Diferencies ente revisiones de «Alfonsu XIII, La crisis de la Restauración»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Llinia 4:
== Rexeneracionismu y revisionismu políticu ==
 
El periodu, qu'entama en [[1902]], colcola ascensuxuba al tronu d'[[AlfonsoAlfonsu XIII]], y acábase en [[1923]], col establecimientu del réxime de [[Primo de Rivera]], llamó l'atención por una permanente crisis política. Estremaos factores despliquen esti allugamientu:
* Intervencionismu políticu d'Alfonso XIII ensin respetar el papel d'árbitru que teóricamente debía xugar. El so enfotu a les estayes más conservadores del [[exércitu]] encumó col enfotu a la Dictadura[[dictadura de Primo de Rivera]]. Elementu clave nel desprestixu de la monarquía.
* Dixebra de los partíos de la "breda", provocada pola desapaición de los cabezaleros hestóricos y disensiones internes.
* Feblamintu del caciquismu, paralelu al desenrollu urbanu nel país.
* Desenrrollu de la oposición política y social al réxime de la Restauración: [[república|republicanos]], nacionaliegos[[nacionalismu|nacionalistes]], [[socialismu|socialistes]] y [[anarquismu|anarquistes]].
Asina, dende [[1917]] asocediéronse los gobiernos de coalición, suxetos a alliancies y cambeos de cutio. Nin lliberales nin conservadores algamaron mayoríes abondes pa encadarmar gabinetes sólidos.
Nesti contestu d'inestabilidá política, el país tevo qu'enfrentase a graves problemes sociales:
* Agudización de les lluches sociales. Les posiciones de patrones y trabayadores fueron enfrentandose cada vegada más.
* La "cuestión relixosa" reavivose coles medrantes protestes escontra'l poder de la [[Ilesia]], especialmente na enseñanza. L'anticlericalismu enanchoseenanchóse per bona parte la población urbana y les clases populares.
* La "cuestión militar" tornó a resurdir ante'l desconciertu d'un exércitu humildáu en [[1898]] que recibía medrantes crítiques de les estayes opositores (republicanos, socialistes, nacionaliegos).
*Consolidación del movimientu nacionaliegunacionalista en [[Cataluña]] y nelnes [[Provincies Vascongades|País Vascu]], ensin nengún calce de negociación per parte los partíos de breda.
*El "problema de [[Marruecos]]". Na [[Conferencia d'Alxecires]] ([[1906]]) alcordóse'l repartu ente [[Francia]] y [[España]] del territoriu marroquí. A España correspondió-y la estaya norte. De magar 1909 aniciose un enfrentamientu bélicu, la guerra de Marruecos, mui impopular nel país, qu'ensanchó'l fosu que separtaba al Exércitu y el camientu público, esencialmente les clases populares.
En [[1905]] españó una grave crisis en [[Cataluña]]. La vitoria de la [[Lliga Regionalista]] de Cambó y Prat de la Riba nes eleiciones llariegues de 1906 alarmó al exércitu que veía en peligru la xunidá del país. Los comentarios satíricos anticastrenses en dalguna publicación barcelonesa, aportaron a que trescientos oficiales asaltaren y prendieren les imprentes. La reaición del gobiernu foi ceder ante l'Exércitu: en [[1906]] aprobóse la Llei de Xurisdicciones qu'identificaba les crítiques al Exércitu como crítiques a la Patria y pasaben a ser xulgaes pola xurisdición militar.