Diferencies ente revisiones de «Israel»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Revertíes les ediciones de 213.230.22.170 (alderique) hasta la cabera versión de Xqbot
Llinia 61:
=== Raigaños hestóricos ===
L'antigua tierra de [[Canaán]], asitiada al suroeste del llamáu Creciente Fértil, foi dende antiguu tierra de tránsitu y puntu Entemedio ente les florecientes civilizaciones del ríu Tigris y el Éufrates, per un sitiu, y el valle del Nilu pol otru. La rexón tuvo estremada en pequeñes ciudaes-tao o reinos locales independientes, como [[Moab]], [[Edom]], [[Xudá]], Israel, [[Aram]] o [[Fenicia]], qu'hubieron de faer frente a les socesives invasiones tantu d'imperios estremeros ([[Exiptu]], [[Asiria]] o Babilonia ), como de nómades arábigos o los Pueblos del Mar como los filisteos. Nesa tierra vieron la lluz dos de los mayores afitaos de la civilización occidental: l'alfabetu semíticu, orixe de munchos alfabetos antiguu y modernu, y un monoteísmu del que proceden les relixones abrahámicas, estendiéndose dambos llogros por tou Occidente. Tamién vio nacer les primeres ciudaes del mundu (como Xericó), fai siete mil años, en plena revolución neolítica, según unu de los primeros puertos del mundu, l'antigua Jaffa.
 
[[Archivu:12 tribus de Israel.svg|thumb|200px|Los dolce [[tribus d'Israel]].]]
 
La Tierra d'Israel foi sagrada pal pueblu xudíu dende tiempos bíblicos, allugando los llugares más sagraos del [[xudaísmu]]. Acordies con la Torá , foi prometida por Yahveh a los trés Patriarques del pueblu xudíu como la so patria; dellos estudiosos asitiaron esti períodu nos entamos del segundu mileniu a.C. En tiempos de Akenatón (c. 1350 a.C.) esistíen numberoses tribus hebrees asitiaes na ribera oriental del [[ríu Xordán]], tratando de crucialo y asitiase nes tierres más fértiles de la ribera occidental. Nos últimos tiempos de [[Ramsés II]], con Canaán estremada ente exipcios ya hitites, nueves tribus hebrees llegaron a veres del Xordán. Delles d'elles aliáronse pa invadir Canaán, realizando esta coalición a la manera tribal, identificándose como los descendientes de los fíos de Xacob, Yisra'el, nietu del patriarca Abraham , polo que se autodenominaron fíos d'Israel.
Línea 71 ⟶ 73:
 
=== Edaes Media y Moderna ===
[[Archivu:1099jerusalem.jpg|thumb|200px|Conquista de [[Xerusalén]] mientres la [[Primer Cruzada]].]]
Tres la división del [[Imperiu romanu]], Palestina tuvo bajo'l dominiu de [[Bizanciu]] hasta l'añu 639, en que se produció la conquista árabe. La dinastía Omeya (661-750), a pesar de los munchos problemes que la complexidá social y étnico del territoriu qu'apoderaben plantegaba, nun rexistró nin grandes problemes nacionales (ente les distintes etnies del imperiu, y especialmente ente los árabes y les demás) nin tampoco choques ente comunidaes relixoses, nin ente los non musulmanes y el poder central. El [[califato Abasí]] (750-1258), tamién conocíu como [[Califato de Bagdad]], asocedió al omeya, siendo substituido finalmente pola [[dinastía Selyúcida]] (1071).
 
Línea 82 ⟶ 85:
En 1860, l'antigua comunidá xudía de Xerusalem empezó a construyir barrios de viviendes fuera de los murios de la Ciudá Vieya. En 1878, fundóse'l primer asentamientu agrícola modernu en Petaj Tikva.
 
=== Sionismu y ''aliyá'' ===
[[Archivu:Theodor Herzl.jpg|thumb|[[Theodor Herzl]], consideráu'l padre del [[Estáu d'Israel|Estáu Xudíu]].]]
 
La primera gran fola d'inmigración xudía a Palestina, conocida como aliyá , empecipióse en 1881, de resultes de les persecuciones a que yeren sometíos los xudíos n'Europa y les idees de Moses Hess, un sionista-socialista qu'abogaba pola redención del territoriu consideráu como la patria hebrea. Los xudíos mercaben tierres a les autoridaes otomanes y a los terratenientes árabes, surdiendo d'esta forma los primeros asentamientos agrícoles. Ye nesta dómina cuando pueden apreciase les primeres tensiones ente árabes y xudíos.
 
Línea 130 ⟶ 135:
 
=== L'Acueductu Nacional ===
[[Archivu:JordanRiver es.svg‎|thumb|200px|El ríu Xordán sirve de frontera ente Israel y [[Xordania]] en dellos tramos.]]
 
En septiembre y ochobre de 1953 Israel empezó a esviar les agües del [[ríu Xordán]], produciéndose graves tensiones. En 1964, Israel empezó a faer operativa la esviadura, estrayendo agua del ríu Xordán pal so acueductu nacional. Del 13 al 17 de xineru, tien llugar el cume árabe n'El Cairu, onde los dirixentes árabes afirmen la so oposición a la esviadura de les agües del ríu Xordán per parte d'Israel. Al añu siguiente, los Estaos árabes empecipiaron la construcción del Plan Diversión Enagua Cabecera .Al terminar, esviaría l'agua del Dan Banias por que nin entrara a Israel nin al [[Llagu Tiberíades]], sinón que fluyera a un muriu de contención allugáu en Mukhaiba pa Xordania y Siria. Tamién esviaría l'agua del Hasbani al ríu Litani, en Líbanu .La esviadura amenorgaría la capacidá del tresporte d'agua escontra Israel n'aprosimao un 35%. A pesar de la esviadura, inda en 1990 la disponibilidad d'agua per cápita n'Israel yera de 470 metros cúbicos, ente que na vecina Xordania yera de 260 metros cúbicos un 45% menos que nel casu israelín. La Fuerces de Defensa d'Israel (FDI) atacaron el proyectu en Siria en marzu, mayu y agostu de 1965, perpetuando una serie enllargada d'actos de violencia na frontera que contribuyó directamente a los acontecimientos que llevaron a la guerra.