El Armia Krajowa (AFI: [ˈarmʲa kraˈjɔva]: ) o AK —nome polacu traducíu indistintamente como Exércitu Nacional, Exércitu Patriu, Exércitu del Interior o Exércitu Territorial— foi'l principal movimientu de resistencia polacu de la Segunda Guerra Mundial na Polonia ocupada polos nazis, y unu de los mayores de la guerra; operó en toles rexones del país dende setiembre de 1939 hasta la so disolución en xineru de 1945. Esti movimientu formó'l brazu armáu de lo que más tarde se llamaría l'Estáu secretu» polacu (państwo podziemne).

Armia Krajowa
organización armada (es) Traducir, movimiento de resistencia (es) Traducir y rama militar (es) Traducir
Direición Polonia
Historia
Fundación1942
Disolución 1945
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El AK formóse a partir del Słożba Zwycięstwu Polski (Serviciu de la Victoria de Polonia), creáu'l 27 de setiembre de 1939 pol Xeneral Michał Karaszewicz-Tokarzewski. El 17 de payares de 1939 el Xeneral Władysław Sikorski reemplazó esa organización pola Związek Walki Zbrojnej (Unión para la Llucha Armada), que, en fundiéndose cola Polski Związek Powstańczy (Unión de Resistencia Polaca) convirtióse nel AK el 14 de febreru de 1942. Magar eses dos organizaciones fueron les fundadores del AK, tamién esistieron otros movimientos de resistencia en Polonia, la mayoría de los cualos terminaron incorporándose al AK:

Narodowa Organizacja Wojskowa[1](Organización Armada Nacional; seronda de 1942/branu 1943, ) unu de que los sos destacamentos establecíu cerca de Kraśnik, fueron perpetradores de la muerte de soldaos del exércitu polacu en setiembre de 1939 d'orixe xudíu del campu de la cai Lipowa en Lublin a finales de 1942[2].

Konfederacja Narodu[3](Confederación de la Nación; seronda de 1943),unu de los documentos para usu internu de la Oficina d'Información y propaganda nel Cuartel Xeneral del Exércitu Nacional Polacu numberaba la posición de les organizaciones clandestines polaques con al respective de la política sobro los xudíos nuna Polonia lliberada: la de la Konfederacja Narodu yera ''lliquidación  de los xudíos''.

Narodowe Siły Zbrojne[4](Fuerces Armaes Nacionales; branu de 1944), qu'entamaba establecer un estáu polacu nacional y católicu, d'ende l'actitú negativa de la organización escontra les minoríes nacionales y el so antisemitismu. .

Bataliony Chłopskie[5](Batallones de Llabradores)

Gwardia Ludowa[6](Guardia del Pueblu; 1943). Munchos xudíos polacos sentíen simpatía por Gwardia Ludowa, y en delles unidaes d'esa guerrilla comunista había un númberu considerable de guerrilleros xudíos, de cutiu por desconocimientu de lo que-yos asocediera a munchos d'ellos que fuxeren a la URSS. Unu de los comandantes de Gwardia Ludowa na parte sur de la rexón de Lublin, nel este de Polonia, foi Grzegorz Korczyński, quien lluchara na Guerra Civil española coles Brigaes Internacionales, polo que foi moteyáu “Hiszpan”. Mientres esa guerra usó'l nome falsu de Stefan Kilanowicz, y desempeñóse como comisionado políticu: la so misión yera caltener la llimpieza ideolóxica” de los cuadros del exércitu republicanu que llevaben a cabo ejecución secretes de soldaos sospechosos de trosquismu (según informes unviaos a Moscú, fueron purgados unos 500 brigadistes)

El principal movimientu que nun s'integró nel AK foi'l Armia Ludowa (Exércitu Popular), del que formaba parte'l pelotón autónomu de la Organización Xudía de Llucha, que yera la única formación de llucha puramente xudía ente los insurxentes del Guetu de Varsovia.

 
Tadeusz Bór-Komorowski.

Stefan Rowecki (seudónimu Grot, o "Punta de flecha"), sirvió como primer comandante del AK hasta la so detención en 1943; Tadeusz Bór-Komorowski foi'l comandante dende xunetu de 1943 hasta la so captura en setiembre de 1944. Leopold Okulicki, seudónimu Niedźwiadek ("Esbardu") dirixó les operaciones nos sos últimos díes.

