Diferencies ente revisiones de «Música clásica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m períodu periodu
m períodu periodu
Llinia 1:
{{Tradubot|Música clásica}}
El términu '''música clásica''' apaez per primer vegada nel ''[[Oxford English Dictionary]]'' en [[1836]] y señala les composiciones europees más destacaes del sieglu anterior.<ref>{{cita web|autor=The Oxford English Dictionary|editor=The OED Online|url=http://dictionary.oed.com/cgi/entry/50040930?single=1&query_type=word&queryword=classical&first=1&max_to_show=10|fechaacceso=10-05-2007|títulu="Classical"|añu=2007}}</ref> Ye'l nome habitual de la [[música culta]], académica, [[música docta|docta]] y otros. Na [[hestoria de la música]] y la [[musicoloxía]], ye la [[música del clasicismu]] o periodu clásicu (1750-1820); pero en sentíu popular y de muncha aceptación en mediu escritu, asina lo recueye la [[RAE]], ye la música de tradición culta; les sos primeres lluces n'Europa asítiense aprosimao en 1450. Esiste una espresión que toma casi tolos períodosperiodos pa definir la so dómina de mayor rellumanza: [[periodu de la práctica común]].
 
Escontra 1950 la composición culta (cierta complexidá en notación ya instrumentación) empieza a asitiase mayormente fuera de la tradición anterior, por aciu la composición radicalmente atonal y disonante y otros enclinos opuestos.
Llinia 48:
La música clásica y la [[música popular]] tamién s'estremen polos preseos qu'utilicen. Los preseos usaos na práctica común de la música clásica fueron inventaos antes de la metá del [[sieglu XIX]] (la mayoría muncho primero), y codificados nos sieglos XVIII y XIX. Consisten nos preseos qu'atopamos na [[orquesta sinfónica]], al pie de otros pocos preseos solistes (como'l [[pianu]], el [[clavicémbalu]] y el [[órganu (preséu)|órganu]]). Los [[Preséu musical electrónicu|preseos electrónicos]], como la [[guitarra eléctrica]] y el [[violín eléctricu]], xueguen un papel predominante na música popular, pero de fechu nun tienen nengunu na música clásica antes del sieglu XX, y namái apaecen dacuando na música clásica del sieglu XX y sieglu XXI. Tanto los músicos populares como los clásicos esperimentaron nes últimes décades con preseos eléctricos, como'l [[sintetizador]], con técniques electróniques y dixitales, como l'usu de soníos [[sampleado]]s o xeneraos por computador, y el soníu de preseos otres cultures, como'l [[gamelan]]. Ye importante notar que tolos preseos baxos nun esistíen antes del [[música renacentista|Renacimientu]]. Na [[música medieval]], los preseos taben estremaos en dos categoríes: preseos fuertes pa usar n'esteriores o na Ilesia, y preseos más nidios pa usu n'interiores. Munchos de los preseos que son acomuñaos güei cola música popular tuvieron un papel importante na música clásica antigua, tales como la [[gaita]], la [[vihuela]], la [[zanfonía]] y otros preseos de vientu. Per otru llau, la [[guitarra]] acústica, acomuñada a la música popular, empezó a ganar preponderancia na música clásica a lo llargo de los sieglos XIX y XX. La voz humana ye tamién un preséu musical privilexáu de la música clásica, anque tamién ye usáu na música popular. Diversos xéneros utilicen les voces, soles o bien con acompañamientu instrumental: la [[ópera]], la [[música coral]] y el [[lied]].
 
Ente que el [[temperamentu|''temperamentu igual'']] foi gradualmente aceptáu como'l sistema de afinación nel sieglu XVIII, otros tipos de temperamentu, d'orixe históricu, empléguense de cutiu na música de períodosperiodos anteriores al Barrocu tardíu; ''La clave bien temperado'' de Johann Sebastian Bach ye utilizáu como referencia temporal pa indicar l'empiezu d'esi cambéu de temperamentu. Por casu, la música de la Renacencia inglesa acostumar a executar col temperamentu mediu.
 
== PeríodosPeriodos históricos ==
Esiste un sistema de división de la hestoria de la composición de la música clásica en distintos períodosperiodos que ye llargamente aceptáu. Les feches son xeneralizaciones, una y bones los períodosperiodos sobrepónense unos a otros. Delles voces autorizaes subdividen los periodos, la fecha o'l xéneru. Sicasí, tien de notase qu'estes categoríes son arbitraries; por casu, l'usu del [[contrapuntu]] y la [[fuga]], que ye considerada una característica del [[Barrocu]], foi siguíu por [[Wolfgang Amadeus Mozart|Mozart]], a quien se considera un compositor clásicu, y por [[Beethoven]], a quien
de normal se -y describe como en mediu del periodu clásicu y románticu; y tamién por [[Brahms]], quien ye clasificáu como románticu. D'alcuerdu a esti sistema, les principales divisiones son:
 
Llinia 60:
* '''[[Clasicismu musical|Música clásica]]''': Ente 1730 y 1820, foi una era importante qu'estableció delles de les normes de composición y estructura. El periodu clásicu tamién ta marcáu pola desapaición del clavicémbalu y el [[clavicordiu]] en favor del nuevu [[pianu]], qu'a partir d'esi momentu convertir nel preséu predominante pa la interpretación en tecláu y la composición.
 
* '''[[Música del Romanticismu Música romántica]]''': Ente 1815 y 1910. PeríoduPeriodu en que se codificó la práctica, espandióse'l papel de la música na vida cultural y creáronse instituciones pa la enseñanza, execución y caltenimientu de les obres musicales.
 
* '''[[Música moderna]]''': Ente 1905 y 1985. Representó una crisis nos valores de la música clásica y el so rol dientro de la vida intelectual, y l'estensión de la teoría y la técnica. Dellos teóricos, como [[Arnold Schoenberg]] nel so ensayu ''Brahms, el progresivu'', aportunen en que'l Modernismu representa una progresión lóxica de los enclinos na composición del sieglu XIX. Otros sostienen un puntu de vista opuestu, qu'indica que'l modernismu representa'l refugu o la negación del métodu de composición clásica.