Diferencies ente revisiones de «Lliga Hanseática»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 22:
 
En [[1241]] Lübeck, que tenía consiguío l'accesu a los recursos pesqueros de los mares Bálticu y del Norte, formó una allianza -precursora de la Lliga- con Hamburgo, otra ciudá comercial que controlaba les rutes del comerciu de la sal de la rodiada de [[Lüneberg]]. Les ciudaes aliaes pasaron a controlar asina'l comerciu del pescáu en salazón, y especialmente el [[mercáu de Scania]], una feria añal cellebrada nesa rexón sueca al entrar la seronda na que se comerciaba con arenque. Colonia axuntose a les dos ciudaes na Dieta (asamblea) de [[1260]]. En [[1266]] [[Enrique III d'Inglaterra|Enrique III]] concedió-y a les Hansa de Lübeck y Hamburgo un estatutu que-yos permitía comerciar n'Inglaterra, y la Hansa de Colonia xunióse a elles en [[1282]] pa formar una poderosa colonia hanseática en Londres. Estos alcuerdos víense facilitaos pola fragmentación de los poderes políticos de la dómina, que yeren incapaces munches vegaes de garantizar la seguridá del comerciu. Nos siguientes 50 años la Hansa foi formándose mediante la firma d'alcuerdos de cooperación y confederación coles ciudaes que salpicaben les rutes comerciales al este y al oeste de Lübeck. Esta ciudá siguió siendo l'exe y la ciudá principal de la confederación, que alquirió un carácter oficial na Dieta cellebrada nesa ciudá en 1356.
[[Imaxe:Cologn1411.jpg|right|thumb|300px|Colonia en 1411]]
 
D'otra banda, en [[1258]] comerciantes de la ciudá holandesa de Groningen consiguieron el derechu de comerciar n'Inglaterra, y tamién privilexos pal comerciu dientro d'Holanda. Groningen yera, ya d'aquella, un miembru del guañu de Lliga Hanseática que, de manera entá non oficial, taba formándose. Yá años anantes, en [[1227]], dos mercaderes d'esa ciudá figuraben como testigos, en Gotland, d'un tratáu firmáu ente la Hansa y el príncipe de [[Smolensk]], y había contactos regulares de los mercaderes d'esa ciudá colos d'Hamburgo y [[Bremen]]. En [[1273]] l'abá d'[[Aduard]] (una villa asitiada a les afueres de Groningen) consiguió, del arzobispu d'Hamburgo, el derechu de comerciar cola ciudá alemana de [[Stade]], ribereña del ríu [[Elba]]<ref>[http://web.inter.nl.net/users/springelkamp/gronhist.html Historia breve de Groningen (n'inglés)]</ref>.
 
Llinia 32:
 
La Lliga consiguió tamién establecer ''Kontors'' en [[Bruseles]] (Flandes), [[Bergen]] ([[Noruega]]) y Londres. Esos puestos comerciales medraron hasta convertise n'enclaves foriatos dientro d'eses ciudaes. El de Londres, establecíu en 1320, allugábase al oeste de la ponte de Londres (''London Bridge''), nel llugar qu'anguaño ocupa la estación de ferrocarril de Cannon Street. Col tiempu foi medrando hasta ser un barriu amuralláu coles sos propies cases, oficines, ilesies, almacenes, oficina de pesos y midíes... La primer referencia al enclave col nome de ''Steelyard'' (del alemán ''der Stahlhof'') ye de [[1422]]. Además d'estos grandes Kontors, nes ciudaes hanseátiques había un representante comercial y un almacén de la Lliga. N'Inglaterra, por exemplu, habíalos en Boston, [[Bristol]], [[King's Lynn]], [[Ipswich]], [[Norwich]], [[Yarmouth]] y [[York]].
[[Imaxe:Hansehausantwerpen.jpg|right|thumb|300px|L'Oostershuis, el ''Kontor'' d'Amberes]]
 
