Diferencies ente revisiones de «Lliga Hanseática»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Robó: Troquéu automáticu de testu (-burgo]] +burgu]])
m Robó: Troquéu automáticu de testu (-burgo\b +burgu)
Llinia 19:
Les sociedaes gremiales trabayaron pa eliminar les restricciones al comerciu per ende. Por exemplu, en [[1157]] los mercaderes de la Hansa de [[Colonia]] convencieron al rei [[Inglaterra|inglés]] [[Enrique II d'Inglaterra|Enrique II]] de que los lliberara de tolos peaxes en [[Londres]] y de que-yos dexara comerciar faciendo feries per toa Inglaterra. La ciudá de Lübeck, la ''reina de la Hansa'', que facía de puertu intermediariu ente los mares Bálticu y del Norte, consiguió el privilexu [[Imperiu alemán|imperial]] de convertise nuna ciudá imperial llibre, como tamién lo yera [[Hamburgu]] dende [[1189]].
 
En [[1241]] Lübeck, que tenía consiguío l'accesu a los recursos pesqueros de los mares Bálticu y del Norte, formó una allianza -precursora de la Lliga- con HamburgoHamburgu, otra ciudá comercial que controlaba les rutes del comerciu de la sal de la rodiada de [[Lüneberg]]. Les ciudaes aliaes pasaron a controlar asina'l comerciu del pescáu en salazón, y especialmente el [[mercáu de Scania]], una feria añal cellebrada nesa rexón sueca al entrar la seronda na que se comerciaba con arenque. Colonia axuntose a les dos ciudaes na Dieta (asamblea) de [[1260]]. En [[1266]] [[Enrique III d'Inglaterra|Enrique III]] concedió-y a les Hansa de Lübeck y HamburgoHamburgu un estatutu que-yos permitía comerciar n'Inglaterra, y la Hansa de Colonia xunióse a elles en [[1282]] pa formar una poderosa colonia hanseática en Londres. Estos alcuerdos víense facilitaos pola fragmentación de los poderes políticos de la dómina, que yeren incapaces munches vegaes de garantizar la seguridá del comerciu. Nos siguientes 50 años la Hansa foi formándose mediante la firma d'alcuerdos de cooperación y confederación coles ciudaes que salpicaben les rutes comerciales al este y al oeste de Lübeck. Esta ciudá siguió siendo l'exe y la ciudá principal de la confederación, que alquirió un carácter oficial na Dieta cellebrada nesa ciudá en 1356.
[[Imaxe:Cologn1411.jpg|right|thumb|300px|Colonia en 1411]]
D'otra banda, en [[1258]] comerciantes de la ciudá holandesa de Groningen consiguieron el derechu de comerciar n'Inglaterra, y tamién privilexos pal comerciu dientro d'Holanda. Groningen yera, ya d'aquella, un miembru del guañu de Lliga Hanseática que, de manera entá non oficial, taba formándose. Yá años anantes, en [[1227]], dos mercaderes d'esa ciudá figuraben como testigos, en Gotland, d'un tratáu firmáu ente la Hansa y el príncipe de [[Smolensk]], y había contactos regulares de los mercaderes d'esa ciudá colos d'HamburgoHamburgu y [[Bremen]]. En [[1273]] l'abá d'[[Aduard]] (una villa asitiada a les afueres de Groningen) consiguió, del arzobispu d'HamburgoHamburgu, el derechu de comerciar cola ciudá alemana de [[Stade]], ribereña del ríu [[Elba]]<ref>[http://web.inter.nl.net/users/springelkamp/gronhist.html Historia breve de Groningen (n'inglés)]</ref>.
 
Nel periodu ente [[1300]] y [[1500]], sicasí, el comerciu a gran distancia de Groningen amenorgó, debilitando la posición de la ciudá dientro la Lliga, cola que tuvo dellos desencuentros. Asina, en [[1358]] Lübeck unvió cartas a tolos miembros de la Hansa nes que-yos pedía que ficieran un boicot comercial a [[Flandes]], pero Groningen nun recibió la carta y, cuando-y llegó al final, protestó por tener que boicotear a los sos vecinos, magar qu'acabó sumándose al bloquéu comercial. Diez años dempués tamién refugó participar nuna flota que la Lliga axuntó pa enfrentase al rei Waldemar de Dinamarca pa protexer la llibertá de navegación al traviés del [[Øresund]]. Pesie a ello Groningen siguió siendo miembru de la Hansa, y nel entamu del [[sieglu XV]] agospió la cellebración d'una asamblea de la Lliga.
Llinia 51:
La crisis económica de finales del sieglu XV afectó enforma a la Hansa. Primero, porque los sos potenciales rivales foron apaeciendo en forma d'estaos territoriales, tanto nel este (Polonia, Rusia) como nel oeste (Países Baxos). Asina, [[Polonia]] venció a los [[Caballeros Teutónicos]] en [[1466]], y Iván III, gran príncipe de [[Moscú]], acabó anesionándose Novgorod en [[1478]] y pesllando'l ''Kontor'' de la Hansa unos años dempués. La Hansa, d'otra banda, tampoco supo adaptase bien a los nuevos instrumentos de créditu d'invención italiana, una y bones yeran les monedes de plata, y non los instrumentos non metálicos de créditu, el mediu de pagu más habitual nes sos transacciones comerciales.
 
Nesi mesmu sieglu, amás, foi creciendo la tensión ente Prusia y les ciudaes de los ''Wenden'' (nome que se-y daba a los eslavos que vivíen na rodiada de los pueblos xermánicos), esto ye, Lübeck y les ciudaes asitiaes al este d'ella. Lübeck yera perdependiente del so rol como nodu central de la Hansa y, magar que yera la puerta pa la entrada de productos por vía terrestre a HamburgoHamburgu, foi siendo esquivada nesta xera. Pa facelo nun había más que arrodiar Dinamarca per mar. Los intereses de Prusia, amás, entamaron a ser distintos de los de Lübeck, una y bones taba perinteresada na esportación de productos a granel (trigu, madera) a Inglaterra y los Países Baxos, pero tamién a [[España]] o [[Italia]].
[[Imaxe:Gdańsk_-_Ratusz_Głównego_Miasta_(by_Sfu).jpg|right|thumb|250px|Casa del conceyu de [[Gdansk|Danzig]]]]
Nesti contestu, en [[1454]], año del casoriu d'Isabel d'Austria con [[Casimiru IV de Polonia|Casimiru IV]], rei de Polonia, les ciudaes de la [[Confederación Prusiana]] rebeláronse escontra la dominación de la Orden Teutónica, reconociendo a Casimiru como'l so únicu señor y pidiéndo-y la incorporación al so reinu. De resultes les ciudaes hanseátiques de Danzig, Thorn y Elbing pasaron, pol [[segundu tratáu de Thorn]] ([[1466]]), a formar parte del reinu de Polonia integrando la rexón que se conoció como [[Prusia Real]]. Esi nuevu reinu, pol matrimoniu del rei con una princesa HabsburgoHabsburgu, foi sofitáu enforma pol Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, y entamó a desarrollase. La so capital, Kraków ([[Cracovia]]), tenía rellación, magar que non mui intensa, cola Hansa<ref>Blumówna, Helena. ''Kraków jego dzieje i sztuka: Praca zbiorowa'' [''Krakow's history and art: Collective work''], p. 93. [[Katowice]], 1966.</ref>. La desapaición de les fronteres nel [[ríu Vístula]] de resultes de la espansión del reinu de Polonia fizo medrar enforma'l comerciu de cereal polacu, lleváu ríu abaxu hasta'l mar. Esti pasó de 10.000 [[tonelada|t]] añales a finales del sieglu XV a cerca de 200.000 t añales nel [[sieglu XVII]]<ref>Davies, Norman. ''God's playground. A history of Poland, Volume 1: The Origins to 1795''. Oxford University Press, 1982. ISBN 978-0-19-925339-5.</ref>. Esti comerciu, domináu pola Hansa, afitó la importancia d'esta rexón como la principal nes sos actividaes comerciales, al puntu de que Danzig convirtióse na mayor ciudá de la Hansa.
 
