La adolescencia ye un periodu del desarrollu biolóxicu, psicolóxicu, sexual y social darréu posterior a la niñez y qu'empieza cola pubertá. Ye un periodu vital ente la pubertá y la edá adulta, el so rangu de duración varia según les distintes fontes y opiniones médiques, científiques y psicolóxiques, xeneralmente enmárcase'l so entamu ente los 10 y 12 años, y la so finalización a los 19 o 24.[1]

Adolescencia
fase de la vida (es) Traducir y edad de la vida (es) Traducir
Infancia y Preadolescencia Adolescencia adultez (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Grupu d'adolescentes
Adolescentes

Enantes, la Organización Mundial de la Salú consideraba a adolescencia como'l periodu entendíu ente los 10 y 19 años, entendida dientro del periodu de la mocedá —ente los 10 y los 24 años—.[1] La pubertá o adolescencia inicial ye la primer fase, empieza de normal a los 10 años nes neñes y a los 11 nos neños y llega hasta los 14-15 años. L'adolescencia medio y tardío estiéndese, hasta los 19 años. A l'adolescencia síguelu la mocedá plena, dende los 20 hasta los 24 años.[2][1]

Dellos psicólogos consideren que l'adolescencia toma hasta los 21 años d'edá[3] ya inclusive dellos autores estendieron n'estudios recién l'adolescencia a los 25 años.[3]

Definición de l'adolescencia y les sos carauterístiques principales editar

L'adolescencia ye principalmente una dómina de cambeos. Ye la etapa que marca'l procesu de tresformamientu del neñu en adultu, ye un periodu de transición que tien carauterístiques peculiares. Llámase adolescencia, porque los sos protagonistes son nuevos qu'entá nun son adultos pero que yá nun son neños. Ye una etapa de descubrimientu de la mesma identidá (identidá psicolóxica, identidá sexual...) según la d'autonomía individual.

Nel aspeutu emocional, la llegada de l'adolescencia significa la eclosión de la capacidá afeutiva pa sentir y desenvolver emociones que s'identifiquen o tien rellación col amor. L'adolescente puede faer usu del so autonomía y empezar a escoyer a los sos amigos y a les persones que va querer. Hasta entós nun escoyó a los sos seres queríos. Al nacer conoció a los sos padres y seique a dellos hermanos y el restu de los sos familiares. Dempués, de dalguna manera, los sos padres fueron escoyendo los sos compañeros de clase y amigos. Pero al llegar a l'adolescencia, puede faer usu de cierta capacidá d'eleición pa poner en marcha unu de los mecanismos más significativos d'esta etapa. Llevando implícita la capacidá pa discriminar los sos ciños: querer de distinta manera a cada persona que lu arrodia y personalizar los sos ciños. Esto por cuenta de la llegada del pensamientu astractu que-y dexa desenvolver la so capacidá pa relativizar. La discriminación de ciños, al traviés del establecimientu de diferencies nel tipu y la fondura de sentimientos, déxa-y la personalización de los sos ciños. L'adolescente ta nun camín mediu ente la edá adulta y l'infancia, no que fai referencia a la vivencia de les sos emociones, tando presente un amiestu singular de los sos comportamientos. Inda tien una forma de manifestar los sos deseos por aciu una emotividá exacerbada o cola espontaneidá propia de la infancia, pero yá empieza a actuar d'una manera sutil nes interaiciones, o con una cierta represión relativa de les sos emociones, tal como fai l'adultu.[4]

 
Adolescentes chinos con ropa tradicional Hanfu.

Etapes editar

La Organización Mundial de la Salú (OMS) envalora qu'una de cada cinco persones nel mundu ye adolescente, 85 per cientu d'ellos viven en países probes o d'ingresos medios, y alredor de 1,7 millones d'ellos muerren cada añu.[5] La OMS define la adolescencia como la etapa entendida ente los 10 o 11 años hasta los 19 años, y considera dos fases: la adolescencia temprana, de los 10 o 11 hasta los 14 o 15 años, y la adolescencia tardida, de los 15 a los 19 años.[6] Sicasí, la condición de mocedá nun ye uniforme y varia según el grupu social que se considere aptu.

