Almonte

conceyu de la provincia d'Huelva (España)

Almonte ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. En 2016 el conceyu cuntaba con 23.223[2] habitantes siendo'l tercer conceyu provincial en población (namái superáu por Lepe y Huelva, que ye la capital) y la cuarta ciudá (superada amás por Isla Cristina). La so estensión superficial ye de 861 km² y tien una densidá de 22,8 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 15' N, 6º 31' O. Asítiase a una altitú de 75 metros y a 51 quilómetros de la capital de provincia, Huelva. Nel términu municipal de Almonte, el más estensu de la Provincia d'Huelva, atópense'l Parque nacional y natural de Doñana, l'aldega de La Rosada y la sablera de Matalascañas.

Almonte
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almonte José Antonio Domínguez Iglesias
Nome oficial Almonte (es)[1]
Códigu postal 21730
Xeografía
Coordenaes 37°15′40″N 6°31′03″W / 37.2612°N 6.5176°O / 37.2612; -6.5176
Almonte alcuéntrase n'España
Almonte
Almonte
Almonte (España)
Superficie 861 km²
Altitú 75 m
Llenda con
Demografía
Población 25 233 hab. (2023)
- 11 686 homes (2019)

- 12 505 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.05% de España
Densidá 29,31 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
almonte.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Tán alcontraos la presencia de restos de la dómina de bronce nel términu almonteño, lo cual indica que la presencia d'una población nel términu onde agora s'asitia a Almonte remóntase muncho más tres na llinia del tiempu. Esta población, según les investigaciones realizaes sobre la situación y los sos escombros, pudo tener un contautu comercial activu con griegos y fenicios.

Tamién se tien constancia de que los romanos tuvieron en Almonte, yá que nel Cuetu del Trigu hai una factoría dedicada a actividaes pesqueres de la dómina de los romanos. Tamién hubo presencia árabe en Almonte, yá que de casualidá, el nome de la llocalidá provién d'un raigañu arabescu.

Almonte foi reconquistada a empiezos del sieglu XIII, por aciu la incorporación a la Corona de Castiella de la Taifa de Borrina, so réxime de protectoráu. Tres la revuelta de los mudéxares de 1264, esta taifa incorporar al territoriu realengu del reinu de Sevilla. En 1369 creóse'l Condáu de Borrina, nel cual nun s'incluyó Almonte. Nel sieglu XIV Almonte llegó a enfrentase col condáu por motivos municipales. Podemos atopar a los Duques de Medina Sidonia como señores de Almonte, acabándose los enfrentamientos con Borrina (una y bones éstos yeren Condes de Borrina). Los Duques de Medina Sidonia buscaben un territoriu xuníu con Borrina, Sanlúcar y la mesma Almonte.

Les guerres y crisis surdíes nel sieglu XVII amenorgaron la población de Almonte nun porcentaxe cercanu al 50% (de 420 de 1642 a 273 en 1713), anque se recupera de manera espectacular unes décades dempués, superándose a finales del sieglu XVIII los mil quinientos habitantes.

Mientres el sieglu XVIII y el XIX, los Almonteños viven de l'agricultura (como la olivar y al viñéu) y, gracies a l'abondosa superficie forestal na zona, tamién pudo sostenese una gran población ganadera, de la cual cabres, oveyes, gochos y truébanos habitaben en mayor númberu. El gran territoriu de la so provincia dexa a los habitantes de Almonte que nun falten los recursos alimenticios.

El nome de Almonte y Doñana proyeutar a España gracies a la ermita de La Rosada a finales del XIX. Anguaño Almonte vive de l'agricultura, como venía faciendo dende'l sieglu XVIII, anque'l sector servicios ta convirtiéndose nun motor de riqueza bien importante. El turismu de sol y sablera que se desenvuelve na cercana sablera de Matalascañas xunto a la proyeición mundial de la so aldega de La Rosada.

