Ángela Molina

actriz española

Ángela Molina Tejedor (5 d'ochobre de 1955Madrid) ye una actriz española perteneciente a una conocida dinastía d'artistes. Los sos empiezos cinematográficos, qu'inclúin trabayos pa Luis Buñuel y Manuel Gutiérrez Aragón, #convertir nuna de les actrices más representatives de la Transición Española. Rueda tamién n'Italia, Francia y Llatinoamérica, superando'l centenar de películes y atesorando premios como'l David de Donatello de l'Academia italiana y la Concha de Plata del Festival de San Sebastián. Tien cinco nominaciones a los Premios Goya.[4] Concediéron-y el Premiu Nacional de Cinematografía en 2016.[5]

Ángela Molina
Vida
Nacimientu Madrid[1]5 d'ochobre de 1955[2] (68 años)
Nacionalidá España
Familia
Padre Antonio Molina
Fíos/es Olivia Molina
Hermanos/es Micky Molina
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu actriz, actriz de cine, coreógrafabaillarina
Premios
IMDb nm0596807
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Naz en Madrid el 5 d'ochobre de 1955. Tercera de los ocho fíos del cantante y actor Antonio Molina, los sos hermanos Paula, Miguel, Mónica y Noel tamién se dediquen a la interpretación y a la música. La so fía Olivia Molina ye igualmente actriz.

Empiezos editar

Estudia ballet clásicu, danza española y Arte Dramático na Escuela Cimera de Madrid. Trabaya nel circu en Francia y se diploma como profesora de baille clásicu español antes d'apaecer na so primer película, Nun vas matar (César F. Ardavín, 1974), arriendes de un reportaxe fotográficu publicáu en Fotogrames. A puntu de cumplir diecinueve años, la so dedicación al cine ye absoluta en delantre.

Llegada la Transición, trata de desvenceyase de la puxanza comercial del destape y enfoca la so carrera escontra producciones qu'axunten cierta calidá y compromisu, de cutiu de temática social, política o histórica, motivada pol pensamientu qu'acompaña cada guión.[6][7]

En 1976 refuga protagonizar Cambéu de sexu, de Vicente Aranda, mientres asume papeles relevantes en La ciudá quemada, d'Antoni Ribas y en Les llargues vacaciones del 36, de Jaime Camino. Un añu antes ye propuesta pal papel qu'interpreta Alicia Sánchez en Furtivos, de José Luis Borau, con quien más tarde trabaya en La Sabina (1979).

Luis Buñuel #escoyer en 1977 pa protagonizar, al pie de Fernando Rey, Esi escuru oxetu del deséu, película que-y apurre #sonadía internacional y ábre-y les puertes de la cinematografía europea. Nella comparte personaxe cola actriz francesa Carole Bouquet y exhibe un temperamentu vivo y enigmático, que depués trata de combinar col so aspeutu duce y nidio. Buñuel afirma d'ella que tien «la cara d'una virxe pagana», afitando asina'l mitu de muyer instintiva y pasional que caltién na so mirada ciertu primitivismu.[8]

Reconocencia internacional editar

Na década de 1980 #convertir en cara habitual de la gran pantalla, reafita la so presencia n'España y #ampliar en Francia ya Italia, con incursiones nel cine alemán y norteamericanu. Fala dellos idiomes, polo que de cutiu nun precisa ser doblada. Intervién n'Operación #Ogro, de Gillo Pontecorvo; en Bearn o La sala de las muñecas, de Jaime Chávarri, encarna a La Bella Otero nuna coproducción española pa la televisión italiana y rueda a les órdenes de Jaime de Armiñán, Luigi Comencini, Ricardo Franco, Marco Bellocchio, Bigas Luna o Lina Wertmüller.[9]

Una granible collaboración col direutor Manuel Gutiérrez Aragón afita la so carrera y afonda nel so potencial dramáticu por aciu papeles principales en Camada negra, El corazón del monte, Demonios nel xardín y La metá del cielu, obres que componen una semeya alegórica de la España ominosa del franquismu y nes que la ideoloxía, el nucleu familiar y la presencia femenina cobren especial importancia. «Eses películes marcaron la mio alma y la mio forma de trabayar», diría más tarde l'actriz.[10]

Los sos numberosos compromisos profesionales tórguen-y aceptar otres propuestes, como la de Carlos Saura pa protagonizar Carmen en 1983. Tamién opta primeramente al personaxe de Verónica Forqué en ¿Qué he hecho yo para merecer esto?, de Pedro Almodóvar, y al de Victoria Abril en Padre nuesu, de Francisco Regueiro.

En 1985 concédese-y el Gran Premiu de la Crítica de Nueva York y en 1986 recibe'l David de Donatello que da l'Academia de Cine d'Italia pola película Camorra: Contautu en Nápoles.[11] Conviértese asina na primer actriz estranxera gallardoniada por una producción italiana, imponiéndose a Giulietta Masina y a la noruega Liv Ullmann, tamién ganadora na mesma categoría al añu siguiente. Pol mesmu trabayu gana'l premiu Nastro d'argento qu'apurren los periodistes cinematográficos italianos.

En 1986 consigue coles mesmes la Concha de Plata a la meyor actriz por La #metá del cielu nel Festival de San Sebastián, siendo tamién nomada na 1ª edición de los Premios Goya, na que resulta premiada Amparo Rivelles.

