Antigüedá tardía

L'Antigüedá tardida ye'l periodu de transición ente Edá Antigua y la Edá Media; les dos primeres divisiones de la periodización tradicional del tiempu históricu que se suelen aplicar a la Historia de la civilización occidental. Cronológicamente cubriría'l periodu que va dende la crisis del sieglu III, que marca l'empiezu de la descomposición de l'Antigüedá clásica, hasta la espansión musulmana y la constitución del Imperiu carolinxu (finales del sieglu VIII), procesos que representaron l'asentamientu definitivu del mundu medieval.

Los favoritos del Emperador Honorio (Les cortines destiñíes, el mármol anegrazao, la posición del Emperador reflexando galbana ya impotencia; toos estos símbolos como alegoría de la decadencia del Imperiu Romanu d'Occidente). Pintura histórica de John William Waterhouse (1883).
Suañu de Constantino antes de la batalla de la Ponte Milvio. In hoc signu vinces (Con esti signu vas vencer). Ilustración de les Homilíes de san Gregorio Nacianceno, sieglu IX.
El papa Silvestre I bendiz a Constantino, del que recibe cola tiara (símbolu del pontificáu romanu clásicu, similar a otros tocaos políticu-relixosos, como la doble corona de los faraones) el poder temporal sobre Roma. Frescu del sieglu XIII, capiya de San Montesa, monesteriu de los Cuatro Santos Coronaos.
Alcuentru de Lleón Magno con Atila, frescu de Rafael Sanzio nes estancies del Vaticanu (1514).
La Batalla de Poitiers, na que los francos empobinaos por Carlos Martel, el güelu de Carlomagno, detuvieron la meyora de los musulmanes per Europa (732). Pintura histórica de Carl von Steuben (1837).

Henri Pirenne (Mahoma y Carlomagno) puede considerase'l creador del conceutu, al poner de manifiestu lo esencial que pa la carauterización definitiva de lo medieval significaron dos grandes acontecimientos: l'Imperiu de Carlomagno y la llegada del islam a Europa; y los procesos qu'acarretaron: la rotura de la unidá de la cuenca del Mediterraneu (no económico y no ideolóxico, una verdadera frontera de civilizaciones) y el zarru en sí mesma d'Europa Occidental o Cristiandá llatina (primeramente dixebrada de la Cristiandá oriental del Imperiu bizantín), onde se van llevar al so culminación les formes económiques, sociales, polítiques ya ideolóxiques de lo que se vieno en llamar feudalismu y que veníen desenvolviéndose dende l'entamu d'esti periodu, quinientos años antes.

Distintes interpretaciones editar

Pa los historiadores materialistes (Perry Anderson, Transiciones de l'Antigüedá al Feudalismu), el periodu de la Antigüedá tardida coincidiría cola transición del manera de producción esclavista al manera de producción feudal.

Dellos autores culturalistes faen llegar la Antigüedá tardida europea hasta los sieglos VI y VII, ente que, no político, los partidarios de la escuela mutacionista francesa estender hasta dalgún momentu ente los sieglos IX y XI, cuando l'Estáu central, la propiedá pública y los impuestos dieron llugar al feudalismu y los sos censos.[ensin referencies]

Antigüedá tardida como transición editar

Sería un ampliu periodu de transición en tolos ámbitos: no económico pa la transición ente'l manera de producción esclavista y el manera de producción feudal; no social, pa la desapaición del conceutu de ciudadanía romana y la definición de los estamentos medievales, no político pa la descomposición de les estructures centralizaes del Imperiu romanu que dio pasu a una dispersión del poder; y no ideolóxico y cultural pa l'absorción y sustitución de la cultura clásica poles teocéntricas cultures cristiana o islámica (caúna nel so espaciu).

