Diferencies ente revisiones de «Caballu Llocu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m →‎Enllaces esternos: All info is kept in Wikidata, removed: {{Enllaz AD|sl}} using AWB (10903)
m el >> l'
Llinia 3:
'''Tasunka witko''' (pronunciau ''tashúnka uitko'') (na [[llingua sioux]]) o '''Caballu Llocu''' (na so torna del Inglés ''Crazy Horse''), ([[4 d'avientu]] de [[1840]] (la fecha esauta nun ye segura) – [[5 de setiembre]] de [[1877]]) yera'l cabezaleru de los [[Sioux Oglala]], una tribu d'amerindios notable pola valía nes batalles de los sos guerreros. Reconocíu pol so propiu pueblu como un cabezaleru visionariu comprometíu cola preservancia de les tradiciones y los valores sioux, encamentó al so pueblo a llibrar una guerra escontra los blancos pa recuperar les sos tierres. El so nome, '''Caballu Llocu''', foi-y dau por suañar con un caballu salvaxe.
 
Cuando los colonos y el l'exército de los '''Estados Xuníos''' Llanzáronse a la invasión del territoriu indiu nes llanures centrales, '''Caballu Llocu''' formó una alianza con otros pueblos indios pa combatir a los blancos, xunto con [[Toru Sentau]] y [[Nube Bermeya]]. Dotau de capacidá táutica enforma, y destreza nel combate, inflixó una severa derrota a los soldaos estaunidenses en [[Fetterman]], ([[1866]]). La presión de los colonos (buscadores d'oru, cazadores de búfalos) y los constantes enfrentamientos colos indios que prevocaba emburrió al Gobierno americanu a establecer un trata de paz ([[Tratáu de Fort Laramie]], [[1868]]), pol que dábase a [[lakotas]] y [[cheyennes]] terrenos propios baxo la so xurisdicencia autónoma. Ensin embargu, [[Caballu Llocu]] nun aceutó l'alcuerdu, colando col so pueblu fuera de la gran reserva Sioux fixada pol Gobiernu.
 
Pa somorguiar a esti y otros pueblos allugaos fuera de les llendes, el Gobiernu emprendió una amplia campaña militar en [[1876]], na que produxéronse les victories indies de [[Rosebud River]] y ena batalla de [[Little Big Horn]] (1876), na que morriera el famosu [[xeneral Custer]]. La presión del exérciu norteamericanu angariyó a '''Caballu Llocu''' a rendise, siendo confináu en [[Fort Robinson]]. A les poques selmanes, el [[5 de setiembre]] de [[1877]], morrió asesináu a bayonetazos.