Alta cordura (del francés Haute Couture) referir a la creación de prendes esclusives a la midida del veceru. La «Alta cordura» ye moda fecha a midida, de forma artesanal —realizada manualmente, con escasa intervención de la máquina de coser— dende'l principiu hasta'l final, con teles d'alta calidá, cares y inusuales. Ye cosida con estrema atención al detalle y acabada polos cordureru con más esperiencia y capacidá, que suelen usar téuniques manuales que peracaben enforma tiempu.

Pierre Balmain afaciendo un vistíu sobre la modelu Ruth Ford en 1947 (fotografía de Carl Van Vechten).

La traducción lliteral de la pallabra couture ye “confección”, pero tamién puede referise a la moda, al coser, o a la cordura.[1] Comúnmente úsase tamién como abreviación d'haute couture y refierse a lo mesmo n'espíritu.[2] La traducción lliteral de haute ye “alta”. Una prenda d'alta cordura de normal realízase pa un veceru, iguada específicamente coles midíes y pa les postures corporales de quien la usará.[1] Considerando la cantidá de tiempu, dineru, y habilidaes qu'implica cada pieza completada, dizse que les prendes d'alta cordura «nun tienen preciu». Non toles pieces d'alta cordura tán empobinada a la venta; dacuando, diséñense y constrúin pa la pasarela, como una exhibición d'arte.

El términu orixinalmente referir al trabayu del inglés Charles Frederick Worth, producíu en París a mediaos del sieglu XIX.[3] Na Francia moderna, «alta cordura» ye un nome protexíu” que namái pueden utilizar empreses que cumplan ciertos estándares definíos. Sicasí, esi mesmu términu sirve, en sentíu ampliu, pa denominar les prendes de moda feches a la midida, yá seya que se produxeren en París o n'otres capitales de la moda, como Londres, Milán, Nueva York o Tokiu.

Asina, la espresión alta cordura puede referise a:

  • les cases de moda o diseñadores de moda que crean modes esclusives y que, de cutiu, imponen enclinos.
  • les pieces d'indumentaria realizaes de forma esquisitamente artesanal.

Historia editar

 
Rose Bertin, «ministre des modes» de la reina María Antonieta, precursora d'alta cordura francesa nel sieglu XVIII.

L'alta cordura puede ser referenciada dende l'añu 1700. Rose Bertin, la diseñadora de modes francesa de la reina María Antonieta, puede considerase una de les primeres n'introducir la moda y l'alta cordura na cultura francesa.[4] El lideralgu francés na moda europea siguió hasta'l sieglu XVIII, cuando la influyencia, que venía del arte, l'arquiteutura, la música, y la moda de la corte francesa en Versalles foi asonsañada en toa Europa. Los que visitaben París tornaben con prendes rápido asonsañaes por cordureros locales. Muyeres con estilu tamién ordenaben muñeques vistíes cola última moda parisina pa usales como modelos.

Cuando se desenvolvió'l tresporte n'Europa, al traviés de les víes de tren y los barcos de vapor, cada vez yera más frecuente que muyeres adineraes viaxaren a París pa mercar ropa y accesorios. Cordureros y alfayates franceses yeren comúnmente conocíos como los meyores n'Europa, y les prendes parisines auténtiques yeren consideraes meyores que les imitaciones locales.

El cordureru Charles Frederick Worth (13 d'ochobre de 1826-10 de marzu de 1895), ye llargamente consideráu'l padre de l'alta cordura como la conocemos anguaño.[3][5] Anque nació en Bourne, Lincolnshire, Inglaterra, Worth dexó la so marca na industria de la moda francesa. Revolucionando la perceición que se tenía de primeres de la cordura, Worth llogró que'l modista convirtierase nel artista de les prendes: un diseñador de modes. Mientres creaba diseños dafechu esclusivos pa satisfaer a dalgunos de los sos veceros d'altu rangu o adineraos, él yera conocíu por crear un portafolio con diseños que yeren amosaos en modelos humanos na Casa de Worth. Los veceros escoyíen un modelu, especificaben colores y materiales, y faíen doblar esa pieza nel taller de Worth. Él combinaba la confección individual y la estandarizada de normal usada na industria de la ropa prêt-à-porter, que tamién tar desenvolviendo mientres esi periodu.

