Antonio Millán-Puelles

Antonio Millán-Puelles (11 de febreru de 1921Alcalá de los Gazules – 22 de marzu de 2005Madrid) foi un filósofu y escritor español. Herederu de les tradiciones aristotélica y fenomenológica, dedicó'l so pensamientu a temes bien variaessobremanera la llibertá, la rellación ente suxetividá y conciencia, l'ente ideal y la rellación ente metafísica y lóxica, amás d'otres temes de calter social y manuales introductorios a la filosofía. Publicó cuasi una ventena de llibros y gran númberu d'artículos sobre temes diverses.

Antonio Millán-Puelles
caderalgu d'universidá

Vida
Nacimientu Alcalá de los Gazules11 de febreru de 1921[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid22 de marzu de 2005[2] (84 años)
Estudios
Estudios Universidá Complutense de Madrid
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu filósofuescritor
Emplegadores Universidá Complutense de Madrid
Premios
Miembru de Real Academia de Ciencies Morales y Polítiques[5]
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia y mocedá editar

Dempués de cursar el bachilleratu, empecipió la carrera de Medicina. Sicasí, abandonar tres el primer añu d'estudios. Un fechu capital nel aldu de la so formación intelectual foi la llectura de les Investigaciones lóxiques, d'Edmund Husserl. Esti llibru fadría-y afayar la so vocación, y decidióse polos estudios de Filosofía y Lletres, qu'empieza en Sevilla en 1939 y acaba en Madrid en 1943.

Un añu dempués de concluyir la llicenciatura, llograría aprobar la oposiciones pa catedráticu de Filosofía n'Institutos d'Enseñanza Media. Desempeñó la cátedra del Institutu d'Albacete y de Xerez de la Frontera. En 1947 doctorar en Filosofía cola tesis titulada El problema del ente ideal, publicada'l mesmu añu.

Al nacer, foi rexistráu como Antonio Millán Puelles. Más palantre, xunió los sos apellíos materno y paterno, y añadió el segundu apellíu del so padre.

Profesor editar

Académicu de Númberu de la Real Academia de Ciencies Morales y Polítiques, foi caderalgu de Fundamentos de Filosofía de la Universidá de Madrid dende 1951 (simultaneando mientres munchos años dicha cátedra cola del institutu Cervantes) y, dende 1976, catedráticu de Metafísica de la Universidá Complutense. Por cuenta de los cambeos nos planes d'estudiu universitarios, foi direutor del Departamentu d'Historia de la Filosofía y del de Metafísica, na Universidá Complutense, collaborando tamién con delles Universidaes arxentines, cola Universidá a Distancia y cola Universidá de Navarra como profesor estraordinariu de la Facultá de Filosofía y Lletres de Pamplona. Foi tamién vicerrector del Institutu de Pedagoxía del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques (CSIC), del que foi conseyeru dende l'añu 1964.

La so xera investigadora foi reconocida por aciu numberosos premios. Primero recibió los estraordinarios de llicenciatura y de doctoráu. L'Academia Internacional de Filosofía, con sede en Liechtenstein, estremó-y col so premiu Aletheia. Dalgunos de les reconocencies más sobresalientes que recibió n'España son el Premiu Nacional de Lliteratura (1962) na so modalidá d'ensayu pola so obra La función social de los saberes lliberales, el Premiu Juan March d'Investigación Filosófica (1966) y el Premiu Nacional d'Investigación Filosófica (1976). Tamién tien la Orde civil d'Alfonsu X El Sabiu.

Obres editar

De la so producción bibliográfica, traducida a dellos idiomes y compuesta por una ventena de llibros y un centenar d'artículos, destaquen obres como Ontoloxía de la esistencia histórica, 1951; Fundamentos de Filosofía, 1958; La función social de los saberes lliberales, 1961; La formación de la personalidá humana, 1963; La estructura de la suxetividá, 1966; Economía y llibertá, 1974; Sobre l'home y la sociedá, 1976; Fundamentos de filosofía, 1981; Léxicu filosóficu, 1984; Persona humana y xusticia social; Universidá y sociedá, 1976; y Teoría de la Educación, 1983. N'avientu de 1988, apaeció un estudiu de Camín, el llibru más importante del fundador del Opus Dei, Escrivá de Balaguer, institución de la que yera miembru, y nel qu'Antonio Millán Puelles collabora xunto a otros profesores universitarios, teólogos y escritores. Teoría del oxetu puru, 1990. Na so obra L'interés pola verdá, de 1997, establez un diálogu colos principales pensadores de la hestoria, amosando una fonda conocencia sobre ellos.

