Arte antiguo o Arte de l'Antigüedá ye'l arte de la Edá Antigua. La historia del arte antiguo ye la división de la historia del arte que se centra nel so estudiu ya interpretación formal, téunica, estructural, ya ideolóxica (iconográfica, iconológica) y na so esplicación histórica; anque l'arqueoloxía ye la ciencia histórica que'l so oxetu ye la cultura material de la que les obres d'arte son la manifestación más pervalible, y ye la encargada del so descubrimientu y analís contextual.

Torso del Belvedere, obra d'Apolonio d'Atenes del sieglu I e.C. Michelangelo almirar extraordinariamente (esta ye la obra de daquién que supo más que la Naturaleza) a pesar de, o quiciabes gracies a, el so aspeutu semidestruido, que produz una fascinación común a tol arte antiguo que se mitifica. Ye famosa la so definición d'una bona escultura: la que permanecía bella en rodando por una rimada.[1]

El so delimitación cronolóxica va dende l'empiezu de la Historia (aproximao'l IV mileniu e.C. en Próximu Oriente y Exiptu) hasta la cayida del Imperiu romanu d'Occidente (sieglu V). La estensión xeográfica del desarrollu de les primeres civilizaciones –definíes pola apaición de la escritura y el poder políticu y relixosu– impon ónde pueden alcontrase (civilizaciones mediterránees, de la India, d'Estremu Oriente, d'América Precolombina y del restu d'Europa y d'África) y cuándo puede falase en caúna d'un periodu históricu (Historia) o d'un periodu prehistóricu (Prehistoria), que determinaría que la so producción artística fuera oxetu de la historia del arte prehistórico; anque realmente la metodoloxía pal so estudiu ye en gran parte común, hai una diferencia fundamental, y ye la posibilidá d'utilizar les fontes escrites pa los periodos históricos. Esti recursu ye insustituible, yá que non yá dexa la identificación nel so casu de los autores o patrocinadores de la obra artística y reconstruyir el contestu nel que se produció, sinón que fai posible la interpretación del Arte na so rellación cola producción intelectual n'otros ámbitos del pensamientu, sobremanera la relixón y la filosofía. D'esta manera puede efectuase una llectura del arte que lo entienda al traviés la visión del mundu (Weltanschauung) o ideoloxía dominante en dómines y llugares tan alloñaos a nós como les civilizaciones de la Edá Antigua, y del que l'Arte ye la plasmación material y visual.

Al contrariu que la civilización occidental, les civilizaciones africanes, estremu-orientales y americanes nun esperimentaron la marcada discontinuidá que l'arte occidental presenta ente l'arte antiguo y l'arte medieval; colo qu'esti últimu conceutu nun suel aplicase a estes civilizaciones.

Tamién esiste un conceutu comercial y coleicionista del Arte antiguo, entendíu como antigüedaes; esto ye, como'l términu usáu pa englobar tou tipu d'oxetos artísticos que nun se consideren Arte moderno, pertenezan a la Edá Antigua o a periodos posteriores (arte medieval, arte de la Edá Moderna ya inclusive bona parte del arte contemporáneo si esti nun s'entiende namái como'l más actual sinón como tol arte de la Edá Contemporánea -dende mediaos del sieglu XVIII-).

Considerancia social del Arte na Antigüedá editar

 
Venus Anadiómena (la so nacencia saliendo del mar, lo qu'esixe'l so desnudez), frescu pompeyanu que reproduz la composición atribuyida a Apeles (finales del sieglu IV e.C.), apreciadísima na Antigüedá (Augustu pagó la estraordinaria cantidá de cien talento a la ciudá de Cos pa lleva-y la a Roma)[2] y que va siguir asonsañándose con distintes versiones y contestos na renacencia (Nacencia de Venus de Botticelli, distintes Venus de Ticianu), el barrocu (Velázquez) y darréu.

El conceutu d'arte na Antigüedá nun algamara en nenguna civilización la considerancia social de belles artes que consiguió na cultura occidental a partir del Renacimientu. Pintura, escultura y arquiteutura (les artes visuales) yeren equivalentes a les distintes artesaníes, habilidaes o téuniques manuales (ars en llatín, tekné en griegu) que nun gociaben de prestíu social en nenguna de les distintes formaciones económicu sociales de les primeres civilizaciones (manera de producción primitivu, manera de producción asiáticu o despotismu hidráulicu y manera de producción esclavista). Mientres el periodu clásicu de Grecia, sí qu'hubo artistes destacaos que se rellacionaron con políticos ya intelectuales, o lo yeren ellos mesmos (como Fidias); pero tal cosa asocedió más como esceición que como regla, ya inclusive actuó más como mitificación que como una valoración del artista concretu (el casu d'Apeles).

