Diferencies ente revisiones de «Ideoloxía»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones plurales
m correiciones
Llinia 7:
Les ideoloxíes suelen constar de dos componentes: una representación del sistema, y un programa d'acción. La primera apurre un puntu de vista propiu y particular sobre la realidá, vista dende un determináu ángulu, creencies, preconceptos o bases intelectuales, a partir del cual analízase y enxuicia ([[crítica]]), davezu comparándolo con un sistema alternativu, real o ideal. El segundu tien como oxetivu averar no posible el ''sistema real'' esistente al ''sistema ideal'' pretendíu.
 
Les ideoloxíes caractericen a diversos [[grupu social|grupos]], síanseyan un [[grupu social]], una [[institución]], o un [[movimientu políticu]], [[movimientu social|social]], [[movimientos relixosos|relixosu]] o [[movimientu cultural|cultural]].
El conceutu d'ideoloxía ye asemeyada, pero estremar del de [[cosmovisión]] (''Weltanschauung'') en qu'ésti se proxecta a una [[civilización]] o cultura entera (cosa que tamién puede dicise del conceutu de '''ideoloxía dominante''') o s'acuta a un [[individuu]] (llimitación que difícilmente podría aplicase a los raramente usaos conceutos de ''ideoloxía particular'' o ''individual'').
Llinia 13:
== Orixe del términu ==
 
El términu ''ideoloxía'' foi formuláu por [[Destutt de Tracy]] (''Mémoire sur facultar de penser'', 1796), y originalmenteorixinalmente denominaba la ''ciencia qu'estudia les [[idea|idees]], el so calter, orixe y les lleis que les rixen, según les relaciones colos [[Signu y símbolo|signo]] que les espresen''.
 
Mediu sieglu más tarde, el [[conceutu]] dotar de un conteníu [[epistemoloxía|epistemolóxicu]] por [[Carlos Marx|Karl Marx]], pa quien la ideoloxía ye'l conxuntu de les idees qu'espliquen el mundu en cada sociedá en función de les sos [[manera de producción|modo de producción]], rellacionando les conocencies práctiques necesarios pa la vida col sistema de relaciones sociales; la relación cola [[realidá]] ye tan importante como caltener eses relaciones sociales, y nos sistemes sociales nos que se da dalguna clase de [[esplotación social|esplotación]], evitar que los primíos perciban el so estáu de opresión. Nel so célebre prologo al so llibru ''[[Contribución a la crítica de la economía política]]'' Marx diz:
Llinia 48:
Dempués del sicoloxismu d'el franceses, pasóse, de primeres, a les formes filosófiques propies y, darréu, a les relaciones económiques. El sentíu más ellaboráu d'ideoloxía, nel primer sentíu, ye'l de Hegel y, nel segundu, de Marx.
 
Consideróse la ideoloxía como una dixebra de la conciencia», que produz la [[alienación]], bien síaseya ésta considerada como puramente [[dialéctica]] del [[Pensamientu (mente)|pensamientu]], nel [[idealismu]] de [[Hegel]] o dialéctica material nel [[materialismu]] de [[Karl Marx|Marx]].
 
Nel sieglu XX, la ideoloxía ye considerada como problema de comunicación social. Pa los [[Escuela de Frankfurt|frankfurtianos]], de manera especial para [[Habermas]], la ideoloxía espresa la [[violencia]] de la dominación qu'aburuya la comunicación. Esta fala de la relación ente la conocencia y l'interés. Esto produz una distorsión que ye consecuencia d'una [[razón instrumental]], como conocencia comenenciuda, y que ye la responsable de la [[ciencia]] y la [[tecnoloxía]] falses como exes de la [[dominación social]]. Ye pos necesaria una [[hermenéutica]] de la [[emancipación]] y [[lliberación]]. De la mesma forma, [[Marcuse]] sorraya esti fechu nel senu de les [[clases sociales]]sobremanera políticamente dientro de los partíos y sindicatos.
Llinia 60:
A finales del sieglu XX, sicasí, entrar nuna dómina de infravaloración de lo ideolóxico, de la mano de les ideoloxíes conservadores, de forma que dalgunos proclamaron el ocaso de los ídolos, como "El fin de les ideoloxíes".<ref>Bell, D.(1960) ''The End of Ideology: On the Exhaustion of Political Escurres in the Fifties''</ref> inclusive proclamáu'l trunfu del [[pensamientu únicu]] y el "[[fin de la hestoria]]" o'l "[[choque de civilizaciones]]".<ref>[[Samuel Phillips Huntington|Huntington]], 1998.</ref>
 
La ideoloxía como falsa creencia tien d'estudiase en términos de la so lóxica degradada, más que na filosofía de la que se deriva. Sicasí, ye difícil entender cuándo y en qué términos una filosofía pasa a ser ideoloxía. [[Max Weber]] afirma que les filosofíes escuéyense primero pa ser ideoloxíes dempués, pero nun esplica, cuándo, cómo y por qué. Lo que sí podemos asegurar ye qu'esiste una relación dialéctica, ye dicir de discursu, ente idees y necesidaes sociales, y que dambes son indispensables pa configurar una ideoloxía. Asina naz l'interés y les necesidaes sentíes pol cuerpu social (o un grupu d'ésti); sicasí pueden fracasar por nun tener idees clares que lo sofiten. Al igual qu'hai idees que pueden pasar inalvertíes por non ser relevantes pa les necesidaes sociales, ríquese una falsa creencia aparentemente útil por que síaseya ideoloxía.
 
Marx, nel so [[Crítica de la Filosofía del Derechu de Hegel]], señala lo siguiente:
Llinia 116:
 
=== Dogmatismu de les ideoloxíes ===
Según esti usu peyorativu, les ideoloxíes ven el mundu como daqué estáticu. Ye por esti fechu que cualquier ideoloxía ver a sigo mesma como la depositaria de les idees que pueden resolver cualquier problema de la sociedá, yá síaseya presente o futuru. Esto convierte a la ideoloxía nun [[dogmatismu]], pos se cierra a les idees de los demás como posible fonte de soluciones a los problemes que se plantegen nel día ente día, siendo ella la ''esplicación total'' y postrera; lo que dalgunos llamen ''[[esplicación]] feroz''.
 
En casos estremos, una ideoloxía puede llevar a negar la posibilidá de disentir, dando por verdá irrefugable los sos postulaos. Llegaos a considerar la ideoloxía como verdá irrefugable, ábrese'l camín al [[totalitarismu]], bien síaseya de tipu políticu o relixosu ([[Teocracia]]).
 
Cualesquier que disienta pasa a ser un problema pa la sociedá, o'l grupu, pos va contra la verdá [[dogmática]] que proclama la ideoloxía. Tal ye'l pergrave problema que plantegen los [[disidente]]s, les [[facción|facciones]],<ref>Ye bien notable l'especial odiu que se xenera ente les facciones que surden dientro d'una mesma ideoloxía, dacuando cimera al refugu de la ideoloxía contraria]]</ref> y sobremanera les [[secta|sectes]].