Anque l'AK nun causó una rebelión xeneral, les sos fuerces realizaron una intensa campaña de sabotaxe armáu y económicu, amás d'ocupar fuerces enemigues colos sos ataques de guerrilla. En 1944 actuó a mayor escala, notablemente al empecipiar l'Alzamientu de Varsovia, qu'empezó'l 1 d'agostu de 1944 cola meta de lliberar Varsovia antes de la llegada del Exércitu Coloráu soviéticu. Magar los insurxentes lliberaron a dellos cientos de prisioneros del campu de concentración de la cai Gesia y combatieron cai per cai, los alemanes terminaron per ganalos y amburaron la ciudá, encalorando la rebelión el 2 d'ochobre de 1944.

Mientres la so esistencia les unidaes del AK realizaro ataques armaos y operaciones d'intelixencia, punxeron bombes en trenes de mercancíes y participaron en munchos combates ente los partisanos y la policía y l'exércitu alemanes. El AK tamién tratu d'efectuar operaciones de represalia para asesinar a oficiales de la Gestapo en respuesta a les táctiques terroristes impuestes polos nazis sobro la población civil polaca.

El AK foi acusáu dacuando d'acciones negatives contra minoríes étniques, especialmente contra los lituanos (ver más embaxo).

Les principales operaciones militares y de sabotaxe fueron:

  • Operación Cintu
  • Operación Torbonada
    • Alzamientu de Wilno
    • Alzamientu de Lwów
    • Alzamientu de Varsovia

El Armia Krajowa apurrió información pervalible a los Aliaos, por casu sobro les bombes volantes V1 y V2.

Posguerra editar

El AK eslleióse oficialmente'l 19 de xineru de 1945 pa evitar conflictos colos soviéticos y una guerra civil. Sicasí, munches unidaes decidieron siguir combatiendo nes nueves circunstancies.

La URSS y los comunistes polacos consideraben a la resistencia clandestina lleal al Gobiernu de Polonia nel exiliu como una fuerza que tenía d'esaniciase para garantizar un control absolutu de Polonia. Dizse que'l futuru Secretariu Xeneral del PZPR, Władysław Gomułka, afirmó lo siguiente: "Los soldaos del AK son un elementu contrariu que tien de suprimise ensin piedá". Otru prominente comunista polacu, Roman Zambrowski, dixo que l'AK tenía de ser "estermináu".

La primer estructura del AK diseñada principalmente pa enfrentase a los soviéticos foi la NIE, formada a mediaos de 1943. Los oxetivos de la NIE nun yeren entrar en combate colos soviéticos, sinón espialos mientres el gobiernu polacu nel exiliu decidía cómo tratar colos soviéticos; naquella dómina'l gobiernu del exiliu entá creía posible una solución negociada. El 7 de mayu de 1945 el NIE ("NON") eslleióse y tresformóse na Delegatura Sił Zbrojnych na Kraj ("Delegación de les fuerces armaes nacionales"), pero la nueva organización solo duró hasta'l 8 d'agostu de 1945, en que se tomó la decisión d'eslleir la organización y cesar la llucha partisana en territoriu polacu.

El primer gobiernu comunista polacu, PKWN, formáu en xunetu de 1944, nun aceptó tener xurisdicción sobro los soldaos del AK, polo que mientres más d'un añu fueron axencies de la URSS como'l NKVD les que s'encargaron del AK. Escontra'l final de la guerra unos 60 000 soldaos del AK fueren arrestaos, 50 000 de los cualos fueron deportaos a gulags y prisiones de la URSS; la mayoría d'esos soldaos fueren prindaos polos soviéticos mientres o darréu dempués de la Operación Torbonada,[cita [ensin referencies] cuando munches unidaes del AK intentaron cooperar colos soviéticos nun alzamientu nacional contra los alemanes. Otros veteranos fueron arrestaos cuando se decidieron a dirixise a funcionarios del gobiernu en recibiendo la promesa d'una amnistía. Tres estes promeses rotes mientres los primeros años de control comunista, los soldaos del AK dexaron de confiar nel gobiernu.

