El Reinu Bagrátida d'Armenia, tamién conocíu como Armenia Bagrátida (Armenia : Բագրատունյաց Հայաստան Bagratunyats Hayastan o Բագրատունիների թագավորություն, Bagratunineri t'agavorut'yun , "reinu de los Bagratunis"), foi un estáu independiente establecíu por Ashot I Bagratuni en 885 dempués de cuasi dos sieglos de dominación estranxera de la Gran Armenia so la regla de les dinastíes árabes Omeya y Abasí. Colos dos poderes contemporáneos de la rexón, los abasíes y los bizantinos, demasiáu esmolecíos por concentrar les sos fuercies en someter a los pueblos de la rexón y la disipación de dellos de los Nakharar, Ashot foi capaz d'afirmase como la figura principal d'un movimientu pa espulsar a los árabes d'Armenia.


Armenia Bagrátida
(de 884 a 1045 (Gregorianu))

Armenia persa
[[Reino de Georgia (es) [[Reino de Georgia (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Shirakavan (es) Traducir
Bagaran (en) Traducir
Kars
Ani (hasta 1045)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Llingües oficiales Armeniu
Relixón oficial cristianismu y Iglesia apostólica armenia (es) Traducir
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El prestíu de Ashot aumentó cuando foi cortexáu por líderes tanto bizantinos como árabes ansiosos por caltener un tao tapón cerca de les sos fronteres. El Califatu reconoció a Ashot como "príncipe de príncipes" en 862 y, más tarde, rei en 885. L'establecimientu del reinu Bagrátida condució más palantre a la fundación de dellos otros principaos y reinos armenios: Taron, Vaspurakan, Kars, Khachen y Syunik. La unidá ente toos estos estaos yera dacuando malo de caltener ente que los bizantinos y los árabes nun perdieron nin un minutu n'esplotar la situación del reinu al so antoxu. Sol reináu d'Ashot III, Ani convertir na capital del reinu y convirtióse nun centru económico y cultural floreciente.

La primer metá del sieglu XI vio'l cayente y l'eventual colapsu del reinu. Cola serie de victories del emperador Basilio II nes partes anejas del suroeste d'Armenia, el rei Hovhannes-Sembat sintióse obligáu a dexar el so tierres y en 1022 prometió "apurrir" el so reinu a los bizantinos dempués de la so muerte. Sicasí, dempués de la muerte de Hovhannes-Sembat en 1041, el so socesor, Gagik II, fíu del so hermanu Ashot, negar a apurrir Ani y la resistencia continuu hasta 1045, cuando'l so reinu, llaráu d'amenaces internes y esternes, foi finalmente tomáu poles fuercies bizantines.

Historia editar

Antecedentes editar

El debilitamientu del Imperiu Sasánida mientres el sieglu VII condució al surdimientu d'otra potencia rexonal, los árabes musulmanes. Los árabes Omeyes conquistaren vastes estensiones de territoriu nel Oriente Mediu y, xirando escontra'l norte, empezaron a llanzar incursiones periódiques al territoriu d'Armenia en 640. Teodoro Rshtuni, el Curopalates armeniu, roblo un tratáu de paz col Califatu anque la guerra continua ente árabes y bizantinos lo que llueu conducen a una mayor destrucción en toa Armenia. En 661, los líderes armenios alcordaron sometese al dominiu musulmán, ente que los árabes teníen de reconocer a Grigor Mamikonian de la poderosa familia Nakharar Mamikonian como ishkhan (o príncipe) d'Armenia. Conocida como "al-Arminiya" cola so capital en Dvin, la provincia taba encabezada por un ostikan o gobernador.