Funciones del arte na Antigüedá editar

La función del arte y la valoración de los oxetos que güei consideramos una obra d'arte, nun teníen la mesma considerancia nes civilizaciones de la Edá Antigua: los pequeños oxetos cotidianos que güei s'esiben nos museos (dende pesos o fusos de telares hasta xoyes) seríen apreciaos pola so función o pol valor intrínsecu del so material tanto o más que por cuestiones formales;[3] otra manera, les grandes estatues exipcies o les cercos sumeries teníen funciones relixoses –vida eterna– y de presencia política –exerciciu del poder y memoria histórica–, identificaes col dios o'l rei –que podía ser oxetu inclusive d'una damnatio memoriae, borrando'l so nome y sustituyendo les sos traces polos del rei rival–.

 
Pirámides de Guiza.

La casa, la tumba, el templu o'l palaciu, son conteníos arquiteutónicos espresaos en formes bien diverses poles distintes civilizaciones, sometíes a los condicionantes físicos y la disponibilidad llocal de materiales; pero sicasí, les soluciones formales atopaes fueron bien de cutiu sorprendentemente similares (pirámides exipcies, chines, mesoamericanes), y los elementos arquiteutónicos escoyíos d'ente un surtíu non ilimitáu (cubiertes, murios, vanos, columnes, pilastres, dinteles, arcos, bóvedes). Siempres, y seya que non, con traces de validez práuticamente universal: la obligación de que l'edificiu dexe satisfaer necesidaes materiales ya imaxinaes de persones ya instituciones (axentes sociales y políticos que son suxetos históricos), amás de ser vehículu d'una creación. Namái dende esi puntu de vista puede entendese que la movilización necesaria pa llevantar les Pirámides de Guiza yera en sí mesma xustificativa de la so esistencia como proyeutu ideolóxicu d'una sociedá entera.

 
Pont du Gard, ponte y acueductu romanu nel so Provincia Gala Tresalpina (actual Provenza, Francia).

Idéntiques funciones tenía l'arte nes cultures prehistóriques simultánees a les primeres civilizaciones del Próximu Oriente Antiguu, coles que de fechu calteníen rellación, en tola Cuenca del Mediterraneu ya inclusive la Europa central: oxetos como'l discu celeste de Nebra, recuperáu por románticos procedimientos y estudiáu pola arqueoloxía, yeren na dómina (II mileniu e.C.) preseos teunolóxicos, pervalibles pola so función real y pola so función simbólica, non por cuestiones relatives a la estética, a pesar de que son de xuru bellos. Lo mesmo podría dicise de los monumentos megalíticos como Stonehenge, un verdaderu observatoriu astronómicu que al tiempu sirvía de calendariu cortil-llunar, o'l mecanismu de Anticitera, un enigmáticu oxetu de bronce con engranajes fecháu nel sieglu I e.C.. Otros son de bien aldericada función, como les preincaiques llinies de Naza. Na civilización romana, la función utilitaria y la durabilidá d'acueductos y pontes ensin dulda prevalecía sobre cualquier considerancia estética, anque tamién sirvieren de vehículu pa espresales.

 
Elementos arquiteutónicos griegos, coloriaos tal como lo taríen.

La idea de guapura nel Arte antiguo editar

N'otres ocasiones, la imaxe que faemos de lo sublime del arte antiguo tien pocu que ver colo que víen los sos contemporáneos: la blancura del mármol de templos y escultures griegues que tanto almiramos taba siempres cubiertu de pintura en vivos colores, yá que ensin ella haber consideráu inespresivos y inacabados. Tamién hai que considerar que la mayor parte d'eses escultures griegues conocer por copies industrializaes feches en dómina romana con criterios arqueolóxicos, culturales o turísticos entós sí daqué más cercanos a los nuesos.[4]

 
Marsias espelleyáu por Apolo en castigu por desafia-y (o quiciabes en vengación por habe-y en verdá vencíu) nuna competición musical; una tema bien afecha a les reflexones griegues sobre la capacidá humana d'oldease a los dioses por aciu l'habilidá o l'arte, que fácilmente desagua nel escesu pecaminosu de la hybris o arguyu escomanao. Ye copia romana d'una escultura helenística que se recrea nel dolor de la tortura d'un home vieyu y feu, nun estiramientu anatómicu bien estudiáu pol arte académico, y que se considera precedente de les representaciones del Cristu crucificáu tan habituales nel arte occidental a partir de la Edá Media.

