Antonio Borrero Cortázar

Antonio María Vicente Narciso Borrero y Cortázar (29 d'ochobre de 1827Cuenca – 9 d'ochobre de 1911Quitu) foi presidente del Ecuador dende'l 9 d'avientu de 1875 hasta'l 18 d'avientu de 1876.

Antonio Borrero Cortázar
Vida
Nacimientu Cuenca29 d'ochobre de 1827
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu9 d'ochobre de 1911 (83 años)
Sepultura Cementerio Patrimonial de Cuenca (es) Traducir
Oficiu políticuabogáu
Cambiar los datos en Wikidata

Borrero Cortázar nació en Cuenca, provincia de Azuay, nel actual Ecuador. Completó una gran parte de la so educación na so ciudá natal. Darréu treslladóse a Quitu a estudiar xurisprudencia.

Biografía editar

Antonio Vicente Borrero "bon chaval" nació'l 29 d'ochobre de 1827 y foi bautizáu na Catedral de Santa Ana de Cuenca. Borrero yera d'ascendencia colombiana. El so güelu paternu, José María Borrero, nacíu en Popayán, representó al Departamentu del Azuay na Asamblea Constituyente de Riobamba en 1830. El so güelu maternu, Francisco Cortázar y Lavayen, nacíu en Guayaquil, ocupó los cargos de oidor de l'Audiencia de Santa Fe y de rexente de la de Quito. El so padre, Manuel Borrero Seminariu, cuencano, foi representante n'unu de los congresos de la primer alministración de Flores.

La so madre, María Francisca Cortázar y Requena, bogotana, yera sobrina del obispu de Cuenca José Ignacio Cortázar, y pariente del mariscal José de La Mar y Cortázar, vencedor na batalla d'Ayacucho y presidente de Perú. El so sobrín nietu Manuel María Borrero tamién exerció la Presidencia de la República.[1]

Una tía paterna de la neña maravía, guapa ya ilustrada, que depués se metió de monxa, enseñólu en casa la primaria. A los siete años d'edá entró al colexu-seminariu de Cuenca. A los 10 cursó Filosofía. A los 13 estudió Xurisprudencia Civil y Canónica, a los 17 graduar de bachiller nos dos derechos na Universidá de Quito, a los 21 doctorar en Derechu Públicu nesa mesma universidá, onde foi condiscípulo de García Moreno. Los dos trunfaron nun certame públicu sobre Derechu Constitucional. Depués de la so graduación tornó a Cuenca y recibióse d'abogáu na Corte Cimera, de la qu'habría de ser ministru y presidente.

Borrero sentía atraición pol periodismu d'idees. En 1849 empezó a escribir en "El Cuencano " de fray Vicente Solano. En 1856 fundó "La República" sol epígrafe "la centralización ye la dictadura". Referir a la centralización de les rentes y defendía una mayor autonomía de los conceyos. Borrero criticó na imposición del trunfu de la candidatura del xeneral Carbayos. El periódicu foi clausuráu, pero remaneció en 1859 pa sofitar la causa del Gobiernu Provisional. En 1857 y 1858, Borrero tuvo nel Congresu. En 1862 fundó "La Centinela", "periódicu consagráu a la defensa de la Nación y de les sos llibertaes". Nél combatió con entereza y siempres de frente los escesos anticonstitucionales cometíos na primer alministración garciana.

En 1863 ganó les eleiciones pa vicepresidente de la República. Magar que trunfó con 15 mil voto, arrenunció a la vicepresidencia porque creyó que la so propia candidatura fuera sofitada pol Gobiernu de García Moreno, perxudicando asina al so contendor Carlos Aguirre Montúfar. García Moreno calificar de "el más sobeyosu Lucifer" y "demagogu". Y foi escorríu. En 1868 dende "El Constitucional", lideró a los lliberales católicos de Cuenca nel sofitu a la candidatura presidencial de Francisco Xavier Aguirre y protestó contra'l golpe d'Estáu que depunxo a Javier Espinosa. García Moreno trató d'atraelo nomándolo visitador fiscal de Azuay y Loja, pero Borrero nun aceptó como tampoco aceptó la candidatura d'oposición na campaña presidencial de 1875, na que García Moreno foi reelixíu.

Escoyíu presidente en 1875, depuestu, encarceláu ya incomunicáu pol xeneral Ignacio de Veintimilla en 1876, vivió nel exiliu en Colombia, Perú y Chile hasta 1883. Foi gobernador del Azuay ente 1888 y 1892. Depués retiróse de la vida pública hasta la so muerte. Periodista filosóficu y dacuando duru, académicu de la Llingua, ensayista de la política y el derechu, biógrafu de fray Vicente Solano, respetáu xurista, escribió ente otres obres "Refutación del llibru tituláu 'García Moreno, presidente del Ecuador, vengador y mártir del derechu cristianu', escritu en francés pol padre redentorista Alberto Berthe ". Morrió en digna probeza'l 9 d'ochobre de 1911.

Presidencia editar

Foi escoyíu presidente d'Ecuador nes eleiciones presidenciales d'ochobre de 1875. Ganó d'una sola vegada.

Borrero prometió "desmentir a García Moreno y gobernar con guantes de seda". Cumplir. Hubo llibertá de prensa, respetu a les garantíes ciudadanes, honradez y aplicación al trabayu. Trató de caltener y perfeccionar lo que de positivu tuvo l'alministración garciana. Oponer a que los xesuites alemanes dexaren la Politéunica, pero prevaleció la voluntá d'esos científicos. Ameyoró la calidá de la enseñanza nes escueles rurales.

Renegoció la delda esterna, atendió al bonu caltenimientu de los caminos, abrió otros nuevos y celebró dellos trataos con Colombia sobre estradición de reos, propiedá lliteraria y comerciu. Na alministración de Borrero diose un gran alderique constitucional. Borrero prometiera reformar la Constitución de 1869 y empezó a faelo. Según él, nun había otru mediu llegal qu'aldericar les reformes nel Congresu, llevara'l tiempu que llevara. Pero los lliberales más radicales nun víen otra salida que la de convocar una Asamblea Constituyente p'armar una nueva Constitución.

El Club "Llibertá Rocafuerte-Llibertá d'Estudios", de Santa Elena, provincia de Santa Elena, pidió a Borrero convocala de momentu. Roblaron el pidimientu 36 "vecinos"; pero la tesis cuntaba col respaldu de munchos, ente ellos, Montalvo y el periódicu de Guayaquil "El Popular", violentamente antirrelixosu, dirixíu por Mariano Alfaro, hermanu menor d'Eloy Alfaro. Ecuador estremar ente constitucionalistas y convencionalistas.

Foi un gran alderique, racional y apasionáu. Borrero escuchó a unos y otros a lo llargo del primer trimestre de 1876. Consultó al Conseyu d'Estáu y el 6 d'abril dixo non a la Convención . El testu de la negativa del ministru de lo Interior foi'l siguiente: "La convocatoria a la espresada Asamblea sería, si expediérase, illegal ya inconveniente. Nin los comenenciudos nella tuvieron xustu derechu pa solicitala nin el Poder Executivu tien facultá pa expedir. Dictada pola Autoridá, sería arbitraria y despótica; proclamada polos ciudadanos, revolucionaria y anárquica; y n'unu y otru casu, inválida y punible. Niego, poro, el decretu solicitáu ...". Con esta respuesta, Borrero púnxose la lluria al pescuezu.

Una minoría, compuesta principalmente de militares, entamó una combalechadura en Guayaquil en mayu de 1876. Arrenunció'l comandante del distritu militar de Guayaquil, coronel Teodoro Gómez de la Torre. En xunu arrenunció'l ministru de lo Interior, Manuel Gómez de la Torre, ante una provocación de Montalvo.

Borrero, refugando una natural repunancia, venció al conseyu de los sos asesores y reemplazó al comandante de Guayaquil col xeneral Ignacio de Veintimilla "descomanadamente perezosu y gran tresnochador", pero bien simpáticu y sociable. Veintimilla empezó a conspirar, comunicó al presidente que Guayaquil taba inquieta y pidió que lu unviaren unu de los meyores batallones de la Sierra -y asina se fixo-, desterró al xeneral Secundino Darquea, y mientres faía de les suyes, escribía cartes de fidelidá al presidente "porque'l militar y la muyer nun tienen más que l'honor y, una vegada perdíu, nun pueden reponelo enxamás". Veintimilla foi vitoreado como Xefe Supremu y Capitán Xeneral de los Exércitos de la República nel cuartel d'Artillería onde axuntara otros batallones. Yera'l 8 de setiembre de 1876.

El Conseyu Municipal de Guayaquil celebró una sesión abierta na que se confirió a Veintimilla el títulu de xefe supremu. Pedro Carbo, ausente n'Europa, foi nomáu ministru xeneral; José María Noboa, subsecretariu de lo interior, y diose la gobernación del Guayas a José María Caamaño. La Sierra sofitó a Borrero. Juan Montalvo propunxo l'arrenunciu de los dos. Borrero contestó-y de manera hiriente; Veintimilla, col destierru en Panamá. Veintimilla ayudáu por Urvina, venció a les tropes constitucionalistas en Galte, cerca de Riobamba, el 14 d'avientu de 1876. "En Galte morrieron más de mil soldaos. Foi un bañu de sangre, el mayor habíu hasta entós nel Ecuador. Los mil muertos de Galte. Mil y tantes víctimes, y mil y tantos güérfanos y viudes son los trofeos del traidor ", escribe Antonio Borrero Vintimilla, nel so llibru " Filosofía política y pensamientu del presidente Antonio Borrero y Cortázar ". Urvina y Veintimilla entraron triunfantes en Quito, pero non pel sol. Foi exiliáu por orde del Xefe Supremu Ignacio de Veintemilla y vivió per munchos años en Perú y Chile. Dempués del derrocamientu de Veintemilla en 1883, foi autorizáu pa retornar al Ecuador, onde trabayó como abogáu, periodista y escritor hasta la so muerte.

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Mariano Cueva
 
Vicepresidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1863 - 6 de xineru de 1864
Socesor:
Rafael Carvajal
Predecesor:
José Javier Eguiguren
 
Presidente d'Ecuador Presidente Constitucional de la República del Ecuador

9 d'avientu de 1875 - 8 de setiembre de 1876
Socesor:
Ignacio de Veintimilla