Sicasí, el dominiu omeya n'Armenia creció en crueldá a principios del sieglu VIII. Les revueltes contra los árabes estender por toa Armenia hasta 705, cuando so la sida d'axuntase pa les negociaciones, el ostikan árabe de Naxçıvan masacró a cuasi tola nobleza armenia. Los árabes intentaron conciliar colos armenios, pero la imposición d'impuestos más altos, el empobrecimiento del país por cuenta de la falta de comerciu rexonal, y la preferencia de los omeyes de la familia Bagratuni sobre los mamikonian fixeron esto malo de llograr. Aprovechando'l derrocamientu de los omeyes polos Abasidas, una segunda rebelión foi concebida anque tamién fracasu en parte por cuenta de la mala rellación ente les families Bagratuni y Mamikonian. La falla de la rebelión tamién resultó na cuasi desintegración de la casa Mamikonian que perdió la mayor parte del territoriu que controlaba (los miembros de la casa Artstruni pudieron escapar y establecese en Vaspurakan).

Una tercera y última rebelión, derivada d'agravios similares a la segunda, empecipiar en 774 sol lideralgu de Mushegh Mamikonian y col sofitu d'otros nakharars. Los abasíes, sicasí, colaron a Armenia con un exércitu de 30,000 homes y entartallaron decisivamente la rebelión y a los sos instigadores na batalla de Bagrevand el 24 d'abril de 775, dexando un vacíu pa la única familia intacta, los Bagratunis, pa enllenar.

Ascensu de los Bagrátidas editar

La familia Bagratuni fixo tolo posible por ameyorar les sos rellaciones colos califes abasíes desque asumieron el poder en 750. Los abasíes siempres trataron les propuestes de la familia con suspicacia, pero a principios de la década de 770 los Bagratunis ganar y la rellación ente los dos ameyoro drásticamente: los miembros de la familia Bagratuni llueu fueron vistos como líderes de los armenios na rexón. Dempués del final de la tercer rebelión, que los Bagratunis sabiamente escoyeren nun participar, y la dispersión de delles de les cases principesques, la familia quedar ensin nengún rival terrible. Sicasí, cualquier oportunidá inmediata pa tomar el control total de la rexón complicar cola inmigración árabe a Armenia y el nomamientu del califa d'emires pa gobernar nos distritos alministrativos acabante crear (Emirato). Afortunadamente pa los armenios, el númberu d'árabes que moraben n'Armenia nunca creció en númberu pa formar una mayoría nin los emiratos taben dafechu subordinaos al califa. Como repara l'historiador George Bournoutian, "esta fragmentación de l'autoridá árabe brindó la oportunidá pal resurdimientu" de la familia Bagratuni encabezada por Ashot Msaker (el "comedor de carne").

Ashot empezó a anexonase les tierres qu'enantes pertenecíen a los mamikonian y viviegamente fixo campaña contra los emires como una señal de la so llealtá al Califatu, quien en 804 dio-y el títulu de Ishkhan. Tres la so muerte en 826, Ashot mandó la so tierra a dos de los sos fíos: el mayor, Bagrat Bagratuni recibió Taron y Sasun y heredó el prestixosu títulu de ishkhanats ishkhan, o príncipe de príncipes, ente que'l so hermanu, Smbat el Confesor, convertir nel sparapet de Sper y Tayk.

Los hermanos, sicasí, fueron incapaces de resolver les sos diferencies nin pudieron formar un frente unificáu contra los musulmanes. Una nueva rebelión armenia contra'l dominiu árabe españó en 850 liderada por Bagrat y Ashot Artsruni de Vaspurakan, pero al igual que les rebeliones anteriores, fracasó: un exércitu árabe dirixíu pol xeneral turcu Bugha al-Kabir captura a Bagrat, Smbat y otros príncipes armenios y brutalmente encalora la rebelión.

Establecimientu del reinu editar

Les fortunes armenies revertir en 867 col ingresu del emperador armeniu de Bizancio, Basilio I, que les sos esitoses campañes militares contra los árabes debilitaron definitivamente'l dominiu abasí n'Armenia. En 857, Sembat fuera asocedíu pol so fíu Ashot I, quien adoptó un enfoque mesurado pa retomar gradualmente los territorios enantes ocupaos polos árabes. Asumió'l títulu de príncipe de los príncipes en 862 y nomó al so hermanu Abas sparapet, cuando empezaron a espulsar a los árabes de la so base en Tayk. Los sos esfuercios iniciales pa espulsar al ostikan de Arminiya fallaron, anque esto non lo disuadió d'aprovechar la rivalidá bizantín-árabe.

De primeres, un bizantín cortexar desesperáu por asegurar el so lladral oriental con cuenta de que dirixir tola so fuercia contra los árabes; anque Ashot reconoció la so llealtá al imperiu, los líderes bizantinos siguieron la so demanda de llarga data de que la Ilesia armenia faiga concesiones relixoses a la Ilesia Ortodoxa Oriental. Convocóse un sínodu de líderes de la ilesia armenia y una carta cargada de pallabres ambigues unviaes a Constantinopla pudo sofitar un alcuerdu temporal ente los dos ilesies. Sía que non, les diferencies relixoses importaben pocu a los bizantinos en considerancia a l'amenaza que los árabes siguíen plantegando. En 884, el Califa Al-Mu'tamid, reaccionando a les demandes de los príncipes y líderes relixosos armenios y, lo que ye más importante, los riesgos de seguridá al dexar qu'Armenia caya so la órbita bizantina, unvió una corona a Ashot, reconociéndolo como rei. Esti actu non pasu desapercibíu a Basilio que de manera similar unvió una corona a Ashot. Ashot treslladó'l so tronu a la ciudá-fortaleza de Bagaran y foi equí onde se celebró la so ceremonia de coronación en dalgún momentu en 884 o 885.

Asina, Ashot restauró la monarquía armenia y convirtióse nel primer rei d'Armenia dende 428. Aseguróse'l favor de los bizantinos y los árabes, pero finalmente amosó llealtá a Basilio y decidió concluyir una alianza colos bizantinos en 885. Ashot nun yera l'únicu príncipe armeniu de la rexón (esistíen otros principaos en Syunik, Vaspurakan y Taron), pero él cuntó col sofitu total de los otros príncipes que reconocieron la so autoridá al convertise en rei. Col so estatus de rei, la so autoridá tamién se treslladó a los estaos vecinos de Xeorxa, Albania caucásica y dellos de los Emiratos Árabes. El reináu de Ashot foi curtiu y sobre la so muerte en 890, foi asocedíu pol so fíu Smbat I.

Smbat I editar

Smbat I foi coronáu rei en 892, depués d'un curtiu intentu per parte del so tíu Abas d'atayar la so socesión al tronu. Smbat siguió cola política del so padre de caltener rellaciones cordiales con Bizancio, pero caltúvose sollerte a les medranes de los árabes sobre l'alianza armeniu-bizantina. Falando col ostikan árabe Muhammad Ibn Abi'l-Saj (Afshin), Smbat convencer de que l'alianza non solo sería pal beneficiu doble de Bizancio y Armenia, sinón que tamién funcionaría pal favor económicu de los árabes. Smbat tamién llogró una gran victoria cuando'l 21 d'abril de 892, recuperó la histórica ciudá de Dvin de los árabes.

Los ésitos de Smbat llueu se detuvieron cuando Afshin decidió que nun podía tolerar a una poderosa Armenia tan cerca de los sos dominios. Él retomó Dvin y llogró tomar a la esposa de Smbat como rehén hasta que la lliberar a cambéu del fíu y sobrín de Smbat. Les guerres contra Armenia siguieron inclusive dempués de la muerte de Afshin en 901, cuando'l so hermanu Yusuf Ibn Abi'l-Saj convertir en ostikan d'Arminiya. Ente que el reináu de Yusuf nun foi dafechu contrariu, Smbat cometió una serie d'errores que llevaron a dellos de los sos aliaos a da-y el llombu: al tratar d'aselar al so aliáu oriental, Smbat de Syunik, dexando -y la ciudá de Naxçıvan, Smbat inadvertidamente condució a Gagik Artsruni de Vaspurakan nos brazos de Yusuf yá que la ciudá yera parte de los dominios d'este. Yusuf aprovecho esti enfrentamientu otorgando a Gagik una corona nel 908, convirtiéndolo asina nel rei Gagik I de Vaspurakan y creando un estáu armeniu opuestu al empobináu por Smbat.

Cuando Yusuf empezó una nueva campaña contra Smbat xunto con Gagik en 909, nin los bizantinos nin el califa unviaron ayuda a Smbat; dellos príncipes armenios tamién optaron por retener el so sofitu. Aquellos que s'aliaron con Smbat fueron trataos brutalmente pol poderosu exércitu de Yusuf: el fíu de Smbat, Mushegh, el so sobrín Smbat Bagratuni y Grigor II de Syunik fueron envelenaos. L'exércitu de Yusuf afaró'l restu d'Armenia mientres avanzaba escontra la Fortaleza Azul, onde Smbat abellugárase, sitiandola por un tiempu. Smbat finalmente decidió rindise a Yusuf en 914 cola esperanza de terminar col ataque árabe; Yusuf, sicasí, nun amosó compasión escontra'l so prisioneru mientres torturaba al rei armeniu hasta la muerte y exhibía el so cuerpu degolláu nuna cruz en Dvin.

Resurdimientu baxu Ashot Yerkat editar

La invasión de Yusuf a Armenia dexara'l reinu en ruines y esti fechu resonó ente los príncipes armenios que quedaron espantaos al guardar la brutalidá del ostikan árabe. Gagik taba especialmente conmocionáu y llueu renegó de la so llealtá escontra Yusuf y empezó a lluchar contra él. Con Yusuf distrayíu pola resistencia puesta pol so antiguu aliáu, el fíu de Smbat, Ashot II, sintió que yera apoderáu asumir el tronu del so padre. Ashot de momentu empezó a espulsar a los musulmanes de los sos dominios. El sofitu a Ashot tamién llegó del oeste: la emperatriz bizantina Zoe viera cómo la invasión árabe d'Armenia desenvolver con consternación, polo qu'ordenó al patriarca Nicolás el Místicu qu'escribiera una carta oficial al Catholicós armeniu pa formar una nueva alianza con Armenia. El Catholicos respondió amistosamente y en 914, Ashot aceptó una invitación de Zoe pa visitar Constantinopla. Ellí, Ashot foi bien recibíu, y creóse una fuercia bizantino p'ayudar a Armenia a ganar a los árabes. La fuercia qu'acompaña a Ashot liderada pol domésticu de les escueles Leon Foques el Viejo, marhca al añu siguiente a lo llargo del Altu Éufrates, entrando en Taron con escasa oposición de los árabes.

Mentanto, los esfuercios de Yusuf por entartallar a Gagik fracasaren miserablemente; sicasí, Yusuf dirixó la so atención a Ashot ya intentó debilitar la so posición coronando al primu de Ashot, Ashot Shapuhyan, rei d'Armenia. Los exércitos de Ashot Shapuhyan y Yusuf, sicasí, nun pudieron detener la meyora bizantina, que nun llegó a prindar a Dvin por cuenta de la llegada del iviernu. Sicasí, la fuercia devolviera a Ashot a una posición poderosa n'Armenia y llogró infligir fuertes baxes contra los árabes. Esto entá dexó Ashot, el anti-rei, en control de Dvin y la guerra civil enllargar dende 918 hasta 920, cuando'l pretendiente finalmente almitió la derrota. Numberoses otres rebeliones n'Armenia tamién tuvieron llugar pero Ashot foi capaz de ganar a caúna d'elles. En 919, Yusuf socatro una rebelión fallida contra'l Califa y foi reemplazáu por un ostikan muncho meyor dispuestu, Subuk. Subuk reconoció a Ashot como'l gobernante llexítimu d'Armenia y dio-y el títulu de Shahanshah, o "rei de reis".

Irónicamente, los bizantinos se angustiaron coles estreches rellaciones de Ashot colos árabes y unviaron una nueva fuercia sol mandu del Adomo de les Escueles armeniu Juan Curcuas p'atayar la posición de Ashot como rei y sofitar a los rebeldes que lluchaben contra él. En 928, Curcuas llegó a Dvin nun intentu fallíu de prindar una ciudá que foi defendida tantu polos árabes como por Ashot. En 923, el Califa, enfrentando problemes nel so llar, lliberó a Yusuf, que viaxó de regresu a Armenia pa desamarrar la so roxura contra Armenia y especialmente contra Gagik I. Empezó a esixir tributu a los gobernantes armenios, pero enfrentar a una resistencia considerable por Ashot II. Una y otra vez, Ashot pudo ganar y ganar a los exércitos árabes unviaos contra él mientres dellos años. Finalmente, en 929, Yusuf morrió y producióse una inmensa llucha de poder ente les families rivales iranines y curdes n'Azerbaixán, amenorgando asina l'amenaza árabe a Armenia. L'emperador bizantín Romanu Lecapeno tamién dirixó la so atención dende l'este pa lluchar contra los árabes en Siria. Los esfuercios de Ashot por caltener y defender el reinu valiéron-y l'epítetu "Yerkat", o Fierro; morrió en 929 y foi asocedíu pol so hermanu, Abas I.

Estabilidá so Abas editar

El reináu de Abas I carauterizar por un periodu inusual d'estabilidá y prosperidá del qu'Armenia nun esfrutara mientres décades. Estableció la capital na ciudá-fortaleza de Kars y llogró numberosos ésitos tantu nel frente nacional como nel estranxeru. Nel mesmu añu en que se convirtió en rei, Abas viaxó a Dvin, onde llogró convencer al gobernador árabe de lliberar a dellos rehenes armenios y devolver el control del palaciu pontificiu a Armenia. El conflictu ente los árabes tamién yera mínimu, cola esceición d'una derrota militar sufierta por Abas cerca de la ciudá de Vagharshapat. Yera muncho menos conciliatorio colos bizantinos, que demostraren repetidamente la so poca fiabilidá como aliaos atacando y anexonando territorios armenios. Afortunadamente pa él, l'emperador Romanu Lecapeno taba más enfocáu en lluchar contra los Hamdánidas, dexando a Abas virtualmente llibre pa conducir les sos polítiques ensin torgues estranxeres.

Abas morrió en 953, dexando'l so reinu a los sos dos fíos, Ashot III y Mushegh.

Edá d'oru d'Armenia editar

La invistidura oficial d'Ashot III como rei d'Armenia tuvo llugar en 961, dempués de la reubicación de la Santa Sede de Vaspurakan a Argina, cerca de la ciudá d'Ani. Asistieron dellos contingentes del exércitu armeniu, 40 obispos, el rei de l'Albania caucásica, según el Catholicós Ananin Mokatsi, que coronó al rei col títulu de shahanshah. Nesi mesmu añu, Ashot reasitio la capital de Kars a Ani. Los reis de Bagratuni nunca escoyeren una ciudá pa instalase, alternando de Bagaran a Shirakavan a Kars. Les defenses naturales de Ani afaíense bien al deséu de Ashot d'asegurar una área que pudiera aguantar l'asediu y cayera nuna ruta comercial que pasaba de Dvin a Trabzon.

Por cuenta de esta ruta comercial, la ciudá rápido empezó a crecer y convirtióse nel principal centru políticu, cultural y económicu d'Armenia. Tiendes, mercaos, talleres, posaes fueron establecíos polos comerciantes y la población de la ciudá, ente que la élite nakharar pasó a patrocinar la construcción de magnífiques casones y palacios. La construcción tamién se complementó cola mesma filantropía del rei Ashot, incluyida la construcción de les famoses muralles "Ashotashen" que s'alzaron alredor de Ani, monesterios, hospitales, escueles y cases de beneficencia (la so esposa Khosrovanush fundó los complexos del Monesteriu de Sanahin en 966 y Haghpat en 976). El patrociniu de Ashot de la construcción de toos estos edificios valió-y el nomatu de "Olormadz" o "el Misericordiosu". Ashot tamién tuvo enforma ésitu n'asuntos esteriores. Cuando un exércitu bizantín empobináu pol emperador bizantín Xuan I Tzimisces entró en Taron en 973, supuestamente pa vengar la muerte del so domésticu asesináu a manes de los árabes en Mosul, Ashot movilizó a un exércitu de 80.000 homes pa forzar la so retirada. Al añu siguiente, concluyó una alianza con Tzimisces y unvió 10.000 tropes armenies pa faer campaña col emperador contra los emiratos musulmanes en Alepo y Mosul. Ashot tamién intentu ensin ésitu prindar Dvin del emir Shaddadid en 953.

Sub-reinos editar

Un nuevu fenómenu qu'empezó sol reináu de Ashot III, y siguió so los sos socesores, foi l'establecimientu de sub-reinos en toa Armenia. Ashot III unviara al so hermanu Mushel I a gobernar en Kars (Vanand) y dexára-y usar el títulu de rei. El distritu alministrativu de Dzoraget, cerca del llagu Sevan, foi apurríu al fíu de Ashot, Gurgen, el proxenitor de la llinia Kyurikid, en 966, que más tarde asumiría los títulu de rei. La proliferación de tantos reinos funcionó en beneficiu d'Armenia, siempres y cuando'l rei en Ani permaneciera fuerte y caltuviera la so hexemonía sobre otros reis. De lo contrario, los reis, según los sos respeutivos obispos que reclamaríen la posición de los Catholicos y formularíen les sos propies doctrines, empezaríen a poner a prueba les llendes de la so autonomía.

Progresu so Smbat y Gagik editar

Esta era próspera qu'Armenia vivió siguió darréu sol reináu del fíu y socesor de Ashot, Smbat II. Ani había crecíu tantu nel momentu del ascensu de Smbat en 977, qu'un segundu conxuntu de murios, conocíos como los murios de Smbatashen, ordenóse construyir pol nuevu rei.

Amenorgamientu ya invasión bizantina editar

Los bizantinos amodo tuviérense abasnando al este escontra Armenia na última década del sieglu X. Les numberoses victories del emperador Basilio II contra los árabes y les lluches internes d'estos ayudaron a estenar el camín escontra'l Cáucasu. La política oficial de Constantinopla yera que nengún gobernante cristianu ye igual o independiente del emperador bizantín, ya inclusive si nel momentu taba amazcaráu con compromisos diplomáticos, l'oxetivu final del imperiu yera l'anexón completa de los reinos armenios. A mediaos del sieglu X, l'Imperiu Bizantín estender a lo llargo de tola frontera occidental d'Armenia. Taron foi la primer rexón armenia anexonada pol Imperiu. Per un sitiu, los bizantinos consideraben a los príncipes Bagrátidas de Taron como los sos vasallos, yá que aceptaren consistentemente títulos, como'l de strategos, y estipendios de Constantinopla. Cola muerte de Ashot Bagratuni de Taron en 967 (que nun tien de confundir se con Ashot III), los sos fíos Gregorio y Bagrat nun pudieron soportar la presión del imperiu, qu'amestó'l so principáu direutamente y convertir nun Thema.

Esto foi siguíu llueu pola anexón de les tierres gobernaes pol curopalates David de Tao a quien concediera'l dominiu de los territorios imperiales claves nel este d'Asia Menor en 979. En tres campañes en 1001, 1014, y 1021 o 1022, Karin, Manazkert, según el mesmu principáu hereditariu de David de Tau fueron amestaos al Imperiu bizantín como'l Thema d'Iberia, con Karin (llamada Teodosiópolis polos bizantinos) como la so capital.

El reinu de Vaspurakan foi amestáu más tarde tamién. En 1003, el postreru gobernante del reinu, Senekerim-Loan, xenru del rei Gagik I de Ani, ignorara a los sos sobrinos pa convertise nel únicu rei de Vaspurakan. El so gobiernu fíxose entá más precariu na segunda década del sieglu XI colos saqueos de dellos grupos turcomanos. En 1016, Senekerim ufiertó-y a Basilio II les tierres de Vaspurakan, incluyíes 72 fortaleces y 3000-4000 aldegues, en cuenta de un vastu dominiu más al oeste nel territoriu bizantín centráu na ciudá de Sebastia, onde se camudó en 1021 xunto cola so familia y 14,000 retenedores. Mentanto, Basilio II yá unviara un exércitu de los Balcanes a Vaspurakan (que tamién llamaron Vasprakania, Asprakania o Media) inclusive antes de la ufierta de Senekerim y amenorgar a otru thema bizantín con Van como capital rexonal. Cola cayida del reinu de Ardzruni, el poder bizantino establecióse firmemente nes tierres altes armenies, con solo los reinos de Bagratuni y de Syunik Oriental y Baghk siendo independientes.

Disputes internes y cayida editar

Dempués de la muerte del rei Gagik I (en 1017 o 1020), el reinu estremar ente los sos dos fíos, Hovhannes-Sembat que recibió'l territoriu de Ani, y Ashot IV el valiente que caltuvo un territoriu que tendría d'incluyir a Dvin, pero que nun pudo ocupar por cuenta de la so captura por Shaddadid Abu'l-Aswar Shavur ibn Fadl de Gandzak. Los dos hermanos llucharon mientres tola so vida. Nestos díes tumultuosos, enredaos en disputes territoriales, Hovhannes-Sembat unvió al Catholicos Petros Getadarts a Bizancio p'axustar un respiru parcial dexando'l so reinu al imperiu dempués de la so muerte, por cuenta de que nun tuvo descendencia. Los resultaos inmediates d'esta aición fueron desconocíos, pero dempués de la muerte de los dos hermanos en 1040-41, el nuevu emperador bizantín y socesor de Basilio II reclamó'l Reinu d'Armenia. El fíu de Ashot, el mozu Gagik II col sofitu del sparapet Vahram Pahlavouni y los sos siguidores, reinó solo por un periodu de dos años. A pesar de les disensiones internes empobinaes pol rexente pro-bizantín Sargis Haykazn, el rei armeniu pudo repeler un ataque Turcu. Sicasí, posiblemente cola persuasión de Sargis, aceptó la invitación del emperador Constantino IX a Constantinopla, onde se vio obligáu a dexar el so dominios al imperiu en cuenta de un dominiu en Licando y la ciudá de Pizu (tamién solletráu Bizou), nes cercaníes de Cesarea. En 1044, los bizantinos dos vegaes invadieron Ani pero nun pudieron conquistalo. En vista d'esta situación llaceriosa, el Catholicos Petros Getadarts, que gobernaba Ani n'ausencia del rei, apurro la ciudá a los bizantinos en 1045. Ani foi amestada entós al Thema d'Iberia que foi rebautizado como "Iberia y Ani" o "Iberia y Armenia".

El rei Bagratida de Kars, Gagik-Abas, caltuvo'l so tronu inclusive dempués de 1064 cuando Ani cayó en manes de los turcos selyúcides, pero inclusive él viose obligáu a dexar el so tierres a los bizantinos y retirase a Anatolia, solo pa ver a Kars prindáu polos turcos en 1065. En Baghk y Syunik Oriental, solo quedaron delles fortaleces armenies.

Ver tamién editar

Referencies editar