Diferencies ente revisiones de «Veganismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
JAnDbot (alderique | contribuciones)
m robot Modificado: fr:Vegan
Xqbot (alderique | contribuciones)
m robot Modificado: fr:Véganisme; cambios triviales
Llinia 1:
El '''veganismu''' ye una [[filosofía]] y un mou de vida nel que desaníciase por enteru del usu o consumu de productos d'orixen [[animal]]. L'actitú de los veganos vien d'un asitiamientu moral que reburdia l´[[especismu]] productu del [[antropocentrismu]] y del [[teocentrismu]],y arropiellen, los [[drechos animales]], productu del [[sensocentrismu]]. Nuna otra miente otres xides pa tornase veganu ye l'esmolecimientu pol mediuambiente, de salú o motivos relixiosos. Na práutica, esto sofitase nuna dieta [[vexetarianismo|vexetariana]] pura o estricta (100% vexetariana), poro, ensin ningún tipu de [[carne]] (incluyendo [[pites]] y [[pescau]]) nin alimentos de proceder animal, comu [[lleche]], [[guevu(alimentu)|güevu]] y tamién [[miel]] o [[Xelatina de postres|xelatina]]. Los veganos renuncien tamién a los texidos de orixen animal, como la [[llana]], el [[cueru]], productos de [[peletería]], [[seda]]... Tampocu usen cosméticos y melicamentos que precisaren de esperimentación animal pela so ellaboración, ni sofiten espectáculos nos qu'úsense animales: [[corries de toros]], circos con animales ([[artes circenses]]), [[zoolóxicos]], [[hípica]], etc. Otres actividades especistes reburdiaes pol veganismu son: la [[caza]], la [[Tienda de animales|merca/venta de animales]], etc.
 
El raigon de la pallabra "vegan" (veganu) afayase na pallabra "veg-etari-an" (veg-etari-anu), los sos inventores en 1944 foron Elsie Shrigley y [[Donald Watson]] "vexetarianos puros" molestos por mor que munches persones que nomábanse a so vexetarianes y xintaben productos llácteos y tamién pescau. Pocu dempués, el 1 de Payares de esi mismu añu, Watson asoleyo la "Vegan Society" nel [[Reinu Xuníu]]. El día 1 de Payares de 1994 cumpliéronse los 50 años dende que asoleyarase la "Vegan Society", dende esi día, el 1 de Payares celebrase con gayola'l Día Mundial/Internacional del Veganismu.
Llinia 9:
 
== Dixebra ente'l veganismu y el vegetarianismu ==
Los vexetarianos aducen bayura de razones pela so dieta, relixión, ecolóxicos, por mor de la salú o por mor de la ética. Les xides que los veganos presenten son cuasi siempres por mor de la ética, el convencimientu moral o [[ética|éticu]]. Ye, n'efeutu, debíu al [[sufrimientu]] y [[muerte]] que la práutica de criyar animales pal consumu pal home produz, y a la posibilidá del home de desaniciarse de los mismos ensin mancaures pa la so salú, que los veganos ven en la so decisión alimentaria la única alternativa éticamente bona.
 
Lo estremao ente un veganu y un vexetarianu ye que los veganos nun consumen ningún productu de orixen animal, demientres que los vexetarianos llimitanse a nun participar na aquelles actividades que requieren la muerte del animal. Una mena de amosar la dixebra ente dambes puede ser el consumu de lleche, güevos, miel o llana por aciu de vexetarianos. Poro, al falar d'alimentación, el veganu conocese tamién como ''vexetariano estrictu o puru'', escontra de los ovovexetarianos, llactovexetarianos y apivexetarianos.
 
== Veganismu por mor de la ética y la moral ==
Les motivaciones étiques y morales pa col restu de animales son la principal razón pola que s'adópta el veganismu, ya que l'[[especismu]] ye incompatible cola definición de esta mena de vida.
 
Llinia 22:
 
== Dieta vexetariana estricta o pura (100% vexetariana): Cadarma científica d'esta opción nutricional ==
[[ImaxeArchivu:Foods.jpg|thumb|right|Bayura de ingredientes veganos]]
La postura de l'[[Asociación Americana de Dietética]] y de l'Asociación de Dietistes de Canadá ye que las dietes vexetarianas bien planificaes son saludables, nutricionalmente adecuaes, y proporcionen un porgueyu pala salú na prevención y el tratamientu de determinaes enfermedaes. Les dietes veganes y ovo-llacto-vexetarianas son bones pa toles estayes del ciclu vital, incluyendo l'embarazu y la llactancia. Les dietes veganes y ovo-lacto-vexetarianas adecuadamente planificaes satisfacen les necesidaes nutritivas de neños, y guah.es y promueven una mena de medrar normal.<ref>http://unionvegetariana.org/ada.html</ref> La asociación dietética de Nueva Zelanda adoptó, y nun reburdio ni un res l'artículu sobro l'asitiamientu de les dietes vexetarianas asoleyau pola Asociación Dietética. Americana.<ref>http://www.dietitians.org.nz/assets/NZDAVegoct2000PositionPaper.pdf</ref>
 
== Referencies ==
Llinia 54:
[[fa:وگنیسم]]
[[fi:Veganismi]]
[[fr:VeganVéganisme]]
[[gl:Veganismo]]
[[he:טבעונות]]