Ángela Ruiz Robles

Ángela Ruiz Robles (28 de marzu de 1895Villamanín (es) Traducir – 27 d'ochobre de 1975Ferrol) foi una maestra, escritora y inventora española, precursora del llibru electrónicu.

Ángela Ruiz Robles
Vida
Nacimientu Villamanín (es) Traducir28 de marzu de 1895[1]
Nacionalidá España
Muerte Ferrol27 d'ochobre de 1975[1] (80 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
esperantu
Oficiu profesorainventora
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nacida en Villamanín (Llión) el 28 de marzu de 1895, fía d'Elena Robles y Feliciano Ruiz. Realizó los sos estudios cimeros na Escuela de Maxisteriu de Llión, onde impartió les sos primeres clases de taquigrafía, mecanografía y contabilidá mercantil ente 1915 y 1916.

En 1917 foi docente y direutora na Escuela de Gordón, en Llión. En 1918 llogró la plaza de maestra en Santoxenia de Mandia, una aldega próxima a Ferrol. Tuvo ellí hasta 1928.[2] El 18 d'avientu de 1925, recibe «una distinción especial polos sos indiscutibles méritos n'agradecimientu a la so dedicación y l'atención desinteresada» promovida poles sos convecinos.[3] En 1934 realiza un importante llabor como xerente de la Escuela Nacional de Neñes del Hospiciu. En 1945 ye profesora de la Escuela Obrera gratuita. En 1948 enseña taquigrafía, ortografía, gramática y mecanografía nel Colexu Ibáñez Martín. En 1959 apuerta al cargu de direutora, que caltuvo hasta la so xubilación.

Ente 1938 y 1946 escribe, da conferencies, edita y reedita la mayor parte de la so obra científica, un total de dieciséis llibros.[2] Los sos trés primeros son: Compendiu d'ortografía castellana, Ortografía castellana y Taquigrafía martiniana embrivida moderna. Imparte clases a opositores d'aduanes, correos, telégrafos y pal ingresu n'altos estudios mercantiles na academia p'adultos de la so propiedá, Elmaca.[4]

Etapa como inventora editar

Ente 1944 y 1949 realiza dellos proyeutos. En 1944 realizó'l proyeutu del atles científicu-gramatical, cola cuenta de dar a conocer España con gramática, sintaxis, morfoloxía, ortografía y fonética. Dempués realizó'l proyeutu de la máquina taquimecanográfica.

En 1949 desenvuelve la primer propuesta d'enciclopedia mecánica. Patentada con fecha 7 d'avientu de 1949, según la patente núm. 190.698. En 1962 realízase un prototipu de la enciclopedia mecánica, construyíu nel Parque d'Artillería de Ferrol (La Coruña), siendo ella mesma quien dirixó los trabayos. Dende'l 2006, la Enciclopedia formó parte de la Esposición del Muséu Pedagóxicu de Galicia (MUPEGA)[5] en Santiago de Compostela (La Coruña) hasta'l 4 de mayu de 2012, que pasó a la Esposición permanente del Muséu Nacional de Ciencia y Teunoloxía de La Coruña.[6]

Descripción de la enciclopedia mecánica editar

Abierta, consta de dos partes. Na de la esquierda lleva una serie d'abecedarios automáticos, en tolos idiomes: con una perllixera presión sobre un pulsiador preséntense les lletres que se deseyen, formando pallabres, frases, lleición o tema y toa clase d'escritos. Na parte cimera de los abecedarios lleva a la derecha una bobina con toa clase de dibuxu llinial, y na de la esquierda otra con dibuxu d'adornu y figura. Na parte inferior de los abecedarios, un plásticu pa escribir, operar o dibuxar. Na parte interior, un estoxu pa guardar asignatures. Na parte de la derecha van les asignatures, pasando per debaxo d'una llámina tresparente ya irrompible, pudiendo llevar la propiedá d'aumentos, pueden ser estos llibros lluminosos y allumaos pa poder lleelos ensin lluz. A la derecha y esquierda de la parte per onde pasen les materies lleva dos bobines, onde s'asitien los llibros que se deseye lleer en cualquier idioma; por un movimientu de los mesma van pasando toles temes, faciendo les paraes que se quieran o queda recoyíu. Les bobines son automátiques y puede movese del estoxu de la Enciclopedia y estendese, quedando tola asignatura a la vista; puede tar sobre una mesa (como los llibros actuales) o perpendicular, facilitando comodidá al llector, evitando con ello gran númberu d'esfuercios intelectuales y físicos. Toles pieces son recambiables. Zarráu, queda del tamañu d'un llibru corriente y de facilísimo manexu. P'autores y editores el costu de les sos obres amenórgase considerablemente, por non precisar nin pasta nin enllibráu y queda impresa d'una tirada, o caúna de los sos parte (si consta de delles), resultando esti procedimientu un bien xeneral.[7][8]

Fallecimientu editar

Muerre en Ferrol (La Coruña) el 27 d'ochobre de 1975.

