Diferencies ente revisiones de «Provincia de Salamanca»

Contenido eliminado Contenido añadido
Referencia nel artículu Parque Natural d'Arribes del Dueru
correxío y meyorao
Llinia 1:
{{correxir}}
 
{{Infobox provincia española
|nome=Salamanca
Línea 28 ⟶ 26:
|TestuURL=Diputación de Salamanca
}}
[[imaxe:Collage provincia de Salamanca.jpg|thumb|300px|D'arriba a abaxo y d'esquierda a derecha: Castiellu de [[Puente del Congosto]], [[Miranda del Castañar]], dehesa del [[Campo Charro]], torre del homenaxe del [[Castillo de Enrique II]] de [[Ciudad Rodrigo]], les [[Arribes (xeografía)|arribes del Duero]] n'[[Aldeadávila de la Ribera]], les catedrales de [[Salamanca]], [[Montemayor del Río]], la ilesia de ''[[Candelario]]'' y el [[Pozo de los Humos]].]]
'''Salamanca''' ye una provincia [[Rexón de Llión|llionesa]], nel sudoeste de la [[Comunidá Autónoma]] de [[Castiella y Llión]].
 
Ye una de les nueve provincies qu'encadarmen [[Castiella y Llión]]. Llenda al norte cola provincia de [[Provincia de Zamora|Zamora]], al noreste con [[Provincia de Valladolid|Valladolid]], al este cola provincia d'[[Provincia d'Ávila|Ávila]], al sur cola de [[Provincia de Cáceres|Cáceres]] y al oeste con [[Portugal]]. Na dixebra provincial de [[1833]], adscribioseadscribióse a la rexón del [[Reinu de Llión]].
ElLa so enantusuperficie xeográficoxeográfica ye de 12.336 km², lo que conviértela na tercer provincia de [[Castiella y LlónLlión]] dempués de [[provincia de Llión|Llión]] y [[provincia de Burgos|Burgos]]. L'altor mediomediu de la provincia ye de 830 [[metru|m]] sosobre'l nivel del mar.
 
El clima ye de tipu continental, con iviernos friyosfríos y suchos y branos caldíoscaldios. La temperatura medio ye de 3,7[[°C]] en xineru (pudiendo baxar, en díes de fuertes xelaes, a dellos graos baxo cerucero). Nel estíubranu la temperatura medio ye de 24,2[[°C]], anquemagar puedeque xobirpue xubir fasta los 35° o 40°C.
 
AnguañuAnguaño ([[IstitutuInstitutu Nacional d'Estadística d'España|INE]] [[2005]]), la provincia cunta con 352.414 habitantes, de los cualesque 160.331 (un 45%) vive na capital, [[Provincia de Salamanca|Salamanca]], allugada a orielles del ríu [[Tormes]]. Hai 362 [[Conceyos de la provincia de Salamanca|conceyos na provincia]], de los cualesque más de la metá tienen una población inferior a los trescientos habitantes (ye la segunda provincia española con respeutu al númberu de conceyos, per detrásdarrera de [[Provincia de Burgos|Burgos]]). Los conceyos más poblaos de la provincia son, a parte de la capital, [[BéḥarBéjar]], [[CiarrodriguCiudad Rodrigo]], [[Santa Marta de Tormes]], [[Peñaranda de Bracamonte]], [[GuixueluGuijuelo]], [[Alba de Tormes]], [[Vitigudino]] y [[Villoria (Salamanca)|Villoria]].
 
== Hestoria ==
Pa la so conquista los romanos tovierontuvieron d'afrentase a los [[Vettones]], d'ún xeitu progresivu, les bregues entamaríen sobro'l [[193 e.C.]] pero l'anexón total afecharíase escontrahacia'l [[125 e.C]] demientres les Guerres Lusitanes. Demientres la dominación romana la Provincia taba ascritaadscrita a la Provincia Romana de ''Lusitania'' y una pequeña parte a la [[Tarraconense]]. A lo llargo la dómina en que formó parte del [[EmperiuImperiu RománRomanu]] la población alquirió'l llatín como madrellinguallingua madre, la relixón [[Cristianismu|cristiana]] impúsose so les demás, asumiéroseasumiéronse los xeitos d'agricultura de los romanos y les sos lleis.
 
L'arrivadaarribada los visigodos sinificósignificó cambeos nes clases dominantes, sicasí, malapenes sintiéronse ente'l pueblopueblu llanu. D'esta dómina nun fincaren grandes costruiciónesconstrucciones, mas aportaren restos como los cagüercos de piedra que pueden versevese sobremanera na zona oeste de la provincia, na zona de [[CiarrodriguCiudad Rodrigo]] y na de Vitigudino, destacando "La Colmenera" nel [[Sufreralieḷḷu]]. L'arrivadaarribada de los visigodos supunxo, magüersicasí, una aceleración nel procesu de ruralización qu'aniciárase demientres l'EmperiuImperiu Románromanu. Esti declive urbanu continuó cola dominación musulmana, al carecernun tener el territoriu d'interés estratéxicu, militar o económicu.
 
Tres la conquista llionés, nelNel sieglu XI, repobloserepoblóse'l territoriu la provincia que taba Deshabitáudeshabitáu. La xente nuevunuevo qu'entamó vivir nes fasteres de l'autualactual provincia traxo consigo la llingua llionesa. En [[1218]], el rei llionés [[Alfonsu IX]] funda l'Universidá de SallamancaSalamanca. A la so muerte, en [[1230]], el [[Reinu Llionesde Llión|Reinu Llionés]] pasa formar parte d'eldel de Castiella y con él SallamancaSalamanca.
 