La Lliga, que comenzó comerciando con texíos de llana basto, tuvo l'efectu de desarrollar, amás del comerciu, la industria testil del norte d'Alemaña, qu'ameyoró la calidá de los sos productos de llana y entamó a producir teles de llinu y inclusu seda<ref>Frederick Engels, ''The Peasant War in Germany''. Incluyíu nes ''Obres Completes de Karl Marx y Frederick Engels'' (''Collected Works of Karl Marx and Frederick Engels''), New York, International Publishers, 1978) p. 400.</ref>. Esi procesu de refinamientu de la producción industrial afectó a otros sectores industriales: talla en madera, producción d'armes, grabáu en metal, tresformaos de la madera... En poques pallabres, el monopoliu de la navegación y el comerciu marítimu de la Lliga, que duró más d'un sieglu, fizo posible que'l [[Renacimientu]] aportara al norte d'Alemaña muncho tiempu anantes que al restu d'Europa<ref>Frederick Engels, ''The Peasant War in Germany''. Incluyíu nes ''Obres Completes de Karl Marx y Frederick Engels'' (''Collected Works of Karl Marx and Frederick Engels''), New York, International Publishers, 1978) p. 400.</ref>.
 
Llinia 69:
A finales del sieglu XVI la Lliga implosionara, y yá nun yera quién a controlar les sos engarradielles internes, los cambios políticos y sociales qu'acompañaran la Reforma protestante, l'ascensu imparable de los comerciantes holandeses y ingleses o la incursión del Imperiu otomanu nes sos rutes comerciales. Namái nueve ciudaes asistieron a la so última dieta, en [[1669]], y sólo trés (Lübeck, Hamburgo y Bremen) siguieron siendo miembros d'ella hasta la so liquidación en [[1862]].
 
Pesie a ello, munches ciudaes entá caltienen la memoria del so pasáu hanseáticu. Ciudaes holandeses como Groningen, [[Deventer]], [[Kampen]] y [[Zutphen]], y alemanas como Bremen, [[Demmin]], [[Greifswald]], Hamburgo, Lübeck, Lüneburg, Rostock, Stade, [[Stralsund]] and [[Wismar]] siguen llamándose a sigo mesmes ciudaes de la Hanse; y Lübeck, Hamburgo y Bremen apéllense oficialmente ''ciudaes hanseátiques llibres''. Esti llazu anacrónicu con un pasáu gloriosu foi especialmente importante pa Lübeck nel [[sieglu XX]]. En [[1937]] el partíu [[nazi]] quitó-y el privilexu de nomase así dempués que'l senáu de la ciudá nun-y dexara a [[Adolf Hitler]] dar un discursu na ciudá demientres la so campaña electoral. Dio el mitin nun pueblu de les afueres, Bad Schwartau, y dende aquella referíase a Lübeck como ''la pequeña ciudá que ta a la vera de Bad Schwartau''<ref>[http://www.europealacarte.co.uk/Germany/lubeck.html Guía de Lübeck na web europealacarte.co.uk (n'inglés)]</ref> .
 
