Íñigo Noriega Lasso

empresariu asturianu (1853–1920)

Íñigo Noriega Lasso (1853Colombres – 4 d'avientu de 1920Méxicu) foi un empresariu y terrateniente español qu'amasó una fortuna en Méxicu pola so cercanu rellación con Porfirio Díaz.

Íñigo Noriega Lasso
Vida
Nacimientu Colombres1853
Nacionalidá España
Muerte Méxicu4 d'avientu de 1920 (66/67 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu empresariu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Íñigo Noriega nació en Colombres (Asturies) el 21 de mayu de 1853. Emigró en compañía del so tíu a Méxicu en busca de fortuna, nuna dómina en que'l gobiernu mexicanu proponíase atraer capitales y pobladores estranxeros al traviés d'una política d'amplios beneficios fiscales. Na Ciudá de Méxicu, Noriega desempeñar en diversos oficios, como cantinero, comerciante, vendedor de tabacu, ente otros. Al traviés d'estes actividaes llegó a conocer a Porfirio Díaz, qu'exerció'l gobiernu en Méxicu de manera dictatorial ente 1876 y 1910.

Noriega llogró la concesión pa desecar el llagu de Chalco, vasu llacustre de 10 mil hectárees de superficie que s'alcontraba nel sureste del valle de Méxicu. En 1880 formó parte d'una sociedá col so hermanu Remigio Noriega, qu'adquirió delles propiedaes que fueren arrampuñaes a les comunidaes de los conceyos de Tláhuac, Chalco y Xochimilco. Noriega primió amás por que sumiera el conceyu de Tláhuac —que s'opunxera a la privatización de los bienes comunales dispuesta pola Llei Lerdo y representáu una gran torga a la crecedera de les propiedaes del español— lo qu'asocedió efeutivamente en 1902, cuando la reorganización del Distritu Federal suprimió les municipalidaes de Tláhuac y Míxquic.

El gobiernu de Díaz favoreció de forma relevante a Noriega. La fortuna d'esti español entendía numberoses finques nos estaos de Méxicu, Morelos, Tlaxcala, Chihuahua, Tamaulipas y la Ciudá de Méxicu. Nesta última entidá federativa destaquen les faciendes de Santa Fe Tetelco y San Nicolás Tolentino, que tomaba les tierres entendíes ente Culhuacán y San Miguel Xico. La superficie averada d'esta propiedá entiende la totalidá de los territorios de Tláhuac y Valle de Chalco, la metá sur d'Iztapalapa y otres porciones de Chalco, Xochimilco y Milpa Alta. Dientro de la gran facienda atopábense pueblos completos. Amás de les sos numberoses propiedaes rurales y urbanes, Noriega llogró la concesión de les víes de ferrocarril a San Rafael Atlixco y Río Frío, que conectaben el valle de Méxicu col de Puebla-Tlaxcala.

Al empecipiar la Revolución mexicana, Noriega yera unu de los personaxes más notables del réxime porfirista. Financió la campaña eleutoral de Bernardo Reyes en 1910, lo que provocó'l disgustu de los maderistes. Les propiedaes de Noriega fueron embargaes pol gobiernu de Venustiano Carranza, y asignáronse nuevamente a los pueblos que fueren afeutaos pol esllinde de tierres ente 1856 y 1910. Noriega abellugar en Texas, pero volvió a Méxicu, onde morrió en 1920. En La Universidá d'Austin, Texas caltién un archivu de cartes y documentos sos.

En Colombres, la biblioteca municipal lleva'l so nome. Nesi llugar, Noriega tamién ordenó la construcción d'un palaciu, pos pretendía volver a la so tierra natal. Esti palaciu, denomináu La quinta de Guadalupe n'honor a la so muyer, anguaño ye la sede de la Fundación Archivo d'Indianos.

Ver tamién editar

Fuentes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar