La ósmosis o osmosis (d'el griegu ὠσμός ōsmós 'aición d'emburriar', 'impulsu' y -sis) ye un fenómenu físicu rellacionáu col movimientu d'un disolvente al traviés d'una membrana semipermeable. Tal comportamientu supón una espardimientu simple al traviés de la membrana, ensin gastu d'enerxía. La ósmosis de l'agua ye un fenómenu biolóxicu importante pal metabolismu celular de los seres vivos.

Fenómenu de la ósmosis.

Mecanismu editar

Denominar membrana semipermeable a aquella estructura que contién poros o furacos, al igual que cualquier filtru, de tamañu molecular. El tamañu de los poros ye tan minúsculu que dexa pasar les molécules pequeñes pero non les grandes, de normal del tamañu de micrómetros. Por casu, dexa pasar les molécules d'agua, que son pequeñes, pero non les d'azucre, que son más grandes. Si una membrana como la descrita dixebra un líquidu en dos particiones, una d'agua puro y otra d'agua con azucre, asoceden delles coses, esplicaes a fines del sieglu XIX por Jacobus Henricus van 't Hoff y Gibbs emplegando conceutos de potencial electroquímicu y espardimientu simple, entendiendo qu'esti últimu fenómenu implica non yá el movimientu al azar de les partícules hasta llograr la homoxénea distribución de les mesmes y esto asocede cuando les partícules que vienen fornir coles que aleatoriamente van, sinón l'equilibriu de los potenciales químicos de dambes particiones. Los potenciales químicos de los componentes d'una solución son menores que la suma del potencial de dichos componentes cuando nun tán amestaos na solución. Esti desequilibriu, que ta en rellación direuta cola osmolaridad de la solución, xenera un fluxu de partícules solventes escontra la zona de menor potencial que s'espresa como presión osmótica mensurable en términos de presión atmosférica, por casu: "esiste una presión osmótica de 50 atmósferes ente agua desalinizada y agua de mar". El solvente va fluyir escontra'l soluto hasta permediar dichu potencial o hasta que la presión hidrostática permedie la presión osmótica.[1][2]

La resultancia final ye que, anque l'agua pasa de la zona de baxa concentración a la d'alta concentración y viceversa, hai un fluxu neto mayor de molécules d'agua que pasen dende la zona de baxa concentración a la d'alta.

Dichu otra manera: dadu abondu tiempu, parte de l'agua de la zona ensin azucre pasaría a la d'agua con azucre. L'agua pasa de la zona de baxa concentración a la d'alta concentración.

Les molécules d'agua traviesen la membrana semipermeable dende la disolución de menor concentración, disolución hipotónica, a la de mayor concentración, disolución hipertónica. Cuando'l tresvase d'agua iguala los dos concentraciones, les disoluciones reciben el nome de isotónicas.

Nos seres vivos, esti movimientu de l'agua al traviés de la membrana celular puede producir que delles célules engurriar por una perda escesiva d'agua, o bien que s'enchan, posiblemente hasta españar, por un aumentu tamién escesivu nel conteníu celular d'agua. Pa evitar estos dos situaciones, de consecuencies desastroses pa les célules, estes tienen mecanismos pa espulsar l'agua o los iones por aciu un tresporte que rique gastu d'enerxía. La presencia de sales minerales eslleíes na agua condicionen el movimientu de les moleculas d'agua atraves de la membrana plasmatica pa igualar les concentraciones

Fundamentu físicu editar

Ye un sistema binariu reaccionante, en que los componentes nun acarreten carga llétrica y esiste una temperatura uniforme ya igual pa dos reservorios, tiense que la producción d'entropía ye la combinación llinial de productos ente fluxos y fuercies del sistema:[3]

 

onde los fluxos son a cencielles el fluxu d'espardimientu relativu del compuestu 1 y el fluxu relativo de velocidaes de los componentes:

 

Les fuercies termodinámiques son diferencies ente magnitúes intensives ente los dos reservorios: potencial químicu y presión

 

Les lleis fenomenológicas son:

 

De lo que se deduz, pa una situación estacionaria ( ) qu'una diferencia de concentraciones nos depósitos provoca una diferencia de presiones y viceversa. Son los fenómenos d'ósmosis y ósmosis inversa, daos pola rellación:

 

A la diferencia de presiones   que provoca una determinada diferencia de concentración   denominar presión osmótica.

