levantado un ejército, resolvió dividir el reino entre ellos, asignándoles respectivamente León, Asturias y Galicia.<ref name=ref_duplicada_2>(Montejo, 251)</ref>
== La Galicia Visigoda ==
Nel añu 585, [[Leovixildu]], rei visigóu de [[Hispania]] ya [[Septimania]], consigue rematar co'la independencia política que los [[reis suevos]] mantuvieren en [[Galicia]] dende'l añu 409, derrotando al últimu rei suevu, [[Andeca]]. Deste xeitu, el territoriu della nomada entós [[Gallaecia]], pasa a formar parte della órbita de poder de [[Toledo]], dende onde los monarcas visigóus exercían el so poder tras ser expulsados della [[Galia]] pelos [[francos]].
El periodo de gobiernu visigóu en [[Galicia]] nun supuso ningún cambio brusco en relación a époques pasades, de xeitu que a excepción de les diócesis situaes na [[Lusitania]], les diocesis gallegues siguieron a desarrollar la so actividá con notable normalidá, manteniéndose activas les dióceses de [[Braga]], [[Porto]], [[Tui]], [[Iria]], [[Britonia]], [[Lugo]], [[Orense]], [[Astorga]], [[Coimbra]], [[Lamego]], [[Viseu]] y'[[Idaña]].
 
En la situación de triarquía resultante, al declararse soberanos cada uno de cada territorio, García, el mayor de los hermanos, apoyado posiblemente por el conde de Castilla,<ref name=ref_duplicada_2 /> logró además tras una demostración de fuerza, recibir el título de ''Princeps Regnum Legiones Regente'' y considerado desde entonces fundador de la dinastía leonesa según el cómputo establecido en la ''dotación de Ardanza'' del conde Fernán González de [[912]].<ref>Yepes, tomo I, esc. 30 citado por Montejo, 251</ref>
La organización territorial heredada de sieglos anteriores non muda, y mesmu les élites culturales, relixiosas asina comu aristocrátiques aceptaron a los nuevos monarcas, que si bien tenían la sa corte en Toledo, asumían el control político de trés antiguos reinos; [[Hispania]], [[Septimania]] y [[Gallaecia]], de xeitu que nos concilios relixiosos como'l realizáu en Toledo nel añu 589 estaben presentes ''episcoporum totius Hispaniae'', ''Galliae et Galletiae'' ye decir, "bispos de toda Hispania, Galia ya Galicia", esta conceución tripartita atópase a lo llargu del gobiernu visigóu dende'l añu 585, diferenciando mediante diversas fórmulas les trés entidades visigodas nos documentos como: ''fines Spanie, Gallie, Gallecie'' o ''Spaniae et Galliae vel Gallitiae'' entre otres. Destaca nesti contexto a figura de San Frutuoso, bispo galaico de ascendencia visigoda, famoso poles numeroses fundaciones llevaes a cabo por el en todo l'occidente peninsular, casi siempre en lugares agochados nas montañas ya mesmo islles, sobresaliendo la so austeridá. Lo ciertu ye que les últimes décades della [[monarquía visigoda]] foron de marcada decadencia, debido en bona parte a la redución del comerciu c'una importante mingua della circulación monetaria, consecuencia directa della imposición del poder musulmán a principios del [[sieglo VIII]] pelo [[mediterráneo]] sur. La [[Gallaecia]] verase afectada peles mesmes pautas. Ye d'aquella cuandu [[San Frutuoso]] denunció un estado xeneralizado de retroceso cultural, pérdida della dinámica de tiempos atrás, e asina abrolló un ciertu grao de descontento nel altu clero galaico. Asina, nel X Concilio de Toledo, nel añu 656, Frutuoso, pertenecente a círculos de poder visigóus asumió la silla metropolitana de [[Braga]], aconteciendo estu previa renuncia del so titular Potamio, quien además reconocía explicitamente la crisis de la vida eclesiástica. Na mesma ocasión los allí xunidos anulaben el testamentu dexado pelo bispo Recimiro de Dumio, pues nel donaba les riqueces della diocesis-monasterio a los probes.
 
Alfonso abandonó el poder, retirándose a Asturias, luego hacia [[Santiago de Compostela]] y finalmente, hacia [[Zamora (España)|Zamora]], donde contaba con el apoyo del obispo de Astorga, tras haber liderado una campaña militar contra los musulmanes, falleciendo en el [[912]].<ref name="Montejo" /><ref>''Alfonso III'', en el ''Diccionario histórico, ó Biografia universal compendiada''. Ed. Narciso Oliva, Barcelona, 1812.</ref>
La crisis final visigoda remontaría al reináu de [[Éxica]]. Esti monarca declaróse heredero al so fíu [[Witiza]] ya yá en vida asociólo al tronu, nel añu 698, pese a que la ley visigoda obligaba a la eleición dun nuevo rei ya non a la transmisión hereditaria. Dicha asociación constituye en entregar-y'el gobiernu della [[Gallaecia]], exerciendo como rey con capital en [[Tuy]]. Witiza va a ser rei della [[Gallaecia]] cuando menos hasta la muerte del so padre, lo que supone una situación novedosa nesta etapa final ya conflictiva della [[monarquía visigoda]], evidenciando la actividá política que [[Galicia]] conservaba cien años después del fin della [[monarquía sueva]]. Nel añu 702 cola muerte de Éxica, Witiza asume tamién el gobiernu de [[Hispania]], trasladándolo a [[Toledo]] onde gobernaría hasta l'añu 710. Tras la sa muerte, un sector aristocrático visigóu impedió la subida al tronu del so fíu [[Axila]], imponiendo pela fuerza a Rodrigo, lo que supuso un irresoluble conflicto civil entre los sos partidarios ya los dellos fíos de Witiza. Será nel añu 711 cuandu los enemigos de [[Rodrigo]] logren que un exército musulmán cruce l'estrechu de Xibraltar ya presente batalla a Rodrigo en [[Guadalete]], onde este ye derrotao, fechu que marca el fin del gobierno visigóu en [[Hispania]], y que tenerá una transcendencia histórica total para les dos restantes entidades polítiques: [[Gallaecia]] ya [[Septimania]].
Nel añu 715 [[Abd al-Aziz ibn Musa]] toma por esposa a la viúda de Rodrigo, llamada [[Exilona]] titulada ''reginam Spanie'', confirmando la continuidá dinástica, transferida asina lexitimamente al gobernador musulmán. Con este fechu los gobernantes musulmanes consideráronse politicamente continuadores del anterior Estáu y'asumieron los atributos detenidos antes pelos reis visigodos de [[Toledo]]. Deste xeitu, cola conquista de toda [[Spania]] pelos musulmánes, además delles ses fronteres, los emires cordobeses serían conocidos co'l tíduo de rex Spanie. A partir dese momentu comienza una nueva conceución xeográfica, pues España va ser el nome co¡l que se designe al territorio musulmán, y Galicia al territorio cristiano. Asina l'historiador [[Al-Maqqari]] dexa claro la extensión del dominiu musulmán al referise a la conquista de comienzos del sieglo VIII:''"Non quedó lugar sin dominar en Al-Andalus si exceptuamos el país de Galicia"''
 
La hostilidad entre los hermanos García y Ordoño quedó patente con la ocupación de los pasos del [[Bierzo]] y del [[El Cebrero|Cebrero]], que llevaron al aislamiento de Galicia de la meseta durante todo el reinado de García, mientras que cada hermano promovía cambios legislativos independientes en cada reino.<ref>(Montejo, 265)</ref>
== La formación de la nueva monarquía en Galicia y'Asturies ==
 
