Diferencies ente revisiones de «Astenosfera»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 1:
[[Archivu:Asthénosphère et courants de convexion.PNG|thumb|300px|Astenosfera y corrientes de conveición]]
La '''astenosfera''' (del griegu ἀσθενός, ‘ensin fuerza’ + σφαῖρα, ‘esfera’) ye la zona cimera del [[mantu terrestre]] que ta debaxo de la [[litosfera]], aprosimao ente 250 y 660 [[kilómetru|quilómetro]]s de fondura. La astenosfera ta compuesta por materiales [[silicatos|silicatadossilicataos]] dúctiles, n'estáu sólidu y semifundidossemifundíos parcial o totalmente (según la so fondura y/o proximidá a bolses de [[magma]]), que dexen la [[deriva continental]] y la [[isostasia]]. Sobre ella muevenmuévense les plaques tectóniques.
 
== Constitución ==
La [[litosfera]], que constitúi una estensión de la noción de [[corteza terrestre]], tien unaun grosezgrosor mediamediu de 100 km d'espesuraespesor so los [[océanu|océano]]s y alredor d'ente 150 y 250 kilómetros so los [[continente]]s y [[cratón|cratones]] más antiguos.
 
Na astenosfera esisten movimientos lentos movimientos de [[conveición]] qu'espliquenque despliquen la [[deriva continental]]. Amás, el [[basaltu]] de la astenosfera flúi por [[extrusiónestrusión]] a lo llargo de les [[Dorsal centru-oceánica|dorsales oceániques]], (lo cualque fai que s'anueve y espanda costantementeconstantemente'l fondu oceánicu.), Entemientres que onde la espansión atopa una torga representada por un continente, fundirfúndese sobaxo ésti, volviendo asina la materia del fondu a fundise nel senu de la astenosfera y mantu más fondu, fenómenu conocíu como [[subducciónsubdución]].
 
Pela so parte inferior, la astenosfera va perdiendo les sos propiedaes más embaxoperbaxo de los 350 km y, progresivamente adquier la rixidez del mantu inferior escontrahacia la fonduraprofundidá de 850 km.
 
== Hestoria ==
En 1899, Dutton definió una zona ríxida ([[corteza]] o [[litosfera]] hasta los 100 kilómetros de fonduraprofundidá y otra zona débilfeble so éstabaxo a la que denominó astenosfera.
 
Pa esplicardesplicar el fenómenu de la [[isostasia]], Joseph Barrell en 1914 establecióafitó la hipótesis sobre la esistencia de la astenosfera, ensin llende inferior, pos se desconocíadesconocíase la esistencia del núcleu.
 
En [[1926]], Beno Gutenberg afayó que la velocidá de les [[ondes sísmiques]] amenórgase en redol a un 6 % a una fonduraprofundidá averada ente 100 y 200 km., atribuyéndose la causa a una menor densidá del material.
 
En [[1962]] Don Anderson, nun atopó una teoría lo suficientemente convincente averatocante delal descubrimientu de Gutenberg, una y bones esi nivel ye bien heterogéneoheteroxeneu, amás atopóse notables diferencies na so composición en niveles sobaxo les cuenques oceániques al respective de los cratones continentales, polo que nun puedepue considerase una capa universal. Al traviés del estudiu de les ondes sísmiques aniciaes nos ensayos de les bombes nucleares, determinó que la zona de baxa velocidá taría ente 60 y 250 km. de fonduraprofundidá.
 
Intentábase atribuyir esta propiedá a la mesma astenosfera. Pero dende'l descubrimientu del [[PaleomagnetismoPaleomagnetismu]] y la sismicidadsismicidá fondaprofunda, dambes teoríes quedaron estremaes.
 
Sicasí, en 1968 John Tuzo Wilson entemeció nuevamente estos conceutos dándo-y un cuerpu teóricu d'escasa validez científica al basar dichatala teoría sobre la esistencia d'una capa de enlentecimientoenlentecimientu de la velocidá de les ondes sísmiques llamada Astenosfera, contestáu por Vladimirovich, quienque-y retrucó que nun debe de basase única y puramente en pruebes atopaes na xeoloxía de la cuenques oceániques.
 
Ente 1972 y 1981 Anton TopesHalles trata de xustificar la esistencia de la astenosfera, más por necesidá, que por pruebes científiques fehacientes.
 
Ente 1975 y 1979 Sengör y Burke alderiquen nuevamente, queda demostrada la esistencia d'una diferencia vultable ente la estructura fonda de los continentes y la de la corteza oceánica, según ''Sipkin'' y ''Jordan''. SoBaxo los cratones más antiguos, éstos algamen una fondura d'hasta 400 km. y la zona de atenuamientod'atenuamientu de la velocidá de les ondes sísmiques ye cimerasuperior. Deduzse que los continentes pueden tar fondiaos al traviés de quillasquilles (n'inglés, keels) directamentedireutamente al núcleunucleu, como si fuerenforen raigaños de material más compactocompautu, pero nun torgar eltorga'l movimientu de los mesmos a gran escala. Entós, foi cuando la astenosfera foi definidadefinióse hasta una fonduraprofundidá de 660 kilómetros so la superficie.
 
== Duldes sobre la esistencia de la astenosfera ==
WegenerCuando cuandoWegener definió la so [[Deriva Continental]] el motor pa basar el desplazamientu de les plaques continentales basarbásase na esistencia d'un [[Fluxu convectivu|fluxu convectivoconvectivou]] nel mantu (depués na astenosfera) pero lo que ye güei, nun hai pruebes abondes sobre la esistencia d'esti fluxu convectivoconvectivu.
 
Dende los años noventa, la teoría sobre la esistencia d'esta capa ponerpúnxose en duldadubia, básica pa esplicardesplicar la [[deriva continental]] y la [[isostasia]] según nuevos datos nuevos descubiertos, proponiéndose un sistema ondeau la corteza moviérase solidariamente col mantu subxacentesoxacente hasta'l [[núcleunucleu terrestre]]. Propúnxose, coles mesmes, que l'equilibriu isostáticoisostáticu producirproduciríase ente la parte inferior del mantu (sólidu) y la parte esterior del [[NúcleuNucleu de la Tierra|núcleunucleu terrestre]] (líquidu). Sicasí, esta postrera propuesta nun cunta con datos abondos al respeutu pa definir la situación.
 
N'España, el Dr. [[Francisco Anguita]] de la [[Universidá Complutense de Madrid]] liderallidera l'alderique sobre la posible inesistencia de la astenosfera.
 
== Bibliografía ==