Doña Ángela foi una gran maestra, profesora d'otres munches maestres. Otra condición personalísima de la so vocación: la investigación, el maxín premiáu pol Gobiernu. El so llabor docente pue ser citada como arguyu d'España, del so esfuerciu surdió la Enciclopedia Mecánica, la catalogación práctico y asimilable de los signos, la didáctica de formar los idiomes qu'antes d'ella nun se conocíen. Los sos desvelos por enllantar los sos llibros, los sos métodos, fueron munches vegaes frustraciones. Queda l'exemplu de la constancia, del so arguyu por llamase inventora, por ser maestra. El pésame ye estensivu a la población investigadora d'esti país, porque perdió una gran personalidá didáctica y ejemplarísima».[9]

Ta soterrada nel panteón familiar del campusantu de Serantes, Ferrol (La Coruña).

Premios y reconocencies editar

La base fundamental del so trabayu anició siempres na so necesidá vital d'anovar los ámbitos de la pedagoxía y la didáctica.

  • (1947) Cruz d'Alfonso X el Sabiu, pol so llabor social y les sos innovaciones pedagóxiques en reconocencia a la so carrera profesional. La imposición realizar nel Conceyu de Ferrol (La Coruña) el 19 de xunetu de 1950.
  • (1952) Medaya d'Oru y Diploma na 1ª Esposición Nacional d'Inventores Españoles.
  • (1956) El Ministeriu d'Educación Nacional concede'l Llazu de la Orde d'Alfonso X el Sabiu.
  • (1957) Oscar a la invención na Feria Oficial y Nacional de Zaragoza.
  • (1957) Medaya de Bronce na Esposición Internacional de Bruxeles.
  • (1958) Medaya de Bronce poles novedaes pedagóxiques de Bruxeles.
  • (1959) Ye nomada Xestora Delegada de los Inventores Españoles pa la Rexón de Galicia.
  • (1963) Medaya de Plata na Esposición Internacional d'Invenciones de Bruxeles.
  • (1964) Diploma y Medaya na Esposición de Sevilla.
  • (1968) Medaya de Xinebra a los inventores españoles.
  • (1970) Esposición nel Salón del Maxín nel Palaciu de Cristal de Madrid.
  • (1973) Ye nomada Xefa provincial de la Federación Politéunica Científica del Maxín Internacional. Pertenez a la Federación Politéunica Científica del Maxín Internacional en calidá d'Inxenieru en Maxín ya Investigación Científica.

Precursora del llibru dixital editar

La enciclopedia mecánica yera necesaria según les sos esplicaciones porque: «allixera'l pesu de les carteres de los alumnos, fai más curiosu l'aprendizaxe y afai la enseñanza al nivel de cada estudiante. Portátil, que pese pocu, d'usu en casa y nel colexu, cola posibilidá d'afaese a alumnos de tolos niveles y a los que tengan problemes de visión. Sofita al aprendizaxe con soníos. Enseña dellos idiomes. Facilita l'aprendizaxe na escuridá incorporando lluz. Da soporte por qu'otros maestros añadan los sos propios materiales y amenorgar costos».[10]«Los llibros mecánicos apurren bien de ventayes. El míu foi escurríu pa tolos idiomes y facilita grandemente'l trabayu a profesores y alumnos. Ideovisual, respuende al progresu del vivir actual y cumple les lleis d'enseñanza xeneral. Pola so calidá de internacionalidad, facilita nel mundu l'arte d'enseñar a profesores, pedagogos, especialistes de la enseñanza. Ye curiosa y práutica. Trátase d'una pedagoxía ultramoderna qu'actúa les realidaes pedagóxiques. Aida a la ciencia de la Enseñanza y creo que cumple los fines que punxi al escurrilo».[11]

En 1970 en Bruxeles, el vicepresidente pa España, delegáu oficial p'América Llatina y direutor de la revista Téunica ya Invención, declara na presentación de la investigación realizada por un equipu de científicos mientres siete años en busca d'inventos españoles:

En 20 sieglos, tantu n'España como n'otres naciones, asegúrolu qu'en nengún de los numberosos centros d'investigación que consultemos esistía referencia dalguna sobre inxenios d'orixe femenín. Creo que la situación nun ye solo española, porque tanto equí como nel restu de los países la muyer significó abondo pocu. La única inventora española ye Doña Ángela Ruiz Robles miembro de la Orde d'Alfonso X el Sabiu y posesora de numberosos premios nacionales ya internacionales a la invención. Doña Ángela atópase representada nesta Esposición por trés inxenios verdaderamente importantes no qu'a la enseñanza refierse: la máquina taquimecanográfica, un atles llingüísticu gramatical y l'enciclopedia mecánica que foi aprobada pol Ministeriu Educación y Ciencia pa testu d'enseñanza.[12]
En 1970 refugó una proposición en Washington d'esplotar les sos patentes en EE. UU. porque quería que fuera desenvuelta nel so país, «porque Ferrol foi'l so trubiecu». En 1949 adelantrar al so tiempu preconizando la llegada de la nueva era de los llibros electrónicos, podemos dicir que'l primer llibru electrónicu nació en Ferrol gracies ella.[13]

En 1998, el Conceyu de Ferrol, rínde-y un homenaxe a toa'l so llabor realizáu nel Colexu Públicu Ibáñez Martín, el so últimu llugar de trabayu.

Dende'l 2006 el Muséu Pedagóxicu de Galicia (MUPEGA) en Santiago de Compostela, dispón de la Enciclopedia Mecánica pa la so esposición, lo mesmo que de la máquina mecanográfica qu'ella utilizaba.

Ente 2009 y 2010 el Conceyu de Ferrol, incorpora la so vida nes publicaciones Ferrol en Femenín I: Muyeres na Historia de la Ciudá. Rutes turística; en 2010 en Ferrol en Femenín II: Los primeros pasos na historia de la Educación: XVIII-XX.[14] N'ochobre de 2010-febreru 2011: la enciclopedia mecánica formó parte de la Esposición Ex libris. Los llibros de Galicia» na Fundación Ciudá de la Cultura de Santiago de Compostela (La Coruña).

N'ochobre de 2011 la Escuela Téunica Cimera d'Inxenieríes Informática y de Telecomunicación de la Universidá de Granada fai-y un homenaxe como la precursora del e-book.[15] El 29 de payares de 2011 apaez nel catálogu 200 años de la promulgación de la Llei de patentes n'España nel apartáu de muyeres, editáu por Ministeriu d'Industria.[16]

En 2012 apaez na Cronoloxía de la edición dixital: 100 años d'evolución teunolóxica del Maxín Internacional en calidá d'Inxenieru en Maxín ya Investigación Científica.[17]

En 2013 editóse polos ministerios d'Economía y Competitividá y el d'Educación, Cultura y Deporte: Ángela Ruiz Robles y l'invención del llibru mecánicu. Na publicación intégrense les patentes de 1949 y 1962 qu'Ángela Ruíz Robles presentó del so procedimientu mecánicu, llétricu y a presión d'aire pa la llectura de llibros» y de la enciclopedia mecánica. La monografía cunta con un anexu con imáxenes de los prototipos.[18]

Nesti mesmu añu la comunidá científica informática, arrexuntada na Sociedá Científica Informática d'España (SCIE) y nel Congresu Nacional d'Informática (CEDI) na so convocatoria d'una nueva edición de los Premios Nacionales d'Informática na so octava edición creó ente otros, el Premiu Ángela Ruiz Robles a les actividaes institucionales, corporatives o individuales que potencien el emprendimiento nel área de les teunoloxíes de la información y qu'aguiyen la innovación, la tresferencia de conocencia, la creación d'empléu, l'apertura de nuevos mercaos, la relevancia ya impautu internacional, etc.[19]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: http://www.madrimasd.org/cienciaysociedad/patrimonio/personajes/biografia.asp?id=40.
  2. 2,0 2,1   .álbum de mulleres. «Ángela Ruiz Robles. Mestra exemplar, escritora ya inventora non eido da didáctica.» Consello da Cultura Galega. Consultáu'l 28 de marzu de 2016.
  3. DiariuIdeal Gallego, 18 d'avientu de 1925.
  4. Deriváu de los nomes de los sos trés fíes: Elena, Elvira y María del Carmen.
  5. MUPEGA
  6. MUNCYT.
  7. Gaceta de l'Actualidá Téunica. Añu II, núm 14, setiembre 1955
  8. llibru-mecanico-de-angela-ruiz-carbayos/ Proyeutu Idis - El llibru mecánicu d'Ángela Ruiz Robles
  9. Téunica ya Invención, nᵘ 255, p. 16, Madrid, 1975.
  10. Elena Rojas Romero na revista Colamos, cuartu trimestre de 2010.
  11. Emece2, Santiago nel periódicu El Correo Gallego, 3 d'agostu de1 1962.
  12. Diariu Femenín, entrevista realizada por Mayte Mancebo, 1970.
  13. Entrevista a la so fía en La Voz de Galicia, 16 abril de 2010.
  14. Ferrol en Femenín I, pp. 36 a 38 y Ferrol en Femenín II, pp. 32, 33.
  15. Conferencia «Ángela Ruiz Robles. la percursora del e-book» por María J. Fórtiz
  16. Catálogu «200 añu de patentes»
  17. dosdoce (12 de xineru de 2012). «Cronoloxía de la edición dixital (1912-2012)». Consultáu'l 25 d'avientu de 2012.
  18. Ángela Ruiz Robles y l'invención del llibru mecánicu.
  19. Premios Nacionales d'Informática 2013.

Enllaces esternos editar