Ordoño fue proclamado Rey de Asturias y de León el [[19 de enero]] de [[914]], y decidiendo el desplazar su corte desde Galicia, nombró al conde Aloito al frente del gobierno de esta, y a su hijo, Gumersindo, titular del [[Archidiócesis de Santiago de Compostela|obispado de Compostela]] en el [[920]].<ref name=ref_duplicada_1>(Masdeu, 170)</ref>
Tras la caída de les provincies de [[Hispania]] nel añu 714, y de la [[Septimania]] nel 719, baxo dominio musulmán, la [[Gallaecia]] va ser la única entidá alministrativa na [[Península Ibérica]] que apenas conozca la pegada musulmana, calteniendo intactas y en plena evolución histórica les sos estrutures socioeconómiques heredades del pasáu [[galaico-romano]] y [[suevo]]. Asina atopámonos c'un territorio dende'l [[Mar Cantábrico]] fasta'l [[río Duero]], que yá nun s'atopa lligáu al gobiernu visigóu dende Toledo, nin tampocu al so herederu políticu al [[Emirato Omeya de Córdoba]], en última instancia supeditado a Damasco. La decadencia ya la final desaparición del Estáu visigóu, supón un vacío de poder central, ye decir, la culminación della dependencia política dellos puelos del noroeste respecto Toledo, propiciando que los nobles locales [[gallegos]], [[astures]] ya [[vascos]] del momentu, emerxan con fuerza dende los sos señoríos, que tentarán acrecentar bien pola vía della diplomacia, mediante pactos ya matrimonios, bien pola vía delles armes procurando imponerse ante los demás.
 
== Galicia y su entorno en los siglos X y XI ==
En contraste ya pesar della aparente convulsión política de comienzos del sieglu VIII, la red eclesiástica gallega nun sufrió alteraciones demasiado profundes, ya mientres [[Asturies]] continuó careciendo de sede episcopal hasta finales del sieglu IX, [[Galicia]] mantuvo úna total continuidá relixiosa dende la época galaico-romana polo menos en trés [[diócesis]]: [[Lugo]], [[Britonia-Mondoñedo]], ya [[Iria]], onde los sos bispos residieron ininterrumpidamente nas sas respectivas sedes, ya nominalmente n'otres cinco más: [[Braga]], [[Orense]], [[Tuy]], [[Lamego]] ya [[Dumio]]. De cierto, ante la inseguridá político-relixiosa, los bispos destes dioceses residieron n'otras sedes, de fechu en Lugo acoyéronse temporalmente a los bispos de Braga ya Orense, na diocese de Iria a los de Tuy ya Lamego, ya en Britonia-Mondoñedo al de Dumio.
 
Las políticas de [[Ramiro III de León]] favorables a los intereses de los condes castellanos y leoneses, provocaron el descontento de la nobleza gallega. El conde Rodrigo Velásquez, padre del por entonces obispo de Santiago, don Pelayo, apoyó la revuelta que llevó a la proclamación el [[15 de octubre]] del [[982]] como Rey de Galicia de [[Bermudo II]], nieto de Fruela II,<ref name=ref_duplicada_1 /> enfrentándose posteriormente frente durante dos años a los fracasados esfuerzos militares de Ramiro por recuperar su dominio. Tras la muerte de Ramiro, Bermudo fue proclamado pacíficamente rey de León,<ref>(Montejo, 296)</ref> legando nuevamente el gobierno de los Estados de Galicia a Rodrigo Velásquez. Sin embargo, el descontento de Rodrigo Velásquez por la deposición por orden real de su hijo al frente del obispado compostelano, le llevó a enemistarse con el monarca y promover una sublevación en el [[986]].<ref name=ref_duplicada_1 />
Esti contexto ye de difícil interpretación histórica pa l'estudiu de les instituciones polítiques principalmente pola carencia dúna documentación propia de la época (sieglos VIII y IX). La primera mención a ún personaxe con atribuciones señoriales después de la derrota visigoda atópase n'un documento del añu 812, denominado ''[[Testamentum Regis Adefonsi]]'' (testamento del rey Alfonso) onde se describe a ún noble de nome [[Pelayo]] (Pelagius), que tendría luchado na rexión de Asturies núna revuelta contra'l poder musulmán en [[Cuadonga]] posiblemente señor del territorio onde se sitúa [[Cangues d'Onís]] onde tendría vivido alredor del añu 710, siendo'l ciclu cronísticu de [[Alfonso III]] el que lo describa con mayor detalle pese a ser posterior.
 