Carauterístiques editar

L'adolescencia carauterizar pola crecedera física y desarrollu psicolóxicu, y ye la fase del desarrollu humanu asitiada ente la infancia y la edá adulta. Esta transición tien de considerase un fenómenu biolóxicu, cultural y social.

Munches cultures difieren al respective de cuál ye la edá na que les persones apuerten a adultes. En diverses rexones, el pasu de l'adolescencia a la edá adulta va xuníu a ceremonies y/o fiestes, como por casu nel Benei Mitzvá, que se celebra a los 12 años pa les neñes y 13 años pa los neños (12 Años pa los neños ortodoxos).[7] Anque nun esiste un consensu sobre la edá na que termina l'adolescencia, sicólogus como Erik Erikson consideren que l'adolescencia toma dende los dolce o trece años hasta los venti o ventiún años.[8] Según Erik Erikson, esti periodu de los 13 a los 21 años ye la busca de la identidá, define al individuu pa tola so vida adulta quedando dafechu consolidada la personalidá a partir de los 21 años.[9] Sicasí, nun puede xeneralizase, una y bones el final de l'adolescencia depende del desarrollu psicolóxicu, la edá exacta en que termina nun ye homoxénea y va depender de cada individuu, etc.

Maduración sexual editar

 
Ciclos de retroalimentación hormonales. 1.- hormona foliculoestimulante - FSH, 2.- hormona luteinizante - LH, 3.- progesterona, 4.- estróxenu, 5.- hipotálamu, 6.- glándula pituitaria, 7.- ovariu, 8.- embaranzu - hCG (gonadotropina coriónica humana - hCG), 9.- testosterona, 10.- testículu, 11.- incentivos, 12.- prolactina PRL. Ver tamién sistema endocrín y retroalimentación negativa endocrina.

Na adolescencia temprana y pa dambos sexos, nun se manifiesten grandes desarrollos de los calteres sexuales secundarios, pero asoceden cambeos hormonales a nivel de la hipófisis, como l'aumentu na concentración de gonadotropines (hormona folículoestimulante) y d'esteroides sexuales. Darréu apaecen cambeos físicos, sobremanera cambeos reparaos na glándula mamaria de les neñes, los cambeos xenitales de los varones y el vellu pubiano en dambos sexos.[10]

Muyeres editar

El primer cambéu identificable na mayoría de les muyeres ye l'apaición del botón mamariu. L'adolescencia nes muyeres empieza a los 10 o 12 años.

Carauterizar por un agrandamientu nel texíu glandular per debaxo de l'areola, consecuencia de l'aición de los estróxenos producíos pol ovariu. La edá d'apaición ye dempués de los 8 años; puede ser unillateral y permanecer asina por un tiempu, y cuasi siempres ye doliosu a la simple fregadura. Al avanzar l'adolescencia, el desarrollu mamariu, amás de ser cuantitativu, ye cualitativu: la areola faise más escura y más grande, y sobresal del texíu circundante, aumenta'l texíu glandular, adquierse la forma definitiva, xeneralmente cónica, y desenvuélvense los canalículos. Puede haber crecedera asimétrica de les mames.

El vellu púbicu, so l'aición de los andróxenos adrenales y ováricos, ye finu, escasu y apaez primeramente a lo llargo de los llabios mayores, y depués vase espandiendo. El vellu púbicu en dellos casos coincide col desarrollu mamariu y n'otros pue ser el primer niciu puberal. Suel empezar a notase a los 9 o 10 años d'edá. Al pasar los años, el vellu pubiano faise más gruesu y menos llaciu, mestu, rizáu y cubre la superficie esterna de los llabios, y estiéndese hasta'l monte de Venus, y algama la forma triangular carauterística adulta dempués de 3 a 5 años (aproximao ente los 15 y 16 años d'edá). El vellu axilar y el vellu corporal apaecen más tarde.

