Diferencies ente revisiones de «Música clásica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m corr
m correiciones
Llinia 31:
Dende la [[antigua Grecia]] (no que fai a música occidental) esisten formes de [[notación musical]]. Sicasí, ye a partir de la [[música de la Edá Media]] (principalmente [[cantar gregoriano]]) que s'empieza a emplegar el sistema de notación musical qu'evolucionaría al actual. Nel [[música del Renacimientu|Renacimientu]] cristalizó coles traces más o menos definitives con que lo conocemos güei, anque -como tou llinguaxe- foi variando según les necesidaes espresives de los usuarios.
 
El sistema basar en dos exes: unu horizontal, que representa gráficamente'l trescurrir del tiempu, y otru vertical que representa gráficamente la [[altor (música)|altor]] del [[soníu]]. Los altores lleer en relación a un [[pentagrama]] (un conxuntu de cinco línea horizontales) que al empiezu tien una «[[clave musical|clave]]» que tien la función d'atribuyir a una de les llíneesllinies del pentagrama una determinada [[nota musical]]. Nun pentagrama encabezáu pola clave de Sol en segunda llíneallinia nós vamos lleer como sol el soníu que s'escribe na segunda llíneallinia (cuntando dende embaxo), como la'l soníu que s'escribe nel espaciu ente la segunda y la tercer llíneesllinies, como si'l soníu na tercer llínea, etc. Pa los soníos que queden fora de la clave escríbense [[llíneesllinies adicionales]]. Les claves más usaes son les de Do en tercer llíneallinia (clave que toma como referencia al Do de 261,63 Hz, el Do central del [[pianu]]), la de Sol en segunda (que se refier al Sol que ta una quinta percima del Do central), y la de Fa en cuarta (referida al Fa que ta una [[quinta]] per debaxo del Do central).
 
El discursu musical ta estremáu n'unidaes iguales de tiempu llamaes [[compás musical|compases]]: cada llíneallinia vertical que traviesa'l pentagrama marca'l final d'un compás y l'empiezu del siguiente. Al empiezu del pentagrama va haber una fracción con dos númberos; el númberu de riba indica la cantidá de tiempos que tien cada compás; el númberu de baxo indícanos cuál va ser la unidá de tiempu.
 
Pa escribir les duraciones utiliza un sistema de [[figura musical|figures musicales]]: la [[redonda (música)|redonda]] (representada como un círculu blancu), la [[blanca (música)|blanca]] (un círculu blancu con un palito vertical llamáu [[plica]]), la [[negra]] (igual que la blanca pero con un círculu negru), la [[corchea]] (igual que la negra pero con un palito horizontal qu'empieza na punta de la plica), la [[semicorchea]] (igual que la corchea pero con dos palitos horizontales), etc. Caúna vale la metá de la so antecesora: la blanca val la metá qu'una redonda y el doble qu'una negra, etc.
Llinia 41:
Pa representar los [[silenciu (música)|silencios]], el sistema tien otros signos que representen un silenciu de redonda, de blanca, etc..
 
Como se ve, les duraciones tán establecíes según una relación binaria (doble o metá), lo que nun preve la subdivisión por trés, que va ser indicada con «[[tresillo]]s». Cuando se deseya qu'a una nota o silenciu amiéstese-y la metá de la so duración, asítiase-y un puntu a la derecha ([[puntillo]]). Cuando se deseya que la nota dure, amás del so valor, otru determináu valor, escríbense dos notes y xunir per mediu d'una llíneallinia narquiada llamada [[lligadura (música)|lligadura d'allongamientu]].
 
Polo xeneral, les incapacidaes del sistema son iguaes apelando a palabres escrites más o menos convencionales, xeneralmente en [[idioma italianu|italianu]]. Asina, por casu, les [[intensidá (música)|intensidaes]] indicar per aciu l'usu d'una '''f''' (''[[forte]]'', fuerte) o una '''p''' (''[[Pianu (dinámica)|pianu]]'', nidiu), o delles efes y pes xuntes. La velocidá de los pulsos o ''[[tempo]]'' indicar con palabres al empiezu de la partitura que son, n'orde de velocidá: ''[[llargu (música)|llargu]]'', ''lentu'', ''adaxu'', ''[[moderato]]'', ''[[andante]]'', ''[[allegro]]'', ''[[empresto (música)|empresto]]''.
Llinia 54:
de normal se -y describe como en mediu del periodu clásicu y románticu; y tamién por [[Brahms]], quien ye clasificáu como románticu. D'alcuerdu a esti sistema, les principales divisiones son:
 
* '''[[Música renacentista]]''': Ente 1450 y 1600, topamos un mayor usu de preseos, múltiples llíneesllinies melódiques y l'usu de los primeros preseos graves o baxos.
 
* '''[[Música barroca]]''': Ente 1600 y 1750. Surde l'usu de tonalidaes más complexes, en llugar de la [[modalidá]] y el [[contrapuntu]]. Popularícense los [[preseos de tecláu]] (el [[clavicémbalu]] y el [[órganu (preséu)|órganu]]).