Ábalos

conceyu de La Rioxa (España)

Ábalos ye un conceyu español de la comunidá autónoma de La Rioxa. Ta asitiáu na Rioxa Alta, na marxe esquierda del ríu Ebro, cerca d'Haro. Llinda pel norte cola Sierra de Toloño y el puertu d'Herrera, al sur con San Asensio y Baños de Ebro, al este con Samaniego y Villabuena de Álava, y al oeste con San Vicente de la Sonsierra.

Ábalos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcaldesa de Ábalos (es) Traducir Maria Blanca Recio Moraza
Nome oficial Ábalos (es)[1]
Códigu postal 26339
Xeografía
Coordenaes 42°34′18″N 2°42′37″W / 42.571666666667°N 2.7102777777778°O / 42.571666666667; -2.7102777777778
Ábalos alcuéntrase n'España
Ábalos
Ábalos
Ábalos (España)
Superficie 18.1 km²
Altitú 590 m
Llenda con
Demografía
Población 258 hab. (2023)
- 149 homes (2019)

- 108 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de La Rioxa
0% de España
Densidá 14,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
abalos.org
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ábalos asítiase sobre un suelu que se formó mientres el miocenu, perteneciente a la edá terciaria. Al norte del conceyu; atópase la sierra de Toloño; de gran interés natural; onde s'atopa'l techu del conceyu n'unu de los cuetos que forma'l conxuntu de San Llión, d'un altor de 1223 metros, con xubida fácil a cuerpu dende'l puertu d'Herrera. Namás dirixinos escontra'l S, onde s'asitia Ábalos; baxa dellos regueros formáu sobre un terrén arenosu dando l'apaición de glacis que ye un procesu en que la tierra empezar a convertise en líquidu pola bayura d'agua; tou esto formando cárcavas nes fasteres del Toloño. Ye un suelu con presencia de corales fosilizaos en roques caliares y alteriaos en formes de margas poles presiones marines cuando tou esto taba sol mar. Los cuetos de la zona media de Ábalos son Valdegarrú, El Cerrillo, Salceda, Ballestero y San Cristóbal.[2][3]

Hidrografía editar

El ríu más importante de Ábalos ye'l Rayoso; que n'hores de branu, suel baxar secu. Naz nos cuetos de San Llión; al E de la Ermita de la Rosa, y baxa por una cárcava en forma de valle que'l mesmu ríu formó. Bordia la villa de Ábalos; y crucia les carreteres A-124 y LR-318 - esti postreru en San Vicente de la Sonsierra - hasta desaguar nel ríu Ebro.

Nos mapes oficiales del Institutu Xeográficu Español; dáse-y el nome como Ribayu Fondu.[2][3]

Clima editar

Los iviernos son bastante duros; y los branos son bien calorosos. Llueve con bayura; y los vientos que soplen ye'l cerciu que trai fríu ensin agua, debíu al choque col clima mediterraneu col atlánticu; y que percuerre tola cuenca del Ebro; y el solanu, que suel soplar pel branu. Soplen pel norte y l'este.[3]

Historia editar

Na Crónica Albeldense méntase la famosa espedición que llevó a cabu Alfonsu I, rei d'Asturies pola ribera del Ebro nel añu 740. Naquella dómina Ábalos formaba parte, como la mayor parte del territoriu peninsular, del reinu musulmán de Córdoba. En dichu rellatu refiérense les llocalidaes destruyíes: Mirandam (actual Miranda de Ebro), Revendecam, Carbonariam, Abeicam (Ábalos, dende onde crució'l Ebro), Brunes (podría ser Briones pero nun ye del tou seguru), Cinissariam (actual Cenicero) y Alesanco. Darréu'l dominiu de la zona volvió a manes musulmanes hasta la definitiva conquista de la mesma de finales del s. IX y principios del s. X.

Nos sieglos XI y XII apaez delles vegaes citada la villa nos documentos del monesteriu de San Millán. Ente elles según recueye l'obispu Sandoval, la donación de la ilesia de San Félix al monesteriu de San Millán, realizada por Gonzalo Núñez de Lara y la so esposa Goto Núñez en 1084.