Bermudo nombró entonces conde de Galicia a Guillermo González, quien lucharía durante los años siguientes contra Rodrigo Velásquez. El antiguo conde gallego se alió con el [[califato de Córdoba]], propiciando la campaña de [[Almanzor]] del [[997]] que llevó al asedio de la ciudad de León en cuya defensa resultaría muerto Guillermo González.<ref>(Masdeu, 172</ref>
Llama la atención que nes cróniques como la Bizantino-arábigo o la Crónica Mozárabe, redactaes nos años 741 ya 754 respeutivamente, non se mencione ni a la figura de [[Pelayo]] ni de la so revuelta en [[Cuadonga]], lo que segundo autores actuales pone en duda seriamente la relevancia o la propia existencia del mesmu Pelayo ya del mitu de [[Cuadonga]]. Les alusiones musulmanas a esta rebelión, asina nel Ajbar Machmúa dícese: ''"Los gallegos, aprovechando la contienda civil entre los musulmanes de mediados del sieglo VIII, subleváronse contra l'islam y'apoderáronse de todo'l distrito de Asturies"'', tamién Al-Maqqari fai mención a estu: ''"Dice Isa ben Ahmad Al-Razi que en tiempos de Anbasa ben Suhaim Al-Qalbi, alzóse en tierres de Galicia un asno salvaxe llamado Belai",'' si bien ye ciertu que estes al igual que les cróniques cristianes fueron escrites más de sieglu ya mediu después destos supuestos acontecimientos.
Les referencies más descriptivas desti noble llamado [[Pelayo]], llegan a finales del sieglu IX, onde son numerosas los orixes que se y-adxudican dende les tardíes cróniques cristianes. Para la [[Crónica Albeldense]], Pelayo era nieto de [[Rodrigo]], últimu rei visigóu de Toledo, para la [[Crónica Rotense]] foi escoyido en concilium pelos propios [[astures]] como obligaba la ley eleutiva visigoda, y pa otres fuentes foi mesmu descendiente dellos propios [[Leovixildo]] ya [[Recaredo]] o fíu del duque visigóu, [[Fáfila]]. En cualquier caso lo único que se puede afirmar ye que la figura de Pelayo, convertida en mito, posiblemente se baseara nun dellos munchos señores cristianos dellos [[principados comarcales]] della [[Gallaecia]] nesi momentu, teniendo una relevante importancia nel llamado [[Reino dellos Astures]] a comienzos del [[sieglu VIII,]] dende la so modesta corte en [[Cangues d'Onís]], algu que nun entra en desacuerdu col relato del musulmán [[Al-Maqqari]] que lo describe como: ''"un infiel llamado Pelayo, natural de Asturies en Galicia"''. Este sería sucedido polo so fíu llamado [[Fáfila]], pero por corto espacio de tiempo.
 
Hacia [[1090]]<ref>[http://books.google.es/books?id=fsWF1eSVB8UC&pg=PA160&dq=condado+de+Galicia&lr=&as_brr=1#PPA160,M1 José Ortiz y Sanz, ''Compendio cronológico de la historia de España'', pag. 160. (1796)]</ref> [[Alfonso VI de Castilla|Alfonso VI]], acordó recompensar a los diferentes líderes extranjeros que le habían apoyado en diversas campañas militares esposándoles con varias de sus hijas y cediéndoles el gobierno feudal de varios territorios y así [[Raimundo de Borgoña]] quedó casado con ''Doña Urraca'', hija legítima del rey, y encargado del gobierno de Galicia con el título de Condado de Galicia, siendo designado también en la línea sucesoria. Por su parte, [[Enrique de Borgoña|Enrique de Lorena]] quedó casado con [[Teresa de León|Doña Teresa]] quien recibió en dote las tierras ganadas en Portugal con el título de [[Condado Portucalense]], que declarado vasallo del rey de Castilla, accedería a sus cortes. El hijo de estos, [[Alfonso I de Portugal|Alfonso Enríquez]], lograría por las armas ser proclamado el primer [[rey de Portugal]].<ref>[http://books.google.es/books?id=OB8NAAAAYAAJ&pg=PA326&dq=condado+de+Galicia&lr=&as_brr=1#PPA311,M1 José Álvarez de la Fuente, ''Succesión Real de España: Vidas y hechos de sus esclarecidos Reyes de León, y de Castilla, desde Don Pelayo(...)'', pag. 311, ed. de 1773. Ed. digitalizada en google books]</ref>
== Orixe y consolidación del Regnum Christianorum ==
Cola muerte de [[Fáfila]], les [[cróniques alfonsines]] relaten la entrada dun señor territorial llamado [[Alfonso]], de orixe cántabro, que se tendría casado cola hermana de Fáfila ampliando con estu los sos dominios. Asina'l pequenu reinu/señoríu iniciado por [[Pelayo]] medra pela vía matrimonial perdiendo la so condición estrictamente astur, para ser una entidá onde'l caráuter [[cristiano]], ya sobre tóu'l mesmu marcu xeográficu, serán los puntos de unión entre estos [[señores cantabro-astures]] que irán acrecentando y'unificando con otros territorios el so propiu dominiu. Pasamos asina dun pequenu reinu/señoríu nel oriente asturiano, a un territorio mayor que será col tiempo autoproclamado como [[Regnum Christianorum]], o reino dellos Cristianos, pues foi'l factor relixioso, libre de vasalaxe directa a [[Córdoba]], un importante pretexto para la integración dellos distintos puelos de toda la [[Gallaecia]].
 
