Arcenillas ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora,[3] na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Arcenillas
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Arcenillas (es) Traducir Natalio Gutiérrez García
Nome oficial Arcenillas (es)[1]
Códigu postal 49151
Xeografía
Coordenaes 41°27′22″N 5°41′09″W / 41.456°N 5.6857°O / 41.456; -5.6857
Arcenillas alcuéntrase n'España
Arcenillas
Arcenillas
Arcenillas (España)
Superficie 12.08 km²
Altitú 697 m[2]
Llenda con Zamora, Villaralbo, Moraleja del Vino, Casaseca de las Chanas y Morales del Vino
Demografía
Población 448 hab. (2023)
- 214 homes (2019)

- 206 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 37,09 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Asitiáu nun altu a siete quilómetros al sur de Zamora, en Tierra del Vinu, ye conocíu pola ilesia de Nuesa Señora de l'Asunción, declarada Monumentu Históricu Artísticu en 1982, qu'alluga nel so altar la coleición de tables hispanu-flamenques que Fernando Gallego pintó pal retablu de la Catedral de Zamora nel sieglu XV y que foron mercaes al Cabildru Catedraliciu en 1712 xunto cola Custodia.[4]

Toponimia y xentiliciu editar

El topónimu Arcenillas ye de direuta interpretación a partir d'una derivación autóctona del llatín vulgar ilicīna, que'l so significáu en castellán ye ancina. Consta documentalmente la forma Herzinas en referencia a Encinas de abajo en Salamanca y Ercina (1259), darréu Erçina de Sanct Montés, esto ye, Encina de San Montés, tamién en Salamanca. La primer mención ye interesante por caltener la -z- sonora. En erzina producióse una síncopa de la segunda la -i- de ilicīna, xunto cola apertura de la vocal inicial y la frecuente fluctuación ente líquides en posición implosiva l > r. Ye una evolución direuta dende la base llatina, ayena a los procesos d'espardimientu de nasal y falsu analís, como artículu, de la l- inicial, qu'espliquen la forma castellana encina < lezina < ilicīna.[5]

Con éses Arcenillas esplicar por disimilación y apertura en sílabes non acentuaes a partir d'un Erzinillas. Los nomes de llugar salmantinos antes citaos evolucionaron escontra Encina cuando la pallabra castellana, probablemente arrobinada dende l'este de la rexón, fíxose dominante. Sicasí, Arcenillas permanecería a salvo de tal cambéu gracies a la so evolución fonética anterior a la influyencia del léxicu castellanu (evolución favorecida pol desplazamientu del acentu al sufijar), que la sustrai a la gravitación de encina. Como exemplos de vacilación nel grau d'apertura de vocales cuando adquieren condición d'átones por treslláu del acentu, vease Veguellina o Fresnadillo, llugares que la so forma esperable sería Veguillina o Fresnedillo.[5]

El xentiliciu d'esta llocalidá de la Tierra del Vinu de Zamora ye arcenillés.

Xeografía física editar

Allugamientu
El conceyu de Arcenillas asítiase na contorna zamorana de Tierra del Vinu, contorna qu'inclúi l'espaciu territial entendíu ente'l ríu Duero al norte, La Guareña al este, la provincia de Salamanca al sur y Sayago al oeste. El so términu municipal llenda con:
Noroeste: Zamora Norte: Zamora Nordeste: Villaralbo
Oeste: Morales del Vino   Este: Moraleja del Vino
Suroeste: Pontejos del Vino Sur: Casaseca de las Chanas Sureste: Casaseca de las Chanas
Arcenillas asítiase a pocu más de 8 km de la ciudá de Zamora, 62 km de Salamanca, 105 de Valladolid y 258 de Madrid. La so principal vía d'accesu ye la CL-605, carretera que xune Zamora con Segovia, anque tamién dispón d'una carretera asfaltada a Morales del Vino y a Moraleja del Vino. El cascu urbanu, asítiase a una altitú media de 710 m.

Historia editar

 
Tabla de l'Anunciación, de Fernando Gallego
 
Tabla de la Nacencia, de Fernando Gallego
 
Tabla de La Presentación nel Templu, de Fernando Gallego

Edá Media editar

La fundación del pueblu remontar a la Edá Media, cuando sería fundáu polos monarques del Reinu de Lleón, quien amás, p'amenar la repoblación, afalaron la implantación de la Ilesia nel territoriu, allugando les paraxes de La Corona y Los Flaires dos conventos.

Asina, la llocalidá apaez citada per primer vegada nun documentu del Archivu Diocesanu de Zamora del añu 1254 col nome de Arcinielas. El so conteníu rellata la permuta d'unes tierres que l'Obispu de Zamora Pedru I realiza con Monio Sánchez, dándo-y una tierra que dicen de Santiago en Arcenillas, otra na vega ente Moraleja del Vino y Arcenillas, y otra más "al par del cachu de Pedro de Galego"; ente que l'Obispu recibe una tierra que llamen "Les Mangues" na carretera de Villaralvino (entiendase Villaralbo), amás de dos tierres que salen a La Llaguna y otra nel Pesu. Toos estos topónimos caltener anguaño.

Amás d'en otros tantos documentos del anterior Archivu, el nome de Arcinielas apaez nes diverses versiones calteníes del Fueru de Zamora.

