Antonina (495 – 565) (495-565) taba casada col célebre xeneral Belisario y yera favorita de la emperatriz Teodora, la esposa de Xustinianu I. Antes de casase con Belisario foi baillarina y prostituta en Constantinopla.

Antonina
Vida
Nacimientu 495
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín
Muerte 565 (69/70 años)
Familia
Casada con valor desconocíu
Belisario (es) Traducir [1]
Fíos/es 3
Familia
Oficiu política
Cambiar los datos en Wikidata

Dotada d'un gran talentu, les sos opiniones teníen gran importancia pa la emperatriz Teodora, quien fuera la so compañera na prostitución y l'Hipódromu, antes del so matrimoniu con Xustinianu.[2]

Entamos como cortesana editar

Xustinianu y Belisario yeren l'escarniu de los costantinopolitanos por causa de la conducta de les sos respeutives esposes; el postreru ocupáu namái en conquistar la gloria y la fama que güei-y tributen toles hestories, nun afitaba l'atención nes desigües de la so muyer; pero habiendo sabíu que la so escandalosa familiaridá colos homes yera'l motivu de qu'él, primer xeneral del imperiu (y entós acasu del mundu) fuera l'oxetu d'una humillante burlla per parte de los sos subordinaos, agafar contra Antonina, reprender bien severamente y entá la amenació con quitar la vida si volvía salir de la so habitación.

Intrigues de Antonina editar

Antonina dio parte a la emperatriz Teodora de lo qu'ella llamaba la so desgracia, y pidió-y qu'emplegara la so autoridá pa llibrala d'asemeyada opresión. Teodora non yá vivía colos recursos del so abandonu antes de casase con Xustinianu I, sinón que tamién s'apurría a los placeres, anque con más procuru dempués de ser emperatriz: Antonina, la so antigua amiga, yera la so única confidente. Yá por esti motivu, yá porque realmente interesábase nes sos penes, llamar a palaciu y guardar na so compañía hasta que topara sida d'aflixir a Belisario en tales términos que precisara la proteición de la so muyer.

Los deseos d'aquelles muyeres nun tardaron en trate satisfechos: el mal gobiernu de Xustinianu causaba un disgustu xeneral: perdayuri cuayábense combalechadures, y a la fin afayóse una que dirixíen Ablavio, Marcelo y Sergio que yeren xefes de les tropes; estos fueron condergaos a muerte, y la emperatriz Teodora tuvo habilidá por qu'unu d'ellos complicara na conxura al desgraciáu Belisario, que la so inocencia rescamplaba. Xustinianu, afaláu pola so muyer, confiscó los bienes del xeneral que sostenía l'imperiu, depúnxo-y de los sos emplegos y dignidaes, y llegó hasta quitar el so guardia d'honor. Los cortesanos que tanto-y combayaben, abandonáronlu según vezu por medrana de cayer en desgracia de la emperatriz, y nengún tenía abondo valor nin entá pa noma-y na corte.

Más sensible'l pueblu y más estimosu tamién, vía con sentimientu al conquistador d'Italia y d'África, al vencedor de tantos reis y xenerales, al que trunfara con tantos merecimientos, solo, murniu, abatíu, ensin bienes, ensin honores, y distante del tronu, que'l so meyor ornamientu fuera.[3]

Reposición de Belisario editar

Teodora vía con prestu'l dolor de Belisario y se lisonjeaba cola idea de restablece-y nos sos emplegos y honores pola aparente mediación de Antonina, lo cual sería causa de que la perdonara tolos ultraxes que d'ella recibiera; pero siendo informada de que'l célebre guerreru apurríase dafechu al so pesar, escribió-y una carta concebida nestos términos: «Ofendístime, Belisario: pero Antonina clámiame que te perdone; tienme bien obligada pa nega-y lo y asina te concedo la vida y los bienes. Piensa en ser reconocíu a la to muyer, pos a ella namái-y debes esta gracia.»

Asina Belisario lleó esta carta foi a buscar a Antonina, abrazar dio-y gracies pol serviciu qu'acababa de face-y, y prometiólu qu'en delantre la trataría cola mayor atención y ciñu posible: y n'efeutu, dempués d'esta especie de reconciliación foi verdaderamente l'esclavu de la so esposa, tan solo por caltenese na gracia del emperador.

Antonina arteru conseyera editar

Antonina ye acusada d'obligar a Belisario a la sacrílega deposición que fizo militarmente del papa Silverio, mientres el sitiu de Roma por Vitiges, rei de los godos, y la intrusión simoniaca del diáconu Vigilio en llugar d'aquel papa. Otra manera desiguada como yera na so conducta ya infiel al amor, mientres colos sos tresmanamientos enllordiaba la honra del so home, colos sos conseyos y valor contribuyó a la so alta gloria; porque ye de saber que Antonina acompañó cuasi siempres a Belisario nos sos combates de mar y tierra y participó de tolos sos trabayos y peligros.

He equí un exemplu de la intrepidez d'esta muyer, y de la so habilidá pa intrigar. Cuando Belisario faía la guerra a los godos en Roma, l'exércitu diba perdiendo la batalla; pero escamecíu'l xeneral d'un erro que cometiera por conseyu de trés de los sos oficiales, resolvió aguardar socorru y mandó que los soldaos callaren, y sufrieren: y tal yera la so autoridá, que los guerreros carecíen y morríen ensin proferir una quexa. A la fin, averóse'l refuerzu pruyíu; y la desacobardada Antonina non yá tuvo abondo valor pa salir de Roma y entainar la marcha d'aquelles tropes auxiliares, sinón qu'instruyida por Belisario y n'unión de los xefes que los mandaben, combinó perfectamente los sos movimientos colos de los sitiaos, diose la batalla y quedó ganáu cuasi dafechu Vitiges, que nun tuvo otru recursu qu'afaer un armisticiu.

Más intrigues editar

Dempués de la guerra d'Italia Belisario volvió a Constantinopla onde se-y recibió en trunfu: la so amiga la emperatriz deseyaba arruinar al ministru Juan de Capadocia, lo cual yera tantu más difícil cuanto que tenía l'enteru enfotu del emperador y yera tarrecible Teodora pol so saber y habilidá. Sicasí Antonina encargar de face-y cayer na rede y nun tardó en consiguilo. Pa ello asonsañóse descontenta de la corte, esaxeró los servicios del so maríu, de los otros xenerales, y de los ministros, quexándose agriamente del desagradecimientu con que yeren compensaos: a lo último tuvo maña pa lisonjear la vanidá d'aquel xagaz priváu, y con una maña a que namái puede llegar la muyer intrigante, dexó entever a Juan que nun sería imposible'l so ascensu al poder supremu, siempres que se punxera acordies con ella, y nesi casu tendría l'auxiliu de Belisario y del exércitu que-y yera tan notoriamente adictu.

Antonina sabía bien que la idea de imperar ye bien tentadora, especialmente pa los que tán mui cerca del soberanu y viven nuna dómina de revueltes y usurpaciones como aquella a que vamos refiriendo; y de tal manera supo falagar l'ambición del valíu, que-y empeñó nuna conxuración imaxinaria. Cuando tou taba preparáu Antonina poner en conocencia de la emperatriz: Antonina unvió a casa de Belisario a los xefes Marcelo y Narsés que se despintaron nella con dellos soldaos: Juan de Capadocia llegó pela nueche a la cita que-y diera Antonina; faló con vehemencia de la incapacidá y desagradecimientu del emperador Justiano, y en fin llegó la so debilidá hasta dexase sorprender de les zaguines entrugues de la esposa de Belisario y esplicar tol plan que se propunxera pa baltar del tronu al so señor. Entós presentáronse los guardias y Juan foi prindáu, destituyíu de los sos honores y desterráu dempués de perder los sos bienes. Belisario morrió a finales d'ochobre del añu 565, y dende aquella dómina la historia nun fala nada de Antonina.

Referencies editar

  1. «Antonina» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume Iа, 1890. 
  2. Garland (1999), p. 12.
  3. Dellos escritores dixeron que nun se llindó a esto la vengación inxusta de Xustinianu, sinón que fizo perder la vista al célebre xeneral y zarró-y nuna torre; y que yera tanta la so miseria que s'asomaba a les rexes de la so prisión y imploraba el socorru de los transeuntes coles pallabres date óbolum Belisario; pero según toles probabilidaes esti postreru estremu ye falsu, por más que sirviera d'argumentu pa noveles y pieces dramátiques.

Referencies editar

  • Diez Canseco, Vicente - 1844. Diccionariu biográficu universal de muyeres célebres. p. 179-182. [1]
  • Garland, Lynda (1999), emperatrices bizantines: les muyeres y el poder en Bizancio, dende 527 hasta 1204 dC , Routledge, ISBN 978-0-415-14688-3