Diferencies ente revisiones de «Sexu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m correiciones
Llinia 24:
{{AP|Reproducción sexual}}
[[Archivu:Círculu sexual.svg|thumb|Ciclu de vida de la reproducción sexual al traviés d'etapes d'organismos [[haploide]]s y [[diploide]]s.]]
La reproducción sexual ye un procesu onde los organismos formen la descendencia, que combina les característiques xenétiques de dambos padres. El material xenético, arrexuntáu nos cromosomes, ye tresmitíu d'una xeneración a la siguiente nesti procesu. Cada célula de la descendencia tien 2n cromosomes, de los cualos la metá (n) vienen de la madre y l'otra metá del padre (n).<ref name=Alberts_et_al/> Los organismos con un númberu de cromosomes doble (2n) denominar "[[diploide]]s". Los gametos xenerar nun procesu denomináu [[meiosis]], nel cual les célules madre estrémense produciendo célules [[haploide|haploides]] con namá un xuegu de cromosomes (n).<ref name=Alberts_et_al(V._20)/> La meiosis implica tamién una etapa inicial de [[entrecruzamiento cromosómico]], en que los cromosomes intercambien una parte de la so información xenética. El [[entrecruzamiento cromosómico|cruzamientu]] y la fertilización (la recombinación de los conxuntos de cromosomes pa faer una nueva célula diploide) dan como resultáu'l nuevu organismu que contiencontién un material xenético que vien de una selección aleatoria del material xenético de los padres.
 
En munchos organismos la etapa haploide amenorgóse a namá la producción de [[gametu|gametos]] especializaos en recombinarse y formar un nuevu organismu diploide, n'otros, los gametos son capaces d'esperimentar la [[Mitosis|división celular]] pa producir organismos [[multicelular]]es haploides. Sía que non, los gametos pueden ser externamente similares, sobremanera nel tamañu ([[isogamia]]), o puede haber [[Evolución biolóxica|evolucionáu]] una asimetría de tal manera que los gametos son distintos en tamañu y otros aspeutos ([[heterogamia]]).<ref name=Gilbert_(2000)/> Por convención, el gametu más grande (llamáu [[óvulu]]) considérase femenín, ente que'l más pequenu (llamáu [[espermatozoide]]) se considerada masculín. Un individuu que produz gametos grandes ye de sexu femenino, y el que produz pequenos gametos ye de sexu masculino. Al individuu que produz los dos tipos de gametos denominar [[hermafrodita]]; en dellos casos, como les plantes, los hermafroditas son capaces d'autu-fertilizase y producir descendencia ensin la intervención d'un segundu organismu. Sicasí tamién ye frecuente que los organismos hermafrodites crucien ente sí los gametos<ref name=Alberts_et_al(V._21)/>
Llinia 33:
La mayoría de los animales reprodúcense sexualmente, y son organismos diploides, cola etapa haploide amenorgada a los gametos unicelulares.<ref name=Alberts_et_al._(2002)1/> Los gametos d'animales tienen formes masculines y femenines, los espermatozoides y los óvulos. Estos gametos combinar pa formar embriones que se desenvuelven nun nuevu organismu.
 
El gametu masculín, l'espermatozoide (producíu nun [[testículu]]), ye una pequena célula que contiencontién un solu [[Flaxelu eucariota|flaxelu]] llargu que lo propulsa.<ref name=Alberts_et_al._(2002)2/> Los espermatozoides son célules bien pequenes, qu'escarecen de munchos componentes celulares que seríen necesarios pal desenvolvimientu embrionariu. Tán especializaos na motilidad, la busca d'un óvulu pa dempués fundise con él nel procesu llamáu [[fecundación]].
 
Los gametos femeninos son los óvulos (producíu nos [[ovariu|ovarios]]), grandes célules inmóviles que contienen los nutrientes y los componentes celulares necesarios pal desenvolvimientu del embrión.<ref name=Alberts_et_al._(2002)3/> Los óvulos acomúñense de cutiu con otres célules que sofiten el desenvolvimientu del embrión, formando un [[Güevu (bioloxía)|güevu]]. Nos mamíferos, l'embrión fertilizáu desenvuélvese dientro del individuu con sexu femenino, que reciben nutrición directamente de la so madre.
Llinia 39:
Los animales suelen ser móviles y busquen una pareya del sexu opuesto pal [[apareamiento]]. Los animales que viven na agua pueden apariase con fertilización esterna, onde los óvulos y los espermatozoides llibérense y combínense na agua circundante.<ref name=Alberts_et_al._(2002)4/> La mayoría de los animales que viven fora de l'agua, tienen de tresferir la espelma del machu a la fema pa llograr la fertilización interna.
 