Edá Moderna editar

Mientres la Edá Moderna, Arcenillas integrar nel Partíu del Vinu de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora.

Nos sieglos XV y XVI la principal industria y focu de desarrollu del pueblu foi la fabricación de paños, tando asitiaos nel pueblu varios xastres, pelaires y tundidores. Entós daquella, Arcenillas cuntaba más de 500 habitantes, cifra que baxó nos sieglos posteriores pola decadencia del negociu de los paños y poles crisis demográfiques debíes a epidemies.

Edá Contemporánea editar

Cola invasión napoleónica, les fuercies franceses invasores llevaron tol oru y la plata de la parroquia, anque a la fin de la guerra pudo recuperase. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Arcenillas quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[6] integrándose en 1834 nel Partíu Xudicial de Zamora.[7]

 
Casa Conceyu

.


Patrimoniu editar

La ilesia parroquial de Nuesa Señora de l'Asunción, declarada Monumentu Históricu Artísticu en 1982, ye de los sieglos XV y XVI principalmente, siendo la torre o espadaña del sieglu XIX.

Alluga nel so interior una conxuntu de catorce tables de l'autoría de Fernando Gallego y el so taller, fechaes ente los años 1490 a 1494, constituyendo la coleición más importante d'esti autor. Formaron parte nel so día d'un gran retablu de siquier 35 tables que foi adquiríu pola Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción a la Catedral de Zamora en 1712, xunto cola Custodia. Esti retablu en tronu al añu 1820 foi desmontáu pa la realización d'unes obres de construcción de la bóveda del ábside, siendo entós cuando sumieron un mínimu de 19 tables. Una más sumió a finales del sieglu XIX.

Na nueche del 22 al 23 de payares de 1993, aprovechando un andamiu de rehabilitación del esterior de la ilesia, fueron robaes cuatro tables, hasta güei en paradoriu desconocíu. Na actualidá esíbense les once tables orixinales y cuatro réplica de les robaes.

 
Ilesia parroquial
 
Interior de la ilesia cola esposición de les tables de Fernando Gallego

Llistáu de tables catalogaes anguaño:

  • L'Anunciación.
  • La Nacencia.
  • L'Adoración de los Magos. Sumida nel sieglu XIX, recuperada darréu. Anguaño exhíbese nel Muséu de Belles Artes d'Asturies.
  • Les Bodes de Caná.
  • La Entrada Triunfal de Jesús en Xerusalén.
  • La Última Cena.
  • La Oración nel Güertu.
  • La Flagelación.Camín del Calvariu.
  • La Crucifixón.
  • El Descendimiento. Robada en 1993, güei en paradoriu desconocíu. Exhíbese una copia.
  • El Santu Entierru. Robada en 1993, güei en paradoriu desconocíu. Exhíbese una copia.
  • La Resurrección. Robada en 1993, güei en paradoriu desconocíu. Exhíbese una copia.
  • Jesús apaecer a María Madalena. Sumida nel s. XIX, recuperada darréu. Anguaño exhíbese nel Muséu Catedraliciu de Zamora.
  • Les duldes de Santu Tomás. Robada en 1993, güei en paradoriu desconocíu. Exhíbese una copia.
  • L'Ascensión.
  • Pentecostés. Sumida nel s. XIX, recuperada darréu. Anguaño exhíbese nel Muséu Catedraliciu de Zamora.

Infraestructures y servicios editar

Esta llocalidá cunta nel so nucleu de población con infraestructures tales como tres parques y xardinos, dos depósitos d'agua, un cuartel de la Guardia Civil, un gran frontón, un salón de baille, etc.

Esisten cuatro locales abiertos al públicu, que son un chigre, una farmacia, una panadería-pastelería y un taller de vehículos. Nel términu municipal asiéntanse otres industries, como delles esplotaciones ganaderes, un almacén de productos de droguería, una fábrica de muebles de cocina, un hospital pa caballos, etc.

El Conceyu editar

El Plenu del Conceyu de Arcenillas ta integráu por siete conceyales, siendo l'alcalde D. Enrique A. Rodríguez García, cabeza de la llista de (Agrupación d'Electores Independientes Zamoranos), que resultó la más votada nes postreres eleiciones municipales, cuntando con trés conceyales, los mesmos que la llista del (Partíu Popular). L'únicu conceyal del (Partíu Socialista Obreru Español) forma parte del Equipu de Gobiernu xunto a los trés conceyales de ADEIZA.

Demografía editar

Na actualidá la población ta xubiendo por cuenta de la construcción de delles urbanizaciones de xalés.

Gráfica d'evolución demográfica d'Arcenillas ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Gastronomía editar

El cocíu, les llegumes, el corderu guisáu, según productos de matanza y quesos conformen la dieta básica de la zona.

Fiestes editar

El 15 de Mayu festexen San Isidro Llabrador, con actos relixosos y procesión arreglaos con un variáu programa d'ociu. Pel branu destaca la Fiesta de la Tinaja (antes del pepinillo), en xineru San Antón, y tamién hai fiestes de quintos ,anque sobresal la de calter patronal el 15 d'agostu n'honor de la Virxe de l'Asunción. El programa respuende a l'habitual combinación de xuegos infantiles, tradicionales, deportes, bailles, música, folclor y otros espectáculos.[8]

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar