Animal de compañía

animal criáu y calteníu por seres humanos pa compañía y disfrute

Un animal de compañía o mascota o animal domésticu, ye un animal adomáu que se caltién col propósitu de brindar compañía o pa esfrute del cuidador. A diferencia de los Esperimentación con animales animales de llaboratoriu, animal pa la crianza o ganáu, animales pal tresporte o animales pal deporte, los animales de compañía nun son calteníos pa traer beneficios económicos o alimenticios, anque sí un beneficiu personal.

Animal de compañía
animal domésticu
Cambiar los datos en Wikidata
La dama del armiño de Leonardo da Vinci.
El gatu y el perru, les mascotes o animales de compañía más populares del mundu.

Los animales de compañía son escoyíos pol so comportamientu y adaptabilidá, y pola so interacción colos humanos, na que posiblemente s'utilicen como ferramientes de caza o seguridá. Tener un animal de compañía puede traer a la salú consecuencies positives, una y bones el cuidu diariu fai escaecer a munches persones otru tipu d'esmoliciones, evita la depresión y fainos sentir útiles.[1] Los animales de compañía más populares son el perru y el gatu.[2]

L'animal de compañía tamién se caracteriza por ser amigable. Puede dicise que la mayoría d'estos animales convertir en domésticos si la persona cola que conviven enséñalos bonos modales na convivencia diaria, nun escaeciendo la so naturaleza animal.

Un animal de compañía afacer al ambiente d'un ser humanu ensin importar la so naturaleza: xuntar a un grupu, familia o sociedá, que dóta-y de too lo necesario pal so desarrollu.

N'adaptabilidá y comportamientu, dizse que los perros como animales de compañía, superen a la mayoría. La so adaptabilidá ayudó al home en diversos ámbitos sociales, culturales y recreativos, como nel so usu terapéuticu n'hospitales, como guíes de persones ciegues, como sofitu policial, y en complicaos rescates de persones.

La compañía de cualquier mascota remembra siempres tenrura, compañía y amistá, cualidaes que s'intensifiquen cuando la soledá busca penerar na vida de les persones; ye nestos momentos cuando la mascota adquier un papel más importante, al sentilo parte de la familia y entá ye más, como un amigu.

La mayoría de les persones amuesen una actitú positiva al traviés de la so rellación con una mascota o animal de compañía, sobremanera aquellos que sufren problemes de tipu psicolóxicu o físicu.

Historia editar

L'orixe de la doma animal establecióse alredor del añu 9000 e.C. nel sucesu de la sedimentación humana conocíu como revolución neolítica.[ensin referencies] Empezar a utilizar a los animales con propósitos alimenticios, pero tiempu dempués afayóse que podíen ser utilizaos como ferramientes de caza o compañeros de caza, adoptando un valor más granible como tales que como alimentu. Los animales fueron constantemente rellacionaos cola identidá de les distintes clases sociales na historia, una y bones la capacidá económica dexaba tener valuaes y exótiques especies d'animales y plantes.[3]

L'orixe de la doma d'animales ye inexactu, pero créese qu'empezó cuando'l ser humanu diose cuenta de que precisaba establecer llazos ente él y la naturaleza pa la so sobrevivencia y desarrollu. Envalórase que los perros, una de les primeres especies animales adomaes, fueron criaos como animales de compañía per alredor de 10 000 años. Alredor del añu 3500 e.C. empezó la doma de gatos n'Exiptu.[4]

Popularidá editar

Un gran porcentaxe de la población mundial tien un animal de compañía: [ensin referencies] envalórase que tan solo'l 62% de la población d'Estaos Xuníos tien un animal de compañía.[5] Los animales de compañía más populares alredor del mundu son los gatos, en cualquier variedá de la especie.

Animales de compañía más populares nel mundu[5][6][7]
Posición Animal de compañía Población mundial (millones) Población n'Estaos Xuníos (millones) País con mayor población
1 202 86,5 Estaos Xuníos[8]
2 163 69,1 Estaos Xuníos[9]
3 Desconocíu 151,1 Estaos Xuníos[10]
4 Mamíferos pequeños Desconocíu 16 Desconocíu
5 Aves Desconocíu 16,2 China[11]
6 Reptiles y anfibios Desconocíu 13 Desconocíu

Salú editar

 
Beatrix Potter col so perru, c. 1881.