La tercer organización del AK foi Wolność i Niezawisłość ("Llibertá y Soberanía"). De nuevu, el so principal oxetivu nun foi'l combate sinón l'ayuda a los soldaos del AK nel so pasu de la vida partisana a la civil; el secretu y la combalechadura yeren necesarios por cuenta de la creciente persecución de los veteranos del AK pol gobiernu comunista. Arriendes d'ello, WiN tenía una acuciosa necesidá de fondos pa pagar los documentos falsos y apurrir recursos a los partisanos, munchos de los cualos perdieren casa y aforros na guerra. Consideraos enemigos del Estáu, ensin recursos y con una facción qu'abogaba pola resistencia armada contra los soviéticos y los sos testaferros polacos, WiN tuvo lloñe de ser eficaz. El NKVD y la acabante creada policía secreta polaca (Urząd Bezpieczeństwa) cobráronse una victoria resonante na segunda metá de 1945, cuando convencieron a dellos xefes del AK y el WiN de que realmente deseyaben conceder una amnistía a los miembros del AK. En pocos meses consiguieron axuntar información sobro un gran númberu de recursos y miembros del AK/WiN. Dellos meses más tarde, cuando los líderes (encarcelaos) del AK y el WiN diéronse cuenta del so error, la organización había quedáu inutilizada y dellos millares más de los sos miembros fueren deteníos. WiN se desbandó definitivamente en 1952.

El NKVD y la UB nun se quitaron del usu de la fuerza. Na seronda de 1946 un grupu d'ente 100 y 200 soldaos del grupu NSZ fueron atraíos a una emboscada y masacrados. Para 1947 un coronel de les fuerces comunistes declaraba que "La resistencia terrorista y político dexó de ser un peligru, anque entá hai maquis" qu'había que neutralizar.

La persecución del AK foi solu una parte del gran cuadru del estalinismu en Polonia. Nel periodu de 1944-1956 fueron deteníos unos 2 millones de persones, más de 20 000, como l'héroe d'Auschwitz, Witold Pilecki, fueron executaos o asesinaos en prisiones comunistes, y 6 millones de ciudadanos polacos (esto ye, xuno de cada trés adultos polacos) fueron clasificaos como 'elementu reaccionariu o criminal' y sometíos a vixilancia poles axencies del estáu. En 1956 una amnistía lliberó a 35 000 exsoldados del AK: pasaren 10 años na cárcel pol crime de lluchar pola so patria. Aun así, dellos partisanos siguieron nel monte, por reluctancia o por imposibilidá de reintegrarse na comunidá; llamóse-yos los soldaos malditos. Stanisław Marchewska "Ryba", foi asesináu en 1957, y el postreru partisanu del AK, Józef Franczak "Lalek", foi muertu en 1963, casi dos décades dempués del fin de la Segunda Guerra Mundial. Foi solu cuatro años dempués, en 1967, cuando Adam Boryczka, soldáu del AK y miembru del grupu d'intelixencia y asistencia d'élite Cichociemny ("Los silenciosos y ocultos"), formáu polos británicos, foi lliberáu de la cárcel. Hasta'l final de la República Popular de Polonia los soldaos del AK siguieron siendo xixilaos pola policía secreta, y solo en 1989, tres la cayida del comunismu, les sentencies contra los soldaos del AK fueron finalmente anulaes y derogaes pola xusticia polaca.

 
Monumentu al AK en Sopot.

Estructura y miembros editar

Nel branu boreal de 1943 el AK algamó'l so númberu máximu de miembros, calculáu en redol a los 380 000. Los cálculos de miembros del AK na primer metá de 1944 van de los 250 000 a los 350 000, permediando más de 300 000[1], incluyíos más de 10 000 oficiales. Les baxes mientres la guerra calcúlense ente 34 000 y 100 000, más ente 20 000 y 50 000 tres la guerra (baxes y encarcelamientos). El brazu executivu del AK yera'l mandu d'operaciones, compuestu de munches unidaes. La mayoría de los demás grupos polacos de resistencia clandestina taben incorporaos al AK, ente ellos:

  • La Konfederacja Narodu (Confederación del Pueblu) (1943).
  • Los Bataliony Chłopskie (Batallones Llabradores).
  • Una gran organización militar del Stronnictwo Ludowe (Partíu del Pueblu).
  • La Socjalistyczna Organizacja Bojowa (Organización Combatiente Socialista), creada pol Polska Partia Socjalistyczna (Partíu Socialista Polacu).
  • La Narodowa Organizacja Wojskowa (Organización Militar Nacional), creada pol Stronnictwo Narodowe (Partíu Nacional).
  • A partir de marzu de 1944, parte de la organización d'estrema derecha Narodowe Siły Zbrojne (Fuerces Armaes Nacionales).

El principal grupu que se negó a incorporase al AK foi'l prosoviéticu y comunista Armia Ludowa (AL), que nel so puntu álgido (1944) cuntaba con 30 000 miembros[1].

El AK estremábase organizativamente en 16 secciones rexonales, subdividíes en 89 inspecciones, compuestes de la mesma de 278 distritos. El mandu supremu definía les principales xeres del AK, como la preparación de les acciones y, col fin de la ocupación alemana, la rebelión armada xeneral hasta la victoria. Nesa fase los planes prevíen la toma del poder en Polonia pola delegatura, los representantes del gobiernu polacu nel exiliu basáu en Londres; y pol mesmu gobiernu, que volvería a Polonia.

N'otra dimensión, el AK estremábase en siete secciones: Organizaciones, Información y Espionaxe, Operaciones y Ensayamientu, Loxística, Comunicaciones, Información y Propaganda, y Finances.

Otres subdivisiones importantes del Armia Krajowa incluyíen:

  • Kedyw (tamién llamáu Sección Ocho d'Operaciones Especiales)
  • Wachlarz (parte de Kedyw)

Armamentu y equipu editar

Como exércitu clandestín nun país ocupáu pol enemigu y a más de mil kilómetros del territoriu aliáu más cercanu, el AK hubo d'encarar problemes únicos p'adquirir armes y equipu.

El AK consiguió superar estes dificultaes parcialmente y armó a decenes de miles de soldaos. Sicasí, dada la situación solo pudo llanzar al combate a fuerces d'infantería llixera. De xacíu l'usu d'artillería, carros de combate o aviación taba refugáu (sacante nunos pocos casos mientres l'Alzamientu de Varsovia, como'l coche blindáu Kubuś). Les unidaes d'infantería llixera, de la mesma, usaben unu amiestu de too tipu d'armes, en cantidaes abondes solo para una pequeña parte de la unidá.

En contraste, los sos oponentes - Los alemanes y los sos aliaos - diben bien pertrechadas d'armes y municiones, lo que-yos daba una superioridá aplastante que llindaba en gran midida les acciones del AK.

Les armes y l'equipu del Armia Krajowa veníen de cuatro fontes: armes soterraes pol Exércitu Polacu nos campos de batalla tres la Invasión de Polonia de 1939, armes mercaes o prindaes a los alemanes y los sos aliaos, armes fabricaes clandestinamente pol Armia Krajowa, y armes recibíes por suministru aéreu Aliáu.

De les armes despintaes en 1939, el AK llogró: 614 ametralladores pesaes, 1.193 ametralladores llixeres, 33.052 rifles, 6.732 pistoles, 28 armes llixeres antitanque, 25 rifles antitanque y 43.154 granaes de mano.[7] Sicasí, solo un 30% atopábase aplicable.

Dacuando les compres d'armes a soldaos alemanes realizabense a nivel de base". Les compres yeren feches por unidaes o inclusive soldaos individuales. A midida que les perspectives de victoria alemana tornaben y la moral de les tropes nazis aparraba, el númberu de soldaos dispuestos a vender les sos armes crecía proporcionalmente, faciendo d'esta una fonte importante. Estes compres yeren arriesgaes, yá que la Gestapo conocía la esistencia del mercáu negru d'armes y dacuando tendía trampes. Resultaba muncho más fácil mercar armes a les unidaes italianes y húngares, que les vendíen de bona gana siempres que pudieren despintalo a los alemanes.

Los esfuerzos por prindar armes a los alemanes tamién dieron bones resultancies. Asaltáronse trenes que llevaben equipu al frente, según puestos de vixilancia y policía. Dacuando robábense les armes de soldaos alemanes sorprendíos pola cai. Mientres l'Alzamientu de Varsovia, el AK llegó a prindar dellos vehículos blindaos alemanes.

