La chirimoyal[1] (Annona cherimola) ye un árbol perteneciente a la familia de les annonacees que'l so frutu comestible ye la chirimoya o chirimoyo.

Annona cherimola
chirimoyal
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Magnoliidae
Orde: Magnoliales
Familia: Annonaceae
Subfamilia: Annonoideae
Tribu: Annoneae
Xéneru: Annona
Especie: Annona cherimola
Mill., Gard. Dict., ed. 8, 5, 1768[4]
Distribución
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

 
Frutu inmaduru in situ, maduru y cortáu llonxitudinalmente.
 
Frutos unitarios del frutu sincárpico: cada unu deriva d'un solu carpelu y unos 100-200 formen el conxuntu frutal, la Chirimoya. La magaya ablancazada qu'arrodia a les granes ye la parte duce y comestible de la fruta.
 
Granes sueltes (les de color negru de la derecha son fresques y les de color chocolate de la izquierda tienen unes cuantes hores al aire y lluz).
 
Grana abierta, evidenciando el tegumentu fibrosu pegáu al endocarpu coriácea y al endospema rumináu. Filo y micrópilo claramente visibles.
 
Grana suelta - cortes ecuatorial y axial, evidenciando el endocarpu y el tegumentu enfusando les ruminaciones laminiformes del endosperma.
 
Grana suelta - corte llonxitudinal evidenciando el tegumentu enfusando les llámines del endosperma rumináu. Tamién se ve claramente'l rodete ecuatorial periféricu, el micrópilo y el filo.
 
Distribución nel continente americanu.

El chirimoyo ye un árbol caducifoliu de crecedera lenta, que puede adquirir nel so maduror un altor de 7 a 8 m, y exuberante xamasca; de porte argutu y dacuando ramificáu irregularmente. El tarmu ye cilíndricu, de corteza gruesa. Tien un sistema radicular bien superficial y ramificáu, aniciando dos o tres pisos a distintes fondures, pero pocu fondos.

Les fueyes, con peciolos de 6-12 mm, son simples, enteres, bien fines, de disposición alterna y de forma ovalada o ovada-llanceolada y col viesu tomentoso. Les yemes son compuestes y pueden aniciar biltos mistos (vexetativos y florales).

Les flores, de seis pétalos amarellentaos xaspiaos de púrpura, hermafrodites, son bien arumoses, pocu llamatives, solitaries o en ramilletes de dos o trés, sobre un curtiu ya inclináu pedúnculu enserto nes axiles de les fueyes. El mota consta de 3 sépalos de color verde escuru, pequeños (2-4 mm) y de forma triangular. La corola ta formada por seis pétalos dispuestos en dos verticiloss; los trés pétalos esteriores bien desenvueltos son carnosos, miden de 2,5 a 4 cm de llargor y la parte cimera tien forma aquillada o triangular; los trés pétalos internos son rudimentarios, en forma d'escama, ovalaos o triangulares, ya inclusive ausentes. La parte masculina de la flor consta de numberosos estames (150-200), dispuestos helicoidalmente bien xuntos sobre un receptáculu, formando una masa compacto y blanca primida polos pétalos. La parte femenina tien tamién alzáu de númberu de carpelos (de 100 a 200), con un solu óvulu, dispuestos n'espiral, formando un conu compactu en que los sos estremos atópense los estilus y estigmas. Al fecundase los óvulos desenvuélvese un frutu compuestu sincárpico, de resultes de la fusión de los carpelus alredor d'un receptáculu carnosu de forma allargada y cónica. Cuando la polinización ye desaparente y namái se fecunden dellos óvulos de manera irregular, los frutos que se formen son asimétricos y deformes. La piel ye fina y delicada, la superficie del frutu presenta marques en forma d'O que se correspuenden cola zona d'unión de los carpelus, pudiendo ser llisa o con pequeñes protuberancies. El pesu puede bazcuyar ente 200 y 800 g. El color del frutu, según la variedá, puede dir de verde claru a verde escuru. La magaya ye blanca, cremosa y moderadamente jugosa, con numberoses granes de 1 cm de color dende marrón bien escuro a negru, volviéndose de color chocolate nunes poques hores al aire y la lluz. Son obovoidas, llixeramente esplanaes, de superficie brillosa con hinchadures y con un rodete ecuatorial periféricu más o menos continuu y atayáu nel ápiz, ápiz que ye oblicuamente truncáu al nivel del filo. El endospermu ye ruminado y envueltu nun tegumentu fibrosu íntimamente pegáu a esti postreru y al endocarpu, enfusando nes fondes fisuras ya irregularidaes (ruminaciones laminiformes) de la so superficie.[2]

Distribución y hábitat editar

 
Botella Mochica representando una Chirimoya (Annona cherimola). Muséu Larco. Lima-Perú.