La idea de lo bello nun foi nunca constante;[5] nin siquier nun periodu d'estabilidá tan enllargada na repetición de formes estereotipaes como foi'l arte exipcio, que presentó una discontinuidá radical como foi'l periodu de Amarna (venceyáu a les reformes relixoses d'Akenatón (Amenofis IV). Tampoco presenta carauterístiques locales inconfundibles: la manera exipcia de representar les figures ye similar a la de la Grecia arcaica; al igual que les formes fantástiques que se vinieron en llamar estilu orientalizante. Tomando como exemplu'l casu paradigmáticu del arte griego, la evolución de los periodos arcaicu, clásicu y helenísticu foi comparada a otros momentos d'evolución pendular na Historia del Arte, que Eugenio D'Ors interpretaba como alternanza ente clasicismu y barrocu:

Acicateado por Benedetto Croce, quien apregonaba, como si tuviera en 1800, que'l barrocu yera namái una de les variedaes de lo feo, d'Ors esconxuró esa anticuada inxuria neoclasicista. Foi más lloñe y, contra eruditos como Wölfflin, negó l'escritor barcelonés que'l barrocu fora tan solo una escentricidá xesuita visible na ilesia romana del Gesù o un reflexu de la decadencia del imperiu español, controláu en calidá d'epidemia nel tránsitu del sieglu XVII al XVIII. El barrocu, argumentó d'Ors, yera un estáu de l'alma que, atemporal y ahistórico, apaecía en diverses estaciones de la civilización. Lo barroco yera un eón qu'asonsañaba los procedimientos de la naturaleza, ente que l'eón clásicu fai lo propio colos mecanismos del espíritu. Barrocu yera lo mesmo Proust que la novela rusa, Goya que Picasso, Copérnico como la teoría de la relatividá. "Asina", diz d'Ors en Lo barroco, "nes dómines de clasicismu, la música vuélvese poética; la poesía, gráfica; la pintura, plástica; y l'escultura, arquitectónica. Recíprocamente, nes dómines d'enclín barrocu, la gravitación producir en sentíu inversu: l'arquiteutu ye quien se fai escultor; la escultura pinta; la pintura y la poesía revisten les formes dinámiques propies de la música." Les tesis de d'Ors, anque escupuliciaron en Pontigny, nunca algamaron a imponese. Repitiendo al Stendhal de 1823 cuando eternizó al romanticismu de Shakespeare contra'l clasicismu de Racine, d'Ors afondó nesa dicotomía binaria al traviés de la oposición nietzscheana ente lo apolíneo y lo dionisiaco, aplicándola al barrocu y al clasicismu.[6]

Innovaciones y evolución nel arte antiguo editar

La historia del arte como esfuerciu siguíu de tresmisión y tradición direuta de maestru a discípulu, d'una xeneración al so siguiente, rellaciona l'arte del nuesu tiempu col del valle del Nilu de fai cinco mil años, pos nós aprendimos de los griegos y estos aprendieron de los exipcios.[7]

Toos nós somos alumnos de los griegos.

La evolución ya innovaciones nel arte de les civilizaciones antigües ye consecuencia del trabayu de busca d'innumberables artistes que al ellaborar nueves soluciones formales fueron conformando meyores y cambeos nel arte del so tiempu.

Na aspiración de los exipcios a la eternidá, tenía de ser de suma importancia la construcción de les sos tumbes p'asegurase la perennidad.[8] Escontra'l 2.700 e.C. realizárense importantes progresos arquiteutónicos nes tumbes reales pero entá se siguía edificando en adobe. En tiempos de Dyeser (segundu faraón de la Tercer Dinastía), ordenó construyir en Saqqara la primer pirámide gradiada, grandiosa realización debida al maxín del arquiteutu Imhotep, tamién primer ministru y sumu sacerdote. Según cuenta Manetón, Imhotep foi l'inventor de la construcción con sillares de piedra. La pirámide gradiada nun foi concebida d'una vegada. Primero foi una gran mastaba. Dempués de dos ampliaciones con pozos y galeríes soterrañes, tenía forma de tueru piramidal esnacháu d'unos ocho metros d'altor. Imhotep tuvo entós la idea d'alzala escontra'l cielu, onde habitaba Ra, el dios Sol, a manera d'una gran escalera que dexara al faraón dempués de la so muerte xubir escontra la morada de los inmortales. Inventara'l tipu de pirámide monumental. Primeramente tuvo cuatro grandes pasos con un altor de 42 metros. Dempués una nueva ampliación alzó los pasos a 6 y l'altor total a 60 metros.[9] En tiempos de Seneferu, fundador de la cuarta dinastía, modificóse la poderosa arquiteutura gradiada ascendente, estableciendo la nueva orientación de l'arquiteutura monumental funeraria exipcia: la Pirámide de Meidum.[10]