Efeutos na salú animal editar

Tener un animal de compañía ye frecuentemente traducíu como una adquisición de responsabilidaes na que se-y debe brindar al animal tou lo necesario pal so correutu desarrollu. Pal cuidu d'un animal de compañía precisa una correuta alimentación y un constante curiáu que-y evite delles enfermedaes, amás de cuidu médicu y l'imitación del so ambiente natural.[12]

Efeutos na salú humana editar

Efeutos positivos na salú editar

El tener un animal como animal de compañía puede traer efeutos positivos na vida humana. El descensu de la presión arterial alta y de los niveles de colesterol y triglicéridos nel sangre son efeutos físicos positivos que puede traer el tener un animal de compañía.[13] La interacción social qu'arreya'l tener un animal de compañía demostró una respuesta positiva al estrés mental, la depresión y los sentimientos de soledá, desaguando nun efeutu placebo, qu'ameyora la salú del posesor.[14]

Coles mesmes, recién estudios nel Xapón amuesen que les persones que sufren enfermedaes cróniques y tienen animales de compañía (yá seya qu'estes tengan pelo, plumes o escames) paecen tener corazones más saludables que quien viven ensin un animal de compañía.[ensin referencies]

Nes resultaos publicaes en American Journal of Cardiology, los investigadores qu'estudiaron a cuasi 200 persones toparon que quien teníen un animal de compañía cuntaben con una mayor variabilidá de ritmu cardiacu qu'aquellos ensin un animal nel llar[ensin referencies] (una variabilidá amenorgada rellacionar con un riesgu mayor de morrer por un problema cardiacu[ensin referencies]); lo que significa que los sos corazones respuenden meyor a les esixencies de cambeos corporales, como bombiar más rápidu mientres situaciones de estrés.[ensin referencies].

Efeutos negativos na salú editar

Ente los efeutos negativos na salú por causa d'un animal de compañía numbérense principalmente les respuestes respiratoriu y cutaneu d'alerxes y asma. Otru posible riesgu ye l'ataque de la especie que se tien como animal de compañía (taragañaes, inyeición de venenu, zarpaes, etc.). Tamién se debe tener en cuenta la medrana o fobia escontra determinada especie. Amás, pueden adquirise delles enfermedaes por patóxenos tresmitíos al traviés del contautu animal, como la enfermedá per arañazu de gatu, infeiciones estomacales, la ornitosis adquirida pol contautu con delles especies d'aves y la salmonelosis.[15]

Especies doméstiques editar

 
Home vendiendo coneyos ñácaros como mascota.

Les especies doméstiques son aquelles especies d'animales que s'afixeron a los factores ambientales nos qu'habiten (caseros), siendo innecesaria la reproducción exacta de les condiciones del so ambiente montés pa la so sobrevivencia nun ambiente llariego. Los mamíferos y les aves son animales más domesticables pol so gran adaptabilidá, a diferencia de dellos reptiles, que riquen una redolada nel que s'asonsañen les condiciones d'un desiertu o una selva, o los pexes d'agua salao, que riquen que s'asonsañe un ecosistema marín.

Reconócense distintes especies animales que pueden ser calteníes como animales de compañía; sicasí, puede haber respuestes llegales (dependiendo'l país o estáu) qu'arreyen el tráficu d'especies protexíes. Esisten distintes especies doméstiques y xabaces que fueron afeches como animales de compañía.

Mamíferos editar

 
Perros domésticos.
 
Gatos domésticos.

Ungulaos

Équidos

Mamíferos pequeños

 
Susan Ford col so gatu siamés.

Royedores

Aves editar

Aves de corrolada/faisánidos

Aves pequeñes

Aves acuátiques

Pexes editar

Especies selvaxes editar

 
Animal de compañía (onça-pintada) de la 23ª Brigada del Exércitu Brasilanu, semeya del 21 de xunetu de 2008. Nel día indicáu, el felín aparentemente nun taba receptivu como pa dexase sacar semeyes.

