Arnulfo Arias Madrid

Arnulfo Arias Madrid (15 d'agostu de 1901Penonomé, Coclé – 10 d'agostu de 1988Coral Gables (es) Traducir) foi un médicu, escritor, diplomáticu y políticu panamiegu, que detentó la presidencia del so país en trés causes, llegando a postulase hasta en cinco causes pal cargu, nun llogrando rematar nengunu de los sos periodos, por causa de los distintos golpes d'estáu que sufrió per parte de los sectores militares del país.

Arnulfo Arias Madrid
ambassador of Panama to the United Kingdom (en) Traducir


Presidente de Panamá

Vida
Nacimientu Penonomé, Coclé15 d'agostu de 1901[1]
Nacionalidá Bandera de Panamá Panamá
Muerte Coral Gables (es) Traducir10 d'agostu de 1988[1] (86 años)
Familia
Casáu con Mireya Moscoso
Estudios
Estudios Escuela Médica de Harvard
Universidá de Chicago
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumédicu
Creencies
Partíu políticu Partido Panameñista (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Graduáu como médicu de la Universidá de Harvard, Arnulfo Arias empecipia la so carrera política al sofitar la candidatura del so hermanu Harmodio Arias Madrid, a la Presidencia de Panamá, con que la so victoria pasó a exercer como Ministru d'Agricultura y Ministru d'Obres Públiques, amás de sirvir como Unviáu Estraordinariu y Ministru Plenipotenciario ante los gobiernos d'Alemaña, Inglaterra, Francia, Suecia y Dinamarca.

La so aportunante oposición a los rexímenes militares que gobernaron Panamá, auníu a les adversidaes que sufrió na so carrera política, qu'incluyeron dende fraudes eleutorales fechos contra la so persona, hasta trés golpes d'estáu, convertir n'unu de los líderes más populares y reconocíos de Panamá, pasando a ser un «Iconu de la Democracia Panamiega».

Oríxenes editar

Nació'l 15 d'agostu de 1901 en Penonomé,[2] provincia de Coclé, fíu d'Antonio Arias y Carmen Madrid, hacendados de l'alta burguesía nacional bien conocíos na sociedá coclesana, nel barriu de los Foresteros de la comunidá de San Juan, Provincia de Coclé, nel senu d'una de les principales families interioranas del país. Cursó les sos primeres lletres colos Hermanos Cristianos franceses (güei día La Salle) nel so pueblu natal.

Estudios editar

Los estudios secundarios realizar en Nueva York y los superiores nes Universidaes de Chicago y Harvard onde cursó estudios de Medicina, onde llogró'l títulu de Doctor en Medicina y Ciruxía, siendo'l primera panamiegu en graduase con honores académicos nestes universidaes norteamericanes.

Dempués, especializar en Psiquiatría, Obstetricia y Endocrinoloxía. En 1925, tornó y encabezó la organización nacionalista Aición Comunal, el 2 de xineru de 1931 dio un golpe d'estáu contra'l presidente lliberal Florencio Harmodio Arosemena, a quien llogren derrocar ya imponer a Ricardo J. Alfaro.

Trayeutoria política editar

Un añu dempués, ayudó al so hermanu mayor, Harmodio Arias Madrid, a llograr la presidencia (1932-1936).

Mientres el gobiernu del so hermanu Harmodio Arias Madrid ocupó la Secretaría d'Agricultura y Obres Públiques. En 1936, Juan Demóstenes Arosemena nomar Unviáu Estraordinariu y Ministru Plenipotenciario ante los gobiernos d'Alemaña, Inglaterra, Francia, Suecia y Dinamarca, onde permaneció hasta 1939. Tamién fungió como delegáu ante la Sociedá de Naciones.

De regresu al país, foi electu Presidente de la República en 1940, per un ampliu marxe de votos, entós que'l candidatu opositor Ricardo J. Alfaro retirar de la guerra poles aiciones de violencia contra él y los sos siguidores nesa campaña.

Poco antes Arias, diera a conocer la so célebre Doctrina Panameñista, na que refugaba l'intervencionismu foranu y aponderaba los valores nacionales, influyíu poles doctrines nacionalista[3] de la dómina.