Ósmosis nuna célula animal editar

Les membranes de les célules son semipermeables, poro, nun mediu isotónico, el pasu de l'agua nos dos sentíos permédiase. Si la célula atopar nun mediu hipotónico va tender a absorber agua enchiéndose, pudiendo llegar al estremu d'españar, dando orixe a la citólisis.

Otra manera, si la célula atopar nun mediu hipertónico, l'agua interior va tender a salir, llevando a la deshidratación, pudiendo en casos estremos llegar a la muerte de la célula, procesu denomináu de crenación.[4]

Ósmosis nuna célula vexetal editar

Les membranes de les célules vexetales son tamién semipermeables, y nesti casu tamién nun mediu isotónico, el pasu de l'agua nos dos sentíos permédiense. En presencia d'un mediu hipotónico la célula absuerbe agua enllenando les sos vacúolos, dando orixe a una situación denomada turgencencia. Per otru llau, nun mediu hipertónico, l'agua sale de la célula al traviés de la membrana, pudiendo llegase a que la membrana plasmática se despegue de la célula, provocando lo que se llama la plasmólisis.[4]

Ósmosis inversa editar

 
Ósmosis inversa

Lo descrito hasta agora asocede en situaciones normales, en que los dos llaos de la membrana tean a la mesma presión; si aumenta la presión del llau de mayor concentración, puede llograse que l'agua pase dende'l llau d'alta concentración al de baxa concentración de sales.

Puede dicise que se ta faciendo lo contrario de la ósmosis, por eso llámase ósmosis inversa. Téngase en cuenta que na ósmosis inversa al traviés de la membrana semipermeable namái pasa agua. Esto ye, l'agua de la zona d'alta concentración pasa a la de baxa concentración.

Si l'alta concentración ye de sal, por casu agua marino, al aplicar presión, l'agua del mar pasa al otru llau de la membrana. Namái l'agua, non el sal. Esto ye, l'agua haise desalinizado por ósmosis inversa, y puede aportar a potable.

Aplicaciones editar

La mayoría de les aplicaciones[5] de la ósmosis vienen de la capacidá de dixebrar solutos en disolución de forma activa por aciu ósmosis inversa utilizando membranes semipermeables.

Desalinización editar

Por aciu esti procedimientu ye posible llograr agua desalinizada (menos de 5.000 microsiemens/cm de conductividá llétrica) partiendo d'una fonte d'agua salobre, agua de mar, qu'en condiciones normales puede tener ente 20 000 y 55 000 microsiemens/cm de conductividá.

La midida de la conductividá de l'agua da una indicación de la cantidá de sales disueltos que contién, yá que l'agua puro nun ye un bon conductor de la eletricidá (el so potencial de disociación ye menor de 0.00001).

La ósmosis inversa o reversa convirtióse anguaño n'unu de los sistemes más eficientes pa desalinizar y potabilizar l'agua, siendo usada en barcos, aviones, industries, hospitales y cases.

Por aciu ósmosis inversa consíguese que l'agua bruto que llega a la desaladora conviértase per un sitiu nun 40 % d'agua producto y un 55-60 % d'agua salobre.

La clave ta na constitución del faxu de membranes qu'entrepolen red-canales de circulación ente capa y capa y finalmente converxen nel centru del sistema. Como hai un fluxu d'entrada y dos fluxos de salida, al unu conózse-y como refugu salín y al otru como fluxu de permeado y los sos valores van depender de la presión d'entrada impuesta al sistema. Polo xeneral ye facederu atopar membranes iguaes con poliamida o acetato de celulosa (esti postreru material ta en desapaición) con un refugu salín d'ente 96.5-99.8 %. Esisten membranes especializaes pa cada tipu d'agua, dende agua de mar hasta agües salobres.

Los equipos d'ósmosis inversa industriales monten dellos trenes o carros de membranes interconectaes ente sigo, una bomba d'alta presión, mididores de TDS, pH y caudalímetros de columna. Esisten equipos que s'alluguen en grandes sales por cuenta del so enorme tamañu.

Pal óptimo funcionamientu d'estos sistemes, ríquese caltener un anti-incrustante contra xil (xil gelificada neutra) que obtura el sistema, amás d'un biocida pa caltener llibre de biomases les capes del sistema.