Ye consideráu orixinariu del norte de Perú y sur d'Ecuador[3][4][5][6] n'árees entendíes ente los 1.500 y 2.200 msnm -onde yá yera cultivada dende l'añu 200 d.C.[7]-, anque, a falta d'estudios complementarios, nun puede refugase que América Central y Méxicu seya un centru d'orixe secundariu.[8]

Introducir nel sur d'España enantes de 1751,[9] na zona de Motril, Salobreña, Almuñécar y parte de Málaga, d'onde probablemente se llevó a Italia y a la lsla de Madeira (Portugal). Apocayá foi introducíu en Chile onde se cultiva exitosamente.

Na zona mediterránea tamién s'atopa bien afechu n'Israel, Exiptu, Grecia, Reggio Calabria (Italia) y Arxelia, pero, ello ye que'l so cultivu estendióse a tolos continentes.[10]

Valor nutritivu editar

Chirimoya, cruda
Tamañu de porción
Enerxía 75 kcal 313 kJ
Carbohidratos 16.71 g
 • Zucres 12.87
 • Fibra alimentaria 3 g
Grases 0.68 g
Proteínes 1.57 g
Tiamina (vit. B1) 0.101 mg (8%)
Riboflavina (vit. B2) 0.131 mg (9%)
Niacina (vit. B3) 0.644 mg (4%)
Ácidu pantoténicu (vit. B5) 0.345 mg (7%)
Vitamina B6 0.257 mg (20%)
Ácidu fólicu (vit. B9) 23 μg (6%)
Vitamina C 12.6 mg (21%)
Vitamina E 0.27 mg (2%)
Calciu 10 mg (1%)
Fierro 0.27 mg (2%)
Magnesiu 17 mg (5%)
Manganesu 0.093 mg (5%)
Fósforu 26 mg (4%)
Potasiu 287 mg (6%)
Sodiu 7 mg (0%)
Cinc 0.16 mg (2%)
% de la cantidá diaria encamentada p'adultos.
Fonte: Chirimoya, cruda na base de datos de nutrientes del USDA.
[editar datos en Wikidata]

El so valor nutritivu esplicar pol eleváu conteníu d'azucres, que llega hasta'l 20 %, y el de proteínes, superior al de munches otres frutes, qu'algama'l 2 %. Tien muncha vitamina; B1, B2, B6, calciu, fierro, fósforu y otros nutrientes. Vease la ficha de valor nutricional.

Cultivo editar

L'árbol de chirimoyo rique de climes secos onde nun llueva enforma y onde la temperatura non presente estremos de calor nin de fríu. Nel trópicu busca pa crecer altores ente 1000 y 2000 msnm y ye sensible a los ataques de fungos y otres plagues.

Los allugamientos ensin grandes fluctuaciones de temperatura y mugor son los más aparentes pa esti cultivu. Les condiciones ideales pa llograr un bon cuayáu de frutos son temperatures ente 25 y 28 °C y mugores relativos ente 60-70 % mientres la dómina de floriamientu. La temperatura medio que s'acepta como llende pal cultivu d'esta especie ye la de 13 °C, nos meses más fríos. Per debaxo d'esta temperatura esiste mayor dificultá pa llograr frutos comestibles. Ye un árbol bien susceptible a les xelaes y a temperatures per debaxo de -2 °C, pueden causase daños tantu na madera como nes fueyes y frutos, irreparables si estes temperatures permanecen mientres delles hores. En dómina de floriamientu les temperatures cimeres a 30 °C, xunto con baxos mugores relativos, afecten negativamente a la fecundación al provocar perda de receptividá estigmática.

Los vientos fuertes tamién son perxudiciales pal chirimoyo yá que les sos cañes más nueves pueden doblar por aición del mesmu, provocando una mala formación del árbol. Tamién el vientu puede tener un efeutu negativu sobre los frutos na so etapa de maduración nel árbol, una y bones la piel puede trate estropiada por cuenta de les fregadures que se producen cola cañes.

El chirimoyo, igual que les demás especies del xéneru Annona que se cultiven, afacer a diversos tipos de suelos, como pueden ser arenosos, llimu-arenosos, o magrizos, ya inclusive se vio que crecen bien en suelos cascayosos, cola única esixencia de qu'éstos tengan un bon drenaxe, yá que nun soporten los encharcamientos.

El pH del suelu más fayadizu, d'alcuerdu a la lliteratura, sería l'entendíu ente 6,0 y 7,5.

Fertilización editar

Ye pollaje dar una aplicación alta de cuchu (5 t/ha) bien descompuestu una vegada per añu. Tomando en cuenta los analises de suelu realizaos, determinárense les dosis de los fertilizantes. Asina se realicen aplicaciones de fertilizantes a base de N-P-K. A midida que la planta va desenvolviéndose amontar la dosis de nitróxenu. Tien de tenese en cuenta la frecuente falta de potasiu nesti cultivu, cola apaición de márxenes foliares con decoloraciones qu'evolucionen a necrosis. Les necesidaes de calciu y magnesiu son importantes sobremanera na última fase de crecedera del frutu, previu a la maduración

Un cultivu de 14 tm/hai estrayi:

Nitróxenu (N)...95 kg/hai :Fósforu (P)....4,6

kg/hai (11,3 kg/hai de P2O5)

Potasiu (K)....38 kg/hai (45 kg/hai de K2O)
Calciu (Ca)....9 kg/hai :Magnesiu (Mg)..7,5

kg/hai

Fradadura editar

Ye una planta bien competitiva pola lluz pa la producción, polo que ye conveniente la fradadura de formación, dexando una copa equilibrada de formes bastante llibres abriendo'l centru a la lluz ya intentando, amás, facilitar la polinización artificial y la recueya. Tres la recueya da una fradadura de caltenimientu la cual consiste n'esaniciar cañes torcíes, cañes verticales y chupones, dexándo-y una máxima espansión.

Fradadura de formación editar

Llevar a cabu nos trés primeros años, col fin de llograr la fayadiza estructura del árbol que-y dexe soportar, darréu, una bona carga. Polo xeneral realízase la fradadura en vasu con 3 a 5 cañes principales, formaes a 1 m d'altor, aproximao. Con esta fradadura de vasu baxu menguar los problemes col vientu, facilítase la recueya y auméntense los rendimientos de la polinización manual, onde ésta seya necesaria. La estructura del árbol tendrá de tar formada al tercer añu, altor na que l'árbol empieza a producir los primeros frutos.

Fradadura de caltenimientu (a finales d'iviernu) editar

Consiste polo xeneral, n'esaniciar primeru tol material seco y aquel que tea creciendo escontra l'interior y que nun tenga grandes posibilidaes de recibir abondosa lluz. Como les flores apaecen preferentemente nes cañes del añu anterior, tendrá de tenese curiáu de nun esaniciar esti material que ye'l más granible. Sábese que los frutos de mayor pesu y calidá son los producíos nes cañes con dos o más años (anque en menor númberu) les cualos fructificarán si esaniciamos parte de les cañes del añu anterior.

Fradadura de fructificación editar

Cada añu, a la salida del iviernu y enantes del entamu de la nueva brotación, dar# en un aclareo de cañes granibles y espunte de cañes principales. Mientres el periodu vexetativu proceder al pinzamiento (fradadura) o eliminación de los chupones. Na actualidá, los plantíos antiguos tienen una densidá de 150 árboles per hectárea con altores de 4 a 4,5 m.

Deshierba editar

Ye frecuente'l laboreo con vertedera, haber de tener curiáu pa nun estropiar los raigaños superficiales yá que ye bien susceptible a fitóftora. Ye bien recomendable caltener el suelu cubiertu, preferentemente con plantes lleguminoses ente los árboles, que pol so apurra de nitróxenu resulten los meyores.

a) Caltener la fila d'árboles llimpia de meruxes por aciu l'aplicación de yerbicíes de preemergencia al traviés del riego por microaspersión (Goal (Oxifluorfeno) y Simazina en 12 aplicaciones per añu). Les yerbes perennes qu'escapen a esta yerbicida esaniciar con Glifosato ó Paraquat + Diquat.

b) Nes cais dexa la vexetación natural, segada 3 vegaes al añu. Tien De tenese en cuenta que por falta d'agües, la yerba nun crecer pel branu nes zones non regaes.