Callot Soeurs, Patou, Poiret, Vionnet, Fortuny, Lanvin, Chanel, Mainbocher, Schiaparelli, Balenciaga, y Dior siguieron los pasos de Worth. Dalgunes d'estes cases de moda siguen esistiendo anguaño, sol lideralgu de diseñadores modernos.

Nel añu 1960, un grupu de diseñadores nuevos, quien fueren entrenaos por homes como Dior y Balenciaga, dexaron eses cases de cordura y abrieron los sos propios establecimientos. Los más esitosos ente esi diseñadores nuevos fueron Yves Saint Laurent, Pierre Cardin, André Courrèges, Ted Lapidus, y Emanuel Ungaro. Hanae Mori, orixinaria de Xapón, pero con sede en París, tamién tuvo ésitu al establecer la so propia llinia.

Lacroix ye una de les cases de moda qu'empezaron a finales del sieglu XX. Ente otres cases nueves taben Jean-Paul Gaultier y Thierry Mugler. Por cuenta de los costos tan altos pa producir coleiciones d'alta cordura, Lacroix y Mugler dejaro de llau les sos actividaes d'alta cordura.

Les coleiciones d'alta cordura modernizada nun se diseñen pa vendese, sinón pa les pasareles. En llugar de ser creaes col propósitu de vendese y xenerar ganancies, éstes son feches p'ampliar la publicidá, al igual que pa entender y ameyorar la perceición de la imaxe de la marca.

Pa estes cases de moda, les prendes a midida yá nun son los sos ingresos principales, yá que de cutiu cuesten muncho más de lo que xeneren al traviés de ventes direutes; a cencielles aumenten l'aura de la moda a la so empresa na llinia prêt-à-porter y n'otros productos de luxu rellacionaos, como zapatos y arumes, proyeutos que xeneren mayores ingresos pa la compañía. Sicasí, la comercialización escesiva y xeneración d'ingresos puede ser perxudicial. Por casu Cardin abandonó la industria en 1980, y el nome perdió'l so caché cada vez que daquién mercaba una maleta Cardin rebaxada nuna tienda. Les sos coleiciones prêt-à-porter son les que tán disponibles pa una audiencia mayor, amestándo-y un toque de glamour y la sensación d'alta cordura nos armarios.[6]

Nel añu 1960 tamién hubo una rebelión en contra d'estándares establecíos pola moda formada por roqueros y hippies, al igual qu'hubo una creciente internacionalización de la escena de la moda. La xente adinerao que se dedicaba a dir de fiesta y de compres, diose cuenta que podía faelo tan felizmente en Nueva York como en París. Les muyeres adineraes yá nun sentíen qu'un vistíu parisín yera necesariamente meyor qu'unu fechu en cualesquier otra parte. Mientres París sigui destacando nel mundu de la moda, yá nun ye la única mediadora de la moda.

Alta cordura en sentíu estrictu editar

En Francia, el términu Haute Couture ta protexíu pola llei y definíu pola Chambre de commerce et d'industrie de Paris (Cámara de Comerciu y d'Industria de París) con sede en París, Francia. La Chambre Syndicale de la Haute Couture (Cámara Sindical d'Alta cordura) ta definida como “comisión reguladora que determina qué cases de moda son elegibles pa ser verdaderes cases d'Alta cordura”. Les sos regles declaren que namái “eses compañíes mentaes na llista fecha cada añu por una comisión asitiada nel Ministeriu d'Industria tienen derechu a usar” la designación «Haute Couture».[7]

