Diferencies ente revisiones de «Sierra de Francia»

Contenido eliminado Contenido añadido
La referencia no dice "si no también Salamanca".
Cultura
Llinia 84:
== Historia ==
[[Archivu:CepedaI.JPG|thumb|254px|[[Cepea (Salamanca)|Cepea]], típicu pueblu d'arquiteutura serrana.]]
[[Archivu:Mogarraz3.jpg|thumb|254px|Típica cai serrana, d'estrenchura abultable ([[Mogarraz]]).]]
[[Archivu:La Alberca Calle Del Tablado.jpg|thumb|254px|Balcones d'unes cases de [[L'Alberca]]]]
[[Archivu:Casa museo Satur Juanela, La Alberca.JPG|thumb|254px|Habitaciones de la casa muséu de [[L'Alberca]]]]
Línea 111 ⟶ 110:
Nel [[sieglu XX]], la sierra vivió la despoblación motivada pola emigración, manque'l desenrollu'l turismu y otres industries secundaries desaceleraría la perda d'habitantes.
 
== TurismuCultura ==
La sierra como comarca turística, acueye nel so senu un conxuntu d'atrautivos que, ensin llugar a duldes, sosprenderán agradablemente a cuantos coxiten vesitala. Allugada al postreru sur de la provincia de Salamanca, llenda al sur cola rexón estremeña de Las H.urdis. Un mediu natural montesín, con valles tapecíos de viesques, recorríos por numberoses corrientes fluviales, favorez la ellevada calidá medioambiental de la comarca que-y valiera'l so abeyu como [[Espaciu Natural de Las Batuecas-Sierra de Francia.]]
 
=== Arquitectura tradicional ===
Los pueblos presenten una valiosa arquiteutura popular, sirviendo de singular escenariu a fiestes, vezos y costumes ancestrales de gran doyura y plasticidá.
[[Archivu:Mogarraz3.jpg|thumb|254px|Típica cai serrana, d'estrenchura abultable ([[Mogarraz]]).]]
La fachada de la típica casa serrana presenta [[sillar]]es de granitu na planta baxa y llargues tramoneres nes plantes superiores. Esti ye l'elementu más carauterísticu de les construcciones de La Sierra. Son una estructura o conxuntu de trabes de madera ente les que se coloquen [[sillar]], [[adobe]] o [[tapial]].<ref>[http://www.dipsanet.es/turismo/emociones/emociones12/noticia7.php La casa de la Sierra de Francia]</ref>
 
Según la capacidá económica de los vecinos, la casa presenta ún o dos pisos n'altura. La mayoría de los casos son dos.
La mesa nútrese de suculentos guisos y asaos y l'artesanía diversifícase pa completar un conxuntu harmónicu quuinduldablemente sodprenderá al vesitante.
 
Nos teyaos nun s'observen chimenees, dao a que suelen sustitutise por un cántaru rotu. Delles, inclusive, el fumu sal por un teya llevantada.
Ye esta diversidá lo que fai de la Sierra un mosaicu multicullor qu'ufre al andariegu numberoses escusas pa'l deleite y la observación.
 
L'interior de la casa tien una organización mui pecuñar. La primer planta poseye dos puertes. Una pela que s'accede a una escalera pindia que da llugar a los pisos superiores y otra mui ancha pela que s'accede a una cuartu multifuncional que s'usa muncho como [[cuadra]] o como garaxe. Un elementu mui carauterísticu d'esti espaciu ye la ''ventana de la yerba'', un borcín que permite a los habitantes acceder a los comederos del ganáu dende la escalera. Davezu, esti espaciu multifuncional tamién suel acoyer un pequeñu llagar con una pequeña puerta con barrotes p la so ventilación.
Ye la salmantina Sierra de Francia conxugación perfecha de contrastes. Toos y ca ún de los llugares, toos y ca ún de los pueblos que conformen esta serranía tienen un especial atrautivu turísticu.
 
El primer pisu dedícase al agospiu. Acueye dos o más cuartos coles sos cames respeutives. La más grande presenta un cuartu d'estancia y da a la cai con un carauterísticu [[balcón]] o ventana en fachada. El segundu pisu presenta otra habitación y la estancia más importante de la casa: la [[cocina]].
Col so esceucional microclima ufre una bellísima paisada. Puédese facer una escursión xobiendo a la [[Peña de Francia]] (1.723 m.), dende cuyu miraor acolúmbrase una panorámica estupenda, y en cuya cume afáyase'l santuariu marianu más altu'l mundiu.
 
