André-Gustave Citroën (5 de febreru de 1878IX Distritu de París – 3 de xunetu de 1935París) foi un inxenieru francés, fundador de la marca automovilística Citroën en 1919. Foi'l primeru n'Europa n'emplegar métodos de trabayu en cadena. Dalgunes de les sos innovaciones fueron l'encendíu llétricu y la traición delantera.

André Citroën
presidente Citroën, Francia

1919 - 1935 - Pierre Michelin
fundador (es) Traducir Citroën, Francia

1919 -
presidente Chambre syndicale de l'automobile et des industries, Francia (es) Traducir

Vida
Nacimientu IX Distritu de París5 de febreru de 1878[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte París3 de xunetu de 1935[1] (57 años)
Sepultura Cementeriu de Montparnasse
Causa de la muerte cáncanu d'estómagu
Familia
Padre Lévi Citroen
Madre Amelia Kleinmann
Casáu con Georgina Bingen (en) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Fernande Citroën (en) Traducir
Estudios
Estudios Liceo Condorcet (es) Traducir
Liceo Louis-le-Grand (es) Traducir
Escuela Politéunica
Llingües falaes francés[2]
Oficiu entamador, industrialinxenieru
Premios
Serviciu militar
Graduación capitán
Lluchó en Primer Guerra Mundial
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

André Citroën nació en París el 5 de febreru de 1878, fíu de Lévie Citroen, diamantista xudíu neerlandés, emigráu a París en 1873, y de Masza Amelia Kleinman, xudía polaca orixinaria de Varsovia (dempués d'haber emigráu, Lévie Citroen camudó la ortografía del so nome en Citroën, añadiendo una diéresis).

En 1883, cuando él namái tenía cinco años, suicidóse'l so padre. Entós ye solicitáu pola so madre que retoma'l negociu de diamantes y perlles fines del so home.

A los 10 años, afaya la obra visionaria vanguardista de Jules Verne que lo inspirará tola so vida. La construcción de la Torre Eiffel pa la Esposición Universal de París (1889) afála-y a faese inxenieru ya industrial y a participar nos futuros grandes desafíos industriales del ventenu sieglu.

A los venti años, en 1900 graduar en l'École Polytechnique, la más prestixosa escuela d'inxeniería francesa. El so primer trabayu foi nuna empresa de fabricación de ruedes propiedad d'unos amigos de la familia, onde vio'l sistema d'engranaxe que lu sirviría d'inspiración pa la doble flecha o chevron qu'emplegó como logotipu nos sos coches.

Engranaxes helicoidales dobles editar

En 1900, nel momentu d'un viaxe en familia a Polonia, André realcontrar con un pariente que punxo a puntu un procedimientu de talláu de "engranaxes de dobles espiges V" de madera a menor costo utilizaos pa prensar el trigu por aciu molinos pa fabricar farina. Esta figura xeométrica va convertir nel símbolu y logotipu de la futura marca Citroën. De vuelta a Francia, llévase consigo la idea con espigues en aceru y lo patenta.

Direutor Xeneral d'Automóviles Mors editar

 
Mors 12/16 CV Sport de 1923

Del 1906 al 1914, ye nomáu direutor xeneral alministrador en casa del fabricante d'automóviles Mors, polos hermanos Émile y Luis Mors, la empresa taba nuna situación delicada. Reorganiza l'estudiu de les necesidaes de los veceros, moderniza la xestión, crea nuevos modelos y dobla la producción de la marca en 10 años.

André Citroën ye un descubridor de talentos y unu xeniu organizador. Nun ye inventor, nin téunicu. Pero apasionar pola "fabricación y la distribución a gran escala".