La ósmosis inversa tien delles restricciones, hai ciertes especies químiques que'l sistema nun ye capaz de retener, estos son el arsenito (As+3), la xil neutra (yá mentada) y el boru. Pa retener estes especies hai que realizar un cambéu del estáu químicu de la especie, yá sía vía oxidación, co-precipitación o cambeos de pH del mediu. Por casu el arsenito (As+3) esperimenta un refugu de menos de 25 %, el arsenato (As+5) ye capaz de ser retenida nun 95-98 %.

Les incrustaciones nes membranes son un factor non despreciable na eficiencia del equipu, esto asocede cuando pretende forzase el caudal de permeado, asocediendo frentes de saturación na superficie de la membrana. Otres sustancies son incrustantes, tales como la mentada xil, biomases de microorganismos. Una vegada encuallada la membrana, solo ye posible revertir la situación desmontando la unidá y tratándola con amiestos d'ácidos fuertes y sometiéndoles a rodapiellu.

Un desenvolvimientu teunolóxicu recién especialmente relevante ye'l de la ósmosis inversa pa desalinización basada en enerxía solar fotovoltaica, emplegando namái y puramente una pequeña batería por que tou funcione correutamente.

Amenorgamientu de la durez editar

Les agües dures contienen iones de calciu y magnesiu que pueden bastiar combinaos con iones como carbonatos, sulfatos o hidróxidos estos precipitaos van atropándose (apexando) nes tuberíes de distribución, calentadores, etc. Cola ósmosis inversa amenórguense estos precipitaos. Nel casu d'equipos industriales bien costosos ye bien recomendable un tratamientu adicional d'intercambiu d'iones de calciu por iones de sodiu por aciu cadenes descalcificadoras con resines.

Descontaminación y tratamientu de efluentes editar

Pa la eliminación de contaminantes en disolución principalmente empuestu al aforru d'agua. Si tiense agua con contaminante "X" que les sos molécules tienen un tamañu de "Y" micres, siendo "Y" mayor que'l tamañu de la molécula d'agua. Si búscase una membrana semipermeable que dexe pasar molécules de tamañu de les de l'agua pero non de "Y", al aplicar presión (ósmosis inversa) va llograse agua ensin contaminante.

L'usu de la ósmosis inversa nel tratamientu de efluentes escuerre dalgunu de los trés oxetivos siguientes:[6]

  • Concentrar la contaminación nun amenorgáu volume.
  • Recuperar productos d'altu valor económicu.
  • Recircular l'agua.

La ósmosis inversa nun destrúi la contaminación sinón que, como muncho, dexa concentrala nun pequeñu volume.

Amenorgamientu del conteníu de nitratos editar

Les agües soterrañes suelen incorporar altes concentraciones de nitratos, superiores a les almitíes pola reglamentación téunicu-sanitaria. Les membranes d'ósmosis inversa con un altu porcentaxe de refuga del ion nitrito dexen llograr agua con un baxu conteníu en dichos iones.

Concentración de nitritos y nitratos editar

Los efluentes procedentes de la llimpieza de depósitos contenedores de tetróxidos de nitróxenu (N2O4) tán contaminaos con iones nitrito (NON2-) y nitratu (NON3-). Los efluentes son neutralizaos primeramente con sosa cáustica dempués de lo que son unviaos a un primer pasu d'una ósmosis inversa que trabaya con una recuperación del 95%. El refugu d'esti primer pasu ye unviáu hasta una segunda etapa d'ósmosis inversa que trabaya con una recuperación del 75 %. El refugu d'esti segundu pasu ye recirculado al depósitu asitiáu en cabeza de la instalación y el perneado, con un conteníu inferior a 10 ppm, pue ser reutilizáu.

Eliminación del color y de los precursores de trihalometanos editar

El color procedente de la descomposición de la materia orgánico natural disuelta peles agües. El color, amás de nun almitise na agua potable por motivos estéticos, ye un precursor de los trihalometanos (THM).

Vinazas editar

Les vinazas sufren en primer llugar un procesu de filtración pa esaniciar les materies en suspensión que pudieren apexar les membranes. Continuación son impulsaes escontra unes membranes d'ósmosis inversa que dexen el pasu tantu de l'agua como del alcohol etílico. El permeado de la ósmosis inversa, que constitúi'l 90 % del volume inicial de les vinazas, unviar escontra una columna de destilación que dexa recuperar l'alcohol y otros productos nobles. La residuu de la columna de destilación ye agua con un baxu conteníu en DBO que puede unviase escontra una planta convencional d'agües residuales urbanes. El refugu de la ósmosis inversa, que constitúi'l 10 % del volume inicial de les vinazas, unviar a una columna onde se destila a baxa temperatura pa evitar la degradación de productos termosensibles dexando se recuperación.