Les estauínes sumeries atopaes na zona de Diyala son exvotos que tanto la xente corriente como l'acomodada depositaben al pie del altar nos sos templos. Son de yelsu, alabastru, o mármol rosa y coles sos manes xuntes y la mirada perdida na contemplación representaben la plegaria permanente d'aquellos que les depositaben a los pies de la divinidá. Delles estauínes son obres de bonos artistes emplegaos por reis y altos funcionarios, otres yeren realizaes en serie al algame de tolos bolsos. De xuru los talleres onde los artesanos trabayaben la piedra taríen nes proximidaes del templu y ellí los fieles diríen mercales. Los descubrimientos arqueolóxicos de Henri Frankfort amuesen que la evolución que se produció en trés o cuatro sieglos pasó dende unes formes xeométriques hasta reflexar la realidá en tolos sos detalles. Los orantes cola cara bondoso y sonriente del periodu más recién seríen la indicación de que'l terror y les congoxes ante los dioses sumieren.[11]

L'estudiu de les escultures de desnudos na Grecia antigua dende la dómina arcaica dexó reconstruyir la historia de la reproducción del cuerpu masculín ya interpretala en términos de progresu continuu. Tal evolución tuvo un finxu nel establecimientu del canon sobre les midíes del cuerpu humanu establecíu pol escultor Policleto nel sieglu V e.C. y que sirvió como exemplu a los escultores griegos posteriores. El sistema de proporciones qu'estableció ye parte de les busques entamaes dende la dómina arcaica y ta basáu en rellaciones aritmétiques simples.[12] La guapura del cuerpu atopar na proporcionalidad de toles sos partes ente sigo: la cabeza tenía de ser la séptima parte del altor total, el pie dos veces el llargor de la palma de la mano, etc.[13] Como refinamientu estéticu introducía los contrapposto: una pierna llixeramente flexionada; colo que'l cadril del llau opuestu apaecía más elevada, el costazu d'esi mesmu llau quedaba a menor altor que'l contrariu, y la figura describía na so vertical una llixera curva y contracurva (una "S"), dando una sensación de movimientu.

El descubrimientu del Arte antiguo editar

Anque'l Arte medieval, sobremanera n'Italia, nun significó una rotura radical col arte clásico (que de fechu yá s'había desvirtuado nel so clasicismu col Helenismu, y muncho más col arte tardorromano), el Renacimientu definir a sigo mesmu como una resurreición de la Edá Antigua, entendida como un modelu a asonsañar. La división de les edaes históriques -Antigua, Media y Moderna-, que foi acusada frecuentemente d'eurocéntrica, tien esencialmente valor pa Occidente tal como se va definir esi conceutu a partir del sieglu XVI, yá que s'anicia nesi momentu, y pa les cultures antigües en que los intelectuales d'Europa Occidental de la Edá Moderna pretendíen atopar el so orixe.[14]

La presencia n'Italia, sobremanera na ciudá de Roma, de restos visibles, y l'afayu continuu de restos soterraos, yeren teníos en cuenta, y dexaron la paulatina definición del oficiu del anticuariu (coleicionista, eruditu y al tiempu espoliador y destructor), mientres se crean les bases de la ciencia arqueolóxica. Recuperar con veneración texto clásicos, como Los cinco llibros de l'arquiteutura de Vitrubio, y achisbábense los escasos pasaxes sobre arte de Pliniu'l Vieyu. L'afayu de la Domus Aurea de Nerón, el grupu de Laocoonte o'l Apolo de Belvedere, fueron percibíos polos pintores y escultores del Cinquecento como una confirmación del camín entamáu o un estímulu pa entamar otros nuevos (casu del torso Belvedere para Michelangelo). Más palantre, nel sieglu XVIII, el descubrimientu de Pompeya y Herculano nel reinu de Nápoles de Carlos III (escavaciones sistemátiques de Karl Jakob Weber, Roque Joaquín de Alcubierre, Francisco la Vega y el so hermanu Pietro la Vega) impactó extraordinariamente na intelectualidá europea, especialmente en Johann Joachim Winckelmann (bien críticu con Alcubierre), y sopelexáronse al traviés de los dibuxos de John Flaxman y la cerámica de Wedgwood, creando una verdadera fiebre neoclásica que tuvo inclusive la so versión turística (el Grand Tour).