Na mayoría de les aves, tantu la escreción como la reproducción realízase al traviés d'una sola abertura posterior, llamáu [[Cloaca (zooloxía)|cloaca]], machos y femes páxaru faen contactu na cloaca pa la tresferencia d'espelma, un procesu llamáu "besu cloacal".<ref name=Avian_Reproduction/> En munchos animales terrestres, los machos usen órganos sexuales especializaos p'ayudar al tresporte de los espermatozoides, al órganu sexual masculín llámase-y [[órganu copulador]]. Nos seres humanos y otros mamíferos esti órganu masculín denominar [[pene]], y enfusa nel tracto reproductivu femenín (llamada [[natura]]) pa llograr la inseminación, nun procesu conocíu como [[coitu]]. El pene contiencontién un tubu al traviés del cual viaxa'l [[semen]] (un líquidu que contiencontién espelmes). Nes femes de los mamíferos la natura conectar col [[úteru]], órganu que sofita directamente'l desenvolvimientu del embrión fertilizáu nel so interior ([[xestación]]).
 
Por cuenta de la so movilidá, el comportamientu sexual animal puede implicar relaciones sexuales coercitivas. La inseminación traumática, por casu, ye utilizada por delles especies d'insectos pa inseminar a les femes al traviés d'una ferida en rexón abdominal - un procesu perxudicial pa la salú de la fema.
Llinia 115:
Dacuando'l desenvolvimientu d'un organismu ye entemediu ente machos y femes, una condición llamada [[intersexualidad]]. En dellos casos los individuos intersexuales llámase-yos "hermafrodita", pero, a diferencia de los hermafroditas biolóxicos, les persones intersexuales son casos pocu comunes y xeneralmente nun son fértiles, tantu nos aspeutos masculinos y femeninos.
 
Nel casu de los seres humanos, hasta la quinta selmana de xestación, el sexu anatómico del fetu ye indetermináu. Ye entós cuando intervienen dos grupos de xenes, que la so espresión va faer que'l sexu del individuu síaseya más o menos próximu al que ta determináu polos sos cromosomes sexuales. Estos xenes van aguiyar el desenvolvimientu de los órganos xenitales masculinos o femeninos, o de dambos nel casu de ciertes persones intersexuales.<ref name="Sex redefined"/>
 
=== Xenéticu ===
Llinia 121:
 
[[Archivu:Sistema XY pa la determinación del sexu na Drosophila.svg|thumb|left|Como los humanos y otros mamíferos, el mosquitu común de fruta tien un [[sistema XY pa la determinación del sexu]].]]
Los [[seres humanos]] y otros [[mamíferu|mamíferos]] tienen un [[sistema XY pa la determinación del sexu]]: el cromosoma Y contiencontién los factores responsables p'activar/determinar el desenvolvimientu d'un individuu masculín. El sexu por defectu, n'ausencia d'un cromosoma Y, ye'l femenín. Poro, los mamíferos XX son femes y XY son machos. La determinación del sexu XY atopar n'otros organismos, incluyendo la mosca de la fruta y delles plantes.<ref name=dellaporta_1993/> En dellos casos, inclusive na mosca de la fruta, ye'l númberu de cromosomes X el que determina'l sexu en llugar de la presencia d'un cromosoma Y (ver más embaxo).
 
Nes [[aves]], que tienen un [[sistema ZW pa la determinación del sexu]], asocede tou lo contrario: el cromosoma W contiencontién a los factores responsables pal desenvolvimientu de les femes, y el desenvolvimientu por defectu ye'l sexu masculino<ref name=ZW-Sex_birds/> Nesti casu, los individuos ZZ son machos y ZW son femes. La mayoría de les camparines y polillas tamién tienen un sistema ZW pa la determinación del sexu. En dambos sistemes pa la determinación del sexu yá síaseya XY o ZW, el cromosoma sexual que ye l'encargáu de llevar los factores esenciales p'activar el desenvolvimientu d'un individuu con un sexu n'específicu ye de cutiu muncho más pequenu, llevando pocu más de los xenes necesarios p'activar el desenvolvimientu d'este.<ref name=Evo_Y/>
 
Munchos [[insectos]] utilicen un sistema de determinación sexual basáu nel númberu de cromosomes sexuales. A esti métodu denominar «[[sistema X0 pa la determinación del sexu]]», el 0 indica l'ausencia de los cromosomes sexuales. Tolos demás cromosomes nestos organismos son diploides, pero los organismos pueden heredar unu o dos cromosomes X. Nos [[grillos de campu]], por casu, los insectos con un solu cromosoma X desenvolver en machos, ente que con dos X desenvolver en femes.<ref name=Yoshimura_A/> Nel nematodo ''[[Caenorhabditis elegans|C. elegans]]'', la mayoría de los viermes son autógamas hermafroditas XX, pero n'ocasiones les anomalíes nel heriedu cromosómica regularmente da llugar a individuos con un solu cromosoma X—estos individuos X0 son machos fértiles (y la metá de les sos descendencia son machos).<ref name=C._Elegans_II/>