Nes sos páxines apaecen nomes como Immanuel Kant, pero tamién, Nietzsche, Ludwig Wittgenstein, Martin Heidegger, Bertrand Russell y Locke, amás d'Aristóteles, Santu Tomás d'Aquino o Edmund Husserl. Nos sos escritos hai poques referencies a los primeros discípulos de Husserl como Hedwig Conrad-Martius o Edith Stein, ta, otra manera, la presencia de los antecedentes de Husserl, amás de Franz Brentano otros pre-fenomenólogos como Alexius Meinong o Nicolai Hartmann, y discípulos más tardíos de la escuela fenomenológica, y esistencialistes. Por casu, «Amás de la fenomenoloxía, conoz la filosofía de la esistencia: foi unu de los primeros n'introducir y espublizar n'España'l pensamientu de Jaspers». .[6]

Pensamientu editar

El gran abanicu de temes qu'estudió, munchos d'ellos trataos con amplitú y detenimiento, fai que nun seya fácil atopar unu d'ellos que sía'l principal. En términos bien xenerales, puede afirmase que'l so pensamientu dedicar al ser finito y al ser infinitu.[7] Pero les opiniones varien sobre cuál ye'l so principal campu d'estudiu: el par naturaleza-llibertá,[8] el ser ideal,[9] la manera de ser de la suxetividá, amás de ser numberosos los títulos qu'inclúin la pallabra social o sociedá. Tola so obra ta marcada pol so pensamientu abierta y claramente cristianu. Esti cristianismu enllena los testos d'esti pensador d'un optimismu al respective de les posibilidaes del home y de la so llibertá. Por casu, comparando otres dómines de la hestoria cola actual afirma, «Yo creo que nun se puede falar d'un retrocesu xeneral moral del ser humanu» .[10] Amás, estrema claramente lo que pertenez al ámbitu relixosu de lo que correspuende al trabayu filosóficu, como lo manifiesta nel prólogu del so últimu llibru, publicáu póstumamente: «Nel presente llibro ocupo de la inmortalidá de l'alma humana ensin busca-y nengún sofitu na mio personal fe de cristianu. Trátase, asina, d'una investigación puramente filosófica, non de teoloxía de la fe». [11]

Ensin dala dulda, los dos principales fontes del pensamientu de AMP son la fenomenoloxía de Edmund Husserl y la metafísica medieval, y más concretamente, la de Tomás d'Aquino. Ye igualmente clara nos sos escritos, la continua presencia de Kant, ensin que pueda dicise que fuera un kantianu, nel sentíu de qu'adoptara'l métodu o'l pensamientu del filósofu alemán. Sicasí, nin la fenomenoloxía nin la escolástica son pelo normal temes d'estudiu, sinón un métodu (manera de proceder y marcu xeneral de referencia) pa exercitar la filosofía.

«Pero, más allá d'estos dos inflúis (la fenomenoloxía y l'aristotelismu), Millán foi un home d'espíritu bien ampliu, que supo lleer y entrar en discutiniu con munchos autores de la filosofía griega, medieval y moderna. Por casu, conocía perbién a Kant. Ello ye que l'estilu de la so mente” tenía ciertu sabor kantiano. Unu de los conceutos más usaos por él foi precisamente'l de “condición de posibilidá”». [8] «Y, ello ye que –sigue– los grandes llibros de Millán-Puelles empiecen, toos ellos, preguntar pola condición de posibilidá y terminen falando de la llibertá». [8]

Millán-Puelles ye consideráu con tou derechu un fenomenólogo. Considerábase discípulu de Husserl, exerz finamente el métodu fenomenolóxicu y conoz los autores d'esa corriente, y en vida foi reconocíu como tal. Sicasí, como los alumnos de Husserl en Gottinga, conoz les llendes del segundu Husserl, y decántase tempranamente escontra un interés ontolóxicu. Nun ye casualidá la confrontación que realiza na so tesis doctoral ente Husserl y Hartmann, y la manera en que destaca l'apertura d'esti postreru escontra una ontoloxía. A diferencia de Heidegger, tamién discípulu de Husserl y abiertu al estudiu del ser, nun tien la visión contraria a la téunica de Heidegger. Por casu, escribe: «Nel so raigañu, la suspicacia ante la téunica ye una falta de fe na llibertá».[12]

