Diferencies ente revisiones de «Provincia de Salamanca»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 35:
El clima ye de tipu continental, con iviernos friyos y suchos y branos caldíos. La temperatura medio ye de 3,7°C en xineru (pudiendo baxar, en díes de fuertes xelaes, a dellos graos baxo ceru). Nel estíu la temperatura medio ye de 24,2°C, anque puede xobir fasta los 35° o 40°C.
 
Anguañu ([[Istitutu Nacional d'Estadística d'España|INE]] [[2005]]), la provincia cunta con 352.414 habitantes, de los cuales 160.331 (un 45%) vive na capital, [[Provincia de Salamanca|Salamanca]], allugada a orielles del ríu [[Tormes]]. Hai 362 [[Conceyos de la provincia de Salamanca|conceyos na provincia]], de los cuales más de la metá tienen una población inferior a los trescientos habitantes (ye la segunda provincia española con respeutu al númberu de conceyos, per detrás de [[Provincia de Burgos|Burgos]]). Los conceyos más poblaos de la provincia son, a parte de la capital, [[Béḥar]], [[Ciá Rodrigu (Salamanca)|Ciá RodriguCiarrodrigu]], [[Santa Marta de Tormes (Salamanca)|Santa Marta de Tormes]], [[Peñaranda de Bracamonte]], [[Guixuelu]], [[Alba de Tormes]], [[VitigudínVitigudino]], y [[Villoria (Salamanca)|Villoria]].
 
==Hestoria==
Pa la so conquista los romanos tovieron d'afrentase a los [[Vettones]], d'ún xeitu progresivu, les bregues entamaríen sobro'l [[193 e.C.]] pero l'anexón total afecharíase escontra'l [[125 e.C]] demientres les Guerres Lusitanes. Demientres la dominación romana la Provincia taba ascrita a la Provincia Romana de Lusitania y una pequeña parte a la [[Tarraconense]]. A lo llargo la dómina en que formó parte del [[Emperiu Román]] la población alquirió'l llatín como madrellingua, la relixón [[Cristianismu|cristiana]] impúsose so les demás, asumiérose los xeitos d'agricultura de los romanos y les sos lleis.
 
L'arrivada los visigodos sinificó cambeos nes clases dominantes, sicasí, malapenes sintiéronse ente'l pueblo llanu. D'esta dómina nun fincaren grandes costruiciónes, mas aportaren restos como los cagüercos de piedra que pueden verse sobremanera na zona oeste de la provincia, na zona de Ciá Rodrigu[[Ciarrodrigu]] y na de VitigudínVitigudino, destacando "La Colmenera" nel [[Sobradiellu]]. L'arrivada de los visigodos supunxo, magüer, una aceleración nel procesu de ruralización qu'aniciárase demientres l'Emperiu Román. Esti declive urbanu continuó cola dominación musulmana, al carecer el territoriu d'interés estratéxicu, militar o económicu.
 
Tres la conquista llionés, nel sieglu XI, repoblose'l territoriu la provincia que taba Deshabitáu. La xente nuevu qu'entamó vivir nes fasteres de l'autual provincia traxo consigo la llingua llionesa. En 1218, el rei llionés Alfonsu IX funda l'Universidá de Sallamanca. A la so muerte, en 1230, el Reinu Lliones pasa formar parte d'el de Castiella y con él Sallamanca.
 
En [[1833]] la dixebra alministrativa de Javier Burgos sinificó'l desaniciu de los conceyos dando orixe a la organización d'anguañu partíos xudiciales y conceyos. La Provincia de Salamanca, vió reducida la so estensión de 14.532 kilometros cuadradaos a 12.336 Kilometros y fincó dixebrada n'ocho partíos: Salamanca, Béḥar, Ciá Rodrigu[[Ciarrodrigu]], Peñaranda de Bracamonte, VitigudínVitigudino, Alba de Tormes, [[Lledesma]] y Sequeiros.
 
En [[1936]] el bando Nacionalista triunfa célere na provincia.
Llinia 52:
==Comarques==
 
* [[Comarca de Ciarrodrigu]] ([[Ciarrodrigu]], [[El Campu d'Argañán]], [[El Campu de Yeltes]], [[El Campu d'Agadones]], [[El Campu de Malvarín|El Campu de RobreuRobréu]] y [[El Rebollal (comarca)|El Rebollal]])
* [[Comarca de VitigudinuVitigudino]] ([[L'Abadengu]], [[La Ribera (Salamanca)|Las Arribas]], [[Tierra de VitigudinuVitigudino]] y [[La Ramayería]])
* [[L'Armuña]]
* [[Les Villes]]
Llinia 126:
 
*[[Béḥar]]
*[[Ciá RodriguCiarrodrigu]]
*[[Peñaranda de Bracamonte|Peñaranda]]
*[[Salamanca]]
*[[VitigudínVitigudino]]
 
L'escudo de la [[Diputación Provincial]], consideráu como escudu de la provincia, compónese polos escudos d'estos 5 coneyos.
Llinia 146:
 
== Gastronomía ==
De la so [[gastronomía]] coye destacar, ente otros, el pernal de [[Guixuelu (Salamanca)|Guixuelu]], con [[Denomación d'Orixe Protexida]] (DOP) y el [[fornazu]], una [[empanada]] típica. Menos conocíu fuera de la rexón son el corderín, gorrafu o tostón asáu, el [[farinatu]] (procedente de Ciá RodriguCiarrodrigu), el [[bollu maimón]] y los [[chochos de xema]]. Son típiques de la capital les sopes d'ayu y la [[chanfaina]], platu d'arroz cocináu con callos, pates de corderu, sangre cocío y güevu duru. De Béḥar ye de ran sonadía el calderiellu beḥarán (guisu de carne con pataques).
 
== Referencies ==