L'entamu del procesu editar

Anque se propunxeron delles feches pal entamu de la Edá Media, de les cualos la más estendida ye la del añu 476, lo cierto ye que nun podemos allugar el so entamu d'una forma tan exacta una y bones la Edá Media nun naz, sinón que "faise" por cuenta de tou un llargu y lentu procesu que s'estiende per espaciu de cinco siglos y que provoca cambeos enormes a tolos niveles d'una forma bien fonda qu'inclusive van repercutir hasta los nuesos díes. Podemos considerar qu'esi procesu empieza cola crisis del sieglu III, venceyada a los problemes de reproducción inherentes a la manera de producción esclavista, que precisaba una espansión imperial continua que yá non se producía tres la fixación del limes romanu. Posiblemente tamién confluyeren factores climáticos pa la socesión de males colleches y epidemies; y de una manera muncho más evidente les primeres invasiones xermániques y sulevaciones llabradores (bagaudas), nun periodu en que s'asoceden munchos curtios y tráxicos mandatos imperiales. Dende Caracalla la ciudadanía romana taba estendida a tolos homes llibres del Imperiu, muestra de que tal condición, antes tan acobiciada, dexara de ser curiosa. El Baxu Imperiu adquier un aspeutu cada vez más medieval dende principios del sieglu IV coles reformes de Diocleciano: difuminación de les diferencies ente los esclavos, cada vez más escasos, y los colonos, llabradores llibres, pero suxetos a condiciones cada vez mayores de servidume, que pierden la llibertá de camudar de casa, teniendo que trabayar siempres la mesma tierra;[1] heriedu obligatoriu de cargos públicos —antes apostaos en reñíes eleiciones— y oficios artesanales, sometíos a colegiación —precedente de los gremios—, tou pa evitar el fuximientu fiscal y la despoblación de les ciudaes, que'l so papel de centru de consumu y de comerciu y d'articulación de les zones rurales cada vez ye menos importante. Siquier, les reformes consiguen caltener l'edificiu institucional romanu, anque non ensin intensificar la ruralización y aristocratización (pasos claros escontra'l feudalismu), sobremanera n'Occidente, que queda desvenceyáu d'Oriente cola partición del Imperiu. Otru cambéu decisivu foi la implantación del cristianismu como nueva relixón oficial pol Edictu de Tesalónica de Teodosio I el Grande (380) precedíu pol Edictu de Milán (313) col que Constantín I el Grande compensó a los hasta entós subversivos pol so providencialista ayuda na Batalla de la Ponte Milvio (312), xunto con otres presuntes cesiones más temporales que la so fraudulenta reclamación (Pseudo-donación de Constantino) foi una constante de los Estaos Pontificios mientres tola Edá Media, inclusive tres la evidencia de la so refutación pol humanista Lorenzo Valla (1440).

Nengún eventu concretu —a pesar de la bayura y concatenación de fechos catastróficos— determinó por sigo mesmu'l fin de la Edá Antigua y l'entamu de la Edá Media: nin los socesivos saqueos de Roma (polos godos d'Alaricu I nel 410, polos vándalos nel 455, poles mesmes tropes imperiales de Ricimero en 472, polos ostrogodos en 546), nin la pavorosa irrupción de los hunos d'Atila (450-452, cola Batalla de los Campos Cataláunicos y l'estraña entrevista col papa Lleón I el Magno), nin el derrocamientu de Rómulo Augústulo (últimu emperador romanu d'Occidente, por Odoacro el xefe de los hérulos476—); fueron sucesos que los sos contemporáneos consideraren iniciadores d'una nueva dómina. La culminación a finales del sieglu V d'una serie de procesos de llarga duración, ente ellos la grave dislocación económica, les invasiones y l'asentamientu de los pueblos xermanos nel Imperiu romanu, fixo camudar la cara d'Europa. Mientres los siguientes 300 años, la Europa Occidental caltuvo un periodu d'unidá cultural, inusual pa esti continente, instalada sobre la complexa y ellaborada cultura del Imperiu romanu, que nunca llegó a perdese por completu, y l'asentamientu del cristianismu. Nunca llegó a escaecese l'heriedu clásicu grecorromana, y la llingua llatina, sometida a tresformamientu (llatín medieval), siguió siendo la llingua de cultura en toa Europa occidental, inclusive más allá de la Edá Media. El derechu romanu y múltiples instituciones siguieron vives, afaciéndose d'unu o otra manera. Lo que s'operó mientres esi ampliu periodu de transición (que puede dase por rematáu pal añu 800, cola coronación de Carlomagno) foi una suerte de fusión coles aportaciones d'otres civilizaciones y formaciones sociales, cuantimás la xermánica y la relixón cristiana. Nos sieglos siguientes, entá na Alta Edá Media, van ser otres aportaciones les que s'añedir, destacadamente l'islam.

Referencies editar

  1. «Cualquier persona qu'atope un colonu perteneciente a otra persona non yá tendrá de devolvelo al so llugar d'orixe, sinón que tamién va tar suxetu a impuestos pol tiempu que lo tuviera. Entá más, va ser lo fayadizo que los colonos qu'entamen fuxir sían cargaos de cadenes como esclavos y que puedan ser obligaos por una llei propia de siervos a realizar los deberes que-yos son propios como homes llibres.» (Edictu de Constantino sobre'l colonato, Cod. Theod., V, 17, 1, en: Jones, A. H. M., "El Colonato Romanu", en: Estudios sobre Historia Antigua, Ed. de M. I. Finley, Trad. de R. López, Akal, 1984 (1974), Madrid, p. 316).

Bibliografía editar

  • (1994) Land and power : studies in Italian and European social history, 400-1200

Enllaces esternos editar