Arroyo de la Encomienda

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Arroyo de la Encomienda ye un conceyu y llocalidá d'España perteneciente a la provincia de Valladolid, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Atópase estremáu n'ocho barrios, siendo'l más notable'l de La Flecha, onde s'alcuentra la corporación municipal. Los otros barrios son La Vega, Vega de la Encomienda, Arroyo, Monasterio del Prado, Doña Juana, Las Lomas de Arroyo y Sotoverde.

Arroyo de la Encomienda
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Arroyo de la Encomienda José Manuel Méndez Freijo
Nome oficial Arroyo de la Encomienda (es)[1]
Códigu postal 47195
Xeografía
Coordenaes 41°36′46″N 4°47′30″W / 41.6128°N 4.7917°O / 41.6128; -4.7917
Arroyo de la Encomienda alcuéntrase n'España
Arroyo de la Encomienda
Arroyo de la Encomienda
Arroyo de la Encomienda (España)
Superficie 11.54 km²
Altitú 690 m
Llenda con Valladolid, Simancas, Ciguñuela y Zaratán
Demografía
Población 21 946 hab. (2023)
- 10 171 homes (2019)

- 10 008 muyeres (2019)
Porcentaxe 4.23% de provincia de Valladolid
0.92% de Castiella y Lleón
0.05% de España
Densidá 1901,73 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytoarroyo.com
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Arroyo de la Encomienda

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu oficialmente la 27 de payares de 1990 col siguiente blasón:

«Escudu cortáu: 1, de gules, la Cruz de la Orde de San Juan de plata; 2, d'oru, tres álamos verdes sobre ondes d'azul y plata (que tienen d'enllenar la punta del Escudu). Va timbrado cola Corona Real española.»

La descripción testual de la bandera municipal, aprobada la 11 de xineru de 1995, ye la siguiente:

«Bandera cuadrada, de proporción 1:1, cortada de plata y coloráu carnesí en dos faxes del mesmu anchor, y cargada nel centru del escudu municipal nos sos colores.»

Xeografía editar

Allugamientu

La llocalidá ta asitiada a una altitú de 690 msnm.[4][5]

Arroyo de la Encomienda ye güei unu de los conceyos más poblaos de la provincia y del partíu xudicial de Valladolid. Asitiáu a siete quilómetros al oeste de Valladolid, xunto al Pisuerga y a un regueru que-y valió'l nome. El so términu —de 11,72 km² equivalentes a 1172 ha— ta cruciáu, d'este a oeste, pela carretera nacional 620 y atópase na zona centro provincial, na so Contorna de Riberes y ta enmarcáu tantu polos conceyos de Valladolid, Zaratán, Ciguñuela y Simancas, como tamién pol cursu del ríu Pisuerga que les sos agües fecunden los sos campos de riqueza.

Les distancies respeutives de La Flecha y Arroyo a Valladolid son 3 y 6 km.

Ciguñuela Zaratán Zaratán
Simancas   Valladolid
          
 
Simancas Simancas Valladolid

Historia editar

La primer referencia de Arroyo remontar a 1206. Mientres la Edá Media taba integrada na Merindad del Infantazgo de Valladolid (en castellán antiguu citada como: Meryndat del Infantadgo de Ualladolid) una división alministrativa de la Corona de Castiella, que la so descripción figura nel llibru Magüetu de les Behetrías de Castiella,[6] redactáu poles Cortes de Valladolid de 1351, cuando l'estamentu de los fidalgos solicitó al rei Pedro I la desapaición de les behetríes por aciu la so conversión en tierres solariegas. Nel sieglu XVIII Arroyo pertenez a la Encomienda de Wamba, naquellos momentos cuntaba con 13 vecinos.

En 1836, por cuenta de la desamortización de Mendizábal, el términu camuda de dueños. L'Estáu prindar de los bienes rústicu y urbanu de les órdenes relixoses, fixo 9 llotes coles 202 parceles prindaes y vender al meyor postor en pública puya. A metá del sieglu XIX Arroyo yá ye una villa con conceyu y pertenez al partíu xudicial, a la diócesis, alministración de rentes y capitanía xeneral de Valladolid. Yá tenía 32 los vecinos, 17 na cabecera de la villa, 12 na Granxa de la Flecha, 2 nel únicu caserío de Aranzana y unu nos dos modestos caseríos de la marxe izquierda del ríu Pisuerga.