Los xenitales y les gónaes camuden d'aspeutu y configuración. Los llabios mayores aumenten de vascularización y aumenta la cantidá de folículos pilosos, hai estrogenización inicial de la mucosa vaxinal, los ovarios y el cuerpu del úteru aumenten en tamañu. Les trompes de Falopio aumenten dempués de tamañu, y aumenta el númberu de plegues na so mucosa. Los llabios menores desenvuélvense, los llabios mayores vuélvense depués delgaos y se pigmentan y crecen, pa cubrir el introito. La natura algama una fondura de 8 cm y, depués, de 10–11 cm. Por efeutos estrogénicos, la mucosa tórnase más gruesa, les célules aumenten el so conteníu de glucóxenu y el pH vaxinal pasa de neutru a ácidu un añu antes de la primer menstruación (conocida col nome de menarquia o menarca).

Desenvuélvense les glándules de Bartolino, aumenten les secreciones vaxinales, la flora microbiana camuda (apaez el bacilu de Doderlein), la vulva sufre cambeos na so espesura y coloración. A lo último, nes muyeres que nacen con himen, ésti engrósase y el so diámetru algama 1 cm.

La menarquia o menarca, que ye la primera menstruación, apaez precedida por un fluxu claru, ensin golor, tresparente y bacteriolóxicamente puru que, vistu al microscopiu, tien aspeutu de fueyes de felechu. La menarquia tiende a presentase a los 11 o 12 años. Denominar pubertá precoz cuando apaez de manera anormalmente temprana (8-10 años).

Varones editar

Los testículos prepuberianos tienen un diámetru averáu de 2,5 a 3 cm, qu'aumenta pola proliferación de los túbulos seminíferos. L'agrandamientu del epidídimo, les visícules seminales y la próstata coinciden cola crecedera testicular, pero nun ye apreciable externamente. Nel escrotu reparar un aumentu na vascularización, endelgazamientu de la piel y desarrollu de los folículos pilosos.

La espermatogénesis —esto ye, la producción d'espermatozoides— detéctase histológicamente ente los 11 y 15 años d'edá, y la edá pa la primer eyaculación o espermarquia ye ente los 12 y los 16 años. El pene empieza a crecer en llargor y tamién a enanchase aproximao un añu dempués de que los testículos aumenten de tamañu. Les erección son más frecuentes y apaecen les emisiones nocherniegues.

El vellu sexual apaez y arrobínase hasta'l pubis, onde s'aprecia más gruesu y rizáu. Puede empezar a apaecer el vellu axilar y, n'ocasiones, nel llabiu cimeru (bigote). El vellu nos brazos y nes piernes tórnase más gruesu y abondosu ente los 13 y 14 años. Aumenta l'actividá apocrina —esto ye, de la secreción de les glándules suprarrenales— cola apaición de mugor y golor axilares.

Crecedera y desarrollu editar

Dende'l puntu de vista práuticu, los cambeos habituales de la crecedera tienen trés grandes carauterístiques:

  1. Realizar en forma secuencial, esto ye, unes carauterístiques apaecen primero qu'apaezan otres, como ye'l casu de la crecedera de les mames antes de l'apaición de la menstruación (o regla o periodu), el vellu púbicu primero que'l axilar, los miembros inferiores crecen primero que'l tueru, los testículos amóntense primero que'l pene, etc.
  2. El tiempu d'empiezu, la magnitú y la velocidá de cada eventu ye considerablemente variable ente les edaes y los sexos.
  3. Cada eventu de la crecedera sigue la llei de la variabilidá individual del desarrollu. Cada individuu tien una mesma manera de ser y la conserva al traviés de los años de l'adolescencia, y nella inflúin diversos factores, como'l so origen étnicu, la so constitución xenética o familiar, nutrición, funcionamientu endocrín y ambiente sociocultural. Basáu nello, la evaluación de la maduración sexual suel ser más pervalible dende'l puntu de vista clínicu que la edá cronolóxica, que ye la correllación que polo xeneral esmolez a los padres y al mesmu adolescente.

