Diferencies ente revisiones de «Yogur»

Contenido eliminado Contenido añadido
Bar (alderique | contribuciones)
Esbardu (alderique | contribuciones)
m elimináu enllaz porque nun furrula
Llinia 1:
El '''yogur''' (tamién conocíu comu '''yogurt''', '''yoghurt''' o '''yoghourt''') ye un [[productu llácteullacteu]] obteníu mediantesper aciu la [[fermentación]] de la [[lleche]]. Si bien pue emplegase cualisquiercualesquier tipu de lleche, la producción actual usa principalmente lleche de [[vaca]]. La fermentación de la [[llactosa]] (el zucre de la lleche) n'[[áceduácidu llácticu]] ye lo que da al yogur la so testura y tastu tan distintivu. De vezu se-y añede [[fruta]], [[vainilla]], [[chicolate]] y otros saborizantes, pero tamién pue ellaborase ensin añedíos («ñatural»).
 
== Hestoria ==
Esisten prebespruebes de la ellaboración de productos llácteos en cultures qu´'esistieron [[III mileniu edC|faihai 4.500 años]]. Los [[Historia de Bulgaria|antiguos búlgaros]], migraron a Europa dende´'l sieglu II, estableciéndose dafechu nos [[Balcanes]] n´'acabante´'l sieglu VII. Los primeros yogures foron probablemente de fermentación espontániaespontanea, quiciabes pola aición de della [[bacteria]] del interior de les bolses de pielpelleyu de [[cabra]] usaes comu recipiente de tresporte.
 
La pallabra procede del términu [[Idioma turcu|turcu]] ''yoğurt'' ([[Alfabetu Fonéticu Internacional|pronunciáu]] {{IPA|[jɔˈurt]}}), qu´'a la suso vez deriva del verbu ''yoğurmak'', 'amestar', en referencia al métodu de preparación del yogur. La lletra [[ğ]] ye sorda ente [[vocal]]yees posteriorposteriores nel turcu modernu, pero antiguamente pronunciabapronunciábase secomocomo una {{IPA|[ɣ]}} sonora velar fricativa.
Esisten prebes de la ellaboración de productos llácteos en cultures qu´esistieron [[III mileniu edC|fai 4.500 años]]. Los [[Historia de Bulgaria|antiguos búlgaros]], migraron a Europa dende´l sieglu II, estableciéndose dafechu nos Balcanes n´acabante´l sieglu VII. Los primeros yogures foron probablemente de fermentación espontánia, quiciabes pola aición de della bacteria del interior de les bolses de piel de [[cabra]] usaes comu recipiente de tresporte.
 
El yogur permaneció demientres munchos años como xinta llariega de la [[India]], [[Asia Central]], [[Sudeste Asiáticu]], [[Europa Central]] y de la [[Europa Central|Este]] fasta los [[años 1900]], cuando un biólogu rusu nomáu [[Ilya Ilyich Mechnikov]] espuso la so teoría de qu´elque'l gran consumu de yogur yera´'l responsable de la inusual alta esperanza de vida de los campesinos búlgaros. Considerando que los [[llactobacilu|llactobacilos]] yeren esenciales pa una bona salú, Mechnikov trabayó pa popularizar el yogur per toa Europa. Correspondió-y a un empresariu español llamáu [[Isaac Carasso]] l´'industrializar la producción de yogur. En [[1919]] anició una planta de producción de yogur en [[Barcelona]], nomando a la empresa [[Danone]] n´'honor del so fíu Daniel.
La pallabra procede del términu [[Idioma turcu|turcu]] ''yoğurt'' ([[Alfabetu Fonéticu Internacional|pronunciáu]] {{IPA|[jɔˈurt]}}), qu´a la su vez deriva del verbu ''yoğurmak'', 'amestar', en referencia al métodu de preparación del yogur. La lletra [[ğ]] ye sorda ente [[vocal]]ye posterior nel turcu modernu, pero antiguamente pronunciaba secomo una {{IPA|[ɣ]}} sonora velar fricativa.
 
El yogur permaneció demientres munchos años como xinta llariega d´[[India]], [[Asia Central]], [[Sudeste Asiáticu]], [[Europa Central]] y de la [[Europa Central|Este]] fasta los [[años 1900]], cuando un biólogu rusu nomáu [[Ilya Ilyich Mechnikov]] espuso la so teoría de qu´el gran consumu de yogur yera´l responsable de la inusual alta esperanza de vida de los campesinos búlgaros. Considerando que los llactobacilos yeren esenciales pa una bona salú, Mechnikov trabayó pa popularizar el yogur per toa Europa. Correspondió-y a un empresariu español llamáu [[Isaac Carasso]] l´industrializar la producción de yogur. En [[1919]] anició una planta de producción de yogur en [[Barcelona]], nomando a la empresa [[Danone]] n´honor del so fíu Daniel.
 