Les cróniques explican esta expansión territorial por medio de "repoblaciones", suxeriendo que [[Alfonso I]], repobló: "Asturies, Primorias, Liébana, Trasmiera, Sopuerta, Carranza, Bardulia ya la parte marítima de Galicia". Ensín embargu l'analís arqueolóxico ya documental tién demostráu en dates recientes que todo'l norte ya noroeste peninsular foi habitado siempre peles mesmes xentes, logo, debemos entender tal afirmación non como un repoblamiento de xentes sobre una tierra deshabitada, sinón como un ordenamiento baxo un poder señorial, ye decir baxo la esfera de influencia de [[Alfonso I]] sobre uns territorios que vivían al marxe duna autoridá estatal superior.
 
Nel añu 757 [[Alfonso I]] ye sucedíu pelo so fíu [[Fruela]], después de que este asesinara al so hermano Vimara nes disputes por heredar el trono paterno. Esti acrecentó los dominios dellos sos proxenitores más allá del cordal Cantábrico, teniendo que facer fronte a numerosas revueltas, pues non todos los nobres gallegos aceutaron de buen agrado la sa autoridá, como amuesa la redaución rotense della Crónica de Afonso III onde dice'': "A los puelos de Galicia, que contra el se revelaron, venciólos ya sometió a toda la provincia a fuerte devastación"''.
Después de once años de gobiernu, [[Fruela]] ye asesináu por un sector della nobleza que se y-oponía. Ensín embargu non foi'l so fíu Alfonso, el que más tarde sería conocido como [[Alfonso II]], el que le sucedió, pues un noble de nome [[Aurelio]] accedió al tronu apoyado por un seutor aristocrático afín política o territorialmente a él, desplazando a Alfonso II del gobiernu. El orixe de Aurelio, quen gobernaría entre los años 768 e 774, ye incierta como la mayoría destos "princeps" o señores con atribuciones reales, un enigma histórico. Les dos redauciones della [[Crónica de Alfonso III]] vienen coincidiendo práuticamente nel mesmu, tuvo que facer fronte a una rebelión campesina, concretamente la [[Crónica Rotense]] explica: ''"Nel so tiempo los homes de condición servil alzáronse en rebelión contra los sos señores, mas, vencidos pela dilixencia del rei, fueron reducidos a la antigua servidumbre"'', población campesina local que foi entrando en dependencia nos dominios agrarios della nobleza ya della Iglexa, y'oposta pelo tanto al procesu de restauración della autoridá dellos monarcas, entendida esta nún sentíu políticu-institucional.
Muerto Aurelio, un nuevu noble de nome [[Silo]] (774-783), toma por esposa a [[Adosinda.]] El fechu de que'l lexítimu herederu Alfonso, continuara a non poder acceder al tronu, fai pensar a numerosos autores que [[Silo]] contó cola aida della mesma faución nobiliaria que apoyó la subida de [[Aurelio]]. Del, consta que era un, "axeno a la tierra", ya pelo fechu de instalar en [[Pravia]] la sa corte, ye decir, llevala dende l'oriente asturiano hasta l'occidente, ya de poseer tierres nel oriente gallegu, parece que la so orixe situóse nes tierres occidentales d'[[Asturies]] y'orientales de [[Galicia]]. El Diploma del rey Silo, que asegura que'l príncipe Silo tenía propiedades nes proximidades della ciudá de [[Lugo]], refuerza la tesis della so orixe occidental. Tamién esti soberano tuvo que facer frente nel so reinado a una revuelta dellos puelos gallegos, continuación ensín duda dellas habidas contra los reis [[Froila I]] y'[[Aurelio]]. Asina'l cronista Sebastián cuenta: ''"A los puelos de Galicia que se rebelaron contra él, venciólos en combate nel Monte Cubeiru ya sometiólos al so imperiu".'' Con seguridá la naturaleza desta rebelión seya la mesma delles anteriores; ye decir, la oposición a la integración forzosa nuna estructura estatal superior.