Altor: l'estirón de l'adolescencia editar

Crecer ye una carauterística destacada de la pubertá, el biltu o estirón de la pubertá ye una de les carauterístiques fundamentales de l'adolescencia. Tien una duración de 3 a 4 años, con un permediu de 24 a 36 meses. Ta carauterizáu por un rápidu crecedera del cadarma, llamáu puntu de velocidá máxima (PVM), que se manifiesta por un aumentu rápidu de la talla o crecedera llinial, d'aproximao 8 cm na muyer y de unos 10 cm nel varón.[10] Ye siguida por una desaceleración o enlentecimiento progresivu de la crecedera llinial, hasta que se detién pola fusión de les epífisis de los güesos llargos, de resultes de los cambeos hormona-yos.

Anguaño considérase que la medría na velocidá de crecedera ye'l primer signu d'entamu de la pubertá nes neñes, anque ye más bono de visualizar dichu cambéu nel botón mamariu. La crecedera corporal nun ye homoxéneu, polo xeneral apréciase un gradiente distal:proximal, esto ye, los pies y les manes crecen primero que les piernes y los antebrazos, y éstos facer primero que los zanques y los brazos. La cadril crez primero que los costazos y el tueru, qu'acompáñase d'una epífisis vertebral transitoria. Tolos órganos participen nel estirón de la crecedera, sacante la cabeza, el timu, el texíu linfático y la grasa subcutánea. L'entamu del estirón ye variable n'edá, polo que los padres o l'adolescente puede manifestar esmolición por una supuesta precocidá o retardo na crecedera. Les necesidad nutricionales fáense más intenses, hai disimetría fisiolóxica que causa cierta torpeza motora, aumenta'l metabolismu del calciu nel periodu de crecedera rápida.

Otros cambeos físicos editar

Los cambeos biolóxicu y orgánicu mientres l'adolescencia marquen de manera cuasi definitiva'l dimorfismu sexual. Estos cambeos dependen en gran midida del tipu constitucional, factores xenéticos y otros más circunstanciales como la nutrición o la presencia o non de determinaos desbalances hormonales que non necesariamente tienen que ser patolóxicos. N'ocasiones los adolescentes pregunten el por qué de la diferencia nel desarrollu y l'apaición de los calteres sexuales ente unos y otros, y la respuesta puede atopase en cualesquier de los elementos señalaos enantes. Sicasí hai carauterístiques que tienen d'apaecer nuna edá determinada, independientemente de les variables, polo que s'encamienta qu'ante cualquier molición consultar a los especialistes na temática.

Pesu editar

Nes muyeres, mientres la pubertá temprana, la ganancia de pesu sigue siendo de 2 kg per añu, pero depués esperimenta una aceleración que llega a un máximu dempués d'algamar el puntu de velocidá máxima de crecedera. Nos varones, el pesu coincide cola talla, esto ye, de 100 a 200 gramos per añu. L'aumentu del pesu puberal vien representar el 50% del pesu ideal del individuu adultu.[ensin referencies]

Grasa corporal editar

La grasa corporal total aumenta na pubertá temprana pa dambos sexos. Más palantre, les muyeres depositen grasa de manera más rápida y más estensa que nos varones, con predominiu en miembros cimeros, tueru y parte cimera del zanca. En condiciones non patolóxiques, en nengún momentu de la pubertá espérase que les muyeres pierdan grasa, ente que los varones na crecedera rápida, pierden grasa nos miembros y el tueru.

La muyer y el varón prepuberales tienen igual proporción ente masa magra (texíu muscular, güesos y coraes) y texíu adiposo. Nel varón, l'aumentu de la masa magra ye paralelu a la medría de la talla y del estirón puberal en músculos y güesos, que coinciden col puntu de velocidá máxima (PVM) de crecedera. Otra manera, nes muyeres sigue atropándose el texíu adiposo nes estremidaes y nel tueru. Esta crecedera diverxente da como resultáu que los varones tengan hasta un 45 per cientu del so pesu corporal en músculos y que les muyeres hasta un 30 per cientu del so pesu corporal en grasa. A la fin de la pubertá, los varones son más pesaos que les muyeres. El dimorfismu ye bien importante pa considerar el sobrepesu nel adolescente, yá que se debe determinar si ye por cuenta de texíu graso o de texíu magro. Los costazos y el tórax son más anchos que los cadriles nel varón y a la inversa nes muyeres y, en rellación col tueru, les piernes son más llargues nel varón.