Mientres el primer añu de gobiernu realizó un importante llabor reformista y modernizadora, que tomó: la promulgación de la Constitución de 1941;[2][4] la creación de la Caxa del Seguru Social; fundación del Bancu Agropecuariu ya Industrial, nacionalización del comerciu al per menor; reglamentación del exerciciu de l'abogacía; de los Bancos, del Comerciu; creación del patrimoniu familiar; dióse-y el votu a la muyer; emitióse papel moneda gracies la creación d'un Bancu Central.[4]

La so oposición a les esixencies de los Estaos Xuníos, nel estragal de la II Guerra Mundial, según la insatisfaición de dellos sectores a lo interno, condució al so derrocamientu n'ochobre de 1941.[4] Aprovechando un viaxe sorpresivu que fizo a la Ciudá de L'Habana, Cuba unos dicen que p'atender una dolencia física y otros p'atopase con una vedette cubana.

Ricardo Adolfo de la Guardia, ocupa la presidencia de la República reemplazando a Arias Madrid, aprovechando una salida inesperada d'ésti del país ensin avisar a l'Asamblea, pero nun deroga la Constitución. La presión popular y de los principales partíos de la dómina oblíga-y a llamar a una Asamblea Nacional Constituyente y dictóse el Decretu Nᵘ 4 de 29 d'avientu de 1944, que encontó según el poder executivo, na solicitú insistente de los partíos políticos, suspendió los efeutos de la Constitución de 1941, con esceición de les normes relatives al Poder Xudicial y al Ministeriu Públicu.

Se exilió hasta 1945 y volvió presentase a la presidencia en 1948 al frente del Partíu Revolucionariu; magar que perdió de manera aturbolinada ante Domingo Díaz Arosemena quien solo pudo gobernar por poco tiempu, por cuenta de la so precaria salú que-y provocó'l so muerte y xubió el Vicepresidente Daniel Chanis Pinzón, qu'ocupa'l poder por poco tiempu por cuenta de les disputes que tien col altu mandu de la Guardia Nacional al frente del Coronel José Antonio Remón Cantera.

Esti personaxe de la hestoria patria ye parte d'unos de los fechos más “pintorescos” sobre materia eleutoral, onde s'abrir les urnes que taben depositaes nel Bancu Nacional y dempués d'un añu y meses afayar qu'hubo un error” y que'l verdaderu ganador de les eleiciones de 1948 ye Arnulfo Arias Madrid, quien ocupa la Presidencia per segunda vegada'l 24 de payares de 1949, pero darréu ye depuestu por una fola de protestes y revuelta popular de la ciudadanía panamiega col sofitu de la Guardia Nacional pol autoritariu gobiernu que condució a la so destitución en 1951.

Foi derrocáu una vegada más. Xulgáu pola Asamblea Nacional foi topáu culpable y quitóse-y en forma vitalicia del exerciciu de los sos derechos políticos. Metanes esta coxuntura adversa surdió'l Partíu Panameñista.

En 1960, el Presidente Roberto F. Chiari restituyó-y los sos derechos políticos y dexó-y inscribir el so partíu. Cuatro años más tarde, foi una vegada más candidatu presidencial, contra'l candidatu de la Guardia Nacional y del gobiernu Marco Aurelio Roble Méndez, quien s'alzó col trunfu, magar les denuncies de fraude ya irregularidaes.

En 1964 nun pudo algamar la presidencia de la República, pero foi escoyíu per tercer vegada en 1968, pa ser derrocáu namái 11 díes dempués de tomar posesión del cargu, el Vienres 11 d'ochobre de 1968 cuando los mandos medios de la Guardia Nacional de Panamá encabezaos pol Mayor Boris Martínez y los Tenientes Coroneles Omar Torrijos Herrera y Jose H. Ramos Bustamante, dirixen un golpe d'estáu militar. Abellugar na Zona de la Canal de Panamá y parte al exiliu nuevamente n'Estaos Xuníos y dende ende empecipia la so llucha pol regresu a la democracia al país istmeño. El so lleal amigu Teniente Coronel (RE) Luis Carlos Díaz Duque (1927/2007) y Edecán Presidencial del so gobiernu, tamién debió exiliase (a la República Arxentina). Díaz Duque foi un eximio militar panamiegu (primer oficial estranxeru graduáu de la Escuela de Carabineros de Chile) con un altu compromisu moral y una llealtá estraordinaria escontra'l so amigu y líder Arias. Mientres la curtia presidencia de Arnulfo Arias Madrid foi Xefe de la Guardia Presidencial y Tercer Comandante de la Guardia Nacional de la República de Panamá (1968).