Simultáneamente foise produciendo una ampliación de l'atención a otres civilizaciones de la Edá Antigua, destacadamente la griega, que'l so cortil nacional y monumentos taben en sometíos al Imperiu Turcu. L'interés de los viaxeros europeos occidentales nun foi ayenu al surdimientu de la conciencia nacional griega, como prueba la peripecia romántica de Lord Byron.[15] Otres civilizaciones, como la exipcia, fuera oxetu de mistificación dende bien antiguu (vinculación cola alquimia y el hermetismu y otres disciplines mistéricas, como los símbolos y escenografía de la masonería, que reprodució Mozart en La Flauta Máxica).

 
Pirámide del Sol, Teotihuacán (Méxicu), sieglos I y II.

El sieglu XIX contempló'l desarrollu de los saqueos a gran escala mientres se desenvolvía la exiptoloxía científica (espedición napoleónica a Exiptu y posteriores investigaciones de Champollion, incluyendo l'usu de la Piedra de Rosetta, pal desciframientu de los xeroglíficos). De forma similar proceder en Palestina cola denominada arqueoloxía bíblica (1865 Palestine Exploration Fund -Charles Warren-, 1870 American Palestine Exploration Society, 1889 École Biblique et Archéologique Française), en Troya y Micenas con Heinrich Schliemann (dende 1870), y en Mesopotamia cola escavación de Babilonia pola Deutsche Orientgesellchaft (1898, Robert Koldewey).[16]

El sieglu XX va desenvolver una arqueoloxía más sistemática y racional, que sicasí enxamás s'esprendió de la so aureola romántica (Arthur Evans en Cnosos -el míticu llaberintu del minotauru en Creta- y Howard Carter na tumba de Tuntankamón). L'arqueoloxía precolombina (que s'estiende ensin solución de continuidá cronolóxica dende la Prehistoria hasta lo que n'Europa sería Edá Media -mayes, azteques ya inques-) desenvolvióse como resultancia del interés de los estauxunidenses por atopar un pasáu autóctonu americanu que proponer como memoria continental alternativa a la del Vieyu Mundu (John Lloyd Stephens, Hiram Bingham). L'arqueoloxía en China y Asia central ye una disciplina entá más recién, y en plenu desarrollu. Lo mesmo asocede con civilizaciones europees que tuvieron la bona o mala fortuna de presentar poco sofitu de les fontes escrites y topase en zones d'Europa Oriental menos accesibles a los arqueólogos occidentales por cuestiones polítiques (tracios -Tumba tracia de Kazanlak, Bulgaria- o escites -descubrimientu en 1947 del enterramientu de Pazyryk por Sergei Rudenko nos Montes Altai-).

Les coleiciones antigües del Muséu del Louvre de París, el British Museum de Londres, la Gliptoteca de Múnich y la Islla de los Museos de Berlín, son consideraes anguaño como la demostración d'un espoliu (empezáu en dómina romana, col treslláu de dalgunos obeliscos exipcios) que la so devolución reclamen los países emisores, basándose n'argumentos morales, xurídicos y na preferencia por caltener les pieces nel so contestu orixinal (destruyíu en bona parte mientres la estracción); frente al argumentu de los receptores de que si nun fuera pol so interés d'entós, la mayor parte de les pieces probablemente destruyiríense, dau'l desinterés de los anteriores alministradores o propietarios, que los museos onde tán son una redolada aparente pal so estudiu y contemplación, y que'l tiempu trescurríu fíxo-yos tamién adquirir derechos históricos (que tampoco pueden reclamar n'esclusiva y ensin oposición les emisores, yá que tamién yeren imperios espoliadores d'otros pueblos d'onde llograron esos o asemeyaes ayalgues).

Otres artes editar

 
Musa tocando la llira nun lecito áticu del llamáu pintor d'Aquiles (440 e.C.).

Otres artes tamién son oxetu d'estudiu pa la Edá Antigua, pero pola so naturaleza (por casu, por non ser artes visuales) o por otres razones), ser por otres disciplines y non pola Historia del Arte, a pesar de que na Antigüedá yeren elles, y non pintura, escultura o arquiteutura, l'oxetu de la proteición de les divines ya inspiradores muses:

  • la epigrafía, estrechamente xunida al estudiu de los monumentos arquiteutónicu y escultóricu que son el soporte de les sos inscripciones, ::*

y la caligrafía, venceyada al estudiu de los testos escritos en soporte llixeru (papiru y pergamín), y qu'en delles civilizaciones, sobremanera asiátiques, algamó un gran desarrollu artísticu (caligrafía china, caligrafía xaponesa); la caligrafía árabe y la caligrafía llatina o occidental (con munches variantes, como la caligrafía Uncial), tuvieron mayor desarrollu a partir de la Edá Media.

Artes menores, artes suntuarias y artes efímeres editar

 
Pintura sobre cerámica. Dinastía Han oriental, China, sieglu I al III.

Otres artes, qu'hasta apocayá yeren artesaníes, artes menores, artes aplicaes, oficios artísticos o artes y oficios; y que a partir de mediaos del sieglu XX dignificamos con nome de diseñu (dacuando malváu nun clixé pretencioso), tampoco fueron oxetu de proteición de les muses:

  • Historia del vistíu antiguu.
  • Historia del moblame antiguu.
  • La orfebrería suel ser oxetu de tratamientu común cola escultura, poles carauterístiques comunes en téuniques y aspeutos formales, anque amenorgada a pequeña dimensión y especializada en materiales denominaos nobles (metales preciosos, piedres precioses, etc.).
  • La cerámica suel ser oxetu d'un tratamientu común cola pintura, tocantes a la so decoración (siendo considerada dacuando como un meru soporte de la representación pictórica, como podría selo'l muriu, la tabla o'l llenzu), y de un tratamientu especializáu tocantes a los sos valores formales propios y téuniques d'ellaboración.
  • Dalgunes de les anteriores o otros tratamientu artísticu de les armes- dau'l preciu estraordinariu que podríen algamar, y lo esclusivo de la so vecería, algamen el calificativu d'artes suntuarias.
  • Otres, como la perfumería o la gastronomía, dau lo efímero de los sos productos, nun algamar a afitase na cultura material perdurable (más allá de les reconstrucciones analítiques), anque sí nes fontes escrites que les describen.
  • El calter efímeru yera consustancial a determinaes espresiones llindaes a un eventu particular, como los trunfos romanos, dalgunos de que los sos materiales terminaron per convertir se n'obres perennes (arcu de trunfu), o toles ceremonies relixoses, de les que les más espectaculares fueron en toles civilizaciones les ceremonies aciages, nes que se desenvolvíen tou tipu d'artes, incluyíes artes marciales.
  • Del valor artísticu intrínsecu que los sos contemporáneos daben a les manifestaciones deportives de l'antigüedá, especialmente los Xuegos Olímpicos, son amuesa'l so reflexu lliterariu y nes obres d'arte visual que inmortalizaron a los sos campeones.

Periodización y estilos del Arte antiguo editar

La periodización de la historia del arte antiguo basar nes distintes civilizaciones onde surde, utilizándose de forma equivalente a les divisiones estilístiques mesmes de los periodos posteriores de la Historia del arte occidental.

Los primeros apartaos d'esti esquema utilicen denominaciones marcadamente xeográfiques, tantu pa les civilizaciones antigües que conformaron la civilización occidental (Próximu Oriente Antiguu, Exéu, restu d'Europa), como pa les demás civilizaciones antigües (restu d'Asia y América precolombina); ente que'l postreru fai referencia a los últimos periodos cronolóxicos que guardaron el periodu formativu del arte occidental na Edá Antigua: col nome d'arte clásico faise referencia al de Grecia y Roma nel periodu denomináu Antigüedá clásica, que s'impon en tol espaciu mediterráneo y próximo-oriental pol helenismu y la conquista romana; ente que col de Arte del cristianismu antiguu faise referencia al arte del periodu denomináu Antigüedá tardida (sieglos IV al VIII), que s'asitia darréu a l'Antigüedá clásica, a caballu ente los últimos sieglos de la Edá Antigua y los primeres de la Edá Media.

Arte preclásico de la civilización occidental editar

La nacencia de la civilización producir nel Creciente fértil (términu de James Henry Breasted pa referise a la zona que guardó los tresformamientos radicales na historia de la humanidá que Vere Gordon Childe denominó revolución neolítica y revolución urbana), que dibuxa nos mapes una forma de lluna creciente, ente Mesopotamia, sureste d'Anatolia, Llevante mediterraneu y Valle del Nilu.[17] El mundu mediterraneu y el próximu oriente guardaron el surdimientu competitivu de distintes civilizaciones, unes sedentaries, con base na agricultura de regación en valles de grandes ríos inundables o n'otres zones apropiaes, otres nómades, con base nel llendo. Los pueblos que les aniciaron veníen de bien distintos oríxenes etno-llingüísticos d'aldericada clasificación (la terminoloxía tradicional, bien aldericada, usa términos como semites, indoeuropeos, camites, etc.). El desarrollu de les primeres relixones entamaes (con cleru xerarquizáu, templos, mitoloxía, etc.) y les primeres estructures polítiques (reis, palacios, burocracia, exércitos, fronteres, guerres de conquista, ciudaes-estáu, reinos, imperios), apurrió los primeros patrocinadores de programes artísticos de valumbu (sobremanera arquiteutónicos y escultóricos, anque tamién demandaben pintura, cerámica, orfebrería y tou tipu d'arte suntuario -armes, moblame, vestidures, etc.).

