Almáchar

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Almáchar ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, na contorna de l'Axarquía.[2] Per carretera tópase asitiáu a solu 35 quilómetros de Málaga y a 566 km de Madrid. Según el censu del INE de 2016, Almáchar cuenta con 1835 habitantes. La so estensión superficial ye de 15 km² y tien una densidá de 127,06 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 36º48' N, 4º 13' O. Asítiase a una altitú de 246 metros y a 35 quilómetros de la capital de provincia, Málaga.

Almáchar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almáchar José Gámez Gutiérrez
Nome oficial Almáchar (es)[1]
Códigu postal 29718
Xeografía
Coordenaes 36°48′33″N 4°12′57″W / 36.8092°N 4.2159°O / 36.8092; -4.2159
Almáchar alcuéntrase n'España
Almáchar
Almáchar
Almáchar (España)
Superficie 14.3 km²
Altitú 246 m
Llenda con Benamargosa, El Borge, Cútar, Iznate, Macharaviaya, Moclinejo, Riogordo y Vélez-Málaga
Demografía
Población 1848 hab. (2023)
- 944 homes (2019)

- 867 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.11% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 129,23 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
almachar.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El nome de la ciudá derivar del árabe "Al Maysar", que significa "Tierra de los praos", y utilizada pa formar parte de lo que se conoz como les "Cuatro Villes", xunto con Cútar, El Borge y Moclinejo, que taben so la proteición de Comares, y tres reconquistar en 1487, la so dependencia d'esta ciudá siguió. Los primeros datos históricos reales que tenemos del llugar son del sieglu XVI, cuando un númberu de families arreyaes na cría d'ocupación de la ciudá dempués de los moriscos, enoxáu por un alcuerdu pol que s'utiliza pa cultivar uves fines, abandonar. En 1611, les carauterístiques Almáchar nes Ordenances de Málaga como Macharalyate. L'allugamientu d'una enorme cruz nuna llomba cerca de la xente del pueblu dio llugar a munchu autores la referencia al llugar como Almáchar de la Cruz, un símbolu qu'entá ta incorporáu na ciudá nel so escudu. Un terremotu en 1755 obligó a la xente a abandonar los sos llares y abellugase nel campu. La escelente calidá de los paños fabricaos a partir de la ciudá a finales del sieglu XIX fixo bien conocíu, hasta'l puntu d'esistir más d'un centenar de talleres que participaben nesta industria. Unu de los periodos más murnios de la historia de Almáchar foi mientres los años de la Guerra Civil, cuando les families y amigos estremáronse enfrentándose ente sigo, tou como resultáu de distintes creencies polítiques.

Clima editar

  • Temperatura media: 21 °C
  • Hores de sol al añu: 2900 hores/año
  • Precipitaciones: 560 l/m²

Población editar

La población total de Almáchar ye de 1.835 habitantes, 1.670 en nucleu y 165 en tremáu, con una medría relativa del -3,73% (2016, Institutu Andaluz d'Estadística[3]).

Economía editar

La so economía básase na agricultura, con una superficie de cultivos herbales de 79 hectárees (principalmente xudía verde con 20 hectárees) y una superficie de cultivos maderizos de 930 hectárees (principalmente aguacate con 250 hectárees y viñeos d'uva pa pases con 297 hectárees).

Fiestes editar

 
Vista parcial del pueblu de Almáchar.

La Fiesta Turística más importante de Almáchar tien llugar el sábadu del primer fin de selmana de setiembre, col día del Ajoblanco, designada oficialmente como Fiesta d'Interés Turísticu n'Andalucía. Nesta fiesta, los visitantes pueden tastiar esti platu típicu maraviyosu (sopa fría d'ayu y almendres) y otres delicies culinaries de la zona.

La fiesta del Ajoblanco foi singular y pionera ente los pueblos de la provincia de Málaga, surdió gracies a la iniciativa de dellos vecinos del pueblu como forma de reivindicación pola falta de comunicación que sufría la llocalidá, aisllada de la capital. L'oxetivu yera la construcción d'una carretera, polo que consiguieron atraer a políticos importantes de la dómina al conceyu, por que tomaren conciencia de la necesidá de crear esta comunicación. Esto surdió en 1968 cuando'l pueblu quedaba a una distancia de 60km de la ciudá, pidíase construyir un tramu de 8km una y bones lo demás taba totalmente comunicáu dende la llocalidá de Moclinejo, esto supondría que la distancia de la capital menguara a cuasi la metá.

D'aquella dómina hai munches coses que se caltienen como antaño; la hospitalidá de los nuesos vecinos, les sos cais serpenteantes p'anidiar les rimaes, les cases encaladas y cargaes de tiestos que-y dan l'encantu, pero sobremanera la fiesta del Ajoblanco non yá como reivindicación de progresu, sinón como amuesa d'hospitalidá y gratitud colos visitantes y cola cuenta de caltener viva nuesa gastronomía, la nuesa cultura, tradiciones, costumes y folclor que de padres a fíos a pasáu y que se caltién hasta los nuesos díes.

Les fiestes n'honor a la so patrona, La nuesa Señora del Amparu, d'antiguo teníen llugar del 29 al 31 de xunetu, anguaño celébrase l'últimu fin de selmana de xunetu, néstes les xentes de la llocalidá y les árees circundantes a les cais de día y de nueche pa participar y esfrutar de tola gama d'obres musicales, danza y actividaes deportives. La Función n'honor del Santu Cristu de la Banda Verde ye'l primer fin de selmana de mayu. Los sos oríxenes remontar a 1754, cuando, según la lleenda local, la intervención divina del Cristu torgó la destrucción del pueblu por una serie de terremotos. El cristu foi nomáu proteutor de la ciudá. El momentu más importante d'esta fiesta relixosa ye la misa del domingu y la procesión peles cais de Almáchar, cola imaxe del Santu Cristu de la Banda Verde llevada a costazos. La Romería de San Isidro llevar a cabu'l 15 de mayu, y esta ye una de les fiestes más emocionantes de toles celebraes nel pueblu. La xente del pueblu axuntar nel campu, nun recintu habilitáu pa ello, faen carreres de cintes a caballu y hai pandes de verdiales.

Deporte editar

 
Ilesia de Almáchar.

La llocalidá consta d'ensame d'instalaciones deportives y actividaes ufiertaes. Puede dicise qu'en Almáchar practica deporte un gran númberu de persones, dende los más pequeños hasta los más mayores, teniendo una gran gama de deportes y actividaes físiques que satisfaen les demandes de los usuarios del pueblu. De siguío descríbense les instalaciones y actividaes qu'ufierta'l pueblu pa los sos usuarios:

-Pista polideportiva: equí los usuarios pueden prauticar fútbol sala y tenis.

-Pabellón cubiertu: equí se ralizan ensame d'actividaes como aeróbic (actividá ufiertada pol conceyu), multideporte (actividá ufiertada pol conceyu), baloncestu, bádminton, actividá física pa persones mayores y condición física p'adultos (dambes ufiertaes pol conceyu), hai un rocódromo infantil, tenis de mesa, tamién cunta con una sauna. Dientro d'estes instalaciones tamién hai una sala de musculación onde por un costu bien pequeñu los habitantes pueden usar la sala de fitness.

-Campu de fútbol: hai dellos equipos qu'usen estes instalaciones. La escuela de fútbol, onde participen alumnos d'ente seis y doce años (actividá qu'ufierta'l conceyu), y d'últimes hai un equipu de fútbol aficionao.

-Pista de pádel: realicen dichu deporte que tamién lo ufierta de conceyu.

-Piscina municipal: mientres los meses de xunetu y agostu el conceyu realiza la so campaña de natación, onde participen alumnos de toles edaes.

A parte d'estos eventos, el conceyu entama distintes actividaes pa promover el deporte, cabo destacar la lliga de fútbol que se lleva a cabu mientres los meses de xunu y xunetu, la lliga llocal de baloncestu que dura tou la temporada, lliga llocal de pádel, otros eventos como actividaes na piscina, orientación, tornéu de petanca, senderismo...

Tamién hai que destacar les actividaes que realiza la xente pola so cuenta como la caminada, grupos que s'axunten pa xugar al fútbol, pádel, bádminton...

Política editar

L'alcalde de Almachar ye José Gámez, d'Izquierda Xunida. Gobierna nesta llocalidá con mayoría absoluta en llogrando la llista d'Izquierda Xunida 5 conceyales.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Pedro Andú Talero
Francisco Pérez Ruiz
UCD
UCD
1983-1987 Francisco Pérez Ruiz CDS
1987-1991 Francisco Pérez Ruiz CDS
1991-1995 Francisco Fernández España PSOE-A
1995-1999 Francisco Fernández España PSOE-A
1999-2003 Francisco Fernández España PSOE-A
2003-2007 Francisco Fernández España PSOE-A
2007-2011 José Gámez Gutiérrez IX-LV-CA
2011-2015 José Gámez Gutiérrez IX-LV-CA
2015-2019 José Gámez Gutiérrez IX-LV-CA Pa la Xente
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Tresporte Públicu editar

Almáchar ta comunicáu por aciu una llinia d'autobús interurbanu colos conceyos de Almáchar, Moclinejo, Benagalbón (llocalidá), Rincón de la Victoria y Málaga, por aciu la llinia de Autobús Málaga-Benagalbón-Almáchar, adscrita al Consorciu de Tresporte Metropolitanu del Área de Málaga[4]

Por otru, tamién ta comunicáu cola mariña perteneciente a Vélez-Málaga y Torre del Mar. Esta llinia ye compartida col pueblu vecín d'El Borge,al igual que la llinia que llega hasta la ciudá de Málaga. Dambes son bien importantes pal conceyu, pos ye un mediu de tránsitu escontra'l comerciu y a recursos básicos: Hospital, Centros Comerciales o otros servicios.

Llinia Trayeutu Información
Plantía:Llinia/Área de Málaga
Málaga-Benagalbón-Almáchar
Horarios y Paraes





Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «[https://web.archive.org/web/20081230071759/http://www.derechodeportivo.org/legislacion/orde%20contornes.pdf Orde del BOJA del día 14/3/2003 de la Conseyería de Turismu y Deporte - Xunta d'Andalucía - Comarca Diputación de Málaga - Contornes]». Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'avientu de 2008. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2017.
  3. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Almáchar (Málaga)» (castellanu). Consultáu'l 22 d'ochobre de 2017.
  4. Web oficial del Consorciu de Tresporte metropolitanu del Área de Málaga. www.ctmam.es

Enllaces esternos editar