Cabeza editar

La cabeza aumenta bien pocu en tamañu, pero la cara estrémase tomando aspeutu d'adultu, sobremanera pol reforzamientu mandibular, bien evidente nel varón y polos cambeos na ñariz. So les influyencies de los andróxenos establezse tamién una diferencia na parte anterior del cartílagu tiroides y les cuerdes vocales, que tienen el triple de llargor nos neños que nes neñes.

Crecedera muscular editar

La crecedera muscular ye un fechu sobresaliente, especialmente mientres dura l'estirón de la estatura, con predominiu nel varón, sobremanera pola aición de los andróxenos, que tamién inflúin na adquisición de la fuercia muscular. De xacíu, el tamañu, la fuercia y l'habilidá pueden nun ser distintes nun varón y una muyer, en función de l'actividá física que desenvuelvan. El corazón y los pulmones tamién participen nel estirón del adolescente, más marcadamente nos varones, en quien aumenta la presión arterial, según la capacidá sistólica.

Dentición editar

Importa'l diagnósticu de les caries y alteraciones mecániques. Polo xeneral, complétense 28 pieces mientres l'adolescencia.

Atención del adolescente editar

A diferencia de lo qu'asocede nos neños, nos adolescentes, na midida qu'aumenta la edá, amóntase la mortalidá.[5] La prevención primordial y la promoción de factores xenerales y específicos de proteición eviten y controlen los daños y trestornos na salú del adolescente. Dalgunos d'estos factores de proteición inclúin la educación, la nutrición, les inmunizaciones, l'exerciciu físicu, el tiempu llibre xustu, la promoción de les actividaes familiar, l'atención al desarrollu emocional, les oportunidaes de trabayu y el desarrollu de cambeos nes llexislaciones favorables pal neñu y l'adolescente. Nos servicios de salú débese promover la prevención del cáncer pulmonar, la prevención de los embaranzos precoces, de les infeiciones de tresmisión sexual y de los accidentes y l'evaluación de los patrones de crecedera y desarrollu.

Factores de riesgu n'adolescentes
Alteraciones nel desarrollu puberal Menarquía precoz, discapacidá o retrasu mental.
Desatención y otros problemes na rellación familiar Fugues frecuentes o deserción del llar, desemplegu del xefe del llar mayor a 6 meses.
Trestornos de la conducta alimentaria Malnutrición, hipertensión arterial, arteriosclerosis, diabetes, enfermedaes cróniques, como'l cáncer, tuberculosis, etc.[11]
Riesgos intelectuales Analfabetismu, so rendimientu y/o deserción escolar, crisis d'autoridá, tiempu llibre mal utilizáu, segregación grupal
Factores biolóxicos Tabaquismu, alcoholismu y otres drogues; usu d'automóviles
Riesgos sexuales embaranzos,[12][13] infertilidad.
Factores sociales Aislamientu, depresión, xestos suicides, conductes delictives y/o agresives, nomadismu.
Independencia |

style="background:#cccccc; color:red" | Llucha por identidá, humor cambiante, ameyora la so habilidá pal llinguaxe y espresión, quexes d'interferencies con independencia.[14]

Otros Emplegu de recursos pa evitar la realidá: ritos, comuñes, pseudo-relixones.