La cocina suel caltener siempre llume prendío sobre una llábana (''lancha'') y separtáu de la parede por un ''trasḥogueru''. Una de les coses más carauterístiques ye que nun presenta chimenea. Enriba de la cocina alcuéntrase'l ''sobráu'' o espaciu diáfanu separtáu d'ésta por un ''sequeru'' o barganaz. Debío a la so propia temperatura, el fumu asciende haza'l ''sobráu'' ensugando y conservando les [[castaña|castañes]], [[chacina|chacines]], embutíos o cualuquier otru productu caseru que precise d'este métodu. Al ''sobráu'' accédese pel últimu tramu d'escalera, suel tener tamién un [[fornu]] y un espaciu para guardar los ''arriazos'' o ''archiperres''.
Dempués podrá baxase por un impresionante valle a esos pueblos de gran encantu y tipismu que caltienen l'atmósfera antigua de cuando fueron noyos de mayor importancia. Ente ellos destacan: [[Las Batuecas]], espaciu natural que forma parte de la Reserva Nacional de Cacia, (la cual xixila'l caltenimientu d'especies como el llince y la cabra montesa). Nesta esuberante vexetación de madroños, castañeos, xiniestes y argañes alcontramos pintures rupestres y numberoses ermides ocultes pola frondosa vexetación. Sicasí, el mayor asombru provocará, cuando, cuasi escondíu na espesura, allevántese ante los nuesos güeyos el [[Monesteriu de San Xosé de las Batuecas|Monasterio de San José del Monte]], habitáu por carmelites descalzos, onde prométense les más pacífiques vacancies pa'l espíritu.
 
=== Conxuntos hestóricohistórico-artísticos ===
Y dende equí, mui prieto, [[l'Alberca]], ún de los pueblos más bellos, foi el primer del estáu en ser declaráu monumentu nacional, alló pol añu [[1940]]. Allúgase nún monte sagráu y sigún cunta la llienda nesti monte vivíen seres n'estáu xabaz una esistencia paradisiaca. [[L'Alberca]] cunta con orixinalísimos edificios, una paisada maravillosa y el caltenimientu d'ancestrales tradiciones d'orixe paganu o cristianu primitivu.
La cultura y la [[arquiteutura]] tradicional altamente calteníes nos conceyos de la sierra lleváren-y a percanciarpescanciar la declaración de [[Conxuntu Hestórico-Artísticu]] a delles villes de la comarca: [[Mogarraz]], [[Samartín del(La CastañarSierra)|Samartín]], [[Sequeros]], [[MonlliónMonleón]], [[Miranda del(La CastañarSierra)|Miranda]] y [[L'Alberca (Salamanca)|L'Alberca]].
 
Otros pueblos d'esta ruta son [[Sequeros]], [[Mogarraz]] y [[Miranda del Castañar]], bellísimu pueblu asentáu so una llomba. Atención siñores: equí cellébrase'l [[5 de febreru]] la arcaica fiesta de "Santa Agueda", cuando manden les muyeres. Las representaciones y ritos nes que manifiéstase'l domeñu de la muyer so l'home, qu'aceuta sumisu'l so poder, son d'estraordinaria curiosidá.
 
=== Conxuntos hestórico-artísticos ===
La cultura y la [[arquiteutura]] tradicional altamente calteníes nos conceyos de la sierra lleváren-y a percanciar la declaración de [[Conxuntu Hestórico-Artísticu]] a delles villes de la comarca: [[Mogarraz]], [[Samartín del Castañar]], [[Sequeros]], [[Monllión]], [[Miranda del Castañar]] y [[L'Alberca (Salamanca)|L'Alberca]].
 
=== Arquiteutura ===
Ún de los grandes atrautivos turísticos de la Sierra de Francia ye la so arquiteutura. La orografía del terrén obliga a les cases a tar apiñaes en cais estrenches, pendientes ya irregulares. De les múltiples poblaciones de la sierra destquen l'arquiteutura de [[Miranda del Castañar]] y [[L'Alberca]].
 
Les cases de la zona suelen tener una planta baxa y dos pisos. Les cases tienen dos puertes, una que lleva a la vivienda y otra que lleva a la planta baxa, qu'emplegábense como corte. El teyáu ye de curva bermella y nun tiene chimenea. La fachada de les cases suel tener balcones qu'amás de la so utilidá p'adornar les cais, éstes tán empedraes.
Esta arquiteutura dase na parte central de la sierra, mientres que los pueblos de la zona oeste asemeyen a los del [[Campu Charru]] y los del sureste a los de [[Las H.urdis]].
 
=== Paxellu ===
NoNun haiva tantotantu tiempu que se dexaren d'emplegarusar de cutiocutiu la vistimentavistimienta tradicional de la sierra, por mor ade la fuercia de la tradición, magaranque qu'anguañugüei entánamás s'emplega panes fiestes y orescellebracionesotres celebraciones (como nes bodes).
 
La vistimenta tradicional masculina encadármenlufórmenla: [[sombreru]], [[xilecu]], [[chaqueta]], [[faxa]], calzón, polaines, zapatos o coricies, camisón y escarpinos, xunto a una capa. Pola so parte la vistimentavistimienta tradicional de la muyer ye más variada:
 
* ''Traxe de Vistes''; ye'l traxe de boda, destacando la gran cantidá de xoyes que lleva cola función de cigües p'asegurar un feliz matrimoniu a la novia.
* ''Traxe de Ventiosenu''; emplégase como traxe de dueluduelgu, ye de cullorcollor prietuprieta y lleva un enantáugran mantu.
* ''Traxe de Mantiella''; ye'l traxe usáu p'acudir a les fiestes o la illesia, fórmenlu una mantiella y una pieza llamada mantéu acompanagáuacompañáu tamién por xoyes.
* ''Traxe de Zagalexu''; ye'l traxe emplegáu pa fiestes nun relixoses y bailles delde fin de selmana.
* ''Traxe de Sayes''; ye l'emplegáu pa los díes comunes.
 