Artista multidisciplinar editar

Prueba suerte nel mundu del cantar: publica'l discu Coles defenses rotes y canta Muertos d'amor a dúu con Georges Moustaki. Sicasí, ye nos dos apurres de Las cosas del querer (Jaime Chávarri, 1989 y 1995), onde desenvuelve con ésitu la so faceta musical, dando vida a un personaxe bien queríu na so carrera. Poco antes rueda Esquilache, que protagoniza Fernando Fernán Gómez pa Josefina Molina.[12]

Considerada una de les actrices españoles meyor pagaes al pie d'Ana Belén y Victoria Abril, espacia los sos trabayos nacionales a partir de 1990, coincidiendo cola so negativa a protagonizar la versión de Bigas Luna de Las edades de Lulú polo escabroso de delles escenes.[13] Destaca en Sandino, de Miguel Littín, que narra la vida del líder revolucionariu nicaragüense y fora de les nueses fronteres n'El home que perdió la so solombra, de Alain Tanner, al pie de Francisco Rabal. Trabaya con Marcello Mastroianni en -y voleur d'enfants y apaez en 1492: Conquest of Paradise, superproducción de Ridley Scott que protagoniza Gérard Depardieu. Con Viggo Mortensen rueda Gimlet en 1995.

Tarda en da-y el sí a Pedro Almodóvar y #facer pa la so película Carne trémula (1997), un trabayu que nun se #alloñar del tou de la moza sensual de los sos empiezos, pero #averar yá a la muyer madura, marcada poles buelgues de la vida, que representa más palantre. Consigue asina'l so cuartu Fotogrames de Plata y llogra una cuarta candidatura al Goya.

Darréu, protagoniza la comedia televisiva Hermanes y ufierta un variáu rexistru en proyeutos bien desemeyaos, de cutiu independientes y comprometíos, #tanto españoles como estranxeros. Destaquen El mar, Puntu de mira (One of the Hollywood Ten), Sagitario, Al sur de Granada, Los Borgia y La caxa.[14]

En 2007 estrena El destino de Nunik, crónica del xenocidiu armeniu al cargu de Paolo y Vittorio Taviani que protagoniza al pie de #Paz Vega, amás d'encarnar a una combativa asistente social na serie de televisión francesa La Commune. En collaborando en dos películes de Giuseppe Tornatore, repite con Almodóvar en Los abrazos rotos, dando vida a la madre de Penélope Cruz.

Con Emilio Gutiérrez Caba encabeza la repartida de la serie de La 1 Gran Reserva (2010-2013).[15]

Sigue venceyada al cine d'autor y asegura preferir «el cine de direutores que cunten daqué porque, si nun lu faen, españen...».[16] En reconocencia a la so estensa carrera cinematográfica, recibe en 2002 el primer Premiu Málaga dau nel marcu del Festival de Cine Español de Málaga ya inaugura un monolitu nel so honor nel Paséu Antonio Banderas de la ciudá andaluza.

Teatru editar

En 2002 llega la so primer incursión teatral nel Festival de Teatru Clásicu de Mérida col espectáculu Troya, sieglu XXI, de Jorge Márquez.[17] En 2005 encarna a la engañadora Mrs. Robinson n'El Graduáu, montaxe que dirixe Andrés Lima y comparte cola so fía Olivia en papeles antagónicos. Torna tres años dempués a los escenarios con La dama del mar, adautación de Susan Sontag del testu de Henrik Ibsen so la direición de Robert Wilson.

Familia editar

Ángela Molina tien cinco fíos, trés nacíos de la so primer unión col fotógrafu y realizador francés Hervé Tirmarche: Olivia (1980), Mateo (1982) y Samuel (1987); y dos, Antonio (1995) y María Isabel (2003) col so actual home, l'empresariu ibicenco d'orixe canadiense Leo Blakstad. En 2012 naz la so primer nieta, fía d'Olivia y l'actor Sergio Mur.

Filmografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador CONOR.SI: 52148835. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. AGUILAR, Carlos; GENOVER, Jaume (1992). El cine español en sus intérpretes. Madrid: Verdoux. ISBN 978-84-604-2509-0.AGUILAR, Carlos; GENOVER, Jaume (1992). El cine español en sus intérpretes. Madrid: Verdoux. ISBN 978-84-604-2509-0.
  5. «Ángela Molina, Premiu Nacional de Cinematografía» (13 de xunetu de 2016). Consultáu'l 14 de xunetu de 2016.
  6. Diario ABC (ed.): «Ídolos sin pedestal: Ángela Molina, hermosa pero sin sexy» (30 d'agostu de 1975). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  7. Diario ABC (ed.): «Ángela Molina y sus inquietudes» (18 de xineru de 1976). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  8. BORAU, José Luis, dir.; Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España (1998) Diccionario del cine español. Alianza Editorial.
  9. «Lo que más agradezco a mis padres es ese amor incondicional...» (9 d'ochobre de 1983). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  10. «Carlos Heredero retrata la filmografía de Gutiérrez Aragón» (7 de febreru de 1998). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  11. «El 'David de Donatello' a los pies de Ángela Molina» (18 d'agostu de 1986). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  12. «"He llegado a abofetear a un direutor"» (5 de payares de 1989). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  13. «Ángela Molina rechaza protagonizar Las edades de Lulú porque 'es un porno'» (22 de mayu de 1990). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  14. «Amo al cine más que nunca» (24 d'agostu de 2004). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  15. «Nunca he sabido muy bien lo que es el miedo» (19 de xineru de 2011). Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  16. MOLINA FOIX, Vicente (2007). El cine de las sábanas húmedas. Espejo de Tinta. ISBN 978-84-96892-10-1.MOLINA FOIX, Vicente (2007). El cine de las sábanas húmedas. Espejo de Tinta. ISBN 978-84-96892-10-1.
  17. Troya, siglo XXI. XLVIII Festival de Teatro Clásico de Mérida (2002).