Espardimientu editar

Llevar a cabu por aciu ensiertu sobre patrón de grana procedente del mesmu cultivar que se va a utilizar como variedá. Encamiéntase l'ensiertu en bisel o'l d'escayu emplegando'l chupones, pa llograr mayor estabilidá. Cuando les plantes adquieren, a lo menos, de 1,5 a 2 cm de grosez (midíu aproximao a 25 cm del suelu) ensertar de yema o d'escayu llateral o terminal, a unos 50 cm del suelu. Una vegada que los árboles algamen un altor de 1 m sobre'l puntu del ensiertu llantar nel terrén definitivu, encamentándose que se realice mientres l'árbol tea ensin fueyes (finales del iviernu - principios de la primavera) y primero que empezara la brotación.

Fisiopatías y desordes físicos editar

Dañu por fríu: la esposición de frutos de Annona a temperatures inferiores a 8-12 °C (46-54 °F), dependiendo de como se cultive y tao el so de maduror, puede dar resultancia a un dañu por fríu. Los síntomes inclúin un escurecimientu y endurecimientu del pulgu, depresiones, incapacidá de desenvolver bon sabor, y magaya "fariñenta".
Partiduras: en dalgunos cultivares la partidura de frutos asocede n'estaos avanzaos de maduror y con tases altes de producción d'etilenu. Suxurióse que cambeos na turgencia rellacionaos a la producción d'azucres neutros mientres la maduración provoca movimientos d'agua dende'l pulgu y posiblemente del receptáculu escontra la magaya. La medría nel diámetru del receptáculu aumenta'l estrés na magaya y pulgu, lo que produz la partidura del frutu.

Enfermedaes editar

Polo xeneral son poques les plagues qu'afecten a esti cultivu, destacando pola so importancia económica la de Ceratitis capitata (Wied) (mosca mediterránea o de la fruta) que produz graves daños nos frutos (Málaga y Granada). En Canaries les plagues más frecuentes son la de Planoccocus citri (cochinilla algodonosa) y la de Saisettia oleae que pueden atacar tanto a cañes, fueyes, flores y frutos. Éstes pueden ser controlaes torgando l'accesu al árbol de la formiga arxentina (Iridomyrmex humillis), que ye'l tresporte d'estes cochinillas, por aciu bandes con Diazinán o similar. Pa los tratamientos direutos contra estes plagues de cochinillas encamiéntase l'aceite de branu. Como enfermedá del raigañu y tueru ta la provocada pol fungu Phytophthora cínnamomi. Esta enfermedá ye favorecida per suelos descomanadamente compactos, encharcaos y de mal drenaxe, polo qu'en plan preventivu tienen d'evitase suelos con estes carauterístiques, según partir de material vexetal sanu. Los funguicides encamentaos pa esta enfermedá son Metalaxil, Fosetil-Al. y ácidu fosforosu neutralizáu con hidróxidu de potasiu, o similares.

Producción mundial editar

Na actualidá, España ye'l primer productor mundial de chirimoya con 80% del total, con denominación d'orixe les de la Mariña de Granada y Málaga. Ta naturalmente afecha a les condiciones locales, convirtiéndose nun cultivu bien rentable pero qu'algamó la saturación d'un mercáu llindáu.

Los principales productores son Arxentina, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, España, Estaos Xuníos, Israel, Perú, Sudáfrica y Taiwán.

Comercialización editar

Magar nel actual territoriu d'Ecuador, Perú , Bolivia esisten especímenes monteses, la producción d'estos países representa una fraición bien baxa respectu del total mundial, en razón de que nun esiste una industria desenvuelta, emplegándose los métodos tradicionales de cultivu de bien baxa productividá per superficie.

En República Dominicana la chirimoya ye conocida comúnmente como Mamón, ye de mala producción y esisten diverses especies de "Chirimoyes" como son conocíes nel país caribeñu.

España ye'l primer productor de chirimoyes a nivel mundial, con una superficie plantada d'unes 3300 ha (na mariña de Málaga y Granada) y 3 000 t, aproximao, de producción añal. En segundu llugar figura Chile, onde la superficie plantada ye de 1316 hai, con una producción añal de 5500 t.

Hasta la fecha, los únicos abastecedores d'Europa fueron Chile y España. Chile empecipió la so esportación en 1978 con tan solo 422 kg unviaos a Alemaña Federal. N'años posteriores fueron aumentar hasta algamar en 1991 la cifra de 73 370 kg distribuyíos ente América del Sur dellos países europeos (ente ellos España), América del Norte (Canadá) y Oriente Mediu..


