Almogía

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Almogía ye una villa y conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiada nes estribaciones de los Montes de Málaga. Llenda al norte cola villa y conceyu d'Antequera y col de Villanueva de la Concepción, al este con Casabermeja y Málaga, al sur colos conceyos de Málaga y Cártama, y al oeste col conceyu d'Álora.

Almogía
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá municipio de Andalucía (es) Traducir
Alcalde de Almogía (es) Traducir Cristóbal Torreblanca Sánchez
Nome oficial Almogía (es)[1]
Nome llocal Almogía (es)
Códigu postal 29150
Xeografía
Coordenaes 36°49′36″N 4°32′12″W / 36.8268°N 4.5367°O / 36.8268; -4.5367
Almogía alcuéntrase n'España
Almogía
Almogía
Almogía (España)
Superficie 164 km²
Altitú 357 m
Llenda con Álora, Cártama, Casabermeja, Málaga, Antequera y Villanueva de la Concepción
Demografía
Población 3967 hab. (2023)
- 1922 homes (2019)

- 1793 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 24,19 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
almogia.es
Cambiar los datos en Wikidata

El nucleu de población ta asitiáu sobre un terrén nidio y ondulao que la so máximu altor ye la de "Sancti Petri" (794 m.) Les tierres tán bañaes pel ríu Campanielles y los regueros de Cauche y de los Olivos. La so economía centrar na agricultura, especialmente na esplotación del almendro y el olivo, anque la mayor parte de la población emplegada atopar nel sector servicios na mariña quedando l'agricultura y ganadería apostraes a un segundu planu na economía de la villa.

Historia editar

L'orixe de Almogía ye remotu; topáronse muertes de delles pintures rupestres d'edá prehistórica en delles cueves del términu municipal; tamién s'atoparon restos de la presencia romana en dellos puntos de la villa,y daqué de presencia turdetana (posiblemente de influyencia tartesia o feno-púnica), pero nun ye hasta la dominación musulmana cuando se cree que se creó'l nucleu de población actual alredor del so castiellu, del qu'anguaño namái queden unos restos d'una de les sos torres (La Torre de la Vela).

El nome de Almogía nel idoma árabe andalusí y romance hispánicu yera Al-Mexia,[2] que según versiones distintes de dos historiadores, unu decantar pola derivación del nome d'una tribu bereber del llinaxe de los al-mexíes (que la so esistencia entá nun ta comprobada), y otros afirmen que quier dicir "La Formosa" (que lingüísticamente nun ta comprobáu).

La so privilexada situación na parte occidental de los Montes de Málaga tuvo de concede-y un gran valor estratéxicu na antigüedá como paecen indicar los restos d'una calzada romana que s'alcuentren nel so términu municipal.

Foi importante enclave na dómina musulmana. Mientres la revuelta de Omar ben Hafsún contra los omeyes cordobeses, la fortaleza de Sancti Petri (Hins-Xan-Biter, según Vázquez Otero [históricamente non comprobáu]) desempeñó un papel fundamental na defensa del Bobastro de Málaga. Entá pueden apreciase los restos d'esa fortaleza.

La villa foi apurrida a la Reina Isabel de Castiella (Isabel la Católica) en mayu de 1487, que nomó alcaide cristianu al capitan Mosén Pedro de Santisteban.

Los moriscos de Almogia participaron na rebelión de 1570. Al ser derrotaos, fueron espulsaos, quedándose despobladas les tierres que fueron repoblaes con cristianos vieyos procedentes de les poblaciones de Teba y Antequera, entós daquella pertenecientes al reinu de Sevilla.

Mientres la guerra de la Independencia contra la Francia napoleónica, Almogía y el so castiellu fueron invadíos poles tropes napoleóniques que lo destruyeron na so fuxida.

Gastronomía editar

Los platos típicos andaluces son el gazpachuelo, les porres y los espárragos trigueros, col que se preparar un platu al qu'amás de los esparragos añader pataques y un bacaláu llamáu chanfaina.

Monumentos editar

  • Ilesia del sieglu XVI Nuesa Señora de l'Asunción.
  • Ermita del Sagráu Corazón de Jesús del sieglu XVII.
  • Ermita de los Trés Crucies del sieglu XVII-XVIII, restaurada va dellos años, onde se celebra la fiesta de Verdiales de primeros de mayu.

Tresporte Públicu editar

La villa de Almogía ta integrada nel Consorciu de Tresporte Metropolitanu del Área de Málaga, lo que dexa a los sos ciudadanos beneficiase de les ventayes que supón l'usu de la Tarxeta de Tresporte.Pueden consultase les rutes d'autobús interurbanu nel siguiente enllaz

Fiestes editar

 
Conceyu de Almogía.
 
Vista del pueblu dende la zona onde se topaba'l castiellu de la dómina islámica, del que solo queda la base de la Torre de la Vela.

Almogía celebra en mayu la Fiesta de Verdiales de los Trés Crucies, de Singularidá Turística Provincial. L'eventu desenvuélvese pela redolada d'una ermita asitiada nes llendes de los conceyos de Almogía, Cártama, Álora y Cayuela. Pandes de verdiales de los cuatro pueblos participen nel choque de pandes’ demostrando'l so bon faer folclóricu. La música, el baille y les degustaciones culinaries centren la xornada. Otru acontecimientu centráu nesta espresión cultural llega n'agostu. Ye'l festival ‘Trubiecu de Verdiales’ nel que s'apurre'l premiu al Antroxador d'Honor.

  • En redol al 15 d'agostu: Feria d'Agostu n'honor a San Roque y San Sebastián, patrones del pueblu.
  • Mediaos de Mayu: Romería de San Isidro Llabrador, onde cada añu cueye mayor rellumanza pola arribación de públicu y de peñes que realicen el camín romería escontra la Cortil de los Dos Herrizas, onde tien llugar una gran fiesta. La Feria de Ganáu ye'l preámbulu a la tradicional Romería.
  • A principios d'ochobre celebra'l Día de l'Almendra, con ensame d'asistentes. Los visitantes pueden, amás de conocer esti maraviyosu pueblu, probar platos típicos nos munchos stands que se monten pa la ocasión, según adquirir productos realizaos a mano por grandes maestros, como cerámiza, pleita...
  • Selmana Santa (marzu/abril). Ensin dala dulda trátase de la Fiesta por antonomasia de la llocalidá. Esisten dos cofradía de pasión que realicen les sos salíes procesionales el Xueves Santu y Vienres Santu: la 'Venerable Hermandá del Santu Cristu de la Vera+Cruz, Santu Entierru, La nuesa Señora de los Dolores y María Santísima de Concepción y Llárimes' (conocida popularmente como 'Hermandá de Cristu'); y la 'Hermandá de Procesión y Cultu d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, María Santísima de los Dolores, La nuesa Señora de la Soledá y Neñu Jesús' (conocida como 'Hermandá de Jesús') (alzada canónicamente nel añu 1775).

Población editar

Censo del añu 2005: 4.316 habitantes

  • Homes: 2.202
  • Muyeres: 2.114
  • Medría relativa de la población: 1,17%
  • Menores de 20 años: 21,15%
  • Ente 20 y 65 años: 61,63%
  • Mayores de 65 años: 17,02%

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes celdran

Enllaces esternos editar