Nel Diccionariu Xeográficu d'España de Pascual Madoz de 1876 faise referencia al conceyu:

v. con ayunt. de la prov. Adm. de rent., part. jud., aud. terr., c.g. y dióc. de Valladolid (5/4) leg.), SIT. á 200 pasos de la márg. der. del r. Pisuerga, y á la caida meridional de 1 llomba de poca elevación: el so CLIMA ye saludable, y el so aspeutu bastante allegre; compónse esta pobl. d'unes 14 CASES de construccion tan mala, que mas bien pueden llamase cabanos, confina el TERM. pol Y. col de Valladolid; por S. y O. col de Simancas á ¾ de leg; por NE. col de Ciguñuela, y por N. col de Zaratán á ½ leg. En dambes direiciones: pasa por él el r. Pisuerga con bastante fondura, y nun esiste vau dalgunu; la so direición ye de Y., NE. á O., SO. y al S. del pueblu y bien inmediatu, desagua nesti r. el llamáu Rodantillo, que vien del O. y naz en términu de Ciguñuela, axuntándose-y antes del so desaguadoriu'l regueru Valdezcarce á ¼ de leg. al N. atópense distintos cas. siendo'l principal el tituláu de Arezana; con 2 vec.; al llau opuestu del r. hai otros 2 insignificantes con un solu vec. y á el so márg. der. atópase la granxa de San Pedro de les Fleches, que perteneció al monast. de Jerónimos, tituláu del Prau, con un bon edificiu que servia d'habitación del prior y p'agospiar á pendientes: anguaño hai 12 vec., de los cualos viven 8 nuna sola casa; allegantes a esta granxa y pertenecientes á la mesma, hai un molín de papel, una parada de aceñas con 3 ruedes útiles , y un cañal pa pescar y á la parte meridional del pueblu una pequeña arbolea d'álamu blancu, de propiedá particular; el TERRÉN na metá de la so estensión ye dafechu llanu, y la otra metá, cortáu por difentes cord. de collaes y llombes pocu sensibles, escepto una especie de mesa que s'alza sobre les demas eminencies, hasta'l nivel de los próximos pandoriales de Ciguñuela, ye de bastante bona calidá y tou ta en cultivu; los sos CAMINOS se redacen al de carruages que va de Valladolid á Simancas, Tordesillas, Toro, Zamora y Salamanca, y pasa inmediatu á la v., y el de ferradura, que cruciando per mediu d'ella, frecuénten-y los arrieros que viaxen en direición de dichos puntos y nun quieren entrar na cap. PROD.: trigu, cebada, llegumes y vinu; 2,000 fan. Del primeru, 1,000 de cebada, 150 de toes llegumes y 3,000 cántaros de vinu; hai ganáu lanar, vacunu, mular y asnal. POBL.: 27 vec., 71 alm. CAP. PROD.: 229,880 rs. IMP.: 22,988. CONTR.: 3,795 rs. 4 mrs.

Mientres l'añu 2004, disparóse la crecedera demográfica, terminando l'añu con 6.639 habitantes, por ello, la incorporación de nuevos servicios nel conceyu foi constante.

 
Rotonda en Arroyo.

Mientres l'añu 2005 inauguróse'l nuevu colexu Raimundo de Blas, la Plaza d'España, les nueves piscines del Centru Deportivu y Municipal La Almendrera. La inauguración de la Plaza d'España supunxo la incorporación al conceyu d'un nucleu vertebrador del qu'escarecía. Con esti espaciu creóse una zona d'alcuentru y esparcimientu de los vecinos cola amplitú abonda p'allugar cualquier tipu d'alcuentru.

Amás, incorporar a los servicios de la llocalidá dos guarderíes municipales, una en La Flecha y la otra en La Vega.

Tamién empezaron a funcionar les empreses de los servicios de llimpieza viaria, llimpieza d'edificios y caltenimientu y caltenimientu de zones verdes y moblame urbanu.

Anguaño convirtióse nun gran pueblo-cuartu de la ciudá de Valladolid,[7] siendo'l segundu conceyu más importante en tamañu del alfoz vallisoletano.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 11.72 km²,[8] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 19 421 habitantes y una densidá de 1657,08 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Arroyo de la Encomienda ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[9]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[9]      Población según el padrón municipal de 2011[10] y de 2017 del INE.

Economía editar

Antigua papelera Smurfit Kappa Group (periodu d'actividá: de 1966 al 2008)

Nesti conceyu atópase allugáu'l centru comercial d'IKEA conocíu como «Rio Shopping».[ensin referencies]

Amás nél atopen infraestructures de grandes marques, como son Decathlon y Hipercor.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

 
Ilesia de San Xuan Evanxelista, sieglu XII.

Cultura editar

Arroyo de la Encomienda tien la Casa de la Cultura en La Flecha, onde s'alcuentra la Biblioteca Municipal p'adultos ya infantil, sala d'estudiu, sala d'ordenadores y onde s'ufierten distintos cursos de formación a lo llargo del añu. La Escuela Municipal de Música, que s'alcuentra en Arroyo nel Edificiu Etnográficu.

