Diferencies ente revisiones de «Primer Guerra Mundial»

Contenido eliminado Contenido añadido
Legobot (alderique | contribuciones)
m Bot: Migrating 153 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q361 (translate me)
Limotecariu (alderique | contribuciones)
cambios nos exónimos pola nueva política de nomes de llugar
Llinia 1:
{{correxir}}
{{1000}}
{{destacaos}}
Línea 7 ⟶ 8:
La guerra xestose nes rocees ente les grandes potencies europees. Los bandos cabezaleros foron les [[Potencies Aliaes]], d'un llau, y les [[Potencies Centrales]] d'otru. Pero ye perdifícil desplicar por qué s'anició la guerra, y nun hai una sola causa, sinon munches entremezclaes.
 
La chispa qu'oficialmente dio aniciu a la guerra foi l'asesinatu el [[28 de xunu]] de [[1914]] en [[SarayevuSarajevo]] del príncipe herederu del tronu austro-húngaru, [[Franz Ferdinand]], archiduque d'[[Austria]]. L'estudiante serbo-bosniu [[Gavrilo Princip]] matolos a tiros a él y a la so muyer, la condesa [[Sophie Reichsgräfin Chotek]], nun atentáu mui complicáu del cual nunca nun se supo bien la hestoria (hebo una conspiración de delles persones, y un collaciu de Princip tirara una bomba a la comitiva, que feriera a otres persones; Princip disparó un ratu dempués, cuandu ya paecía que l'atentáu fallara).
 
Pero esti atentáu foi namás que'l detonante nuna situación que ya yera perdifícil. Ente les braeres razones taben:
Línea 14 ⟶ 15:
* Conflictos anteriores ensin resolver. Hebía tremendes disputes coloniales y lluches pola supremacía.
* Un sistema d'aliances mui complicáu y delicáu. Enantes de la guerra, la [[Entente Cordiale]] agrupó a [[Francia]] y [[Gran Bretaña]], y lluéu amestóse [[Rusia]] na [[Triple Entente]]; la [[Triple Alianza]] formábenla [[Alemaña]], [[Austria-Hungría]] ya [[Italia]], anque lluéu Italia lluchó coles potencies aliáes. Estes aliances respondíen a múltiples disputes coloniales y tratos pa resolveles.
* Retrasos nes comunicaciones diplomátiques. Les comunicaciones de la época nun yeren tan rápides como anguaño; dizse que la falta de comunicación y el pánicu tuvieron un papel perimportante na cascada de declaraciones de guerra que siguió al asesinatu de [[SarayevuSarajevo]].
* La carrera d'armes. Esto tuvo tamién influencia nes decisiones de los gobernantes, temerosos de perder la so preponderancia en delles estayes militares.
* Planes militares ríxidos. Dizse que los mandos militares nun fueron pa facer un análisis esautu de la situación y esto llevó a munches decisiones enquivocaes (por exemplu, al principiu tol mundu creyía que la guerra diba ser curtia y por eso llanzáronse a ella).