Les armes yeren fabricaes pol AK nos sos propios talleres clandestinos, y tamién por miembros sos que trabayaben en fábriques d'armamentu alemanes. Asina, el AK pudo procurase subametralladoras (copies de les o Sten britániques, Błyskawica y KISnativas), pistoles (Vis), lanzallamas, bombes, mines de carretera y granaes de mano (Filipinka y Sidolówka). Cientos de persones participaron nesti esfuerzu de producción.

La última fonte de suministros fueron los unviaos pel aire polos Aliaos. Esta yera la única forma de llograr material más exótico pero tamién bien útil, como los esplosivos plásticos o armes anticarro (PIAT).

Mientres la guerra 485 aviones aliaos llevaron un total de 600,9 tonelaes de suministros al AK. Mientres eses operaciones perdiéronse 70 aviones y 62 tripulaciones (28 polaques). Amás del material, los aviones tamién tresportaron a instructores altamente cualificaos (los Cichociemni), de los cualos 316[8] fueron infiltrados en Polonia mientres la guerra.[7] Por cuenta de la gran distancia a les bases de Gran Bretaña y el Mediterraneu, y a un tibiu sofitu políticu, los suministros aéreos fueron solo una fracción de los unviaos a los movimientos de resistencia francés o yugoslavu.

 
Kotwica (Ancla), unu de los símbolos del Armia Krajowa.

Relaciones con otres fuerces editar

Relaciones colos xudíos editar

En febreru de 1942, el Mandu d'Operaciones del departamentu d'información y propaganda del AK creó la Sección d'Asuntos Xudíos, dirixida por Henryk Woliński.[9] Henryk Woliński informó al gobiernu polacu nel exiliu de la política antixudía nazi na Polonia ocupada. Sirvió como enllaz de la clandestinidá polaca cola Asociación Xudía de Llucha. Mientres la gran deportación, apurrió permisos de trabayu y abellugu y adquirió armes para la clandestinidá. Yad Vashem reconociólu como unu de los Xustos ente les Naciones porque rogó a los sos comandantes que lu ayudaren a rescatar a los xudíos, participó nel Zegota y ayudó a esconder a munchos xudíos.

El Zegotayera na organización pequeña y única establecida clandestinamente na Polonia ocupada polos nazis col propósitu de rescatar xudíos. La directora de Zegota yera Zofia Kossack, una devota católica y novelista de preguerra que los sos escritos nun taben exentos de matices antisemites. Ello ye que nun folletu que publicó en setiembre de 1942 tituláu "Protesta", Kossack escribió que los xudíos yeren enemigos del pueblu polacu, pero que los polacos nun podíen quedase al marxe y ver a los xudíos asesinaos polos alemanes. Envalórase que 2.500 neños xudíos salváronse como resultáu de los esfuerzos de Zegota. Los neños fueron sacaos clandestinamente de los guetos y treslladaos a orfanatos y conventos católicos onde pretendíen ser cristianos. Zegota, que tenía una sucursal en Cracovia (dirixida por Stanislaw Dobrowolski), tamién introducía comida de contrabandu nel campu de trabayu Plaszow y, más tarde, na fábrica de Oskar Schindler en Brunnlitz, Checoslovaquia.[1]

El AK aceptó a pocos xudíos nes sos files (alredor de mil): de normal refugábenlos por ser más fácilmente identificables polos nazis.

Unu de los miembros del AK, Witold Pilecki, foi la única persona que se presentó voluntaria pa ser internada n'Auschwitz. Dempués de trés años, Pilecki escapó. Vivió pa sobrevivir a los nazis, solo pa cayer énte los siguientes opresores de Polonia, los comunistes. Lluchó nel Llevantamientu de Varsovia n'agostu-ochobre de 1944 y permaneció lleal al gobiernu nel exiliu dempués de tomar de poder comunista. En 1947 foi deteníu pola policía secreta y executáu tres un xuiciu espectáculu.[2]

La información qu'axuntó n'Auschwitz foi crucial pa convencer a los aliaos occidentales del destín de la población xudía.

El AK apurrió al Guetu de Varsovia unos 60 revólveres, dellos cientos de granaes de mano, y municiones y esplosivos. Mientres el llevantamientu del Guetu de Varsovia de 1943, les unidaes del AK intentaron en dos causes volar los murios del guetu, realizaron ataques fuera de la cortil del guetu y, en combinación coles fuerces de la GL, atacaron esporádicamente a les centineles alemanes de los murios. Cuadru de Seguridá (Kadra Bezpieczeństwa o KB), una de les organizaciones subordinaes del AK, sol mandu de Henryk Iwański, participó directamente nos combates dientro del guetu xunto con combatientes xudíos del ŻZW y el ŻOB.

Trés de los siete miembros del Mandu Colectivu del AK (KG AK) yeren d'orixe xudíu.

Anque la mayoría de los historiadores coinciden en que l'AK foi básicamente inocente de collaboración colos nazis nel Holocaustu, cada vez más surden pruebes que ponen n'entredichu a esa mayoría no tocante a complicidá de miembros o grupos del AK cola violencia antisemita en Polonia.[10] Ye una tema polémica.[11] Nos archivos del Institutu Históricu Xudíu de Varsovia pueden atopase más de siete mil testimonios de sobrevivientes del Holocaustu daos darréu dempués de la guerra. Ente estos relatos de sobrevivientes nos que se menta al Exércitu Nacional, pronúnciase la percepción de que l'Exércitu Nacional representaba un peligru.[12]

Como amuesa, tenemos el casu de Karolina Kremer asocedíu na primavera de 1944. Kremer rellató qu'escapó por pocu de la muerte d'un home al que describió como un combatiente del Exércitu Nacional. “Los bandíos de AK rastrexáronnos como animales selvaxes”, testificó, siguiendo de la siguiente manera:

Atopé con una paré de xente de AK. [El líder] pidióme que m'averara a él. Vieno detrás de mi con un rifle. "Agora yes una xudía puerca que cayó nes mios manos. De xuru nun vas escapar de les mios manos ”. Empecé a llorar horriblemente, clamiándo-y que me perdonara la vida. Arrodilléme y empecé a besa-y les sos piernes cola esperanza de que perdonara a una persona tan nueva. “Naide va ayudate. El to cadabre va tar equí ”, dixo, amosándome'l llugar. Empecé a glayar a tou pulmón, llevanté y corrí escontra los arbustos cercanos. Disparóme delles vegaes ensin ésitu. Taba aterrorizá, pero corrí más y sumí nel monte.[13]

A esti testimoniu hai que suma-yos los necesarios hasta llegar a unos 7000

Relaciones colos lituanos editar

La cuestión de les relaciones ente polacos y lituanos mientres la Segunda Guerra Mundial ye bien aldericada; dellos historiadores lituanos y polacos difieren na so interpretación de los acontecimientos, munchos d'ellos rellacionaos coles operaciones del Armia Krajowa en territorios habitaos por lituanos y polacos. Nos últimos años varios congresos académicos comunes empezaron a averar posiciones, pero sigue habiendo diferencies significatives.[14]

Pola cuenta de les acciones represives de la policía lituana contra los miembros de la clandestinidá polaca y los habitantes civiles, les deportaciones en masa de polacos a trabayos forzaos n'Alemaña, restricciones nel ámbitu de la cultura y l'educación, la eliminación de parte dos llabradores de la so tierra, y les dificultaes materiales y descensu del nivel de vida que surdió de resultes de la guerra, l'odiu polacu escontra los lituanos creció entá más.[15]

Conflictos ideolóxicos editar

Les relaciones ente polacos y lituanos fueron tirantes mientres la mayor parte del periodu de Entreguerras por cuenta de conflictos sobro les rexones de Vilna y Suvalkai, de población mista polacu-lituana. Los alemanes obligaron a families del oeste de Lituania a treslladase a la rexón de Vilna, lo que complicó la situación. Mientres la guerra estos conflictos resultaron en miles de muertos, con grupos de dambos bandos aprovechando los combates pa cometer actos violentos contra quien víen como enemigos.

La resistencia polaca yera una axuntadura de toles corrientes polítiques polaques de la preguerra, polo que ciertos grupos acomuñaos con círculos nacionalistes teníen una actituda bien negativa sobro los lituanos y l'estáu lituanu independiente. Un númberu significativu de lituanos empezaron a collaborar colos ocupantes alemanes [3] [4] [5] [6]; un exemplu prominente foi'l partíu Frente Activista Lituanu, munchos de que los sos miembros veníen de los Unionistes Nacionales, que'l so lema de la preguerra yera 'Lituania pa los lituanos'.[7] El gobiernu lituanu, animáu polos alemanes, esperaba que se-y concediera tanta autonomía como s'otorgara a Eslovaquia.

Anque'l LAF sumió tres 1941, y los alemanes nunca concedieron a los lituanos l'autonomía deseyada, ciertos elementos del gobiernu lituanu, en collaboración colos alemanes, participaron nel programa de llimpieza étnica, atacando a xudíos, polacos y otres minoríes non lituanes. [1][2][3]. Unu de los incidentes más infames producíuse na ciudá de Ponary, onde ente 1941 y 1943 alemanes y lituanos masacraron a miles de polacos y xudíos [4][5][6]

Una xunión clandestina de partíos d'esquierda polacos, la Unión Democrática de Vilna (Wileńska Koncentracja Demokratyczna), movida en parte pola postura pronazi de les autoridaes lituanes, y en parte pola ideoloxía nacionalista de los partíos de endecja polacos, declaró en marzu de 1941 que los lituanos nun taben preparaos pa la independencia y nun podíen considerase como iguales de los polacos. La declaración contenía un plan pa ocupar Lituania, sometela a un comisariu xeneral polacu y reeducar a los lituanos corruptos". Per otru llau, tien de recordase que'l Gobiernu polacu nel exiliu foi l'únicu de la coalición antinazi en declarar el so sofitu a la independencia lituana tres la guerra [1][2].

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Narodowa Organizacja Wojskowa: Okręg Białystok 1941-1945. Kazimierz Litwiejko, Benkowski, 2002
  2. STUDIA: Narodowa Organizacja Wojskowa i Narodowe Siły Zbrojne wobec Żydów pod Kraśnikiem – korekta obrazu, Dariusz Libionka. Published by: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów & IFiS PAN
  3. O katolickie państwo narodu polskiego: inspiracje katolickie w ideach politycznych Grupy "Szańca" i Konfederacji Narodu. Artur Paszko. Nomos, 2002
  4. Narodowe Siły Zbrojne: dokumenty, struktury, personalia. Leszek Żebrowski. Burchard Edition, 1994
  5. Bataliony Chłopskie 1940-1945. Janusz Gmitruk. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2000
  6. Eso no estaba en mi libro de la Revolución rusa. Javier Barraycoa. Editorial Almuzara 2020.
  7. 7,0 7,1 Stefan Korboński, The Polish Underground State, Columbia University Press, 1978, ISBN 0-914710-32-X
  8. https://web.archive.org/web/20051017065000/http://www.polishembassy.ca/files/Polish%20Armed%20Forces%20in%20WWII%20eng.pdf
  9. Jewish Virtual Library
  10. Tadeusz Piotrowski, Poland's Holocaust, McFarland & Company, 1997, ISBN 0-7864-0371-3. Google Print, p.88, p.89, p.90
  11. Review de John Radzilowski de There Once Was a World: A 900-Year Chronicle of the Shtetl of Eishyshok, por Yaffa Eliach, en Journal of Genocide Research, vol. 1, no. 2 (June 1999), City University of New York.
  12. Pa un analís académicu de los testimonios de ŻIH rellacionaos con partisanos polacos, ver Aleksandra Bańkowska, "Partisantka polska years 1942-1944 in Jewish Relations", Zagłada Żyd 1 (2005): 148-63, qu'apaeció nuna traducción al inglés en Holocaust: Studies and Materials 1 (2008): 103–22.
  13. Archivu ArchiveIH, ref. 301/1569, fol. 2; Testimoniu de Karolina Kremer, Częstochowa, 12 d'avientu de 1945.
  14. Taming Nationalism?. Ashgate Publishing, Ltd.. ISBN 0-7546-4281-X.
  15. THE VIEW OF LITHUANIAN STATEHOOD HELD BY THE POLISH UNDERGROUND DURING 1939–1944 , Arūnas Bubnys. LITHUANIAN HISTORICAL STUDIES 9 2004 ISSN 1392-2343 páxs. 57–73

Enllaces esternos editar