Banda Sinfónica de Arroyo de la Encomienda editar

La Banda de Música de Arroyo de la Encomienda crear en 2002 con una formación integrada por músicos de les cuerdes de madera, vientu y percusión. En 2008 convertir en banda sinfónica,cola incorporación de preseos de cuerda lo que lleva a un importante aumentu de la so plantía,que supera los setenta músicos, siendo la mayor parte d'ellos estudiantes de música.

El so compromisu col conceyu de Arroyo de la Encomienda lleva a la Banda a realizar conciertos específicos pa ésti, nos que fai d'organizador, como'l Conciertu d'Añu Nuevu o los conciertos de branu. Nellos emplega la fórmula d'intercambiu ente bandes con oxetu de que se convierta n'actividá formativa y lúdica pa tolos miembros de la banda. La concentración llevar a cabu en diversos llugares d'España y conclúi con un conciertu. Nestos intercambios intervinieron bandes como les d'A Guarda y Riantxo (Galicia),Quart de Poblet (Valencia), Derio (Vizcaya), Peñafiel…

N'otres ocasiones participa en diverses actividaes entamaes col consistoriu, por casu en 2007 intervieno nel Alcuentru de Bandes de la provincia de Valladolid, que tuvo llugar en Medina del Campo.

Acompaña cada añu a la Cofradería de los Siete Pallabres de Valladolid participando nes procesiones de la Selmana Santa. Mientres dellos años foi la encargada d'abrir l'Actu Académicu col qu'empecipia'l cursu la Universidá de Valladolid.

Vien actuando dende l'añu 2011 na Cúpula del Mileniu de Valladolid mientres les Feries y Fiestes de la ciudá, que tienen llugar mientres el mes de Setiembre.

En 2008 estrenó l'Himnu del Centenariu compuestu por Eduardo Tarilonte y en 2011, el "Himnu de Arroyo de la Encomienda compuestu por Mario Garrote.

Dende 2009 realiza conciertos pedagóxicos xunto a l'actriz, Belén Otxotorena y la collaboración de la Orquesta Sinfónica de Castiella y Lleón.

Cuenta con un repertoriu que supera les 200 obres y la grabación d'un CD.

Mientres siete años tuvo so la batuta de Vicente Julio Perpiñá García, clarinete baxu solista de la Orquesta Sinfónica de Castiella y Lleón.

N'ochobre de 2015 toma'l relevu como direutor José Manuel González Diego, trompista de la Orquesta Sinfónica de Castiella y Lleón con plaza de primer Tutti dende 2004.

Alministración y política editar

Eleiciones municipales de 2015 en Arroyo de la Encomienda[11]

Partíu políticu Conceyales Votos Porcentaxe
Independientes por Arroyo de la Encomienda (IPAE)
8
3.313
37,41%
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
3
1.224
13,82%
Sí Se Puede Arroyo (SiSePA)
2
1.142
12,90%
Partíu Popular (PP)
2
914
10,32%
Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía (C's)
2
894
10,10%
Toma la Pallabra
0
432
4,88%
Restu
0
761
8,59%

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ORDE de 27 de payares de 1990, de la Conseyería de Presidencia y Alministración Territorial, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu Municipal con que pretende dotase'l Conceyu de Arroyo de la Encomienda (Valladolid).». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ 236 de 7 d'avientu de 1990.
  3. Gobiernu d'España (ed.): «RESOLUCIÓN de 11 de xineru de 1995, de la Diputación Provincial de Valladolid, pola que se fai pública l'aprobación de les banderes de los conceyos de Alcazarén, Arroyo de la Encomienda y Medina de Rioseco.». Boletín Oficial del Estáu nᵘ 32 de 9 de febreru de 1995.
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «encomienda-id47010 Datos d'altitú pa Arroyo de la Encomienda na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2013.
  6. ibro de lo que quantos son los derechos de los llugares de les meryndades de (Carrión) y de Canpos y de Monçon de del Infantadgo de Ualladolid y de Çerrato; lo quales derechos fueron sabíos por pesquisa que fizieron per carta y mandatu del nuesu sennor el Rei don Pedro Gonçalo Martinez de Penna Fiel y Lorençio Martinez, clerigo de Penna Fiel ... Na era de mill y CCC y XC annos
  7. Alcalde, condergáu y alcalde, El País (20/04/2014)
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Valladolid». Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'ochobre de 2013.
  9. 9,0 9,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Arroyo de la Encomienda».
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  11. El País. «Eleiciones Municipales 2015». Consultáu'l 28 d'ochobre de 2015.

Enllaces esternos editar