En 1397 Carlos III de Navarra concedió a Rui López de Dábalos el pueblu, con tolos sos terrenes y derechos sacante los reales de soberanía y apelación al tribunal del Rei.

Ábalos yera una aldega de San Vicente de la Sonsierra, que'l so señoríu foi donáu por Xuan II de Navarra en 1430 al xeneral Pedro Fernández II de Velasco, pasando dempués a ser tutelada la so propiedá por distintos llinaxes, bien por donaciones, heriedos, agradecimientos o venta, ente ellos Pedro Téllez Girón, Xuliana Aragón, Bernardino Fernández de Velasco. En 16 de xunu de 1516, foi vendíu con San Vicente por Juan y Pedro Téllez Girón a Ángela de Velasco y Aragón, fía del tercer conde de Haro. N'anguaño, l'alcalde de Ábalos yera Sancho Ramírez de Palaciu. Más tarde, recayó en Juan Hurtado de Velasco, conde de Castilnovo, quien autorizó'l 5 de xunetu de 1653 la separación de la llocalidá respeutu de San Vicente, previu pagu de 449 800 maravedinos, anque siguió perteneciendo al Señoríu de San Vicente hasta l'añu 1727, nel que por deldes contraíes polos condes de Castilnovo, señores del momentu, el señoríu foi puestu en pública puya pol Tribunal de la Inquisición de Logroño, siendo axudicáu a los vecinos que puxaron hasta los 53 500 maravedinos y dende entós Ábalos ye villa independiente.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 18,1 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 249 habitantes y una densidá de 13,76 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Ábalos ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2017.[6]

Entidaes del conceyu
Nucleu de población Tipu d'entidá de población Entidaes menores Población
Ábalos Villa 369
ÁBALOS 369

Etimoloxía editar

 
Ilesia Parroquial de San Esteban Protomártir.

Nun bulda de 1199 pola que se concedíen privilexos al monesteriu de San Millán de la Cogolla apaez nomáu como Dáualos, que según Ortiz Trifol,[7] rellacionar col vascu Abalasqueta, o meyor col acusativu plural del antropónimu de la segunda declinación Abaris, quiciabes teniendo en cuenta la identificación ente la ciudá várdula de Thabuca y Avalos que señala Tovar.[8] Lo más probable ye que se rellacione con un antropónimu, teniendo de suponer una villa de Ávalos o Dávalos».[9]

Política editar

En 2007, el Partíu Popular llogró la victoria nes eleiciones municipales al Conceyu de Ábalos al consiguir cuatro conceyales frente a los trés del PSOE.

Hasta esi momentu, el gobiernu municipal recayía en manes socialistes, quien siempres tuvieron trés o cuatro conceyales dende 1979. UCD o candidatures independientes consiguieron dalgún conceyal en distintes eleiciones municipales, mientres el PP, pela so parte, nun allegó a les eleiciones ente los años 1979 y 1991.

Turismu editar

Edificio y Monumentos editar

 
Ermita de San Felices.
 
Ermita de San Roque.
 
Ermita de San Bartolomé.
 
Casa del Virréi de Nápoles.
 
Palaciu de los Marqueses de Legarda.

Ilesia Parroquial de San Esteban Protomártir editar

Declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu con fecha 28 de setiembre de 1983.[10] D'estilu góticu flamíxeru foi construyida nel sieglu XVI. Cuenta con una sola nave, estremada en tres tramos y cabecera. La torre ye barroca construyida ente 1735 y 1740. El retablu mayor, asitiáu nel presbiteriu, data de mediaos del sieglu XVI y atribúyese al taller de la familia Beaugrant. Otros elementos destacables son:

  • Sepulcru de Francisco Antonio Ramírez de la Piscina, barrocu de la primer metá del s. XVIII.
  • Imaxe de la Virxe de la Rosa, gótica del sieglu XVI.
  • Sillería nel coru altu, d'empiezos del mesmu sieglu.

Ermita de San Felices editar

La ermita de San Felices ta asitiada al abertal al nordeste de Ábalos. Ye románica y paez ser que la ermita ye l'únicu restu d'un monesteriu que yá en sieglu XII pertenecía al de San Millán. Construyida en piedra sillar tien arcu triunfal y dos portaes. Cerca esisten sepulcros antropomorfos.

Ermita de San Roque editar

Ermita de San Bartolomé editar

Ermita de la Virxe de la Rosa editar

La casa del Virréi de Nápoles editar

Asina conocida popularmente, aludiendo al Virréi de Nápoles.

==== La casa del Cantón o de los Ramírez de la Piscina Fecha en piedra de sillería. Cuenta colos escudos de los Ramírez de la Piscina y los López de Ornillos.

Palaciu de los Marqueses de Legarda editar

El Palaciu de Ábalos tien el so orixe nel llinaxe de Ramírez de la Piscina, que los sos escudos atópase na fachada principal, toa ella de piedra de sillería.

L'Infante D. Ramiro de Navarra, fundador de dichu llinaxe, tuvo casáu con D.ª Cristina Elvira, fía del Cid Campeador. El fíu mayor de dambos, García Ramírez, el Restaurador, foi coronáu Rei de Navarra l'añu 1134.

D. Ramiro participó, con otros caballeros navarros na primer Cruzada, xunto a Godofredo de Bouillon, entrando coles sos huestes en Xerusalén pela parte de la Piscina Probática.

Nel so testamentu, mandó construyir un templu al so fíu segundu, D. Sancho Ramírez, Señor de Peñacerrada, so la advocación de Nª. Srª. de la Piscina, por qu'en ella curiárase'l cachu de la Vera Cruz que traxo de Xerusalén. Esta basílica, perfectamente restaurada, atopar a media llegua de Ábalos. D. Sancho fíxose llamar Ramírez de la Piscina, y lo mesmo los sos descendientes.

Dispunxo amás, la creación de la Divisa Solar y Casa Real de la Piscina, que cunta con unos capítulos y ordenamientos definíos y que los sos últimos patronos tán venceyaos al Palaciu de Ábalos.

Unu d'ellos, D. Francisco Antonio Ramírez de la Piscina, Arcedianu, Comisariu de la Cruzada y Vicariu Xeneral del Arzobispáu de Toledo, llevó a cabu, a finales del sieglu XVII y principios del XVIII, diverses obres d'ampliación y meyora del edificiu primitivu, según la creación d'un xardín con dibuxos xeométricos de boxes, que se caltién intactu na actualidá. Tien incoado espediente como Bien d'Interés Cultural na categoría de Xardín Históricu con fecha 13 de payares de 1980.[11] Lo más destacao de los los trabayos d'ampliación señalaos, son la construcción de tres torreón, dos d'ellos na fachada empobinada a mediudía sobre los que se sofiten tres galeríes porticadas superpuestes, al estilu de les "logias" italianes renacentistes, nes que s'inspiró pa realizar el proyeutu. Al pie d'esta fachada, atópase l'austeru xardín antes mentáu, que completa'l conxuntu, d'una notable orixinalidá.

Casa de Guardía (o de les verjas) editar

Casa de la familia Ornillos editar

Asitiada na plaza Fermín Gurbindo.

= Casa de la Barrera editar

Bodega de La Real Divisa editar

Les Bodegues de la Real Divisa, que daten de 1367, son unes de les bodegues en producción más antigües de La Rioxa y d'Europa. Pertenecen a una saga familiar qu'ostenta'l títulu nobiliariu de Marqués de Legarda. Los sos propietarios, al traviés de xeneraciones, caltuvieron l'espíritu del bon faer. Y el so vinu foi bautizáu col títulu nobiliariu familiar como símbolu de prestíu y tradición.

Esta bodega, allugada na llocalidá de Ábalos, debe'l so nome al emblema de la Jarra o Terraza con azucenas que s'atopa sobre l'arcu de la puerta d'entrada y que recuerda tantu la so antigüedá como la so rellación cola Casa Real de Navarra.

Bodegues de la Real Divisa foi la primer bodega de Rioja en recibir una Medaya na Esposición de Bourdeos en 1895.

Marqués de Legarda, el vinu tinto de les Bodegues, afató les meses de munches families nobles españoles.