La esportación española ye tamién amenorgada por cuenta de que la demanda interior absuerbe cuasi tola producción; según fontes del SOIVRE, en 1990 tan solo esportáronse 286 159 kg, de los cualos un 64 % foi unviáu a Francia y el restu a Alemaña, Reinu Xuníu, Portugal y otros. Los demás países productores comercialicen la so fruta nel mesmu país.

El futuru de mercáu pa esta fruta, tres la incorporación d'España a la O.Y., paez prometedor, teniendo en cuenta la repercusión negativa que supón la superproducción de delles de les especies frutícolas tradicionales espublizaes per Europa, que faen aumentar l'interés por frutos pocu conocíos. El chirimoyo ye un árbol frutal con grandes posibilidaes de desarrollu na franxa Mediterránea. Por ello, los países que lu integren (España, Italia, Grecia, Portugal, Israel, Xipre y Turquía), tán anguaño dirixendo los sos esfuercios escontra una seleición varietal y programes de meyora, col fin d'enllantar esti cultivu de cara a introducir los sos frutos na O.Y., hasta apocayá, como se dixo, abastecida n'escasa midida per Chile y España.
Na actualidá, el chirimoyo presenta una concentración escesiva de la ufierta dende primeros d'ochobre a finales de payares, más del 60 %, (Calatrava, 1998), debíu, fundamentalmente, al cultivu d'una sola variedá, «Finu de Jete», lo que repercute negativamente nos precios llograos pol llabrador. Otros problemes son la curtia vida comercial del frutu, la concentración de la ufierta en determinaos mercaos y la calidá variable del productu.

La calidá variable de la chirimoya ufiertada nel mercáu deber a:

  • Mal manexu de les téuniques de producción (fradadura, polinización, riego, etc.) lo que se traduz en frutos pequeños con altu índiz de granes.
  • La recueya enantes de la fecha fayadiza baxa'l sabor del frutu y xube l'índiz de granes.
  • Manipulación desaparente de la fruta mientres la recoyida o'l manexu n'almacén. Los frutos cutíos tienen una mala presentación. El chirimoyo ye especialmente sensible a daños nos cantos de les areolas, cuando los frutos rueden unos sobre otros.
  • El chirimoyo allandiar bien rápido tres la collecha. Por ello, resulta fundamental un enfriamientu rápidu hasta 9-10 °C, sobremanera cuando'l frutu destinar a la esportación.

Otros usos editar

Amás del so usu en xelaos, los productores bolivianos empezaron la comercialización de la magaya de la fruta en frascos que contienen namái la magaya y dexen caltener el so conteníu mientres dellos meses. Tamién vienden xelaos, llicor de chirimoya, zusmios, duces y tortas, ente otros; nun s'encamienta na dieta de diabéticos.[11]

Taxonomía editar

Annona cherimola describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 536. 1753.[12] La especie tipu ye: Annona muricata L.

Etimoloxía editar

Del quechua chiri, "fríu, fría", muya, "granes", yá que grana a elevaes altitúes con temperatures baxes; en quechua escríbese chirimuya.

Annona: nome xenéricu que remanez del Taíno Annon.[13]

cherimola: epítetu aludiendo al so nome en quechua.

Sinonimia
Híbridus
Esiste un híbridu ente A. cherimola y A. squamosa, llamáu atemoya, producíu en Florida por Pj. Westery Y. Simmonds, güei día oxeto de cultivu comercial tantu en Florida como n'Australia ya Israel.

Nome vernáculu editar

  • anón (Venezuela), anón de mantega (Cuba), anona (Guatemala), anona (El Salvador), cachimán (República Dominicana), catuche (Colombia), chririmoya, cherimoya, cherimalla, chirimorrinón, cherimoyales, anona de Perú, chirimoyo de Perú, cachimán de la China, corazón (República Dominicana, Puertu Ricu), catuche, mamón (Cuba, República Dominicana, Puertu Ricu), momona, girimoya, masa, pac (Guatemala), pox (Méxicu).[14][15][16]

Mamón en Cuba, Rep. Dominicana y Puertu Ricu: esta denominación correspuende comúnmente a la papaya, non a la chirimoya

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. [1] Annona cherimola en Flora of China, pro parte mínima
  3. Popenoe H, King SR, Lleón J, Kalinowski LS, Vietmeyer ND, et al. (1989) Cherimoya. Lost crops of the Inques: Little-known plants of the Andes with promise for worldwide cultivation. páxs. 228–239. National Academy Press, Washington, D.C.
  4. Popenoe W (1921) The native home of the cherimoya. Journal of Heredity 12: 331–336
  5. Guzman VL (1951) Informe del viaxe d'esploración sobre la cherimoya y otros frutales tropicales. 25 p. Ministeriu d'Agricultura, Centru Nacional d'Investigación y Esperimentación Agrícola La Molina, Lima, Peru.
  6. Bonavia D, Ochoa CM, Tovar SO, Palomino RC (2004) Archaeological evidence of cherimoya (Annona cherimolia Mill.) and guanabana (Annona muricata L.) in ancient Peru. Economic Botany 58: 509–522. doi: 10.1663/0013-0001(2004)058[0509:aeocac]2.0.co;2.
  7. Larco Hoyle, Rafael (2001). Los Mochicas. Lima: Muséu Arqueolóxicu Rafael Larco Ferrera. ISBN 9972-9341-0-1.
  8. van Zonneveld M, Scheldeman X, Escribán P, Viruel MA, Van Damme P, et al. 2012 Mapping Genetic Diversity of Cherimoya (Annona cherimola Mill.): Application of Spatial Analysis for Conservation and Use of Plant Genetic Resources
  9. Luis Calvo (19 de xunu de 1954). «La verdá sobre «L'Anda»». La Vanguardia Española:  p. 5. http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1954/06/19/pagina-5/32786513/pdf.html. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2011. 
  10. [Annona cherimola en USDA.GRIN Taxonomy for Plants]
  11. [2]
  12. «Annona cherimola». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 18 de xunetu de 2013.
  13. Flora of North America. 1. Annona Linnaeus, Sp. Pl. 1: 536. 1753; Xen. Pl. ed. 5, 241, 1754. 3. http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=1&taxon_id=101891. Consultáu'l 20 d'abril de 2008. 
  14. chirimoya-en-tou-la so-rellumanza.html Nomes comunes en Kathya Gabriela, La chirimoya en tou la so rellumanza, 2010
  15. chirimoya-y-los sos-beneficios/ Propiedaes y beneficios de la chirimoya
  16. [3] Nomes en Multilingual Multiscript Plant Name Database, The University of Melbourne, 2004

Bibliografía editar

  • Mark A. Mossler & O. Norman Nesheim. Oct 2002, Florida Crop/Pest Management Profile: Atemoya and Sugar Apple.
  • Morton, J. 1987. Cherimoya. p. 65–69. In: Fruits of warm climates. Julia F. Morton, Miami, FL.
  • Farré, J.M., J.M. Formosu y M.A. González, 1976: Ensayos sobre polinización, cuayáu y crecedera del frutu en chirimoya. 1.- An. INIA/Ser.:Prod.veg. Nᵘ 6:63-92.
  • Gardiazábal l., Y y G, Rosenberg M., 1993: El cultivu del chirimoyo- Ed. Univ, de Valparaiso. Univ. Católica de Valparaiso. Chile.: 145p.
  • Gil-Albert, F, 1986: La ecoloxía del árbol frutal. - Secr. Xeneral Téunica. MinisterioAgricultura, Pesca y Alimentación., Serie Téunica. Madrid: 278 p.
  • Guiráu. Y., 1991: Polinización artificial del chirimoyo. Gab. Técn. Caxa Rural de Granada, 15 p. Ibar, L,, 1979: El Chirimoyo.- En: Aguacate, Chirimoyo, Mangu, Papaya. Edit. Aedos. Barcelona: 121-144.
  • Roseli, P 1995: Estudio sobre la Bioloxía Floral del chirimoyo (Annona cherímola Mill.) na islla de Tenerife. Tesis Doctor-al. Univ. La Llaguna (Tenerife), 195 p.
  • Roseli, P.and V. Galán, 1996: Notes on rhythms observed in the duration of flower anthesis throughout flowering in cherimoya on the island of Tenerife.- Fruits, 50 (3): 233-237.
  • Schroeden C.A., 1942: Hand Pollination Effects in the Cherimoya (Annona cherímola).- Calif.Avoc.Soc. Yearb. 1941:94-98.
  • Purificación Rosell García, Víctor Galán Sabugu, Pedro M. Hernández Delgado 2007. Cultivu Del Chirimoyo En Canaries. Cuadiernos de divulgación. Departamentu de Fruticultura Tropical Institutu Canariu d'Investigaciones Places. ICIA. Gobiernu de canaries conseyería d'agricultura, ganadería, pesca y alimentación. España.
  • Finca esperimental "La Nacla", 2003. Introducción al cultivu del chirimoyo

Enllaces esternos editar