En 1912 André Citroën visitó la nueva fábrica Ford de Henry Ford en Detroit qu'aplica'l Taylorismo, que se desenvolvería en: Fordismo. Reparó los métodos de trabayu en cadena emplegaos na producción del Modelu T y que dexaben mayor eficiencia na fabricación de los automóviles. N'efeutu, en 1913 fundó la Sociedá d'Engranaxes Citroën. Los dientes de los engranaxes en forma de chevrones por él escurríos, de funcionamientu nidiu, silenciosu y eficaz, convertir dende'l principiu nel emblema de la marca. Mientres la Primer Guerra Mundial Citroën fabricó armes y a la so final fundó la «Société Anonyme André Citroën» dedicada a la fabricación d'automóviles. L'añu siguiente de la so inauguración fabricó 20.000 automóviles.

 
Engranaxes coles espigues en V pasó a ser l'emblema y logo de Citroën.

Fundación de la sociedá "Citroën, Hinstin y Cie" editar

En 1912, a los 35 años d'edá, acomuñóse con Jacques y Paul Hinstin colos qu'invierte una gran parte del heriedu de los sos padres pa fundar la sociedá "Citroën, Hinstin y Cie", creada pa fabricar engranaxes sobremanera los d'espigues en V, con una decena d'obreros nel suburbiu de Saint-Denis del 10 distritu de París. Tresllada rápido a la cai 31 de Grenelle nel distritu 15 de París al llau de la fábrica de los hermanos Mors, cerca de la cai de Javel (güei cai André Citroën) y se rebautiza como la "Sociedá Anónima del Engranaxe Citroën". Tamién consigue ser Presidente de la Cámara sindical del automóvil.

El 27 de mayu de 1914, dos meses antes de la declaración de la Primer Guerra Mundial, casóse con Georgina Bingen, fía d'un banqueru xenovés, cola que pasa a formar a una numberosa familia.

Primer Guerra Mundial editar

En 1914, André ye movilizáu n'agostu primeru como teniente y dempués como capitán al 2º reximientu d'artillería de Metz.

En 1915 propón-y en xineru al Xeneral Luis Baquet, direutor de l'artillería del Ministeriu de la Guerra, quien escarez cruelmente de munición, que si aplica'l Fordismo nuna fábrica construyida en 3 meses, ye capaz de poder producir de 5.000 a 10.000 obuses de tipu Shrapnel en 75 díes. Fai construyir sobre 15 hectárees de cortiles y xardinos hortenses de la cai Javel (anguaño cai y parque André-Citroën) una fábrica inmensa ultra moderna y produz con 13.000 obreres, 23 millones d'obuses a razón de 10.000 al día, cifres inédites pa la dómina.

En 1917 y 1918, el gobiernu tamién-y encarga reorganizar el suministru de la industria del armamentu, los servicios postales militares, y la distribución de los billetes de ración de pan na rexón parisina.

Fundación de Citroën en 1919 editar

En 1919, al añu siguiente de fin de la guerra, dempués de preparase enforma tiempu de mano, André Citroën reconvierte la so fábrica d'armamentu n'industria del automóvil en cuatro meses absorbiendo al fabricante d'automóviles Mors. Funda Citroën col emblema históricu de la so espiga en doble V.

Asistíu pel so brazu derechu Georges-Marie Haardt pa la comercialización, fabricó'l mesmu añu'l primer modelu de la marca: el Citroën Type A para'l cual reclutó al inxenieru Jules Salomon en 1916 pa la so concepción. "El primer coche européu producíu en serie" a razón de 30 per día y 20.000 al añu dende 1920 (mayor que tola producción Peugeot y Renault xuntos). El preciu de llanzamientu de 7.950 francos, ye escepcionalmente baxu pa la dómina (en desterciu de los sos beneficios pa reembolsar los sos préstamos importantes d'inversiones).

 
Première Citroën Type A (1919 a 1921)
 
Citroën B2 Sport Caddy (1921 a 1926).
 
Citroën Type C 5HP Torpedu (1921 a 1926)
 
Publicidá Citroën sobre la Torre Eiffel con 250.000 bombilles.

Anueva en materia de publicidá y de marketing a gran escala con:

Siguen los modelos: Citroën B2 (1921 a 1926), Type C (1921 a 1926), B10 (1924 a 1925) y B12 (1926 a 1927).

En 1926, concibe gracies a l'ayuda del inxenieru americanu Edward Gowan Budd el Citroën B14 (1926 a 1928) primer coche "fechu tou d'aceru" que dexa concebir les primeres carroceríes sólides totalmente zarraes per Europa.

Del 1928 al 1932 siguen Citroën C4 y Citroën C6. En 1929 Citroën facer col segundu puestu na "Llista de constructores d'automóviles" del mundu con 400 vehículos producíos al día (el terciu de la producción francesa) en desterciu de problemes bien graves de financiamientos acentuaos pola Gran Depresión de 1929.

Del 1932 al 1938: Citroën Rosalie 8, 10, 15

Problema de sobreendeudamiento crónicu editar

En 1933 André Citroën ye convidáu pol so competidor Louis Renault a visitar una nueva fábrica Renault. Entós acentúense gravemente'l sobreendeudamiento de la compañía y tien de realizar múltiples acrobacies de xestión, lo que-y val munches crítiques por construyir l'edificiu cola mecánica más moderna d'Europa de la dómina en 6 meses en Bruxeles, Bélxica, dotada d'una "catedral d'aceru fundíu"; capaz de producir 1.000 coches al día.([1])

 
Citroën C4 (1928 a 1932)
 
Citroën Rosalie 8, 10, 15 (1932 a 1938)
 
Citroën Traction Avant (1934 y 1957)

A principios de la década de 1930 Citroën yera'l cuartu mayor fabricante d'automóviles del mundu, pero pocos años dempués sufrió una grave crisis. Los bancos pierden l'enfotu, llegando al puntu de sobre-endeldamientu crónicu y confíen a Pierre Michelin del grupu Michelín (segundu fíu d'Édouard Michelin, cofundador del grupu Michelín, de ser el principal acreedor de la xestión de Citroën cola bien mala misión d'evita-y la quiebra.

En 1934 André Citroën creó'l primer automóvil de serie del mundu con traición delantera: "Citroën Traction Avant" (antes 7, 11 y 15) (1934 a 1957), pero l'ésitu y los principios téunicos difíciles d'esti modelu revolucionariu nun llogren salvar al grupu de la quiebra.

Quiebra y lliquidación xudicial editar

El 21 d'avientu de 1934, Citroën queda puesta en lliquidación xudicial. El gobiernu propón al principal acreedor Michelín de repitir la marca y de salvar los 250.000 emplegos, aselar a 1.500 acreedores y millares de pequeños provisores.

Desapaición editar

En 1935, a los 57 años d'edá, André Citroën dexa les sos aiciones a Michelin y retírase en xineru, siendo reemplazáu en xunetu por Pierre Michelin. Fina'l 3 de xunetu del mesmu añu de cáncer del estómagu dempués de 15 años d'actividá industrial nel cume. Los sos restos xacen nel campusantu de Montparnasse.

En 1976, Peugeot adquier el 90 % del capital de Citroën a Michelin integrándose dende entós nel acabante crear grupu PSA Peugeot Citroën, sociedá dirixente y Conseyu d'Alministración, propiedá de la Familia Peugeot.

La cai de Javel foi rebautizada como cai André-Citroën y la so histórica fábrica foi tresformada nun parque André-Citroën como homenaxe.

Llazos de parentescu editar

Pola so hermana Fernanda Citroën, André Citroën ye:

Bibliografía editar

  • 1996 : « La Conjuration de Javel » par Bernard Citroën (4 fils d'André : Thèse d'intriga sur la faillite de son père)
  • 1999 : « André Citroën » par Jacques Wolgensinger - Editions Flammarion (Biographie)
  • 2006 : « André Citroën, ingénieur, explorateur, entrepreneur » par John Reynolds - Editions Y-T-A-I

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar