Diferencies ente revisiones de «Primer Internacional»

Contenido eliminado Contenido añadido
m cambéu de nomes de reis a -u
Sin resumen de edición
Llinia 1:
La '''Primera Internacional''' o '''Asociación Internacional de Trabayadores''' ('''AIT'''), foi la primer organización internacional de los trabayadores. Foi fundada en [[Londres]] en [[1864]].
 
Na primer metada del [[sieglu XIX]] los únicos movimientos obreros d'entidá fueron el británicu o el francés. La xestación d'idegues ta xeneralmente nun estáu embrionariu en cuasi tolos países, fasta nos movimientos obreros tienen un desenrollu significativu. El [[Movimientu obreru]] acabó buscando una espresión internacional, sobrepasando les fronteres territoriales. Esta espresión internacional finó cristalizando en 1864, l'AIT anque tuvo predentes. L'AIT foi una organización de relevancia numbérica, pero sobre too la so significación más importante tuvo nel impactu sicolóxicu causáu nos trabayadores obreros y sobre los estaos y burguesíes nacionales antagonistes, que la reciben con pánicu.
Llinia 7:
 
== Precedentes ==
 
Les primeres tentatives d'internacionalización daten de la primer metada del [[sieglu XIX]] y respuenden a la esistencia d'emigraos políticos de los sos países d'orixen, especialmente en París.
 
* [[Comité internacional de refuxaos]]. [[Londres]]. Ye una organización inglesa. Fundada por E. Jones. Escasa definición ideolóxica y d'orientación non obrerista. En [[1856]] visítenlos un grupu de siguidores de [[Proudhon]] y [[Auguste Blanqui]], que quieren costituyir una Lliga Internacional de Trabayadores.
 
* [[Lliga de los Xustos]]. [[París]]- [[Londres]], [[1826]]-[[1848]]. Sociedá secreta d'esiliaos alemanes que participen na sublevación parisina de [[Auguste Blanqui|Blanqui]] en [[1839]]. Lo so sée tresládase a Londres, ellí camudarán de nome y pasará a llamase [[Lliga de los comunistes]]. En 1847 encárguen-y a [[Karl Marx]] la redaición d'un programa que más tarde entitularáse [[Manifiestu comunista]]. En [[1848]] la Lliga de los comunistes torna a [[Alemaña]] ([[Colonia]]) y sedrá disuelta.
 
* [[Sociedá demócrata de fraternales]]. [[Inglaterra]], [[1845]]- [[1852]]. Ñaz como oficina d'intercambiu de noticies. El so miembru más activu ye [[Harney]] que d'alcuerdu con Marx plantega un congresu internacional en [[1848]] que se ve frustráu.
 
* [[Comité internacional de refuxaos]]. [[Londres]]. Ye una organización inglesa. Fundada por E. Jones. Escasa definición ideolóxica y d'orientación non obrerista. En [[1856]] visítenlos un grupu de siguidores de [[Proudhon]] y [[Auguste Blanqui]], que quieren costituyir una Lliga Internacional de Trabayadores.
 
Como se ve, hai dos llinies d'iniciatives paraleles que nun acaben de cuayar. De los respectivos movimientos obreros y del "caldu de cultivu" existente acabará xurdiendo en 1864 l'AIT.
 
== Formación ==
 
[[Archivu:Karl_Marx.jpg|thumb|right|Karl Marx 1818-1883]]
[[Archivu:Bakuninfull.jpg|thumb|left|Mikhaíl Bakunin]]En [[1862]] una delegación d'obreros franceses proudhonianos visita Londres, y del so contactu con obreros ingleses xurde aconceyar otra vuelta al añu siguiente, en [[1863]]. Redáctase un mensaxe de solidaridá de los franceses con [[Polonia]] y planteguen presión pa torgar la contratación d'obreros foriatos. Tamién resulta del alcuentru, la cellebración de congresos internacionales periódicos. El primeru, fairáse en [[Londres]] (St Martín Hols, [[1964]]) y nél tomaráse la decisión de crear l'Asociación Internacional del Trabayu.
Línea 30 ⟶ 32:
 
== Etapes ==
 
[[Archivu:Pierre_Joseph_Proudhon.jpg|150px|thumb|right|[[Pierre Joseph Proudhon]]]]
 
=== 1664-1867 ===
 
Los primeros años. L'AIT tien pocos adeptos y amás prodúzse un retrocesu del sindicalismu britanicu darréu y conviértese nuna organización continental con mui poca presencia nes islles. La mayor implantación ye en Francia y menor en [[Suiza]] y [[Bélxica]]. N'[[Italia]] y [[España]] ye cuasi nula.
El predominiu francés xustifica la preminencia de les idees prudhonianes, anque yá nos entamos apaez la confrontación ente [[Proudhon]] y [[Karl Marx]].
 