Nel planeta, les principales causes de fallecimientu ente los adolescentes varien pocu ente los distintos países: mancaes non intencionales (particularmente accidentes de tránsitu), sida (ye la principal causa de muerte de muyeres nueves n'África), otres enfermedaes infeicioses, homicidiu y otres firíes intencionales (especialmente importante en Sudamérica), como la guerra, el suicidiu y les mancaes autu-infligidas.[15]

Medios de comunicación y adolescentes editar

La introducción masiva de dispositivos teunolóxicos anguaño causó un gran cambéu na vida de los seres humanos. Los adolescentes son los más vulnerables por cuenta de que ellos nacieron nuna sociedá teunolóxica y polo tanto son los qu'acoyeron de manera más personal dichos dispositivos. Estudios demostraron que'l teléfonu móvil ye'l dispositivu teunolóxicu más popular ente los adolescentes y el so disponibilidad cuasi llega al 100%.[16]

El rol de los medios de comunicación nel procesu de socialización editar

La conducta de los adolescentes ta determinada polos axentes de socialización: grupu de pares, familia y centru d'estudios que son los que-yos brinden a los nueves enseñances sobre la vida y que nel casu ideal traen de resultes final del procesu de socialización el desarrollu de la personalidá del adolescente y l'adquisición de les capacidá d'autocontrol y la de control social, ye dicir el saber portase nuna redolada social y por consiguiente aceptar les diferencies de pensamientu de los demás.[17]

Nel sieglu XXI volvióse importante la fuercia qu'adquirieron los medios de comunicación y en consecuencia les innovaciones de los dispositivos teunolóxicos dende la radio, hasta los teléfonos intelixentes pasando pola televisión y l'internet. Les TIC (teunoloxíes de la información y la comunicación), tomaron un papel protagonista na nuesa sociedá y especialmente na vida de los adolescentes y el so procesu social dando pasu a la llamada “revolución dixital”.[18][19][20]

Los medios de comunicación como axente de socialización editar

L'amontáu usu de los medios de comunicación según la so importancia nel mundu actual fixeron qu'estos se conviertan nel tercer axente de social dempués del grupu de pares y la familia na socialización de los adolescentes.

Les TIC formen una escolarización paralela a la educación formal una y bones culturizan a los mozos cola diversa información a la que se tien accesu.[21][22](Pindado 2009; Montón y Casado 2005). El consumu que los mozos faen de les estes, cuantimás del internet, ta tresformando l'ociu y les formes d'interaición de los adolescentes cola so redolada y a la sociedá nel so conxuntu (Rubio 2010). Según Pindado (2009), los medios de comunicación funcionen como mediadores de la socialización xustamente ente los adolescentes y la so redolada, ye dicir ente ellos y les sos families o grupu de pares.

Les consecuencies psicosociales del usu de dispositivos teunolóxicos editar

Adicción La consecuencia psicosocial principal que perxudica a los adolescentes ye l'adicción al celular, internet o xuegos de videu. Esta adicción ye denomada como “comportamental”, ye dicir que ye una adicción ensin el consumu de sustancies que produz los mesmos síntomes que les adicciones que sí inclúin sustancies nel adictu como l'ansiedá.[23] Los adolescentes son más gustantes a tener conductes adictives porque nacieron nun mundu d'internet y dispositivos teunolóxicos y conxuntamente, son ellos los que disponen de mayor tiempu llibre pa ocupalo nes redes sociales o videoxuegos. Sicasí, non tolos adolescentes cayen na adicción, los más propensos a cayer son aquellos que tienen una personalidá vulnerable, una estructura familiar débil y rellaciones sociales probes.[24] Amás la presión de grupu según el estrés tamién contribúin a qu'un individuu vuélvase adictu. L'usu de les TIC ye vistu como un métodu d'escape por dellos adolescentes que sienten una falta d'amor fraternal o incomprensión de parte de los adultos.[25][26]

L'abusu de les redes sociales y de los videoxuegos puede llegar a prindar a los adolescentes una y bones el mundu virtual contribúi a que se cree una identidá falsa y al empar alloñar al individuu de la realidá. Cuando un mozu ye adictu a cualquier TIC, siente que solo va sentise feliz y bien al utilizar dichu dispositivu, sicasí depués va sentise solu y el so prestu al usar aquello que-y causa adicción va menguar[27] (Echeburúa y De Corrolada 2010).