La considerancia de preclásicu pa estos estilos ye una visión en perspeutiva, yá que la esperimentación de tantes y tan variaes formes artístiques terminaron influyendo no que muncho más tarde se definió como arte clásico.

Arte mesopotámico
  Arte sumerio - A partir del IV mileniu e.C. apaecen les primeres ciudaes (Ur, Uruk, Eridú, Lagash) na actual zona de confluencia del ríu Tigris col ríu Éufrates (antigua llinia de mariña del Golfu Pérsicu): la Baxa Mesopotamia, tamién llamada Sumeria o Caldea.
- Palacios, templos (zigurats), cámares funeraries.
- Usu del adobe, la madera, y el lladriyu (determináu pola inesistencia de canteres nun territoriu aluvial), lo qu'implica l'usu de la bóveda y l'arcu. Lladriyu coloriáu pa decoración.
- Figures relixoses d'alabastru (xerarquía por altor y tamañu de los güeyos). Formes xeométriques (geometrización) y esquemátiques (esquematismo) basaes nel conu y el cilindru.
-Cercos para glorificar victories militares (Cercu de les utres, Cercu de Naram-Ensin)
-Taracea (Estandarte de Ur).
- Influencia nel arte asirio y arte babilónico.
  Arte asirio - Primeramente na zona norte del ríu Tigris (l'Alta Mesopotamia), con centru en Assur y depués en Nínive; darréu estiéndese nun imperiu de grandes dimensiones (Imperiu Asiriu).
- Puxanza na primer metá del I mileniu e.C. (ente c. 1000 y 612 e.C.).
- Influencia del arte sumerio. Templos y zigurats monumentales. Lladriyu, y tamién piedra nes entraes de les ciudaes y sales.
- Escultura monumental (demonios guardianes), baxorrelieve narrativu a gran escala.
  Arte babilónico - Ciudá de Babilonia y los dos periodos en que s'estendió un imperiu con centru nella: primero con Hammurabi (Imperiu babilónicu, II mileniu e.C.), y más tarde con Nabucodonosor (Imperiu neobabilónico, mediaos del I mileniu e.C., ente 612-539 e.C.).
-Construcciones mitificadas nes narraciones bíbliques: Torre de Babel, Xardinos Colgantes de Babilonia).
- Lladriyu vidráu coloriáu pa la decoración de superficies arquiteutóniques.
- Representación de figures animales.
Arte del valle del Nilu
  Arte exipcio - Dende'l IV mileniu e.C. hasta la conquista d'Alexandru Magnu nel sieglu IV e.C..
- Civilización creada en redol al poder políticu y relixosu (faraón y templos) que controlen l'agricultura regada polos llenes del Nilo, y nuna estructura burocrática (escribes y escritura xeroglífico). Desenvolviós'una relixón basada nel conceutu de vida eterna dempués de la muerte (Llibru de los Muertos), lo qu'implicó un gran desarrollu del arte funerario.
- Arquiteutura monumental en piedra: templu exipciu (Luxor, Karnak, Abu Simbel, File) y tumba exipcia (mastabes y pirámides nel Imperiu Antiguu, y hipogeos nel Imperiu Nuevu -Valle de los Reis-).
- Imhotep (Pirámide gradiada de Saqqara) foi'l primer arquiteutu de nome conocíu (sieglu XXVII e.C., darréu anterior a la Pirámide de Keops (arquiteutu Hemiunu).
- Relieves y pintures murales acomuñaos a l'arquiteutura, estatuaria colosal de bultu redondu (tríada de Micerino, Colosos de Memnón, La escriba sentáu, Cheik-El-Beled, bustu de Nefertiti) artes decoratives y mobiliares.
- Calter solemne con base en cánones ríxidos de representación y simbolismu.
- Les carauterístiques del arte exipcio son notablemente estables nun periodu de tres milenio: monumentalidad, estereotipación de la figura humana, frontalismo, xerarquía, ausencia de perspeutiva en pintura y esplotación de la perspeutiva n'arquiteutura, onde predomina de forma absoluta la llinia recta (el sillar, la columna, el dintel); cola esceición (nes artes visuales y nos conceutos relixosos) del periodu d'Amarna, y (n'arquiteutura) del Templu Solar exipciu.
- Los pigmentos son minerales y el aglutinante ye a lo cabero, aplicáu sobre una capa de yelsu blancu que cubre la paré, lo que dota a la pintura d'una estraordinaria lluminosidá.
  Arte nubio[18] - Nubia, al sur del Alto Exiptu, más allá d'Asuán, habitada por pueblos nilóticos (negros) desenvolvió una civilización que llegó a emular a la exipcia, cola que tuvo en contautu (intervenciones alternatives d'una na otra).
- Reinu de Kush, Reinu d'Aksum, rei Arikamaninote.
- Escultura, orfebrería y arte funerario de marcada influyencia exipcia.