==Organización==
Los miembros de la Lliga yeren los mercaderes de les ciudaes del norte d'Alemaña (la rexón aú se falaba el baxu alemán), así como les ciudaes aú estos mercaderes s'instalaron. Non toes les ciudaes con comunidaes de mercaderes del norte d'Alemaña, sicasí, foron miembros de la Lliga; [[Emden]] (Alemaña), Memel (anguaño [[Klaipeda]], en Lituania), [[Vyborg]] (en Rusia) y [[Narva]] (en Estonia) nunca pertenecieron a ella. Los comerciantes, nostante, podíen provenir de ciudaes que nun teníen los privilexos d'autonomía municipal recoyíos na ''Deutsches Städtewesen'' (Llei de les Ciudaes Alemanes), otorgada pol emperador Otón I a finales del [[sieglu X]]; les úniques condiciones pa poder ser miembru de la Lliga yera ser nacíu de padres alemanes, almitir la xurisdicción de la llei alemana y tener conocimientos de los asuntos comerciales. Los sos miembros, poro, yeren mui heteroxéneos, y buscaben na Lliga coses distintes, pues mentantu qu'unos teníen el mayor enfotu nel ameyoramientu y crecimientu del comerciu otros apoyábense nella p'asegurase la mayor independencia posible de la nobleza llocal de la zona<ref>Hammel-Kiesow, Rolf. ''Die Hanse'' (n'alemán), p. 10-11. Beck, 2008. ISBN 3-406-58352-0</ref>.
[[Imaxe:Hanseatic_Warehouse_King's_Lynn.JPG|right|thumb|300px|L'almacén hanseáticu de King's Lynn, únicu edificiu de la Lliga que se conserva n'Inglaterra]]
===La dieta de la Hansa (''Hansetag'')===
Les decisiones y acciones de la Lliga yeren el resultáu d'un procesu de deliberación basáu nel consensu. Cuando había dalguna cuestión que tomar los miembros yeren convocaos a participar nuna reunión xeneral o dieta, nomada ''Tagfahrt'' y tamién, dende 1358, ''Hansetag''. Les ciudaes escoyíen los sos enviaos (nomaos ''Ratssendeboten'') pa que los representaran. Munches veces nun enviaben caúna un representante, sinón qu'un mesmu delegáu representaba a un garapiellu de comunidaes. P'algamar el consensu, tanto nes reuniones llocales como nos ''Tagfahrt'' usábase la tradición llegal de la [[Baxa Saxonia]] nomada ''Einung'', pola que'l consensu definíase como l'ausencia de quexes. Dempués d'un alderique les propuestes que teníen un sofitu ampliu yeren dictaes en altu a un escribiente y convertíense en compromisos (''Rezess'') obligatorios si los asistentes nun obxetaban nada; aquellos que defendíen propuestes alternatives que nun habíen algamao el apoyu suficiente teníen el deber de quedar callaos demientres esti procedimientu se desarrollaba. Si nun podía llegase al consensu en dalguna cuestión delegábase la decisión en dellos miembros de la Lliga, que discutíen sobro ella hasta que llegaben a una solución<ref>Hammel-Kiesow, Rolf. ''Die Hanse'' (n'alemán), p. 70-72. Beck, 2008. ISBN 3-406-58352-0</ref>.
 
===Agrupaciones rexonales: los ''Drittel'' y los ''Quartiere''===
Los ''Kontor'' teníen sellu propiu, xulgáu de so y la so propia tesorería. Como los gremios, taben dirixíos por un ''Ältermann'' (edil o conceyal), magar que'l de Londres, como casu singular, tenía un ''Ältermann'' hanseáticu y otru inglés. En [[1347]] el Kontor de Bruseles modificó los sos estatutos p'asegurar una representación igualitaria de los miembros de la Lliga. A tal fin, los miembros de les comunidaes procedentes de diferentes rexones agrupábense en tres círculos o Drittel (''tercera parte'' o ''terciu'' sedría la so torna): el ''Drittel'' de los eslavos (''Wenden'') y saxones, el ''Drittel'' de los prusianos y westfalianos y el ''Drittel'' qu'agrupaba a los comerciantes de Gotland, Livonia y Suecia. Caún de los ''Drittel'' escoyía dos ''Ältermanner'' y a seis miembros del conceyu de los 18 (''Achtzehnmännerrat'') pa qu'alministraran el ''Kontor'' por un periodu de tiempu determináu. En 1356, nuna reunión preparatoria del primer ''Tagfahrt'' de la Lliga confirmose l'estatutu del ''Kontor'' de Bruseles, y la división en ''Drittel'' foi, pasín ente pasu,siendo adoptada y alquiriendo calter oficial pal conxuntu de la Lliga<ref>Hammel-Kiesow, Rolf. ''Die Hanse'' (n'alemán), p. 62-63. Beck, 2008. ISBN 3-406-58352-0</ref><ref>Pfeiffer, Hermannus. ''Seemacht Deutschland. Die Hanse, Kaiser Wilhelm II. und der neue Maritime Komplex'' (n'alemán), p.55. Ch. Links Verlag, 2009. ISBN 3-86153-513-0.</ref><ref>Falke, Dr Johannes (1863). ''Die Hansa als deutsche See- und Handelsmacht'' [''The Hansa as a German maritime and trading power''], pp. 62–64. Berlin, F Henschel, 1863.</ref>
 
