El altu alemánicu (n'alemán Hochalemannisch) ye una variedá dialeutal del alemánicu, una llingua altoxermánica cimera falada na mayor parte de la Suiza germanófona y n'árees d'Alemaña, Francia y Austria. De cutiu considérase-y parte de la llingua alemana, anque namái ye parcialmente intelixible pa los xermanofalantes non alemánicus.

Altu alemánicu
'Hochalemannisch'
Faláu en  Suiza
Bandera d'Alemaña Alemaña (Baden-Württemberg)
Bandera de Austria Austria (Vorarlberg)
Bandera de Liechtenstein Liechtenstein
Bandera de Francia Francia (Altu Rin)
Familia Llingües indoeuropees

  Xermánica
    Xermánica occidental
      Altoxermánica
        Altoxermánica cimeru
          Alemánicu
            Altu alemánicu

Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 nengún
ISO 639-2
ISO 639-3
Altu alemánicu
Distribución xeográfica de los dialeutos altu alemánicus. En colloráu, la llinia Brünig-Napf-Reuss.

Carauterístiques editar

Una carauterística distintiva de los dialeutos del altu alemánicu ye la realización de la segunda mutación consonántica xermánica. Por casu, la pallabra kalt (fríu) pronúnciase kalt [kʰalt] en baxu alemánicu y alemán estándar, y chalt [xalt] n'altu alemánicu. Otramiente, Kind (neñu) y Kopf (cabeza), pasen a pronunciase Chind y Chopf.

Área de distribución editar

Los dialeutos del altu alemánicu distribuyir pola mayor parte de la Suiza de fala xermánica (Pandu suizu), sacante dalgunes les zones de los Alpes suizos onde se falen dialeutos altu alemánicus cimeros, y de la zona noroeste de Suiza, onde se fala baxu alemánicu (dialeutu de Basilea).

Sicasí, l'altu alemánicu nun tien de confundir se col términu "alemán de Suiza", que fai referencia al conxuntu de tolos dialeutos alemánicus que se falen en Suiza, distintu tamién de la variante suiza del alemán estándar, la llingua escrita d'usu común na Suiza germanófona con al respective de la cual el alemánicu atópase en situación de diglosia.

N'Alemaña, los dialeutos del altu alemánicu falar nel sur del estáu de Baden-Württemberg, na rexón de Markgräflerland y nes zones del sur de Friburgu de Brisgovia hasta la Selva Negra (Schönau). En Francia, tamién se fala nel sur de la rexón de Sundgau nel departamentu del Altu Rin (Alsacia). N'Austria, fálase alto xermánicu nel sur del estáu de Vorarlberg (zona de Bludenz).

Subdivisiones editar

L'altu alemánicu suelse estremar tradicionalmente nos subdialeutos oriental y occidental, dixebraos pola llinia Brünig-Napf-Reuss, una isoglosa que crucia los cantones suizos d'Argovia y Lucerna. L'altu alemánicu oriental (por casu, el dialeutu de Zúrich) y l'altu alemánicu occidental (por casu el dialeutu de Berna) difieren na pronunciación de los diptongos y na forma de faer los plurales.

===Subdialeutos estremen los siguientes dialeutos:

  • Altu alemánicu occidental (Westschweizerdeutsch; carauterístiques: diptongos [ei ɔo øi]; verbos con dos formes de plural [-ə -ət -ə]):
    • Aargauerisch (en Argovia, de cutiu consideráu una fala de transición ente l'altu alemánicu occidental y oriental)
    • Berndeutsch (en Berna)
    • Fricktalerisch (en Fricktal)
    • Luzernisch (en Lucerna, de cutiu consideráu una fala de transición ente l'altu alemánicu occidental y oriental)
    • Schwyzerisch (en Schwyz)
    • Solothurnisch (en Soleura)
    • Zugerisch (en Zug)

Referencies editar