En [[1567]] les 63 ciudaes que d'aquella formaben la Hansa firmaron un nuevu alcuerdu, selláu polos representantes de los cuatro distritos hanseáticos (los de Lübeck, [[Braunschweig]], Colonia y Danzig) que reconfirmaba les sos obligaciones y derechos como miembros de la Lliga, incluyendo'l de la defensa común escontra los enemigos<ref>[http://www.balticconnections.net/views/exhibition/detail.cfm?mode=language&ID=18CEDA3F-D929-4A8E-E777F313AC7EB8E4 Alcuerdu de la Lliga Hanseática (1557)]</ref>. Les ciudaes prusianes de Thorn, Elbing, [[Königsberg]], Riga y Dorpat tamién firmaron, pero Danzig, presionada pol rei de Polonia, remaneció neutral. A cambio comprometiose a nun permitir el pasu de barcos con mercancía pa Polonia, qu'entamaron a amarrar nel cercanu puertu de [[Puck]].
Llinia 66:
La Lliga tentó de facer frente a esta situación. Asina, en [[1556]] creó la figura del síndicu, un puestu permanente ocupáu por una persona con conocimientos llegales (Heinrich Sudermann foi el primeru) que trabayaba de contino pa protexer y estender los alcuerdos diplomáticos de las ciudaes de la Hansa. L'alcuerdu de 1567 foi ún de los primeros frutos del so trabayu. D'otra banda, treslladose'l ''Kontor'' de Bruxes a [[Amberes]], y la Lliga tentó d'abrir nueves rutes comerciales. Pesie a ello, nun foi capaz de lluchar colos poderosos estaos que diben surdiendo na so rodiada, y el llargu declive escomenzó. El ''Kontor'' d'Amberes peslló en [[1593]] y el de Londres, como yá se dixera, fizo lo mesmu en 1598; el de Bergen diba siguir activu hasta [[1754]], siendo los sos edificios los únicos qu'entá se conserven. La construcción del xigantescu navíu militar [[''Adler von Lübeck'']], que nun llegó enxamás a combatir, pa lluchar escontra Suecia na guerra nórdica de los siete años ([[1563]]-[[1570|70]]) y qu'enxamás llegó a combatir, ye una amuesa clara de los intentos inútiles y desesperaos de Lübeck por caltener la so posición de privilexu nun mundu bien distinto, na so ordenación política y económica, al que permitiera'l so ascensu sieglos atrás.
 
A finales del sieglu XVI la Lliga implosionara, y yá nun yera quién a controlar les sos engarradielles internes, los cambios políticos y sociales qu'acompañaran la Reforma protestante, l'ascensu imparable de los comerciantes holandeses y ingleses o la incursión del Imperiu otomanu nes sos rutes comerciales. Namái nueve ciudaes asistieron a la so última dieta, en [[1669]], y sólo trés (Lübeck, HamburgoHamburgu y Bremen) siguieron siendo miembros d'ella hasta la so liquidación en [[1862]].
 
Pesie a ello, munches ciudaes entá caltienen la memoria del so pasáu hanseáticu. Ciudaes holandeses como Groningen, [[Deventer]], [[Kampen]] y [[Zutphen]], y alemanas como Bremen, [[Demmin]], [[Greifswald]], HamburgoHamburgu, Lübeck, Lüneburg, Rostock, Stade, [[Stralsund]] and [[Wismar]] siguen llamándose a sigo mesmes ciudaes de la Hanse; y Lübeck, HamburgoHamburgu y Bremen apéllense oficialmente ''ciudaes hanseátiques llibres''. Esti llazu anacrónicu con un pasáu gloriosu foi especialmente importante pa Lübeck nel [[sieglu XX]]. En [[1937]] el partíu [[nazi]] quitó-y el privilexu de nomase así dempués que'l senáu de la ciudá nun-y dexara a [[Adolf Hitler]] dar un discursu na ciudá demientres la so campaña electoral. Dio el mitin nun pueblu de les afueres, Bad Schwartau, y dende aquella referíase a Lübeck como ''la pequeña ciudá que ta a la vera de Bad Schwartau''<ref>[http://www.europealacarte.co.uk/Germany/lubeck.html Guía de Lübeck na web europealacarte.co.uk (n'inglés)]</ref> .
 
==Organización==