L'adicción trai de resultes una tremera de problemes nos adolescentes como por casu, conflictos personales, so rendimientu académicu y problemes familiares venceyaos cola falta de comunicación y desobediencia. Anguaño munchos adolescentes tán más pendientes de les rellaciones virtuales que de les personales lo cual lleva al aislamientu (Morales 2012; De Vega Sáenz 2011). Conjuntamente, Huanca (2011) afirma que los xuegos d'internet fomenten el comportamientu criminal, la discriminación racial y la falta de respetu a l'autoridá. D'últimes, l'adicción a les TIC puede llevar, como resultancia, a otres adicciones como por casu l'adicción al sexu, o otros problemes sicopatolóxicos como la depresión, fobia social o otros problemes de tipu obsesivu compulsivu (Echeburúa y De Corrolada 2010).

Cyberbullying Amás de l'adicción, otros problemes que surden del usu de los dispositivos teunolóxicos son les chancies, actos ilícitos o agresiones pa perxudicar a dalgún adolescente. Esti fenómenu ye conocíu como'l cyberbullying y causa la perda de l'autoestima del individuu que ye atacáu y en casos bien graves puede llegar a causar depresión y la necesidá de que la víctima seya camudada de centru d'estudios.[28] Desarrollu Cognitivu Non toles consecuencies del usu de dispositivos teunolóxicos son negatives. De Vega Sáenz (2011) resalta los beneficios qu'apurren como l'aumentu de la capacidá intelectual y de rendimientu, l'aumentu de la intelixencia espacial y la capacidá d'estremar rápido la información importante de l'adxunta dexando tomar decisiones más rápides y acertaes.

Tradiciones editar

La llegada a l'adolescencia celebróse siempres con distintos rituales y ritos de camín, como pueden ser, por casu, les distintes fiestes que, entamaes polos quintos, realizar n'España y Hispanoamérica. Tamién por casu, la celebración de Xapón d'esto llámase seijin shiki (la "venida de la edá").

L'adolescencia nel xudaísmu editar

La tradición xudía considera que los varones son miembros de la comunidá adulta a la edá de 13 años y les moces a la edá de 12, y esta transición celebrar por aciu un ritual, llamáu "Bat Mitzvah" pa les muyeres, y el "Bar Mitzvah" pa los varones