Nuevamente a la muerte de Silo, accede otro señor territorial, [[Mauregato]] (783-788), que se rebela contra los oficiales de palacio, apoderándose del reinu de [[Silo]] faciendo que [[Alfonso II]] se tenga que exiliar en tierras della sa madre, la vasca Munia. Les cróniques afonsines omiten a veces el so reinado, y'a maioría faino tirano y'usurpador. Ensín embargu, el so reinado foi contemporáneo della fabricación dun himnu apostólico a Santiago, ya della importante quereya adopcionista. Finalmente, sube al tronu [[Vermudo I]], sobredicho el Diácono, entre los años 788 ya 791 tras suceder a [[Mauregato]]. Algunos autores apuntan a la Galicia propiamente dicha, como posible cuna della sa madre, lo que sumaría apoyos nel occidente del reinu, ya de fechu l'acceso al poder ensín ningún tipo de dificultá fai suponer a los investigadores que contó con l'apoyo della mesma nobleza que apoyó a [[Mauregato]] na cumbre del poder. Les cróniques afonsines explican la sa vinculación familiar con Aurelio, faciéndolo hermano desti, ya finalmente remontando la so orixe al dux visigodo [[Pedro]], tampocu faltan documentos medievales que aseguren que casó cúna aristócrata galega llamada [[Ursinda]], nieta del [[conde Sisebuto de Coimbra]] ya fía del rey visigodo [[Witiza]], pues existía la necesidá ideolóxica de facer entroncar a estos señores territoriales co'l pasáu visigóu para dotalos de poder lexítimo, una constante neogótica. Lo que con certeza sí sabemos, ye que nel añu 791 dexa de gobernar, siendo sucedido por Afonso II, quién sí presenta auténticos atributos reales ya cuyo gobierno ye de especial importancia para [[Galicia]].
 
== Alfonso II y la tumba apostólica ==
Tras un período de conflictividá entre los diferentes prínceps astur-galaicos, col reináu de [[Alfonso II]] acontece un importante cambeo político, pásase dúna anexión forzada a la integración pacífica dellos '''populos Gallecie''' ("puelos de [[Galicia]]") nel senu della Corona. Ensín duda'l reináu de Alfonso II supuso un importante avance nel procesu de consolidación della institución Monárquica, lo que fizo pensar a más dún que debió ser beneficioso para'l conxuntu dellos intereses propiamente gallegos, de fechu esti monarca pasó la sa infancia siendo educado en Samos, tal vez na familia dún poderoso magnate gallegu, que solió acontecer con munchos dellos reis sucesores. Lo cierto ye que semeya haber una coincidencia de intereses políticos colos gallegos, tales como dos acontecimientos hestóricos de gran relevancia na so época, como son les relaciones de toda [[Galicia]] col [[reinu francu]] ya la crisis relixiosa provocada pela quereya adopcionista, iniciada presumiblemente na época de [[Mauregato]] ya que se prolongó nos reinados de Vermudo I ya'l propiu Alfonso II. Dos fechos hestóricos de suma transcendencia dellos que falan los anales carolinxios ya que silenciaron interesadamente los cronistes de [[Alfonso III]] (866-910).
 