=== 1867.1869 ===
 
Ye una etapa de munchos conflictos, fuelgues europees. L'AIT desendólcase mui rápido en [[Bélxica]]. En Francia medra abondo tamién. Francia conviértese nel país guía del movimientu obreru y evoluciona haza un sindicalismu de corte revolucionariu. Hai delles decenes de miles de militantes en Francia y entamen a participar en política.
 
=== A partir de 1869 ===
 
L'AIT esparde la so influencia haza l'estáu español que ta nel periodu conocíu como [[Sexeniu democráticu]], formándose seiciones en [[Madrid]] y [[Barcelona]]. Tamién presente n'[[Italia]] ( [[Nápoles]], [[Florencia]]), en Alemaña (hai asociaciones que ruempen con [[Lasalle]] y pasen a l'AIT, costituyendo'l [[Partíu socialdemocrata alemán]], tamién seiciones n'[[Austria]], [[Países Baxos]], [[Dinamarca]], [[Estaos Xuníos]] y fasta xurde ciertu sofitu ente'l [[sindicalismu británicu]].
 
Línea 55 ⟶ 64:
 
== Movimientos políticos que surdieron de la Primera Internacional ==
 
El Movimientu Obreru Revolucionariu Internacional surdíu de l'AIT puso dende'l primer momentu les discrepancies ente los partidarios de [[Bakunin]] y [[Marx]]. Los partidarios del primeru, organizáronse no que se dio en llamar l'[[anarquismu]] militante como movimientu internacional organizáu. Los partidarios del segundu dieron a un ensamu de corrientes ideolóxiques llamaes como [[marxismu]].
 
'''Anarquismu militante:'''
 
Les diferentes corrientes anarquistes que fueron surdiendo de les idees de Bakunin termiaron construyendo tres grandes grupos d'asociaciones anarquistes. La primera foi l'[[anarco-colectivismu]], del que surdió l'[[anarco-sindicalismu]] ([[socialismu anarquista]]). La segunda gran corriente anarquista que surdió del Bakunismo foi l'[[anarco-comunismu]], más conocíu como [[comunismu llibertariu]]. Por último, tamién se pue destacar l'[[anarquía cooperativista]].
 
'''Marxismu:'''
 
El marxismu dio dos grandes families que se fueron definiendo a partir de la Segunda, Tercera y Cuarta Internacional: El [[socialismu]] marxista y el [[socialismu democráticu]] ([[socialdemocracia]] o [[revisionismu]]).
El socialismu marxista tien como principal sucesor el [[comunismu]] propiamente dichu, como idees aportaes por [[Lenin]] ([[leninismu]]). Dientro de les ideoloxíes comunistes hubo una evolución y adaptación del [[marxismo-leninismu]] a les diferentes dómines y realidaes nacionales. Asina podemos falar de [[trotskismu]], [[estalinismu]], [[maoismu]], [[autoxestión socialista]] y [[eurocomunismu]].
 
== AIT (anarcosindicalista) ==
 
Ente'l [[25 d'avientu]] de [[1922]] y el [[2 de xineru]] de [[1923]] dellos grupos [[anarcosindicalismu|anarcosindicalistes]] refunden en [[Berlín]] l''''AIT'''. De la que tracen los oríxenes na Primer Internacional (1864-1876), y de supuesta continuidá. El so secretariáu tuvo n'[[Oslo]] hasta l'añu [[2006]]. N'avientu de 2006, fecha na que tuvo llugar en [[Manchester]], [[Inglaterra]], el 23 Congreso de la organización ente los díes 8, 9 y 10 pasóse'l secretariaáu a [[Belgráu]], en [[Serbia]], hasta [[2011]].<ref>[http://www.iwa-ait.org/archive/23er.html ''El 23er Congreso de la Asociación Internacional de los Trabajadores (AIT)'']</ref>
 
== Notes ==
 
{{listaref}}