La Chambre Syndicale de la Couture Parisienne (Cámara Sindical de la Confección Parisina) ye una asociación d'alfayates parisinos fundada en 1868 como resultáu de les asociaciones medievales que regulen a los sos miembros tocantes a piratería d'estilos, feches d'apertures pa coleiciones, númberu de modelos presentaos, rellaciones cola prensa, cuestiones llegales y d'impuestos, y actividaes promocionales. La formación de la organización foi creada por Charles Frederick Worth. Una escuela afiliada foi entamada en 1927, llamada L'École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne.[8] La escuela impulsa la formación y desarrollu de nuevos diseñadores p'ayudar a les cases de “alta cordura” que siguen presentes hasta la fecha. Dende 1975, esta organización trabayó dientro de la Federation Francaise de Couture, du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Createurs de Mode (Federación Francesa d'Alta cordura, de Confección prêt-à-porter y de Creadores de Moda).[9]

Requisitos del club Haute Couture editar

Los criterios pa haute couture fueron establecíos en 1945 y actualizaos en 1992. Pa ganase'l derechu de llamase una casa d'alta cordura y usar el términu Haute Couture na so publicidá y en cualesquier otru ámbitu, miembros de la Chambre Syndicale de la Haute Couture tienen de siguir les siguientes regles:[10]

  • Diseñar a midida pa veceros privaos, con una o más pruebes de vistíu.
  • Tener un taller (atelier) en París que cunte a lo menos con 20 emplegaos a tiempu completu.
  • Cada temporada, presentar una coleición de mínimu cincuenta diseños orixinales al públicu, que contenga priendas de día y de nueche, en xineru y en xunetu de cada añu.

Sicasí, el términu haute couture pue que fuera usáu incorreutamente por marques de prêt-à-porter (llista-pa-usar) dende finales del añu 1980, provocando que'l so verdaderu significáu s'entemeciera o confundiera col de prêt-à-porter ante la perceición del públicu. Toles cases d'alta cordura tamién fabriquen coleiciones prêt-à-porter, que son les que de normal-yos apurren más ganancies que les sos prendes feches a midida. Ingresos decrecientes forzaron a delles cases d'alta cordura a abandonar la so división d'alta cordura, que xenera poques ganancies, y concentrase na so división prêt-à-porter menos prestixosa. Estes cases yá nun se consideren alta cordura en sentíu estrictu.

Munches cases de diseñu de modes esitoses, como Chanel, usen el términu pa delles de les sos coleiciones especiales. Estes coleiciones de normal nun tán a la venta o son bien difíciles de mercar. Delles vegaes, el términu utilízase inapropiadamente pa describir actividaes que nun tienen que ver cola confección, como artes plástiques, música...[11]

Miembros de la Chambre Syndicale de la Haute Couture editar

La llista oficial de miembros pa la temporada de Primavera-Verano 2012 ye:[12]

Miembros oficiales editar

Chanel (Karl Lagerfeld), Valentino (Maria Grazia Chiuri y Pierpaolo Piccioli), Christian Dior, Giorgio Armani, Jean Paul Gaultier, Stéphane Rolland y Giambattista Valli.

Miembros correspondientes (estranxeros) editar

Elie SaabElizabethGiorgio ArmaniValentinoVersace[13]

Miembros invitaos editar

Alexandre Vauthier (fr)—Bouchra Jarrar (fr)—Iris Van Herpen—Julien Fournié (cada temporada dende la coleición PV2011)—Maxime Simoens—Yiqing Yin (nuevu na temporada PV2012)[13]Schiaparelli(Ve)—Carlos II Molina—Carlos Molina

Joyería editar

Dato de 2016[14]

Accesorios editar

  • Loulou de la Falaise
  • Massaro
  • On aura tout vu

Antiguos miembros editar

Cayente de l'alta cordura editar

Mientres el sieglu XX escayó'l númberu de cases d'alta cordura significativamente, de 106 nel añu 1946 a namái 18 nel añu 2000. Nel añu 2004 hubo namái nueve cases de cordura d'altu rangu: Chanel, Versace, Valentino, Dior, Givenchy, Gaultier, Lacroix...