<center>
{| {{tablaguapa}}
|-----
|+'''División en ''Drittel'' de les ciudaes de la Hansa (1356-[[1554]])'''
|----- align="center" bgcolor="#DDDDDD"
!'''''Drittel'''''
!'''Rexones que comprendía'''
!'''Ciudá principal (''Vorort'')'''
|-
|----- align="center"
|Eslavu-saxón||[[Holstein]], Saxonia, [[Mecklenburgo]], [[Pomerania]], [[Brandenburgo]]||Lübeck
|-
|----- align="center"
|Prusianu-westfalianu||Westfalia, [[Rhineland]], Prusia||[[Dortmund]], y dempués Colonia
|-
|----- align="center"
|Gotlandianu-livón-suecu||Gotland, Livonia, Suecia||Visby, y dempués Riga
|-
|}
</center>
 
El ''Tagfahrt'' o ''Hansetag'' yera la única institución centralizada de la Lliga. Dempués de la sodivisión en ''Drittel'' los miembros de caún d'ellos cellebraben frecuentemente ''Dritteltage'', reuniones nes que buscaben posiciones comunes coles qu'acudir a los ''Tagfahrt''. Tamién había reuniones nes ciudaes, y magar qu'estes reuniones rexonales y llocales nunca formalizaron nuna institución concreta foron garrando importancia nel procesu de preparación de les decisiones de los ''Tagfahrt''<ref>Distler, Eva-Marie. ''Städtebünde im deutschen Spätmittelalter. Eine rechtshistorische Untersuchung zu Begriff, Verfassung und Funktion'' (in German), pp. 55–57. Vittorio Klostermann, 2006. ISBN 3-465-04001-5.</ref>.
 
Dende 1554 modificose la sodivisión en ''Drittel'' pa reducir la heteroxeneidá dientro de cada ún d'ellos y facilitar que s'algamaran consensos más ceo, faciendo asina más eficiente'l procesu de toma de decisiones<ref>Fritze, Konrad et al. (1985). Die Geschichte der Hanse (in German), p. 217.</ref>. El númberu de círculos aumentó a cuatro, nomaos ''Quartier'' (''cuarta parte'' o ''cuartu'')<ref>Pfeiffer, Hermannus. ''Seemacht Deutschland. Die Hanse, Kaiser Wilhelm II. und der neue Maritime Komplex'' (n'alemán), p.55. Ch. Links Verlag, 2009. ISBN 3-86153-513-0.</ref>.
 
<center>
{| {{tablaguapa}}
|-----
|+'''División en ''Quartiere'' de les ciudaes de la Hansa (dende 1554)<ref>Natkiel, Richard. Atlas of Maritime History, p. 33. Smithmark Publishing, 1989. ISBN 0-8317-0485-3.</ref>
|----- align="center" bgcolor="#DDDDDD"
!'''''Quartier'''''
!'''Ciudá principal (''Vorort'')'''
|-
|----- align="center"
|Eslavu-pomeraniu (o ''wendu'' -eslavu-)||Lübeck
|-
|----- align="center"
|Saxón-turinxianu-brandenburgués (o saxón)||Braunsschweig
|-
|----- align="center"
|Prusianu-livón-suecu (o bálticu oriental)||Danzig
|-
|Rhine-westfalianu-holandés (o de Rhineland)||Colonia
|-
|}
</center>
 
Esta división, nostante, aplicose namái a les reuniones xenerales, porque los ''Kontor'' nun siguíen estes sodivisiones a la hora d'organizase, por exemplu, pa escoyer al so ''Ältermänn''. Asina, por exemplu, la sodivisión que funcionó nel de Londres dende 1554 agrupó los miembros en trés círculos, nos que los mercaderes de Lübeck representaben a los de les ciudaes eslavas, pomeranies, saxones y algunes de les de Westfalia, los de Colonia a los de les ciudaes holandeses y a les de Cleves, Mark y Berg, y los de Danzig a los de les ciudaes prusianes y livones<ref>[http://www.zaoerv.de/17_1956_57/17_1956_1_a_38_92.pdf Reibstein, Ernst. ''Das Völkerrecht der deutschen Hanse'' (n'alemán), p. 56-7 (pp.19-20 na numberación del pdf). Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht ]</ref>.