Nos sos años de la cátedra universitaria va prevalecer, sicasí, l'oficiu de la doctrina aristotélicu-tomista na so acepción más ortodoxa. Foi un periodu de brillosa docencia, qu'arrexuntó en redol a sigo a numberosos discípulos. El so pensamientu, nesa dómina, obedecía a lineamientos de conformidá cola ideoloxía imperante. El so discursu d'ingresu na Academia de Ciencies Morales y Polítiques desenvolver na obra La función social de los saberes lliberales, que llogró en 1961 el Premiu Nacional de Literatura Francisco Franco na seición d'ensayu.(V. [1].)


Crítica fuertemente'l catolicismu oficial, tanto'l del clericalismu como «toa forma de entrometimiento de los clérigos n'esferes qu'escapen a la so verdadera competencia y nes qu'ellos detentarían, sicasí, el supremu poder», como'l de «los seglares qu'apaecen (...) sellaos pola beatífica unción correspondiente al so presuntu cargu de voceros y sotaministros de la Xerarquía de la Ilesia».[13]

Foi L. Y. Palacios, quien dirixó la so tesis doctoral, quien lo introdució definitivamente na escolástica, na que, amás de Tomás d'Aquino, ye debedor del so maestru Manuel García Morente, y d'otros autores como Juan de Santu Tomás, Francisco Suárez y Francisco Araujo.

Nos sos últimos años amosó un gran interés pola filosofía analítica, afayando les afinidaes metodolóxiques y, en parte, conceptuales qu'hai ente la escolástica y munchos desarrollos d'esa filosofía (que restablecieron la validez de la investigación ontolóxica, alloñar del neopositivismo inicial).

Bibliografía editar

D'Antonio Millán-Puelles editar

  • Antonio Millán Puelles (1947). El problema del ente ideal. Un exame al traviés de Husserl y Hartmann. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques.
  • Antonio Millán Puelles (1979). Sobre l'home y la sociedá. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 84-321-1893-1.

(Trátase d'una escoyeta d'artículos publicaos en distintos medios.)

  • Antonio Millán Puelles (1989). La formación de la personalidá humana. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 84-321-0009-9.
  • Antonio Millán Puelles (1990). Persona humana y xusticia social. Editora de revistes S.A. de C.V. Méxicu. ISBN 968-428-380-6.
  • Antonio Millán-Puelles (1994). La llibre afirmación del nuesu ser. Una fundamentación de la ética realista. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 84-321-3028-1.
  • Antonio Millán Puelles (2001). Fundamento de Filosofía. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 84-321-3278-0.
  • Antonio Millán Puelles (1995). El valor de la llibertá. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 84-321-3083-4.
  • Antonio Millán Puelles (2002). La lóxica de los conceutos metafísicos. Tomu I: La lóxica de los conceutos trascendentales. Ediciones Rialp S.A. Madrid.
  • Antonio Millán Puelles (2003). La lóxica de los conceutos metafísicos. Tomu II: L'articulación de los conceutos extracategoriales. Ediciones Rialp S.A. Madrid.
  • Antonio Millán Puelles (2008, póstumu). La inmortalidá de l'alma humana. Ediciones Rialp S.A. Madrid. ISBN 978-84-321-3669-6.

