Altu representante de la Xunión p'Asuntos Esteriores y Política de Seguridá

El alto representante de la Unión p'Asuntos Esteriores y Política de Seguridá (AR), tamién conocíu informalmente pelos medios como alto representante, xefe de la diplomacia europea, Mr. PESC[1] o ministru d'Asuntos Esteriores de la Unión (según la terminoloxía de l'atayada Constitución Europea), ye l'altu funcionariu européu encargáu de dirixir y executar tola política esterior de la Xunión Europea. La creación d'esti cargu constitúi una de les principales innovaciones institucionales del Tratáu de Lisboa, que busca dar llugar a una mayor coherencia, influyencia y visibilidá a la Unión na escena internacional y en más pesu nes sos rellaciones con otros países y organismos institucionales.

Altu representante de la Xunión p'Asuntos Esteriores y Política de Seguridá
cargu
Vicepresidente de la Comisión Europea y ministru de Rellaciones Esteriores
Titular Josep Borrell dende 1r avientu 2019
Nomáu por Conseyu Européu
Parte de Colegio de Comisarios de la Unión Europea (es) Traducir
Xurisdicción Xunión Europea
Institución Serviciu Européu d'Aición Esterior, Consejo de Asuntos Exteriores de la UE (es) Traducir y Agencia Europea de Defensa (es) Traducir
Duración del cargu 5 años
Creación 1r avientu 2009
Sitiu web https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/3598/high-representativevice-president
Cambiar los datos en Wikidata

L'altu representante ye'l xefe de la diplomacia comuñal, coordina l'aición esterior de la Unión nel senu de la Comisión Europea como unu de los sos vicepresidentes y ye l'encargáu de les rellaciones internacionales y, como mandatariu del Conseyu, dirixe y executa la política esterior y de seguridá común de la Unión (incluyendo la política común de seguridá y defensa), ye xefe y dirixe el Serviciu Européu d'Aición Esterior.

Na actualidá esti cargu ta ocupáu pola socialista Federica Mogherini, que xunto col Conseyu va velar pola unidá, coherencia y eficacia de l'aición de la Xunión Europea. Ye asistida polos servicios de la Comisión y del Conseyu, que la so formación d'asuntos esteriores correspuénde-y presidir.

Historia editar

El cargu d'altu representante de la Unión p'Asuntos Esteriores y Política de Seguridá ye una creación del Tratáu de Lisboa, que pa facilitar una meyor y más cohesionada proyeición internacional de la Xunión Europea salvaguardó la idea contenida pola abandonada Constitución europea, magar alterió la so denominación. Lo que nel Tratáu constitucional tomaba'l nome de Ministru d'Asuntos Esteriores de la Unión, en Lisboa caltener so la más modesta y refecha denominación actual. Esti arrenunciu a los elementos demasiáu simbólicos nun alterió en nada'l conteníu nin les funciones del nuevu cargu, que recoyía la clásica reivindicación que nació cola creación orixinaria del puestu de Javier Solana, la de refundir n'unu solo los siguientes puestos:

  • Alto Representante del Conseyu pa la Política Esterior y de Seguridá Común (el llamáu Míster PESC[1])
  • Comisariu européu de Rellaciones Internacionales
  • Presidente del Conseyu d'Asuntos Xenerales y Rellaciones Internacionales -estremáu agora en dos formaciones distintes, una de les cualos el Conseyu d'Asuntos Esteriores-, cargu ésti qu'ocupaba de manera rotatoria'l ministru d'esteriores del Estáu qu'exercía en cada momentu la Presidencia de vez.
 
Javier Solana, ex AR pa la PESC, col presidente rusu Dmitri Medvédev.

Dichu lo cual, podemos considerar al primeru d'éstos como'l más próximu o asimilable antecedente del actual Alto Representante (AR). El primer cargu d'Altu Representante del Conseyu pa la PESC foi creación del Tratáu d'Ámsterdam, magar la política esterior y de seguridá común puramente dicha yera un conceutu vixente dende Maastricht. La escasa visibilidá d'esti peculiar área de l'aición política europea, conocida como segunda pilastra, y el tracamundiu que causaba nes rellaciones internacionales la profusa representación diplomática de la Xunión Europea dende la entrada a valir d'esti postreru tratáu en 1993, emburrió a los líderes europeos a promover el so institucionalización con razón de les reformes d'Ámsterdam. Asina, alcordóse la creación del puestu d'Altu Representante del Conseyu pa la PESC, que recayería nel Secretariu Xeneral del Conseyu, coles mesmes el diplomáticu alemán Jurgen Trumpf. Pero la intención yera dende un principiu la d'acomuñar esti nuevu cargu a una cara conocida, una persona con pesu políticu propiu y esperiencia nes rellaciones internacionales y, a ser posible, bien vistu polos americanos. Esaminaos estos requisitos, les nueves funciones recayeron nel políticu al que toos daben por favoritu: l'español Javier Solana.

Javier Solana fuera ministru en dellos de los gobiernos socialistes de Felipe González n'España, faciéndose cargu socesivamente de les carteres de Cultura, Educación y Portavocía del Gobiernu y, finalmente, Asunto Esteriores, departamentu ésti que dirixó mientres cuasi cuatro años. Al cabu d'esti tiempu, Solana foi promovíu a la política internacional col sofitu de Felipe González y del entós Presidente de los Estaos Xuníos, el demócrata Bill Clinton, colos que caltenía un estrechu venceyu personal, siendo designáu en 1992 Secretariu Xeneral de la OTAN, puestu dende'l qu'alcordaría y coordinaría los bombardeos a les fuercies de Slobodan Milošević na antigua Yugoslavia. La so esperiencia nel sable internacional, y bien particularmente n'asuntos de seguridá global, supunxeron un importante bastión sobre'l que pudo sofitase nos sos primeros tiempos la PESC, qu'otra manera escarecía d'una plataforma mesmu sobre la que poder desapegar políticamente, más allá de los contactos internacionales del so xefe. Amás, la so conocencia sobre asuntos y capacidaes militares y el so especial venceyu colos Balcanes, estrozaos y políticamente desmembrados tres dos guerres civiles, empobinó llueu la política esterior escontra la idea de la estratexa y les misiones combinaes, civiles y militares, lo que favoreció nel intre l'apaición y posterior institucionalización d'una llamada política europea de seguridá y defensa.

Nomamientu y cese editar

Según lo dispuesto nel Tratáu de la Xunión Europea (TUE), nel so artículu 17 y siguientes, el AR va ser nomáu pol Conseyu Européu por mayoría cualificada cola aprobación del Presidente de la Comisión, mientres el plazu de duración de cinco años. Sicasí, esto nun significa qu'ostente yá'l cargu, yá que el AR, xunto col presidente y demás miembros de la Comisión, van sometese colegiadamente al votu d'aprobación del Parllamentu Européu, axuntáu en sesión plenaria tres la so constitución dempués de les eleiciones europees.Sobre la base de dicha aprobación, la Comisión xunto col altu representante van ser nomaos pol Conseyu Européu por mayoría cualificada, onde van emprestar xuramentu. A esti propósitu y con anterioridá a tomar de posesión el reglamentu del Parllamentu Européu preve una fase d'audiencies y evaluación previa de los Comisarios designaos y del altu representante antes de sometese a la invistidura conxunta del mesmu pol plenu del Parllamentu, ante les comisiones parllamentaries concerníes, al envís de comprobar la so fayadiza capacidá pa desempeñar la cartera que-y foi asignada pol Presidente (que nesti casu va ser, por imperativu constitucional, una Vicepresidencia p'Asuntos Esteriores) y conocer el so programa d'actuación y el so proyeutu políticu. El nomamientu del AR puede sintetizase nos siguientes cinco puntos clave:

  • designación y nomamientu del AR pol Conseyu Européu, acordies con el Presidente de la Comisión;
  • audiencia ante'l Parllamentu Européu (Comisión d'Asuntos Esteriores), previa a la so invistidura
  • dictame d'evaluación de la Comisión d'Asuntos Esteriores;
  • invistidura conxunta del Colexu de Comisarios, incluyíu'l AR como Vicepresidente del mesmu, por aciu aprobación del Parllamentu por mayoría absoluta;
  • xura y posterior nomamientu de la Comisión (incluyíu'l so Vicepresidente/AR) por decisión del Conseyu Européu, cola entrada en funciones inmediata.

En casu de dimisión voluntaria, cese o fallecimientu, el AR´va ser sustituyíu pol restu del so mandatu. El Parllamentu Européu en casu de que se-y someta a una moción de censura sobre la xestión de la Comisión, solo va poder pronunciase sobre dicha moción trancurridos tres díes a lo menos dende la fecha de la so presentación y en votación pública. Si esta ye aprobada por mayoría de dos tercios de los votos emitíos que representa, de la mesma, la mayoría de los diputaos que componen el Parllamentu Européu, el AR tendrá de dimitir del cargu qu'exerz na Comisión.

El Conseyu va afitar el sueldu, dieta y pensión del Altu Representante.

Funciones y poderes editar

Podríen estremase con cierta claridá dos ámbitos competenciales que, rixéndose por mecanismos y procedimientos bien distintos na so articulación y funcionamientu, tán sicasí, dende la entrada a valir de Lisboa, sometíos dambos a una mesma arquiteutura institucional y a l'autoridá, más o menos asitiada, de l'Alta Representante. Estos dos ámbitos competenciales son: representar al Conseyu en cuestiones de política esterior y de seguridá común, y actuar como Comisariu al mandu de la cartera d'asuntos esteriores de la Comisión, como responsable de política esterior y política de defensa común, preside les xuntes periódiques de los Ministros d'Asuntos Esteriores. Amás, representa a la Unión na escena internacional n'asuntos rellacionaos cola Política Esterior y de Seguridá Común (PESC) y ta asistíu por un nuevu Serviciu Européu d'Aición Esterior compuestu por funcionarios del Conseyu, la Comisión y los servicios diplomáticos nacionales.

AR pa la PESC editar

 
Conferencia de Seguridá de Múnich

Nel Tratáu de Lisboa, la PESC caltién la so singularidá y va rexise por disposiciones específiques. Correspuende al Altu Representante pa AA.EE. dirixir y executar la política esterior y de seguridá común de la Unión (PESC), qu'inclúi una política común de seguridá y defensa (PCSD), nos términos alcordaos pol Conseyu de la XE nel marcu de les directrices y orientaciones polítiques xenerales definíes pol Conseyu Européu. Nesta calidá correspuénde-y:

  • representar a la Unión nel ámbitu de les rellaciones internacionales y de la política esterior, siendo este'l que dirixe'l diálogu esterior y espresa posiciones comunes nes organizaciones internacionales, ensin perxuiciu de les responsabilidaes que nesti ámbitu correspuende al Presidente del Conseyu Européu, nel rangu y condición qu'a ésti -y son propios.
  • presidir la formación "Conseyu d'Asuntos Esteriores" del Conseyu de la Unión, competente en conocer y decidir lo relativo a la política esterior y de seguridá y defensa; actuando como mandatariu del mesmu y suxetu a los procedimientos d'esta institución, teniendo de cooperar estrechamente y coordinar la so actuación col Presidente del Conseyu Européu y el Presidente de la Comisión.
  • participar nes xuntes del Conseyu Européu, al que correspuende definir les prioridaes y orientaciones polítiques xenerales de la Unión, incluyíu l'ámbitu de la PESC
  • contribuyir coles sos propuestes a la ellaboración de felicidaes polítiques y a la fixación de los sos oxetivos xenerales tantu nel Conseyu como nel Conseyu Européu
  • executar, al traviés de los medios puestos a la so disposición (en particular el Serviciu Européu d'Aición Esterior), la política esterior y de seguridá común adoptada nel senu del Conseyu.
  • poder convocar d'oficiu o a pidimientu d'un Estáu miembru, nos casos que rica una decisión rápida, una xunta estraordinaria del Conseyu, nun plazu de cuarenta y ocho hores o, en casu de necesidá absoluta, nun plazu más curtiu.

Como responsable de los asuntos de seguridá y defensa, el AR cunta pal exerciciu de les sos atribuciones con tres célules de xestión d'información cualificada integraes na estructura de la so Oficina:

  • un Dispositivu de Vixilancia compuestu por asesores militares y policías en servicios especiales procedentes de los Estaos miembros (EE.mm.), que recueye y coordina tola información de seguridá que-y suministren les misiones militares de la Unión y les estructures d'intelixencia de los EE.mm., oldear, ordena y alza a la considerancia del SitCen y del AR; la información de los dispositivos de vixilancia ta dirixida polo xeneral a los países que participen nes distintes misiones.
  • el SitCen (Centru de Situaciones) ye una creación que lleva'l sellu inequívocu de Javier Solana, nos sos diez años de mandatu reforzó significativamente les capacidaes de la Xunión Europea p'actuar conducentemente en política esterior cuando los países miembros tán d'alcuerdu pa ello. Ye l'órganu encargáu d'analizar y procesar tola información que-y unvia'l Dispositivu de Vixilancia, sobre la base d'ella emite informes geoestratégicos de riesgu y sobre les situaciones polítiques de les rexones del mundu y demás focos d'interés pa la Xunión Europea. Esta información del SitCen ta disponible pa los ventisiete países miembros de la Unión que tienen un embaxador específicu pa cuestiones de seguridá común, y que pueden solicitar los informes d'intelixencia d'esta undidad.
  • la Unidá de Crisis (o Crisis Room), integrada pol Xefe de Gabinete y el Xefe de Gabinete axuntu del AR, el Xefe del EMUE, el voceru del AR, el Secretariu Xeneral del Conseyu y cualesquier otros miembros que designe'l AR, y empobináu por él mesmu, que tien al so esclusivu serviciu un amenorgáu departamentu de funcionarios especializaos, con accesu a materiales d'alta teunoloxía de detección y xestión d'información y datos en circulación, axuntar pal siguimientu intensivu de situaciones d'altu riesgu o qu'esixen una atención refecha. Esta información nun sale del executivu comuñal.

Vicepresidente de la Comisión editar

L'Altu Representante va ser unu de los vicepresidentes de la Comisión, va velar pola coherencia de l'aición esterior de la Unión, va encargase, dientro de la Comisión, de les responsabilidaes que incumben a la mesma nel ámbitu de les rellaciones esteriores y de la coordinación de los demás aspeutos de l'aición esterior de la Unión. Nel exerciciu d'estes responsabilidaes dientro de la Comisión, y puramente, polo que respecta a les mesmes , el AR va tar suxetu a los procedimientos polos que se rixe'l funcionamientu de la Comisión. Pa tou ello, el AR cunta cola asistencia alministrativa que como vicepresidente del Colexu de Comisarios emprésta-y la Secretaría Xeneral de la Comisión y los sos Servicios Comunes, según los miembros de la Comisión adscritos al área esterior que la so coordinación tien encamentada.

Otros cargos inherentes editar

Los cargos que con calter nato y permanente acomuñar a la figura del Altu Representante de la Unión p'Asuntos Esteriores y Política de Seguridá en rellación coles sos funciones son pos, esquemáticamente:

El Serviciu Européu d'Aición Esterior editar

El AR va sofitar nun serviciu européu d'aición esterior nel ámbitu internu y el de les rellaciones internacionales, emprestando asistencia a la so política y a l'aición esterior de la Unión. Como Xefe del Serviciu Esterior, el AR noma, coordina y supervisa a los Delegaos de les Misiones Diplomátiques de la Xunión Europea acreditaos ante tercer países o organismos internacionales y a los Representantes Especiales de la Unión destacaos a determinaes árees xeográfiques o polítiques de singular relevancia estratéxica. La estructura personal, organizativa y funcional del Serviciu Esterior ye afitada por decisión del Conseyu d'Asuntos Esteriores adoptada a propuesta del so presidente, el AR, previa consulta al Parllamentu Europeo y previo aprobación de la Comisión.

El AR tien un Gabinete priváu d'asesores políticos que anguaño cunta con 11 persones, y que ta dirixíu por un Xefe de Gabinete. L'actual Xefe de Gabinete de la AR ye'l diplomáticu británicu James Morrison.

Llista d'Altos Representantes editar

  • Jürgen Trumpf (Alemaña), nomáu por fuercia mayor del Tratáu d'Ámsterdam dende mayu a ochobre de 1999.
  • Javier Solana (España), perteneciente al Partíu Socialista Obreru Español, nomáu pol Conseyu Européu de Colonia dende ochobre de 1999 a avientu de 2009.
  • Catherine Ashton (Reinu Xuníu) perteneciente al Partíu llaborista, nomada por fuercia de la entrada a valir del Tratáu de Lisboa dende avientu de 2009 a ochobre de 2014.

Lleenda:   [     Centru izquierda leaning (PES) - [     ] Independiente - [     Centru derecha leaning (PPE)

Alto Representante !Entamu de mandatu !Fin

de mandatu !Nacionalidá, puestu anterior
y oficiu

Partíu políticu
(Européu-Nacional)
Semeya |-----

bgcolor=#FFFFDD

TrumpfJürgen Trumpf 01999-05-01 1 de mayu de 1999 01999-10-18 18 d'ochobre de 1999  
Secr. Gnral. del Conseyu
Filólogu
SolanaJavier Solana 01999-10-18 18 d'ochobre de 1999 02009-12-01 1 d'avientu de 2009  
Secr. Gnral. de la OTAN
Caderalgu de Física del Estáu Sólidu
PES
National: PSOE
 
AshtonCatherine Ashton 02009-12-01 1 d'avientu de 2009 31 d'ochobre de 2014  
Comisariu européu de Comerciu Comisaria de Comerciu
Socióloga
PES
National: Labour
 
MogheriniFederica Mogherini 02014-11-01 1 de payares de 2014 nel cargu  
Ministra d'asuntos esteriores
Politóloga
PES
National: Partíu Democratico
 

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 José Miguel, Larraya (4 de xunu de 1999). escritu en Colonia (en castellanu). Los líderes europeos nomen a Solana 'mister PESC', el 'ministru' d'Esteriores de la XE. El País. https://elpais.com/diario/1999/06/04/internacional/928447214_850215.html. Consultáu'l 20 de payares de 2017. 

Enllaces esternos editar