En 1984, con 83 años d'edá foi candidatu presidencial de l'Alianza Democrática d'Oposición ADO Civilista, pero una vegada más los militares vetaron el so ascensu al poder, favoreciendo un escandalosu fraude con robu d'urnes, actes y la muerte d'una persona que-y dio'l trunfu al candidatu oficialista Nicolás Ardito Barletta pel estrechu marxe de 1.713 votos.

Afayóse muncho depués que foi víctima d'un fraude eleutoral sopelexáu pol Dr. César A. Quintero, quien fuera Presidente del Tribunal Eleutoral pa esa fecha y pol Coronel Roberto Díaz Herrera, Xefe del Estáu Mayor de les Fuercies de Defenses de Panamá, lo que provocaría la mayor crisis política de la historia de Panamá y convertir na principal figura de la oposición contra'l Réxime Militar.

Muerte editar

Finó'l 10 d'agostu de 1988 en Miami, Estaos Xuníos d'América, por cuenta d'entueyos propios de la so avanzada edá (87 años).

El so cuerpu foi treslladáu a la ciudá de Panamá, onde foi soterráu nel Campusantu Xardín de Paz n'unu de los entierros más grandes y allegaos que se viera nel país, dende la muerte de Belisario Porras Barahona y el xeneral Omar Torrijos Herrera.

El so entierru'l 15 d'agostu de 1988 foi un actu de protesta contra la dictadura Militar del xeneral Manuel Antonio Noriega, qu'un añu dempués cayería so les manes d'Exércitu de los Estaos Xuníos el 20 d'avientu de 1989, nuna invasión militar al país.

Hai monumentos, escueles, avenida y un correximientu que lleven el so nome.

La osamenta de Arnulfo Arias Madrid foi retirada de la so tumba en xineru de 2012 pa rindi-y honores y face-y un funeral d'estáu. Los restos fueron finalmente soterraos en Penonomé, el so pueblu natal, el 8 de xineru de 2012, ventidós años dempués de la so muerte.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6304jpv. Apaez como: Arnulfo Arias. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Biografia nel sitiu del gobiernu de la República de Panamá
  3. «Arnulfo Arias - MSN Encarta». Archiváu dende l'orixinal, el 28 d'agostu de 2009. Consultáu'l 2009.
  4. 4,0 4,1 4,2 Editora Panama America - Historia de Panamá

Fontes Bibliográfiques editar

  • Ministeriu de la Presidencia. Los presidentes de Panamá.Estudiu Cronolóxicu y analís estadísticu.
  • Castillero, Ernesto J. Galería de Presidentes de Panamá. Panamá, 1935
  • Caxa d'Aforros. Forxadores de La nuesa Nación.1999.
  • Plasmu Lara, J.A.Galería de Gobernantes de Panamá (1821-1971) Imprenta Litho Garzo S.A. Payares de 1971.
  • Zentner, Federico Jr.Nomes y apellíos de forxadores de la patria. Panamá, 1984.
  • https://web.archive.org/web/20120321175413/http://www.critica.com.pa/archivo/historia/f10-37.html

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Augusto Samuel Boyd
Presidente de Panamá
1940–1941
Socesor:
Ricardo Adolfo de la Guardia Arango
Predecesor:
Roberto Francisco Chiari Remón
Presidente de Panamá
1949–1951
Socesor:
Alcibíades Arosemena
Predecesor:
Marco Aurelio Roble Méndez
Presidente de Panamá
1968
Socesor:
José María Pinilla Fábrega y
Bolívar Urrutia
(Xunta Provisional de Gobiernu)