Desti xeitu, mientres les Cróniques del ciclu alfonsino ocultan los contautos políticos establecidos entre los monarcas galaicos ya los carolinxios, les fuentes franques confirman la asistencia de bispos de [[Galicia]] al sínodo de [[Ratisbona]] nel añu 782, ya tamién al [[concilio de Fráncfurt]], onde asistieron ''bispos de Italiae, Galliae, Gothiae, Aquitaniae, Galleciae'' nel añu 794 el de mayor relevancia de todos los celebrados nos tiempos de [[Carlomagno]], pues nel tratóse'l tema del adopcionismo, que afectaba a la unidá relixiosa de Occidente. Asina mesmu, los [[anales francos]] dan cumplidas noticies del envíu de embaxadas por parte de [[Alfonso II ''El Casto'']], que ye conocíu tanto nos '''Annales Regni Francorum''' asina como na '''Vita Karoli Magni''' como ''Hadefonsi regis Galleciae et Asturiae'' ye decir, rei de Galicia y'Asturias, o mesmu como ''Galletiarum principis'' (príncipe das Galicias) segundo la '''Vita Hludovici''' ya ''rex Gallaeciae'' segundo'l cronicón medieval de [[Hermann de Reichenau]], escrito nel sieglu XI. En todo caso, les relaciones entre [[Carlomagno]] y'esti monarca debieron ser muy estreches, pues el cronista [[Exinardo]] na '''Vita Karolis''' afirma que cuandu [[Alfonso II]] enviaba mensaxeros o cartas al rey dellos francos, quería ser llamado propriu sunn, ye decir, el so vasayu.
Con todo, el fechu más salientable ye que nel so reináu produciose el descubrimientu o "invención" della tumba dún dellos doce apóstolos de [[Xesucristo]], Santiago'l Maior. Tal acontecimientu sucedió nel lugar llamáu [[Compostela]], ya della man del [[bispu Teodomiro]] della diocesis de [[Iria,]] con toda la carga político-relixiosa que este fechu hestórico tién nún momentu nel que la monarquía estaba necesitando de símbolos integradores.
Na Edá media "el culto a un santo bien podería aidar a moldear un reino", y'asina [[Alfonso II]] decide construir una iglexa, que si bien nun foi una obra de gran envergadura, suponía la primera piedra del que más tarde sería la alfaya del románico europeo.
 
A pesar del casual desta decubierta, la mayoría dellos hestoriadores contemporáneos ven nesti fechu una "invención" con claros fines políticos asina como relixiosos, principalmente motivados pela crisis relixiosa del [[adopcionismo]] que conllevaría a la creación dúna iglexa nacional na [[Gallaecia]], independiente della mozárabe con sede en Toledo, della que estaba ligada dend'el fin del poder suevo en [[Braga]]. Los partidarios desta postura opinan pues, que la invasión musulmana foi'l factor de base que explica la descubierta della tumba del apóstol Santiago en Galicia, ya non en Hispania; porque foi la antigua provincia romana de Gallaecia la única que ficó al marxen della marea musulmana que asolagó la [[Península Ibérica]] por el añu 711. De fechu, esta descubierta o "invención" del sartego tuvo lugar nel reinado de [[Alfonso II]] (791-842), pero foi nel período inmediatamente predecesor cuandu se pusieron les bases ideolóxiques del que iba a ser, de contado, l'ayazgu "casual" del edículo compostelano pelo bispo Teodomiro de Iria, entre'l 818 ya 847. Tanto [[Mauregato]] como [[Vermudo I]] son contemporáneos della quereya adopcionista, dellos "Comentarios al Apocalipsis", atribuídos a Beato de Liébana, ya della fabricación del primer Himnu litúrxicu específicu en honor de Santiago, que se asocia col rey Mauregato a través dún acróstico.
 