El Rei García'l de Nájera (1035-1054), fundó la Orde de la Terraza, a la que correspuende dichu emblema, pa conmemorar el so alcuentru con una imaxe de la Virxe La nuesa Señora nuna cueva, sobre la qu'alzó'l Monesteriu de Santa María La Real de Nájera, panteón de los Reis de Navarra.

Según la tradición, el rei Don García, salió de caza col so azor una mañana, cerca de la Peña de Nájera, na parte del camín francés. Llevantóse una perdiz, qu'escorrida pol azor, foi abellugase nel interior d'una cueva oculta ente artos y carrasques. Enfusó'l ferre na cueva y tres él, el rei, que s'atopó con una imaxe de La nuesa Señora col Neñu, a que los sos pies y a entrambos llaos, reposaben en perfecta harmonía l'azor y la perdiz, y, en primer términu, topábase una jarra o terraza con azucenas.

La Orde de la Terraza La Orde de la Terraza ye la primer Orde de caballería que se conoz n'España. A ella pertenecíen los Reis de Navarra y los sos descencientes y los nobles más distinguíos de la Corte. Pa honrar a la nuesa señora, estableció'l rei D. García la relixosa costume de la "salve sabadiega", que caltienen los reis d'España, y escoyó pa la celebración de la so fiesta añal el día de l'Anunciación.

Tuvo la Orde de la Terraza la so mayor rellumanza nos sieglos XI y XII, sumiendo práuticamente dempués. Nos primeros años del sieglu XV llevar a cabu una refundación per parte del Infante D. Fernando d'Antequera, que modificó l'emblema orixinal, añader un grifu que sostién la Jarra de Azucenas.

La parte más antigua de les Bodegues de la Real Divisa, tien de corresponder a la dómina de rellumanza de la Orde antes mentada como atestigua la pureza de llabrar de la Terraza de la so fachada, qu'escarez de los aditamientos incorporaos en 1.403, polo que, sía que nun tien de ser anterior a esta última fecha.

El marqués de Legarda Francisco Fernández de Navarrete y López de Montenegro ye marqués de Legarda. Esti títulu foi concedíu en 1664 y ye el nome col que se bautizó a cuatro vinos de les Bodegues Real Divisa. Diches bodegues fundar con ésti nome en 1968, en Ábalos, La Rioxa. Son consideraes de les más antigües de La Rioxa, y atópense nun edificiu del sieglu XIV. Don Francisco Fernández de Navarrete, dueñu y presidente de les bodegues, siguió los pasos del so güelu, don Antonio.[12]

Guardaviñas editar

Pela zona sur del conceyu; ente los campos de viñes, puede atopase estes casetes restauraes p'atraer turismu. Lo más conocíos; ye'l guardaviña del Prau y de Piriguita. A parte d'estes cabañes; atópase restos d'industria vinícola.[13]

Economía editar

La economía nel conceyu ye eminentemente agrícola, basada principalmente nel cultivu de la vide. Esto ye debíu al suelu caliar qu'ayuda pa esti tipu de cultivu. La zona sur, ta tou chiscáu de viñeos.

Non siempres se dediquen al viñéu. Tamién se dediquen a la horticultura y al cultivu de la cebera. En ganadería; al cuidu d'oveyes y cabres.[3]

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[14]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[15]

Fiestes llocales editar

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 «Iberpix: cartografía, mapes, imáxenes y ortofotos d'España». Institutu Xeográficu Nacional.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 http://www.granenciclopedia.es Tomo 1, páxina 9/
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  5. Cifres de población y Censos demográficos
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  7. Ortiz Trifol, 1982, 27.
  8. Tovar, 1989, 414.
  9. Ranz Yubero, José Antonio; José Ramón López de los Mozos (1º semestre 2002). «Topónimo rioxanos del patrimoniu emilianense nuna bulda de 1199. (Archivu de San Millán M. 41-52)» (en castellanu). Berceo (142):  páxs. páxs. 65 a 76. ISSN 0210-8550. 
  10. Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  11. Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  12. http://www.realdivisa.com
  13. http://www.abalos.org/Patrimoniu-de-Abalos.6209.0.html Guardaviñas y llagares de Ábalos
  14. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  15. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).

Enllaces esternos editar