Les especies selvaxes o exótiques son un conxuntu d'especies animales que riquen d'una rigorosa imitación de les condiciones normales del so hábitat natural pal so caltenimientu nun ambiente llariego o institucional. Ente les especies animales xabaces esisten gran cantidá d'animales que son adoptaos por afición o por fines decorativos o emblemáticos, namái pal esfrute del posesor y non esautamente como compañía, inclusive más por razones de prestíu o d'exhibición. Munches instituciones (y non solamente les families) tienen animales de compañía, y ente elles los casos más comunes son clubes deportivos, cuarteles o unidaes militares, cárceles, grupos d'artistes, unidaes policiales, organismos de gobiernu o instituciones estatales (inclusive les mesmes cases presidenciales, según monarques o presidentes constitucionales).

Mamíferos editar

Ungulaos

 
Muyer arrodiada de zorrillos o mofetes.

Mamíferos pequeños

Marsupiales

 
Margot Ryding con Greve Jacco (1916).

Primates

Royedores

Aves editar

Aves corredores

Aves pequeñes

Aves acuátiques/grúidos

Reptiles editar

Anfibios editar

Pexes editar

 
Tanque domésticu de pexes tetra neón (Paracheirodon innesi).

Pexes d'agua duce

Pexes d'agua salao

Invertebraos editar

Artrópodos

Braquiuros (cámbaru ermitañu)

Moluscos/Aurelia

Mascotes inertes editar

De manera similar a un animal de compañía desenvolviéronse distintos artículos d'ociu, dispositivos electrónicos y software qu'asonsañen el comportamientu natural d'un animal o la so apariencia, pudiendo ser adoptaos como un falsu animal de compañía. Dellos xuguetes de felpa o cadabres animales disecaos pueden ser trataos como mascotes. Na década de los setenta salieron a la venta roques que yeren vendíes como “mascotes”: el productu foi llamáu Pet Rock.

Nel mercáu esisten distintos dispositivos electrónicos y software qu'asonsañen el comportamientu d'un animal, ya inclusive robots humanoides pa ser trataos como mascota. [ensin referencies] Otros dispositivos nel mercáu son específicamente diseñaos pa suplir un animal de compañía real; tal ye'l casu d'Aibo, Furby, Zhu Zhu Pets, FurReal Friends y Pleo. Otros son programes computacionales qu'asonsañen les necesidaes d'un animal de compañía real, como Neopets, Tamagotchi y Nintendogs.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. The Health Benefits of Pets U.S. Department of Health and Human Services, consultáu 8 de xineru de 2012
  2. 10 Most Popular Pets Artículu por Ariion Kathleen Brindley en Writers Free Reference
  3. Alan M. Beck, Aaron Honori Katcher (1996). Between pets and people: the importance of animal companionship, 2ª (n'inglés), Purdue University Press. ISBN 1-55753-077-7.
  4. History of Pets Artículu en the Pet Wiki
  5. 5,0 5,1 Industry Statistics & Trends: Pet Ownership Estadístiques en American Pets Products Association
  6. What are the Most Popular Pets Around the World Susan Hayes en PetQuestions.com, consultáu 8 de xineru de 2012
  7. U.S. Pet Ownership Market Research Statistics, Estadisticas de American Veterinary Medical Association
  8. Top Ten Countries With Most Pet Cat Population Estadística en Maps of the World
  9. Top Ten Countries With Most Pet Dog Population Estadística en Maps of the World
  10. Top Ten Countries With Most Pet Fish Population Estadística en Maps of the World
  11. Top Ten Countries With Most Pet Bird Population Estadística en Maps of the World
  12. Betsy Sikora Siino (1999). The Complete Idiot's Guide to Choosing a Pet (n'inglés). Alpha Books. ISBN 0-87605-341-X.
  13. Health Benefits of Pets Archiváu el 28 d'ochobre de 2007 na Wayback Machine. Centers for Disease Control and Prevention
  14. Pet Ownership, but Not ACE Inhibitor Therapy, Blunts Home Blood Pressure Responses to Mental Stress Artículu por Karen Allen, Barbara E. Shykoff y Joseph L. Izzo Jr en American Heart Association
  15. Pets and Disease in Children: Health Risks of Pets Artículu por Dr. Parang Mehta en Mehta Childcare

Enllaces esternos editar