=== Bordaos ===
Dientro de l'artesanía de la [[Sierra de Francia]]sierra, destacadestaquen sobremanera los sos bordaos rializaosellaboraos nel senu de les families pa decorar los traxes, manteles, colches, almohaes…almogaes…
 
Nos bordaos nun aprucenapaecen presonaspresones, ensinónsinón motivos vexetales y dellos zoomorfos.
Ente les figures más comunes tán; la flor de lis, la flor de lotu, el clavel, l'árboleárbol de la vida, composiciones florales, lliones, ciervosvenaos, pexes…
 
=== Fiestes ===
 
Independientemente del pueblu, les fiestes suelen compartir esti esquema:
 
1) Anúnciase l'aniciu de les fiestes.
 
2) CellébraseCelébrase la misa.
 
3) Sácase en procesión la imaxe del patrón del pueblu.
Línea 168 ⟶ 157:
4) Llévase la imaxe a la placia mayor pa facé-y la ufrienda floral.
 
5) Úsase'l ramu pa rializarrealizar estremesestremaes dances
 
6) Pela tarde dícese'l rosariu.
 
 
== Turismu ==
La sierra como comarca turística, acueye nel so senu un conxuntu d'atrautivos que, ensin llugar a duldes, sosprenderán agradablemente a cuantos coxiten vesitala. Allugada al postreru sur de la provincia de Salamanca, llenda al sur cola rexón estremeña de Las H.urdis. Un mediu natural montesín, con valles tapecíos de viesques, recorríos por numberoses corrientes fluviales, favorez la ellevada calidá medioambiental de la comarca que-y valiera'l so abeyu como [[Espaciu Natural de Las Batuecas-Sierra de Francia.]]
 
Los pueblos presenten una valiosa arquiteutura popular, sirviendo de singular escenariu a fiestes, vezos y costumes ancestrales de gran doyura y plasticidá.
 
La mesa nútrese de suculentos guisos y asaos y l'artesanía diversifícase pa completar un conxuntu harmónicu quuinduldablemente sodprenderá al vesitante.
 
Ye esta diversidá lo que fai de la Sierra un mosaicu multicullor qu'ufre al andariegu numberoses escusas pa'l deleite y la observación.
 
Ye la salmantina Sierra de Francia conxugación perfecha de contrastes. Toos y ca ún de los llugares, toos y ca ún de los pueblos que conformen esta serranía tienen un especial atrautivu turísticu.
 
Col so esceucional microclima ufre una bellísima paisada. Puédese facer una escursión xobiendo a la [[Peña de Francia]] (1.723 m.), dende cuyu miraor acolúmbrase una panorámica estupenda, y en cuya cume afáyase'l santuariu marianu más altu'l mundiu.
 
Dempués podrá baxase por un impresionante valle a esos pueblos de gran encantu y tipismu que caltienen l'atmósfera antigua de cuando fueron noyos de mayor importancia. Ente ellos destacan: [[Las Batuecas]], espaciu natural que forma parte de la Reserva Nacional de Cacia, (la cual xixila'l caltenimientu d'especies como el llince y la cabra montesa). Nesta esuberante vexetación de madroños, castañeos, xiniestes y argañes alcontramos pintures rupestres y numberoses ermides ocultes pola frondosa vexetación. Sicasí, el mayor asombru provocará, cuando, cuasi escondíu na espesura, allevántese ante los nuesos güeyos el [[Monesteriu de San Xosé de las Batuecas|Monasterio de San José del Monte]], habitáu por carmelites descalzos, onde prométense les más pacífiques vacancies pa'l espíritu.
 
Y dende equí, mui prieto, [[l'Alberca]], ún de los pueblos más bellos, foi el primer del estáu en ser declaráu monumentu nacional, alló pol añu [[1940]]. Allúgase nún monte sagráu y sigún cunta la llienda nesti monte vivíen seres n'estáu xabaz una esistencia paradisiaca. [[L'Alberca]] cunta con orixinalísimos edificios, una paisada maravillosa y el caltenimientu d'ancestrales tradiciones d'orixe paganu o cristianu primitivu.
 
Otros pueblos d'esta ruta son [[Sequeros]], [[Mogarraz]] y [[Miranda del Castañar]], bellísimu pueblu asentáu so una llomba. Atención siñores: equí cellébrase'l [[5 de febreru]] la arcaica fiesta de "Santa Agueda", cuando manden les muyeres. Las representaciones y ritos nes que manifiéstase'l domeñu de la muyer so l'home, qu'aceuta sumisu'l so poder, son d'estraordinaria curiosidá.
 
== Parque Natural ==