Alpechines editar

Los efluentes de les almazares, compuestes pel agua de l'aceituna y l'agua utilizada pa estrayer l'aceite d'oliva, ye altamente contaminante y difícilmente biodegradable. La ósmosis inversa, combinada con una ultrafiltración, dexa recuperar de los efluentes materiales d'altu valor económicu y llograr agua reutilizable.

Usu como agua potable editar

Cada vez ye más frecuente l'usu de la desalinización pa producir agua pa consumu humanu, y l'enclín probablemente va siguir conforme aumenta la escasez d'agua por causa de les presiones que produz el crecedera demográfica, la sobresplotación de los recursos hídricos y la contaminación d'otres fontes d'agua.

Los sistemes de desalinización actuales tán diseñaos pa tratar tantu l'agua estuarina, costera y marina, como tamién agües salobres interiores (tanto superficiales como soterrañes).

L'agua producida por aciu la ósmosis inversa ye agresiva pa los materiales utilizaos, por casu na distribución de l'agua y nes tuberíes y dispositivos de fontanería domésticos.

Los materiales xeneralmente utilizaos nes instalaciones doméstiques pueden ser atacaos per estes agües agresives, por esti motivu tamién dempués de la desalación suelse estabilizar l'agua. Esti procesu fai sustancies químiques como carbonatu cálcicu y magnésicu con dióxidu de carbonu. Una vegada aplicáu esti tratamientu, l'agua desalinizada nun tendría de ser más agresiva que l'agua de consumu habitual.

L'agua desalinizada suel entemecese con volumes pequeños d'agua más rico en minerales p'ameyorar el so aceptabilidad ysobremanera, p'amenorgar la so agresividá. Delles agües soterrañes o superficiales pueden utilizase, tres un tratamientu fayadizu, pa entemecer en proporciones mayores y pueden ameyorar la durez y l'equilibriu iónicu.[7]

Usos industriales editar

Producción d'agües d'alta calidá editar

  • Producción d'agua desmineralizada: les membranes de baxa presión esanicien la mayor parte de los sales na agua, rematando la so desmineralización total col intercambiu iónicu.
  • Producción d'agua ultrapura: amás d'esaniciar los sales na agua y una gran variedá de sustancies orgániques, tamién depura microorganismos consiguiendo una agua ultrapura.

Circuitos de refrigeración semiabiertos editar

Les centrales de producción d'enerxía llétrica tienen de vencer al focu fríu grandes cantidaes d'enerxía en forma de calor. El mediu utilizáu pa esta tresferencia ye davezu l'agua d'un circuitu de refrigeración. Col fin d'economizar la máxima cantidá d'agua posible concéntrase l'agua d'apurra tantes vegaes como la dexe la so composición iónica y la resistencia a la escomiu de los materiales del circuitu. Coles mesmes, con tal finalidá y pa cumplir cola llexislación vixente en dellos países, amenorgando l'impautu ecolóxicu que supondría l'arramáu de les agües d'altu salín de la purga del circuitu, dar# en tratar estes pa llograr un arramáu prauticante nulu onde la ósmosis inversa xuega un papel importante na concentración del arramáu.

Pintáu por electrodeposición editar

Nesti procesu la carrocería somorguiar nuna dispersión coloidal n'agua de partícula de pintura llétricamente cargada. L'aplicación d'un gradiente de potencial anicia una migración de les partícules de pintura escontra la carrocería sobre la que se depositen. Cuando la carrocería remanez del bañu de electropintado abasna pintura ensin depositar, polo que se llava pulverizando agua a rodapiellu. D'esta forma, la pintura arrastrada ye recuperada y devuelta de nuevu al bañu.

El bañu de pintura ye bombiáu escontra unes membranes de ultrafiltración que'l so permeado contién mayoritariamente agua, pequeñes cantidaes de resina, solvente solubilizador y sales inorgánicos disueltes. El refugu de la ultrafiltración ye mayoritariamente pintura del bañu que ye devuelta al mesmu.

El permeado de la ultrafiltración ye impulsáu de nuevu escontra una ósmosis inversa que'l so permeado ye agua d'alta pureza que s'utiliza, xunto con una pequeña cantidá d'agua desmineralizada d'apurra, pa la llavadura final de la carrocería.

El refugu de la ósmosis inversa contién solventes, solubilizadores, sales disueltos, etc. y utilízase per un sitiu p'abasnar la pintura ensin depositar sobre les carroceríes tres la so salida del bañu de electropintado y per otru llau pa desconcentrar el circuitu de los sales que se van atropando.

Tintado de fibres testiles editar

L'usu de la ósmosis inversa y de la nanofiltración pal tratamientu de los efluentes procedentes del tintado de fibres testiles dexa per un sitiu recircular aproximao'l 95 % de los productos químicos usaos nos baños de tintado y, por otru, reutilizar alredor del 90 % de les agües residuales xeneraes.

Fabricación de catalizadores editar

Dellos catalizadores utilizaos d'automóviles fabricar a partir d'una pasta d'aluminiu, ceriu y níquel. La combinación d'una ultrafiltración y una ósmosis inversa dexa recuperar tantu la materia primo de fabricación como l'agua del procesu. El efluente de la fabricación de catalizadores ye una llechada qu'incorpora los constituyentes de la pasta esleíos ente 3 y 50 vegaes según un conxuntu d'aditivos. La llechada, que la so concentración bazcuya ente 1 y el 15 % de sólidos, pasa en primer llugar al traviés d'una ultrafiltración con un poder de corte del orde de 100.000, llográndose un concentráu con un conteníu en sólidos del 50 %, que puede reutilizase direutamente nel procesu. El permeado de la ultrafiltración pasa de siguío por una ósmosis inversa que dexa recuperar la mayor parte de l'agua del procesu.

Procesáu de papel fotográficu editar

L'eleváu costu tantu de la plata como de l'agua d'alta calidá fai rentable recuperar dambos elementos de los efluentes del procesáu de papel fotográficu. Los efluentes con un conteníu en plata del orde de les 30 ppm, son unviaos escontra unes membranes d'ósmosis inversa que presenten un refugu mediu del tiosulfato de plata del 99,7 %. El permeado ye recirculado de nuevu al procesu y el refugu de la ósmosis, con un conteníu en plata de 220 a 570 ppm, ye sometíu a un tratamientu con ditionita y aluminiu pa bastiar la plata. Una centrifugación posterior dexa dixebrar el precipitáu del efluente y recuperar la plata.

Usos alimenticios editar

La mesma capacidá de concentrar molécules foi llargamente utilizada pa consiguir concentraos alimenticios y de bona calidá.

Fabricación de fécula de pataca editar

Les agües residuales de les fábriques de fécula de pataca pasen, en primer llugar al traviés d'una ultrafiltración que'l so conteníu presenta un 10% de la materia seco, de la cual la so 60 % aproximao son proteínes que pueden recuperase por precipitación.

El ultrafiltrado unviar de nuevu escontra una ósmosis inversa que'l so permeado presenta una contaminación menor, pudiendo unviase a una planta convencional d'agües residuales urbanes.

Nel refugu de la ósmosis inversa, nun pequeñu volume atópase concentrada tola contaminación inicial y tien de procesase nuna planta d'alta carga.

Concentráu de zusmios de frutes editar

La concentración esanicia l'agua, y caltién l'arume y restu de les molécules. La producción de zusmios concentraos por aciu ósmosis inversa tien les siguientes ventayes:

  • Nun destrúi les vitamines nin se pierden los arumes, al faese a temperatura ambiente.
  • So consumu enerxéticu polo qu'hai un abaratamientu de costos de producción.

Pero tamién les siguientes llimitaciones:

  • La ósmosis inversa tien d'utilizase con otros procesos de concentración yá que a midida que aumenta la concentración álzase la presión osmótica.
  • Puede presentar pasu de dellos compuestos de baxu pesu molecular non deseyaos al traviés de les membranes utilizaes y concéntrense entá más.

Preconcentración de zusmios azucarados editar

Cola ósmosis inversa puédese preconcentrar los zusmios azucarados antes del so evaporación pa esaniciar gran parte de l'agua que tienen. Asina puede amenorgase consumo energía y aumentar capacidá de evaporación.

