Ålesund ye una ciudá y conceyu na provincia de Møre og Romsdal, Noruega. Ye un puertu a 236 km al nordeste de Bergen y un llugar bultable pola arquiteutura art nouveau de gran parte de la ciudá. Nel censu de 2015 cuntaba con 46 316 habitantes.[1]

Ålesund
coat of arms of Ålesund (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Noruega Noruega
Condáu Møre og Romsdal
Tipu d'entidá conceyu de Noruega
Alcaldesa d'Ålesund Eva Vinje Aurdal (Partido Laborista Noruego (es) Traducir)
Nome llocal Ålesund (no)
Xeografía
Coordenaes 62°28′16″N 6°09′15″E / 62.471239°N 6.154239°E / 62.471239; 6.154239
Ålesund alcuéntrase en Noruega
Ålesund
Ålesund
Ålesund (Noruega)
Superficie 632.42 km²
Llenda con
Demografía
Población 67 520 hab. (1r xineru 2023)
Porcentaxe 100% de Møre og Romsdal
1.22% de Noruega
Densidá 106,76 hab/km²
Viviendes 21 703 (2018)
Más información
Fundación 1837
Estaya horaria UTC+01:00
UTC+02:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
alesund.kommune.no
Cambiar los datos en Wikidata

Ta edificada sobre siete islles de la mariña oeste de Noruega, a saber: Aspøy, Ellingsøy, Hessa, Humla, Nørvøy, Oksenøy y Tørla. Recibió estatus de ciudá en 1848 y ye el centru alministrativu, amás d'un importante nuedu de tresportes, del distritu de Sunnmøre. Mientres les décades de 1950 y 1960 foi unu de los principales puertos pesqueros de sardina. El so clima ye marítimu con iviernos nidios y airosos; el mes más fríu del añu, xineru, tien una temperatura medio de 1,9 °C. La menor temperatura rexistrada en ciudá foi de -11 °C, marcada nel aeropuertu.

La lleenda cunta que Gangerolf, más conocíu como Rollón, fundador de la dinastía de los duques de Normandía nel sieglu X, provenía de Giske, al noroeste de Ålesund.

La ciudá del Art Nouveau editar

 
Jugendstilsenteret - El centru de Art Nouveau de Noruega

La nueche del 23 de xineru de 1904, Ålesund sufrió unu de los quemes más devastadores asocedíos en Noruega; práuticamente tola área central de la ciudá foi destruyida y la so población tuvo qu'abandonala n'apenes unos cuantos minutos. Magar namái una persona morrió na quema, más de 10 000 persones quedaron ensin casa nel duru iviernu noruegu.

Tres la quema, l'emperador Guillermu II d'Alemaña, quien folgaba nes cercaníes, unvió cuatro barcos con materiales pa construyir albergues temporales y barracones. Tres un periodu de planificación, la ciudá foi reconstruyida ente 1904 y 1907 en piedra y lladriyu siguiendo los lineamientos del Art Nouveau, l'estilu arquiteutónicu de la dómina, famosu polos sos torrecillas, aguyes y ornamentación decorativa. Les nueves construcciones fueron diseñaes por arquiteutos formaos en Trondheim y Charlottenburg (Berlín).

Economía editar

Ålesund ye unu de los mayores y más importantes puertos de pesca de Noruega. La so flota pesquera ye una de les más modernes d'Europa. La industria mobiliaria de la ciudá y contorna ye de gran importancia. Ålesund ye tamién escala del cruceru Hurtigruten dos veces al día. Esti cruceru, nel so día tresporte postal, ye güei una de les formes qu'esisten de conocer la mariña noruega.

La Universidá de Ålesund (Høgskolen i Ålesund) ye la institución d'enseñanza de mayor rangu de la ciudá.

Turismu, tresportes, y otros editar

La naturaleza ta bien presente en Ålesund y la so contorna. Ålesund ye tamién una popular atraición turística, por cuenta del so pintorescu enclave y centru históricu y a la so proximidá a los fiordos Hjørund y Geiranger, bien frecuentaos pol turismu. Dende la ciudá de Øye, na cabecera del fiordu de Hjørund va una carretera escontra'l sur al fiordu de Nordfjord, y dende el pueblu de Maråk nel fiordu de Geiranger otra carretera circula escontra Otta. Dende Åndalsnes, 120 km al este de Ålesund, el ferrocarril circula escontra Dombås, y dende ellí escontra'l sur na llinia ferrial llamada Dovrebanen escontra Lillehammer y Oslu. L'acuariu Atlanterhavsparken ye una de les principales atraiciones. El puertu de Ålesund tien conexones con Bergen, Kingston upon Hull, Newcastle, Hamburgu, y Trondheim, amás del yá mentáu cruceru Hurtigruten.

Ålesund ye sede del Festival de la Comida de Noruega. En mayu celebra la Conferencia d'Innovación.

 
MS Polarlys en Ålesund

Ciudaes hermaniaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Population 1 January. The whole country, counties and municipalities» (inglés). Statistisk sentralbyrå (1 de xineru de 2015). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de setiembre de 2015. Consultáu'l 4 de setiembre de 2015.
  2. «Ciudad hermaniaes de Ålesund» (noruegu). Alesund Kommune. Consultáu'l 2 de mayu de 2018.

Enllaces esternos editar