En [[1833]] la dixebra alministrativa de Javier Burgos sinificó'l desaniciu de los conceyos dando orixe a la organización d'anguañuanguaño de partíos xudiciales y conceyos. La Provincia de Salamanca, vió reducidaamenorgada la so estensión de 14.532 kilometros[[Quilómetru cuadradaoscuadráu|km²]] a 12.336 Kilometroskm² y fincó dixebrada n'ocho partíos: Salamanca, BéḥarBéjar, [[CiarrodriguCiudad Rodrigo]], Peñaranda de Bracamonte, Vitigudino, Alba de Tormes, [[Lledesma]] y Sequeiros.
 
En [[1936]], el bandobandu Nacionalista triunfa célere na provincia.
 
En [[1968]] suprímense los Partíos Xudiciales d'Alba de Tormes, Lledesma y Sequeiros.
Línea 64 ⟶ 63:
* [[Campu Charru]] y [[La Güebra]]
 
DenantesEnantes de la reorganización provincial de [[Javier de Burgos]] en [[1833]] diversos conceyos de la comarca del [[AltoAltu Tormes]] pertenecieron a la [[provincia de Salamanca]].
 
== Mancomunidaes ==
 
Los conceyos agurúpenseagrúpense en [[Mancomunidá|mancomunidaes]] pa xestionar servicios tales como l'augua o la puxarra. Un mesmu conceyu puede pertenecer, al empar, a estremaes mancomunidaes.
 
Éstes son les mancomunidaes rexistraes nel [[Ministeriu d'Alministraciones Públiques d'España|Ministeriu d'Alministraciones Públiques]]:
Línea 123 ⟶ 122:
 
== Partíos Xudiciales ==
La provincia de Salamanca atópase anguañuanguaño dixebrada en 5 [[Partíu Xudicial|Partíos Xudiciales]] anquemagar qu'antiguamente fueronforon más cuyos escudos componen l'escudoescudu provincial. Estos partíos son:
 
*[[Béḥar]]
*[[Ciarrodrigu]] (Ciudad Rodrigo)
*[[Peñaranda de Bracamonte|Peñaranda]]
*[[Salamanca]]
*[[Vitigudino]]
 
L'escudoescudu de la [[Diputación Provincial]], consideráu como escudu de la provincia, compónesecompónse polos escudos d'estos 5 coneyosconceyos.
 
[http://www.dipsanet.es/Aplicaciones/GestorInter.jsp?prestacion=Cipublico&funcion=MuestraPartidosJudiciales Partíos xudiciales y conceyos que los componen]
 
== Llingua y cultura ==
La llingua falada mayoritariamente na provincia ye'l [[idioma español|castellán]], pero con una prefundafondera y arraigonada influyencia del [[idioma llionés|llionés]]<ref name="fueyu">[http://www.elfueyu.net/archivu/reportax_ll%C3%AFones_salamanca.pdf Otras llinguas nela terra del castellanu]</ref><ref>[http://www.elfueyu.net/archivu/leonessalamanca.pdf El Leonés en Salamanca cien años después]</ref> en [[Les Arribes]],<ref>Gramática histórica de la lengua asturiana. Fonética, fonología e introducción a la "morfosintaxis histórica." Jose Luís García Arias. Oviedo, ALLA, dic/2003. 978-84-8168-341-7</ref><ref>Llorente Maldonado de Guevara, Antonio. Seis jornadas de encuesta dialectal en Las Arribes del Duero. Homenaje a Alonso Zamora Vicente, Vol. 2, 1989.</ref> [[El Rebollal (comarca)|El Rebollal]],<ref>Iglesias Ovejero, Ángel. El habla de El Rebollar. Diputación de Salamanca, 1982.</ref> y las Sierras de [[Sierra de Béḥar|Béḥar]]<ref>EL HABLA DE BÉJAR: LÉXICO. Autores: Manuel Antonio Marcos Casquero. Editores: Universidad Pontificia de Salamanca. Año de publicación: 1979. País: España. Idioma: Español. ISBN 84-00-04554-8</ref> y [[Sierra de Francia|Francia]].<ref>[http://www.gebravo.com/franciaquilamas/02cPueblo/hablasantibanez.pdf El habla de Santibáñez de la Sierra (Salamanca), José Luis Herrero Ingelmo. Anuario de estudios filológicos, ISSN 0210-8178, Vol. 19, 1996, pags. 289-302]</ref> En total, nun más de 1.900 presones falen llionés na provincia.<ref name="fueyu"/> Ye de solliñar la presencia del gallegu-pertués nel conceyu de [[La Alamedilla]].
 
Musicalmente en Salamanca tócase la [[chifla llionesa]] en cuasi toles comarques, sacante nes más al este onde tócase la [[dulzaina]].
Línea 146 ⟶ 145:
 
== Gastronomía ==
De la so [[gastronomía]] coyehai destacarde solliñar, ente otros, el pernal de [[Guixuelu (Salamanca)|Guixuelu]], con [[Denomación d'Orixe Protexida]] (DOP) y el [[fornazu]], una [[empanada]] típica. Menos conocíu fuera de la rexón son el corderín, gorrafu o tostón asáu, el [[farinatu]] (procedente de Ciarrodrigu), el [[bollu maimón]] y los [[chochos de xema]]. Son típiques de la capital les sopes d'ayu y la [[chanfaina]], platu d'arroz cocináu con callos, pates de corderu, sangre cocío y güevu duru. De Béḥar ye de ran sonadía el calderiellu beḥarán (guisu de carne con pataques).
 
== Referencies ==