Demografía editar

En 2007, el conceyu superó n'habitantes a Isla Cristina y síguelu en población a Lepe y Huelva a nivel provincial gracies al desarrollu del nucleu de población de Matalascañas qu'algamaba en 2009 los 2.927 habitantes, y a la cada vez mayor población censada na Rosada, qu'algamaba nel mesmu añu los 1.604 habitantes. El númberu d'habitantes nos últimos diez ye'l que sigue:

Evolución demográfica d'Almonte
2001200220032004200520062007200820092010
17,68718,15118,44619,19119,64120,22420,72621,45221,78222,204
(Fonte: INE [Consultar])
Gráfica d'evolución demográfica d'Almonte ente 1900 y 2005
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Símbolos municipales editar

Escudu editar

Escudu español cuadrilongo y arrondáu na so parte inferior, partíu en palu formando dos campos, a la derecha (izquierda del observador) dos calderos jaquelados d'oru y gules (colloráu) en palu en campu azur (azul) con siete cuellos de sierpe en cada asa en sinople (verde), y l'izquierda (derecha del observador) en campu de sable (negru) banda colorada en diagonal y orla de plata con cinco escudetes o quinas azules cinco roeles o círculos de plata en cada unu d'ellos procedentes de les armes reales de Portugal. Se timbra con corona real española zarrada.

Aprobada pol Plenu de la Corporación el 10 d'agostu de 2000.

Información llograda del Conceyu de Almonte.

Esti escudu, sustitúi al utilizáu nos postreros 150 años. Rehabilítase l'antiguu blasón que simbolizaba la pertenencia de la villa de Almonte a la casa de Guzmán, duques de Medina Sidonia y Condes de Borrina, según la so rellación cola nobleza portuguesa.

Clima editar

El clima d'esta zona ye'l mediterraneu, pero oceanizado, debíu al contautu col Atlánticu. Anque'l terrén de Almonte ye bien grande y en delles zones hai microclimes, polo xeneral, la temperatura medio de la llocalidá ye de 17 °C, con unos branos bien templaos y unos iviernos nidios. Les agües en Almonte nun son bien abondoses, nun superando los 700 mm añales, sicasí, son abondos pa caltener a Doñana húmeda.

Fiestes típiques de la llocalidá editar

 
Ilesia parroquial

- Selmana Santa: la Selmana Mayor almonteña esperimentó gran puxanza dende los años noventa, cuntando anguaño con cinco desfiles procesionales. El Domingu de Ramos sale dende la ermita del Cristu'l Señor de la Borriquita. El miércoles, dende'l mesmu templu, ye la vez de la Hermandá de Jesús Cautivo y la Virxe del Rosario. El restu de Cofraderíes salen de la parroquia de l'Asunción: el Xueves Santu Jesús del Gran Poder y la Virxe de la Quinta Congoxa, el Vienres Santu'l Cristu de la Misericordia y la Virxe de los Dolores y el Sábadu Santu'l Santu Entierru y la Soledá.

- Romería de La Rosada: Ye la fiesta popular de Almonte na cual axúntense millones de pelegrinos toos con un mesmu pensamientu, col fin d'atopase col Blancu Palombu, que s'atopa na ermita de La Rosada. La romería dura una selmana pa los habitantes de Almonte, teniendo dos díes de mayor rellumanza: el miércoles, día nel que la xente de Almonte fai'l camín dende'l pueblu hasta l'aldega y nel domingu de madrugada, nueche na cual la patrona fai un percorríu peles cais arenoses de l'aldega rociera, llevada a carranquina polos ciudadanos de Almonte. Ye un momentu esperáu mientres tol añu polos hermanos de la virxe del Rocío.

- La Feria: La feria de Almonte ta recoyida na cortil municipal del Chaparral, la feria empieza al empezar el branu teniendo'l so día de mayor rellumanza'l sábadu. Esta fiesta ye n'honor al patrón de Almonte, San Pedro que'l so día ye'l 29 de xunu. L'últimu día de feria que siempres cai en llunes, ye fiesta llocal y celébrase una corrida de toros, na cortil ganadera. El 26 de xunu lleguen a Almonte les yegües dende La Rosada, ye la conocida Saca de les Yegües, que yá lleva más de 510 años celebrándose.

- La Venida de la Virxe: Eventu que se da cada siete años, que consiste nel treslláu de la virxe dende la so ermita (na aldega de La Rosada), hasta'l pueblu de Almonte. Equí va llevase 9 meses, hasta que, de nuevu, los almonteños llevar a La Rosada, el so verdaderu llugar d'orixe según cunten les lleendes. Mientres la so estancia en Almonte, la virxe va protagonizar un percorríu peles cais de dichu pueblu, que van tar afataes pa la ocasión con arcos y flores blanques. Estos adornos (qu'envolubren les cais poles que la virxe va pasar), facer y asitien los mesmos almonteños un añu primero que la virxe venga. Esta preparación del pueblu pa recibir a la patrona ye una tradición que gracies a que se foi pasando de xeneración en xeneración, sigue dándose de forma altruista y por mera devoción.

Galería editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Almonte (Huelva)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos editar