Diferencies ente revisiones de «Cristal»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q43533
m correiciones plurales
Llinia 5:
La palabra provien del [[idioma griegu|griegu]] ''krystallos''. Primeramente'l nome provenía de "kryos" que significa fríu, aludiendo a la formación del xelu a partir de l'agua. Darréu'l nome camudó de connotación al referise más bien a la tresparencia, polo que los griegos dieron el nome "krystallos" al [[cuarzu]], creyendo primeramente que se trataba d'una variedá de xelu que non se licuaba a temperatura ambiente.<ref>Ensayu "L'agua frío", undécimu capítulu del llibru ''L'electrón ye maniegu y otros ensayos'', de Isaac Asimov, aprosimao nel sitiu 56{{esd}}% del llibru (aprosimao nel sitiu 9,4{{esd}}% del ensayu)</ref>
 
La mayoría de los cristales naturales formar a partir de la [[cristalización]] de [[gas]]es a presión na paré interior de cuévanos predresos llamaes [[geoda|geodes]]s. La calidá, tamañu, color y forma de los cristales dependen de la presión y composición de gases en felicidaes [[geoda|geodes]]s (burbuyes) y de la temperatura y otres condiciones del [[magma]] onde se formen.
 
Anque'l [[vidriu]] suelse confundir con un tipu de cristal, en realidá nun tener les propiedaes moleculares necesaries pa ser consideráu como tal. El vidriu, a diferencia d'un cristal, ye amorfu. Los cristales estremar de los sólidos amorfos, non solo pola so xeometría regular, sinón tamién pola [[anisotropía]] de les sos propiedaes (nun son les mesmes en toles direcciones) y pola esistencia d'elementos de [[simetría]]. Los cristales tán formaos pola unión de partícules dispuestes de forma regular siguiendo un esquema determináu que se reproduz, en forma y orientación, en tol cristal y que crea una rede [[tridimensional]].
Nun cristal, los átomos ya iones atópense entamaos de forma simétrica en redes elementales, que se repiten indefinidamente formando una [[estructura cristalina]]. Estes partícules pueden ser átomos xuníos por [[enllaz covalente|enllaces covalentes]] (diamante y metales) o iones xuníos por electrovalencia (cloruru de sodiu). N'otres palabres, los cristales podríen considerase [[molécula|molécules]]s colosales, que tienen tales propiedaes, a pesar del so tamañu macroscópico. Poro, un cristal suel tener la mesma forma de la estructura cristalina que la conforma, nun siendo que fuera erosionado o tullíu de dalguna manera.
 
Del estudiu de la estructura, composición, formación y propiedaes de los cristales ocupa la [[cristalografía]].