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 La salú de los mozos: un desafíu pa la sociedá, 2000, Informe Salú pa toos nel añu 2000, páx. 12. OMS.
  2. Los adolescentes, en OMS - WHO.
  3. 3,0 3,1 http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/puericultura/desarrollu_adolescente%282%29.pdf
  4. Corbella Rogi, Joan, Afayar la psicoloxía, Folio ediciones, 1985.
  5. 5,0 5,1 Secretaría de Salú. Direición Xeneral d'Información en Salú. Adolescents mortality. Bol. Méd. Hosp. Infant. Méx. [online]. 2005, 62(3), [Últimu accesu 19 d'abril de 2008], páxs. 225-238. Disponible en: [1] ISSN 1665-1146.
  6. M Rodríguez Rigual. Mesa redonda: Adolescencia - Necesidá de creación d'unidaes d'adolescencia (castellanu). An Pediatr, 2003; 58:104-106. Últimu accesu 19 d'abril de 2008.
  7. Melamed, Meir Matzliah (comentarios y notes) (1983). Sidur hai-mercaz. Xerusalem: Centru Educativu Sefaradí Xerusalem, páx. 565/566.
  8. «Adolescencia».
  9. [2].
  10. 10,0 10,1 Texas Children's Hospital (ochobre de 2002). «Crecedera y desarrollu de los adolescentes». Consultáu'l 19 d'abril de 2008.
  11. Institutu del Corazón de Texas (xunu de 2007). «Factores de riesgu cardiovascular pa neños y adolescentes». Centru d'Información Cardiovascular. Consultáu'l 19 d'abril de 2008.
  12. BARALDI, Ana Cyntia Paulin, DAUD, Zaira Prau, ALMEIDA, Ana Maria de, et al. Gravidez na adolescência: estudo comparativu das usuárias das maternidaes públiques y privaes. Rev. Llatín-Am. Enfermagem [online]. 2007, vol. 15, non. spe [citáu 2008-04-19], páxs. 799-805. Disponível em: [3]. ISSN 0104-1169. doi: 10.1590/S0104-11692007000700014
  13. Colomer Revuelta J, Grupu PrevInfad/PAPPS Infancia y Adolescencia . Prevención del embaranzu na adolescencia. Rev Pediatr Arreyen Primaria. 2013;15:261-9
  14. Academia Estauxunidense de Psiquiatría del Neñu y del Adolescente (abril de 1998). «Familia&name=el Desarrollu Normal+de+l'Adolescencia%3A+La escuela entemedia+y+los+primeros+anos+de+la secundaria+Non.+57 El Desarrollu Normal de l'Adolescencia: La escuela entemedia y los primeros años de la secundaria». Información pa la familia. Consultáu'l 19 d'abril de 2008.
  15. Departamentu d'Estáu, Programes d'Información Internacional (xineru de 2005). «La salú nos adolescentes: problemes mundiales, retos locales.». Periódicu Electrónicu USA. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'abril de 2008. Consultáu'l 19 d'abril de 2008.
  16. Castañal, C. (2009) Los usos d'Internet nes edaes más nueves: dellos datos y reflexones sobre llar, escuela, estudios y xuegos. Revista Participación Educativa, 11, páxs. 73-93. Recuperáu de: http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n11-castano-collada.pdf
  17. Monton, J., Casado, Y. (2005) Estilos de vida, vezos y aspeutos psicosociales de los adolescentes. Estudiu de la población de 10 a 19 años de Pozuelo de Alarcón y Leganés. Madrid: Universidá Complutense de Madrid
  18. Bonder, G. (2008) Mocedá, Xéneru & TIC: Imaxinarios na construcción de la Sociedá de la Información n'América Llatina. Revistes CSIC, 184(733). Recuperáu de: doi:10.3989/arbor.2008.i733.234
  19. Aguirre, A. (2009) Psicoloxía de l'adolescencia. España: Marcombo
  20. Pindado,J (2009) Resultaos d'un estudiu con mozos de Málaga. Los medios de comunicación na socialización adolescente. Revista Telos, 2(62). Recuperáu d'http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.aspidarticulo=1&rev=62.htm
  21. Bernete, F. (2010). Usos de les TIC, Rellaciones sociales y cambeos na socialización de les y los mozos. Revista d'Estudios de Mocedá, (88), páxs. 97 – 114. Recuperáu de: http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf
  22. Rubio, A. (2010). Xeneración dixital: patrones de consumu d'Internet, cultura xuvenil y cambéu social. Revista d'Estudios de Mocedá, (88), páxs. 201-221. Recuperáu de: http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-14.pdf
  23. Morales,L.(2012) Adicción al teléfonu móvil o celular. Revista psicolóxica de Arequipa, 2(1), páxs.94-102
  24. De Vega Sáenz, J. (2011). Adicción a Internet y a les nueves teunoloxíes. La vida al traviés d'una pantalla. En Pereira, R. (Eds.) Adolescentes nel sieglu XXI (páxs.209-226). Madrid: Ediciones Morata S.L
  25. Huanca, F. (2011) Influencia de los xuegos d'internet nel comportamientu de los adolescentes de la ciudá de Puno. Dialnet, 2(2), páxs. 37-44. Recuperáu d'http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3800986.
  26. Echeburúa, Y., De Corrolada, P. (2010) Adicción a les nueves teunoloxíes y a les redes sociales en moces. Dialnet, 22(2), páxs. 91-96. Recuperáu de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3230123
  27. Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, J., Beranuy, M. (2007). L'Adolescente ante les teunoloxíes de la información y comunicación: internet, móvil y videoxuegos. Papeles del Psicólogu, 28(3), páxs. 196-204. Recuperáu de: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1503.pdf
  28. García,M., Monferrer, J. (2009) Propuesta d'analís teóricu sobre l'usu del teléfonu móvil n'adolescentes. Comunicar, 17(33),páxs. 83-92. Recuperáu de DOI: 10.3916/c33_2009_02_008

Enllaces esternos editar