Preconcentrado de sueru lácteo editar

Asina se consiguen los siguientes oxetivos:

  • Amenorgar el costu del tresporte. Cuando'l sueru nun se procesa na mesma planta onde se llogra, ye precisu tresportalo pal so tratamientu. Cola reconcentración, esaníciase gran parte de l'agua esistente amenorgando considerablemente los gastos de tresporte.
  • Amenorgar el consumu enerxéticu de la evaporación. Si'l sueru lácteo procesar na mesma planta, la so preconcentración por aciu ósmosis inversa dexa amenorgar los consumos enerxéticos globales de la fabricación y aumentar la capacidá de producción de los evaporadores esistentes.

Preconcentrado de la clara de güevu editar

La ósmosis inversa conserva toes sustancies solubles productu final (glucosa). Amenorga costos d'ensugáu y ameyora la calidá del productu.

Estabilización de vinos editar

La estabilización del vinu tien por oxetu esaniciar un precipitáu de tartrato potásicu que mengua xeneralmente'l so valor comercial y puede faese bastiando los tartratos de forma controlada, en concentrando'l vinu por ósmosis inversa.

Faise pasar el vinu al traviés d'una ósmosis inversa, llográndose, per un sitiu, un permeado que representa aproximao'l 60 % del volume inicial, y por otru, un concentráu que supón el 40 % restante nel que los distintos productos que nun pueden travesar les membranes atópense concentraes 2,5 vegaes.

Fabricación de cerveza con baxu conteníu n'alcohol editar

La cerveza lleldada con un baxu conteníu alcohólico nun tener nin un sabor nin un arume satisfactoriu. Polo que ye meyor producir una cerveza con un conteníu alcohólico normal o altu y amenorgar o esaniciar dichu conteníu darréu.

El procesu de la desalcoholización de la cerveza basar nel fechu de que delles membranes retienen difícilmente'l etanol.

La cerveza bombiar escontra la membrana d'ósmosis inversa llográndose per un sitiu un permeado formáu per agua, la mayor parte del alcohol y dalgunos ácidos orgánicos de baxu pesu molecular y por otru un concentráu de cerveza.

L'agua non destilada, xunto colos componentes de baxu pesu molecular entemecer de nuevu cola cerveza concentrao, dando llugar a la cerveza con baxu conteníu n'alcohol.

Fermentadura alcohólica editar

La ósmosis inversa puede utilizase pa producir alcohol a partir de los zusmios azucarados.

El conteníu de la cuba de fermentadura alcohólica bómbiase constantemente escontra membranes d'ósmosis inversa dexando'l pasu d'agua y alcohol que se destila dixebrando l'agua del alcohol.

Esperimentu ilustrativu d'ósmosis editar

Puede realizase una esperiencia, consistente n'enllenar una bolsa de celofán (que tamién s'usa pa bolses de supermercáu), con una solución d'agua y azucre común; la boca de la bolsa tien de quedar herméticamente zarrada. Nestes condiciones, somorguiar nun recipiente que contenga agua.

El celofán cumple'l papel d'una membrana y la carauterística que presenta ye la de nun dexar el pasu de les molécules d'azucre na solución, lo cual significa que ye impermeable al azucre. Otra manera, dexa pasar con facilidá les molécules d'agua, esto ye, ye permeable a ella. Les membranes que presenten esti comportamientu reciben el nome de semipermeables. D'alcuerdu a lo anterior, nel esperimentu puede reparase que, al empiezu'l recipiente formáu pola membrana de celofán atópase distendíu, pero adulces va aumentando de tamañu hasta quedar infláu. Esto ye consecuencia del espardimientu de l'agua al traviés de la membrana, dende'l recipiente escontra l'interior de la bolsa. Este ye'l fenómenu que se conoz como ósmosis.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Facultá d'Inxeniería de la UNC.
  2. «Hestoria del descubrimientu de la Ósmosis.»
  3. S.R. de Groor & P.Mazur. Non-equilibrium thermodynamics, 1962. Dover publications. pg. 435.
  4. 4,0 4,1 Movimientos internos nos seres vivos. - presión osmótica. [1]
  5. Álvarez, Alberto, Ósmosis inversa. Fundamentos, teunoloxía y aplicaciones, Aravaca, Antonio García Brage, 1999.
  6. Revista del Colexu d'Inxenieros de Caminos, Canales y Puertos. La Xestión de l'agua. Volume II. Nᵘ51. Añu 2000. Los usos industriales. L'agua, factor limitativo. Joan Compte Mariña
  7. OMS - Aplicación de les Guíes en circunstancies concretes. 6.4 Sistemes de desalinización. páxs. 97 y siguientes [2]

Enllaces esternos editar