== Composición ==
La ellaboración de yogur requier la introducción de [[bacteriebacteria|bacteries]]s ‘benines’‘benignes’ específiques na lechelleche baxubaxo una temperatura y condiciones ambientales controlaes (mui cuidadosamente nel entornu industrial). La bacteria inxierinxer los zucres[[zucre]]s ñaturales de la lleche y llibera áceduácidu llácticu como productu de desfechu; la medra de l´'acidez provoca a la so vez que les [[proteíneproteína|proteínes]]s de la lleche precipiten nuna masa sólidasólido ([[cuayada]]). La mayor acidez ([[pH]] 4-5) tamién torga la proliferación d´'otres bacteries potencialmente patóxenes. Xeneralmente núnnun cultivu s´inclúininclúinse dos o más bacteries estremaes p´'algamar una fermentación más completa, principalmente ''[[Streptococcus salivarius]]'', ''[[Streptococcus thermofilus]]'' y miembros del [[xéneru (bioloxía)|xéneru]] ''[[Lactobacillus]]'', talos como ''[[Lactobacillus bulgaricus|L. bulgaricus]]'', ''[[Lactobacillus casei|L. casei]]'' y ''[[Lactobacillus bifidus|L. bifidus]]''.
 
Si´'l yogur nun se calez fasta matar a les bacteries depués de la fermentación, vendeseviéndese embaxuso la denominacióndenomación de «cultivu activu vivu» (o simplemente «vivu» en dellos países), que dalgunos consideren nutricionalmente superior. N´'[[España]], los productores de yogur dixebrabensedixebrábense ente los que queríen reservar la denominación ''yogur'' pal yogur vivu y los que naguaben introducir el yogur pasteurizáu embaxuso esa etiqueta (principalmente´'l grupu [[Lleche Pascual]]). El '''yogur [[pasteurización|pasteurizáu]]''' tien un periodu de conservación de meses y nun necesita [[refrixeración]]. Dambes partes unviaron estudios científicos a les autoridaes coles estremancies o les parexidaes (según los intereses de cacada parte) ente les dos variedaes. A la fin el gobiernu español permitió la etiqueta «yogur pasteurizáu» a esta clas de yogur en llugar del antiguu «postre llácteullacteu».
La ellaboración de yogur requier la introducción de [[bacterie]]s ‘benines’ específiques na leche baxu una temperatura y condiciones ambientales controlaes (mui cuidadosamente nel entornu industrial). La bacteria inxier los zucres ñaturales de la lleche y llibera ácedu llácticu como productu de desfechu; la medra de l´acidez provoca a la so vez que les [[proteíne]]s de la lleche precipiten nuna masa sólida ([[cuayada]]). La mayor acidez ([[pH]] 4-5) tamién torga la proliferación d´otres bacteries potencialmente patóxenes. Xeneralmente nún cultivu s´inclúin dos o más bacteries estremaes p´algamar una fermentación más completa, principalmente ''[[Streptococcus salivarius]]'', ''[[Streptococcus thermofilus]]'' y miembros del [[xéneru (bioloxía)|xéneru]] ''[[Lactobacillus]]'', talos como ''[[Lactobacillus bulgaricus|L. bulgaricus]]'', ''[[Lactobacillus casei|L. casei]]'' y ''[[Lactobacillus bifidus|L. bifidus]]''.
 
Por mor de qu´elque'l cultivu vivu de yogur contién [[enzima|enzimes]] que descomponen la llactosa, dellos individuos que presenten [[intolerancia a la llactosa]] pueenpuen esfrutar del yogur ensin vese afeutaos. Nutricionalmente, el yogur ye ricu en proteínes asina como en varies [[Vitamina B|vitamines del grupu B]] y [[minerales]] esenciales, y tien tanta [[grasa]] como la lleche a magar de la que se produza.
Si´l yogur nun se calez fasta matar a les bacteries depués de la fermentación, vendese embaxu la denominación de «cultivu activu vivu» (o simplemente «vivu» en dellos países), que dalgunos consideren nutricionalmente superior. N´[[España]], los productores de yogur dixebrabense ente los que queríen reservar la denominación ''yogur'' pal yogur vivu y los que naguaben introducir el yogur pasteurizáu embaxu esa etiqueta (principalmente´l grupu [[Lleche Pascual]]). El '''yogur [[pasteurización|pasteurizáu]]''' tien un periodu de conservación de meses y nun necesita [[refrixeración]]. Dambes partes unviaron estudios científicos a les autoridaes coles estremancies o les parexidaes (según los intereses de ca parte) ente les dos variedaes. A la fin el gobiernu español permitió la etiqueta «yogur pasteurizáu» a esta clas de yogur en llugar del antiguu «postre llácteu».
 
Por mor de qu´el cultivu vivu de yogur contién [[enzimes]]que descomponen la llactosa, dellos individuos que presenten [[intolerancia a la llactosa]] pueen esfrutar del yogur ensin vese afeutaos. Nutricionalmente, el yogur ye ricu en proteínes asina como en varies [[Vitamina B|vitamines del grupu B]] y [[minerales]] esenciales, y tien tanta [[grasa]] como la lleche a magar de la que se produza.
 
== Véase tamién ==
 
== VéaseVer tamién ==
* [[Productos llácteos]]
* [[Quesu]]
Línea 24 ⟶ 21:
* [[Ayran]]
 
== Enllaces esternos ==
{{wikinoticias|El yogur de café llega a Japón}}
{{commons|Yoghurt}}
 
[http://www.nutergia.fr/new/729/afmos/afmo_9/09.htm Los Lactobacilos Probióticos para el hombre]
 
[[Categoría:Alimentos]]