Diferencies ente revisiones de «Alfonsu XIII, La crisis de la Restauración»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Llinia 78:
 
'''Miguel Primo de Rivera''', Capitán General de [[Cataluña]], soblevóse'l 13 de setiembre de 1923. El gülpe cuntó darréu cola comprensión y l'enfotu'l rei [[Alfonso XIII]].
Los soblevaos declararon l''''estáu de guerra''', la '''suspensión de les garantíes costitucionales''' y la '''disolución de les Cortes'''. El réxime de la [[Costitución de 1876]] yera sustituyío en metá de la indeferencia popular y ensin malpenes resistencia por una ditaduradictadura militar.
 
=== Direutoriu Militar (1923-1925) ===
 
Tres el güelpe, el ditadordictador Primo de Rivera costituyóse en ministru únicu, pasando a ser asesoráu por un '''Direutoriu Militar'''. Tres el nueu gobiernu abataba el mesmu bloque de poder que dominara’ldominare'l país demientres la Restauración, la oligarquía de terratenientes ya industriales.
El Direutoriu Militar tomó medíes aína:
• '''Prohibición de la bandera y l’himnu catalán''' y '''restrición de la llingua catalana''' al tarrén priváu.
• '''Política de "mán dura"''' en tolo referente al orden público.
• '''Formación de la Xunión Patriótica''', partíu únicu baxo la direición dund'un militar. Tratábase de siguir el modelu fascista impuestu por [[Mussolini]] n’[[Italia]].
El gran ésitu del Direutoriu tevo llugar n’África. El '''Desembarcu d’Alhucemas''' en [[1925]] punxo fin de la resistencia de les ''cábiles'' del Rif. So cabezaleru '''Abd-el-Krim''' entregóse a les autoridaes del [[Marruecos francés]].
El fin de la guerra en Marruecos dio-yos gran popularidá al ditador.
Llinia 94:
A caberos de [[1925]], un gobierno civil, presidío por Primo de Rivera, sustituyó al Direutoriu Militar.
Tratábase d'istitucionalizar la Ditadura. En [[1927]], costituyóse una '''Asambleya Nacional Consultiva''', formada na so mayoría por ñembros de Xunión Patriótica escoyíos por sufraxu restrinxíu. Primo de Rivera de vuelta siguíae’l modelu italianu, nesti casu’l Conseyu Fascista. Esta Asambleya fracasó aína nel so intentu de redautar una llei fundamental que fixera’l papel de Costitución de la ditadura.
Tamién imitóse’l modelu social del fascismu italianu, estableciéndose la Organización Corporativa del Trabayu, especie de sindicatu que trataba d’arbitrar ente patrones y obreros. De nueu l’intentu d’istitucionalizaciónd’institucionalización del réxime de Primo de Rivera fracasó.
La oposición a la ditadura y la cayía de Primo de Rivera
 
La oposición a la Ditaduradictadura abargana un enancháu espeutru políticu: dellos lliberales y conservadores; republicanos, socialistes, anarquistes, inteleutuales, movimientu estudiantil...
Un elementu clave foi el medrante descontento nes files del Exércitu ante les arbitrariedaes de Primo de Rivera.
Tres eldel '''''crash'' de la bolsa de Nueva York''', en [[1929]], los problemes enancháronse con gran celerín pel mundiu. El descontentu social, cola torna de los movimientos fuelguiegos, vieno a aducir la oposición a la ditadura. (devaluación peseta).
Ancián, enfermu y ensin apoyos sociales, el [[27 xineru 1930]], Primo de Rivera presentó la so dimisión al monarca, quién entainóse a aceutarla. Dos meses depués, el ditador finaba nel exiliu en [[París]].
 
Llinia 105:
== De la monarquía alfonsina a la II República. ==
 
Tres de la dimisión de Primo de Rivera, Alfonso XIII nomó xefe de Gobiernu al '''xeneral Berenguer'''. Aniciábase asina una estada conocida humorísticamente como la '''"Ditablanda"''', nel qu’intentóse infrutuosamente tornar al allugamientu previu a [[1923]].
Los partíos tradicionales, lliberales y conservadores, yeren incapaces d’articular un sistema de partíos aceutable pola sociedá española. Arriendes, namái xentes mui desprestixáes como [[Romanones]] o [[De La Cierva]], apurriéronse a collaborar con Berenguer.
La piana torna a les llibertaes costitucionales, foi aprovechada por una oposición que ca vegada algamaba más enfotu. N’agostu de [[1930]] republicanos, socialistes y otros gurupos d’oposición firmaron el nomáu '''[[Pautu de San Sebastián]]''', pol que comprometíense a derrocar la [[monarquía]] ya istaurar un réxime democráticu. Pa coordinar el llabor d’oposición criyaron un [[Comité Revolucionariu]] presidíu por '''[[Niceto Alcalá Zamora]]''', republicanu abondo conservador.