Dellos miembros invitaos incluyeron les casa de moda Boudicca, Cathy Pill, Richard René y Udo Edling,[16] según Eymeric François, Gerald Watelet (fr), Nicolas -y Cauchois (fr)[17] and Wuyong.[18] Na selmana d'Alta Cordura Seronda/Iviernu 2008/2009, Emmanuel Ungaro amosóse como miembru oficial.

En 2016, los diez cases d'alta cordura acreditaes son:[14] Adeline André, Chanel, Christian Dior, Jean Paul Gaultier, Alexis Mabille, Maison Margiella, Stéphane Rolland, Frank Sorbier, Giambattista Valli y Alexandre Vautier.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «http://fashion-era.com/haute_couture.htm».
  2. «http://www.hautecouturenews.com/what-is-haute-couture».
  3. 3,0 3,1 «https://books.google.com.mx/books?id=y3Sd_mikSP4C&pg=PA7&dq=charres+frederick+worth+haute+couture&hl=en&ei=mxbnS83pFJGB_QaU56WdCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_esc=y#v=onepage&q=charres%20frederick%20worth%20haute%20couture&f=false».
  4. Nudelman, Z. (2009). The art of couture sewing. (p. 2). New York, NY: Fairchild Books.
  5. «https://books.google.com.mx/books?id=5EgJ9BwO5Q0C&pg=PA21&dq=charres+frederick+worth+haute+couture&hl=en&ei=mxbnS83pFJGB_QaU56WdCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_esc=y#v=onepage&q=charres%20frederick%20worth%20haute%20couture&f=false».
  6. Chevalier, Michel (2012). Luxury Brand Management. Singapore: John Wiley & Sons.
  7. «http://fashion-era.com/chambre_syndicale.htm».
  8. «École de la chambre syndicale de la couture» (francés o inglés). Consultáu'l 3 de xunetu de 2016. «Crées en 1927 par les Professionnels de la Mode, bien avant que la formation ne soit perçue comme une priorité nationale et institutionnalisée, Les Ecoles de la C.S.C.P.* témoignent de l'intérêt traditionnel et constant qu'ont, de tous temps porté les Couturiers et les Créateurs, d'une part, à la formation et au perfectionnement de la main d'œuvre hautement qualifiée que requièrent les Métiers de la Mode, et d'autre part, à l'avènement de jeunes talents qui contribueront à créer la Mode de demain.»
  9. Calasibetta, C., Tortora, P., & Abling, B. (2002). The fairchild dictionary of fashion. (3rd ed.). New York, NY: Fairchild Books.
  10. Funes, María Luisa (3 de xunetu de 2016). ABC (periódicu) (ed.): «Les regles d'oru de la Haute Couture parisina». ABC — Xente y estilu. Consultáu'l 3 de xunetu de 2016.
  11. «http://www.fashion-blog.us/fashion-shows/wuyong-dancing-in-a-haute-couture-debut/».
  12. «http://www.modeaparis.com/IMG/pdf/calhc0112.pdf».
  13. 13,0 13,1 13,2 «http://www.hautecouturenews.com/2012/news/ss2012-designers-list/».
  14. 14,0 14,1 «Calendariu de seronda-iviernu 16-17» (francés). Consultáu'l 3 de xunetu de 2016.
  15. «http://www.modeaparis.com/fr/defiles/calendriers/Haute-couture,37».
  16. «http://www.modeaparis.com/va/collections/2009hahc/index.html». Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xunetu de 2009.
  17. «http://www.modeaparis.com/va/collections/2008ephc/index.html». Archiváu dende l'orixinal, el 17 de xunu de 2008.
  18. «http://www.modeaparis.com/va/collections/2008hahc/index.html». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xunetu de 2008.

Enllaces esternos editar