Diferencies ente revisiones de «Celta»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Llinia 155:
== Romanización ==
 
EnGracies virtú dea [[César]] los romanos conquistaron la [[Galia]] celta, y dende [[Claudiu]] p'alantre, l'[[EmperiuImperiu Romanu|Imperiu romanu]] sorbiráconquista partes de [[Britania]]. El gobiernu romanu llocal d'estes rexones reflexa estrenchamenteestrechamente les llendes "tribales" preromanesprerromanes, y los afayos arquiolóxicosarqueolóxicos faen encamientenpensar unanuna participación nativa nel gobiernu llocal. El [[llatín]] pasa a ser l'[[idioma oficial]] d'estes rexones dempués de les conquistes.
 
Los pueblos sometidos abaxo dominación romana romanizaránse y tarántaben dimpuestos a adotaradoptar los medios romanos. L'[[arte celta]] yá cuntaba con enfluyenciesinfluencies clásiques, y sedráfoi a sobrevivir como arte galo-romano, entepretandointerpretando tamién pieces clásiques, o calteniendo les sos creyenciescreencies coles vieyes tradiciones romanes, a pesar de la superposición.
 
L'acupaciónLa ocupación romana de la Galia, y en menor midida, de Britania, aportó al [[sincreismusincreísmu]] Romano-Celta (ver la [[Galia romana]] y la [[Britania romana]]). Nel casu de les Galies, esta última dio llugar a un camudamientu de llinguax, del [[galu]] al [[llatín vulgar]] (ver tamién [[cultura galo-romana]]). Sicasí, al ser los celtes los xinetes de mayor sonadía y mayestría, los romanos incorporaron a [[Epona]], la diosa celta de los caballos, nel so pantión. Demientres y dempués de la cayía del Emperiu romanu munches partes de la Galia escorrió a los sos alministradores romanos.
 
== Calendariu galu ==
Llinia 173:
=== Espaes ===
== Relixón ==
=== PoliteismuPoliteísmu ===
Los celtes teníen lliteralmente cientos de deidaes, algunas de las cuales eran desconocidos fuera una sola familia o tribu, mientras que otros eran lo suficientemente popular como para tener un público que cruzó lingual y las barreras culturales. Por ejemplo, los irlandeses dios Lugh, asociado a tormentas, rayos y la cultura, se ve en formas similares a Lugos en la Galia y Lleu en Gales. Patrones similares se observan también con la diosa caballo celta continental Epona y lo que puede bien ser sus homólogos irlandeses y galeses, Macha y Rhiannon, respectivamente.
===cristianismu célticu ===
 
===cristianismuCristianismu célticu ===
[[Archivu:Ccross.svg|thumb|right|170px|Una cruz celta]]
''L'artículu prencipal ye; [[Cristianismu celta]]''
 
Mientres que les rexones baxo'l dominiu romanoromanu adotaronadoptaron el cristianismu xunto col restu del emperioimperio romanu, delles estayes d'[[Irlanda]] y [[Escocia]] camudaron el [[politeísmu celta]] pol cristianismu celta nel [[sieglu V]] d.C.

Irlanda convirtióse en pro de los misioneros de [[Bretaña]], como [[San Patriciu]]. Más tarde, los misioneros d'Irlanda foron una fonte emportanteimportante de trabayu destinada a Escocia, [[Saxonia]], partes de Bretaña y Europa central. Lo cualque fizo que'l primer renacimientu l'[[arte celta]] diéreseasocediera entreente'l 390 y el 1200 d.C, el desenrrollu de munchos de los estilos de camientu agora como típicamente celta, afayándose al traviés de gran parte d'Irlanda y Bretaña, incluyendo'l nordeste y el postreru norte d'Escocia, [[Orkney]] y [[Shetland]]. Tratábase d'afechar cola [[Illesia católica]] romana y so enfluyencia Normanda, poro, les [[llingües celtes]], asina como delles enfluyencies del arte celta, continuaron.
 
El desenrrollu'l cristianismu n'Irlanda y Bretaña arricó a un ceo renacimientu l'arte celta ente'l 400 y 1200 d.C, sólo finó cola conquista normanda d'Irlanda a caberos del [[sieglu XII]]. Ente les notables obres producíes demientres esta estada inclúin; el Llibru de Kells y el Cáliz d'Ardagh. L'afoguín polo antiguu, nel [[sieglu XVII]], dio llugar a que'l términu «celta» espurriera y, arriendes, a que l'aducimientu'l [[nacionalismu]] prendiera nes zones ú l'emplegu de les llingües celtes entá se caltenía.