== Período y linaxe ramirense ==
El fundador della dinastía dellos Ramírez, [[Ramiru I]] (842-850), pasó a la historia como ún monarca enérxico: los cronistas lo intitularon ''Virga Iustitiae'' (verga della xusticia), dado que derrotó con brevedá a aquellos que se-y rebelaron. Ensín embargu, paradóxicamente él mesmu accedió al tronu encabezando una revuelta contra l'herederu lexítimu, el noble de palacio nomado [[Nepociano]], cuñáu de [[Alfonso II]] o Casto, que contaba co'l'apoyu della nobleza oriental della antigua [[Gallaecia]], tal y acomo informan la crónica albeldense ya rotense.
Como nos cuenta'l ciclu cronísticu, [[Ramiru I]] que s'atopaba na procura de muyer na Bardulia, tuvo que regresar al extremu occidental della [[Gallaecia]], concretamente a los arredores de Lugo, p'atopase colos aristócratas gallegos, partidarios suyos que l'apoyaben para acceder al tronu ya deponer a Nepociano. Una vez xunido un imporante continxente militar de gallegos, dirixióse dende Lugo hasta Asturies.
De camín a [[Uviéu]], producióse la primera confrontación entre él ya [[Nepociano]], concretamente nel llugar de Curniana nel puente sobre'l [[ríu Narcea]], onde l'exércitu gallegu derrota a los astures ya vascos, cola fuxida de Nepociano del campu de batalla, como nos cuenta la [[Crónica Ovetense]], ''Cui Nepotianus occurrit ad pontem fluuii Narcea adgregata manu asturiensium et vasconum''. Será nel añu 842 cuandu finalmente yá n'[[Uviéu]], se faga col tronu ya'l gobiernu de [[Asturies]] ya [[Galicia]].
 
La confrontación entre Ramiru ya Nepociano supone una guerra civil, apoyada nellos particularismos territoriales. [[Ramiru I]], contó co'l'apoyo militar de dos importantes condes gallegos: [[Sonna]] y'[[Escipión]], pese a estu non hubo intención alguna de crear un tronu na parte occidental, na [[Galicia]] propiamente dicha, sinón de arrebatar el tronu yá asentáu n'[[Uviéu]]. Muestra desto semeya ser la ereución dún pazo en [[Naranco]], a escasos quilómetros della corte ovetense, que segundo un reciente estudio della [[Universidá de Uviéu]], posiblemente servió como corte alternativa destinada a la receución y'actos xudiciales onde Ramiru ya los sos partidarios tendríanse asentado antes de acometer la captura de Nepociano.
 
Ramiro I logrará consolidase nel tronu siendo la cabeza indiscutible dúna dinastía, que se puede diseñar dende los tiempos de [[Vermudo I el Diácono]], ya que se sucederá por línea masculina hasta bien entráu'l sieglo XI. La mayoría dellos hestoriadores coinciden en siñalar la importancia para [[Galicia]] de que'l candidatu della sa aristocracia fuera'l vencedor, asina [[Ramón Menéndez Pidal]] opinó que ''"con Ramiro I foi Galicia quién prevaleció nel senu della monarquía",''. Además, con esti monarca iniciarase un estirón territorial que solamente rematará a finales del sieglo IX cola integración delles ciudades ya tierres del "desiertu del Dueru". A partir del reinu de [[Ramiru I]], comienza una sucesión patrilineal, de padres a fíus.
 
Asina pues, el so fíu herederu, Ordoño accede al tronu a la muerte de Ramiru, nel añu 850, será conocíu como [[Ordoño I]]. Pese a la brevedá del so reináu que duraría 16 años, foi quien de esplayar la so autoridá rexia hasta Llión, Astorga, Tuy y'Amaya Patricia segundo les cróniques de Alfonso III. Durante'l so reináu, Galicia vióse atacada por una vaga de incursiones normandas que serían derrotadas pelo [[conde Pedro]]. Con Ordoño I iníciase'l gran proceso de expansión territorial della segunda mitá del [[sieglo IX]], que llevará la incorporación para'l [[Christianorum Regnum]] della [[Galicia]] meridional, labor que completará'l so fíu Alfonso III, nieto de Ramiru I.
 
[[Categoría:Historia de Galicia]]