Sobre la figura o'l pensamientu d'Antonio Millán-Puelles editar

  • Barriu Maestre, J. M., Dignidá y trescendencia de la persona. Una panorámica de l'antropoloxía filosófica d'Antonio Millán-Puelles, en Propuestes antropolóxiques del sieglu XX, ed. SELLÉS, J. F., Eunsa, Pamplona 2004.
  • Escandell, J. J., La orixinalidá de les obres escolástiques d'Antonio Millán-Puelles, «Arbil», nᵘ 81, http://www.arbil.org/(81)mill.htm. Tamién publicáu en «y-Aquinas», añu 3, nᵘ 8 (agostu de 2005), páxs. 79-92, ISSN 1695-6362; n'Ecoloxía social», añu 4, nᵘ 83 (29 de xunu de 2004), páxs. 27-29.
  • Escandell, J. J.; Garrido, J. Mª, Obres d'Antonio Millán-Puelles y curtia bibliografía secundaria, «Pensamientu», vol. 62, nᵘ 232 (xineru-abril 2006), páxs. 139-157.
  • Escandell, J. J., Los diecinueve llibros y mediu d'Antonio Millán-Puelles, «Arbil», nᵘ 97, http://www.arbil.org/97jose.htm.
  • Escandell, J. J., Datos pa la biografía d'Antonio Millán-Puelles (1921-2005), «Pensamientu y cultura», vol. 10 (payares de 2007), páxs. 13-38.
  • Escandell, J. J., Aproximamientu al conceutu de persona d'Antonio Millán-Puelles, en «Espíritu», añu LIX (2010), nᵘ 139, páxs. 143-170.
  • Escandell, J. J., Aproximamientu a la obra d'Antonio Millán Puelles, en «Espíritu», añu LXII (2013), nᵘ 145, páxs. 161-163.
  • Escandell, J. J., La unidá fundamental de la obra mayor d'Antonio Millán-Puelles, en «Espíritu», añu LXIII (2014), nᵘ 147, páxs. 69-98.
  • Escandell, J. J.; Garrido, J. Mª, Antonio Millán-Puelles, en M. Garrido, N. R. Orringer, L. M. Valdés y M. M. Valdés (coords.), El legáu filosóficu español ya hispanoamericanu del sieglu XX, Cátedra, Madrid, 2009, páxs. 845-846.
  • Escandell, J. J., Sobre la esistencia. Delles contribuciones d'Antonio Millán-Puelles, en Actes del Congresu Internacional L'humanismu cristianu nel III mileniu: la perspeutiva de Tomás d'Aquino, Roma, 21-25 de setiembre de 2003, Pontificia Academia de Santu Tomás, Vaticanu, 2005, t. II, páxs. 304-310.
  • Escandell, J. J., Sobre'l criticismu y el principiu d'inmanencia según Antonio Millán-Puelles, en J. Borrego y A. Piñes (eds.), El realismu filosóficu, Documenta Laboris Serie Filosofía nᵘ 1, CEU Ediciones, Madrid, 2008, páxs. 7-14.
  • Escandell, J. J., La "alicuidad" como propiedá trascendental según A. Millán-Puelles, «Doctor Communis», 2004, páxs. 230-235.
  • Livi, A., La filosofía e la sua storia. Volume III/2. La filosofia contemporánea del Novecento. Società Editrice Dante Alighieri. Roma, 1997, y, Storia sociale della filosofía. Volume III/2. La filosofia contemporánea. Il Novecento. Società Editrice Dante Alighieri. Roma, 2005.
  • Villagrasa, J., Metafísica ya irrealidá. Contribuciones al realismu metafísicu de la Teoría del oxetu puru d'Antonio Millán-Puelles, Atenéu Pontificiu Regina Apostolorum, Roma 2002.

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 12176374w. Apaez como: Antonio Millán-Puelles. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1968-45153.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2001-5872.
  5. URL de la referencia: http://www.racmyp.es/academicos/lista_historica.cfm. Data de consulta: 10 febreru 2019.
  6. VILLAGRASA, J., Metafísica ya irrealidá, 2002, p. 21.
  7. BARRIU MAESTRE, J. M., Dignidá y trescendencia de la persona. Una panorámica de l'antropoloxía filosófica d'Antonio Millán-Puelles, en Propuestes antropolóxiques del sieglu XX, ed. SELLÉS, J. F., Eunsa, Pamplona 2004, p. 47.
  8. 8,0 8,1 8,2 ALVIRA, R., “Curtia alcordanza del maestru inolvidable” n'Anuariu Filosóficu, XXXIX/3 (2006), p. 779.
  9. ROVIRA, R., Antonio Millán-Puelles (1921-2005) in memoriam, Homenaxe pal actu académicu entamáu pola Sociedá Internacional Tomás d'Aquino d'España, en Madrid el 9 de xunu de 2005.
  10. MILLÁN-PUELLES, A., Valor y contravalor de la persona humana, p. 82
  11. MILLÁN-PUELLES, A., La inmortalidá de l'alma humana, p. 27.
  12. MILLÁN-PUELLES, A., Téunica y humanismu, en "Sobre l'home y la sociedá", p. 208.
  13. MILLÁN-PUELLES, A., "Católicos oficiales" y "teólogos d'ocasión", en "Sobre l'home y la sociedá", p. 245.

Enllaces esternos editar