- Arquiteutura nubia. Pirámides de Meroe y Napata.

Otros artes del Antiguu Oriente Próximu
  Arte hitita - Los hitites, dende'l centru d'Anatolia (actual Turquía), establecieron un imperiu con capital en Hattusa que s'estendió pola mariña del Mediterraneu hasta Exiptu.
- Arte ciclópeo: sillería de grandes dimensiones, relativa tosquedá de los sos baxorrelieves (influyencia asiria) y escases escultures en bultu redondu (influyencia exipcia), anque caracterizaes pola ausencia de delicadeces formales y escasu detallismo.
- Trabayu de los metales, axatáu pero bien suxestivu pol so estilización y astracción. Símbolos crípticos (xeroglíficos d'Anatolia).
  Arte fenicio - Los fenicios o púnicos, pueblu semita asitiáu na mariña del actual El Líbanu (Tiru, Sidón, Biblos) espandir pol Mediterraneu ente'l sieglu XI e.C. y el sieglu VII e.C. por aciu la fundación de colonies comerciales: sur de la península itálica, Sicilia, sur de la península ibérica y norte d'África onde fundaron la colonia de Cartago (qu'a la cayida de les metrópolis asiátiques sol imperiu persa, siguió la so espansión convirtiéndose nun verdaderu imperiu marítimu nel Mediterraneu Occidental hasta'l sieglu III e.C. -guerres púniques contra Roma-).
- Sentíu utilitariu: artesanía y comerciu de productos de luxu (armes, cerámica, teles, tintes) por aciu navegación por tol Mediterraneu ya inclusive poles costes atlántiques europees y africanes.
- Influencia del arte exipcio, l'arte mesopotámico y l'arte exeo primitivu (arte minoico y arte micénico); ya influyencies mutues col arte griego posterior (periodu orientalizante y dómina arcaica).
  Arte hebreo antiguu - La Historia del Antiguu Israel ye la d'un pueblu semita nómada (pueblu xudíu o hebréu) que s'asitia y forma un reinu en conflictu colos pueblos de Canaán a finales del II mileniu e.C. (Saúl, David, Salomón)
- Capitalidad de Xerusalén y el so templu, principal centru artísticu y relixosu: monoteísmu, llibru sagráu (Torá o Biblia), prohibición de la idolatría (lo que torga cualquier representación gráfica humana o animal).
- Rellacionar coles civilizaciones exipcio y fenicio (inclusive col reinu de Saba, localizable al sur del Mar Colorado, en Yeme o n'Etiopía); y ye conquistáu por asirios, babilonios, perses, griegos y romanos, con socesivos exilios masivos (cautividá de Babilonia, cautividá de Nínive y Diáspora).
  Arte persa - Los medos y perses desenvolvieron la so civilización ente Mesopotamia, India, Asia Central y el Cáucasu, rexón greba de camín de tribus nómaes correspondiente col actual Irán.
- Arte nómada ornamental (armes, vasos) en madera, güesu o metales. Estilu animalista, astracción figurativa y orgánica.
- N'apoderando a los asirios, conquistaron Babilonia nel 539 e.C..
- Palacios colosales (delles influyencies, ambiente ceremonial y repetitivo -Persépolis, Susa-), ausencia d'arquiteutura relixosa, determinada poles carauterístiques del zoroastrismu.
- Arte funerario: tumbes de Naqsh-e Rostam.
- Escultura acomuñada a l'arquiteutura.
  Arte árabe preislámico - L'Arabia preislámica desenvolvióse como una civilización ensin un estáu centralizáu, ente los pueblos árabes, dellos nómades y otros asitiaos en zones agrícoles y urbanes. La unificación producir cola apaición del Islam (sieglu VII), que supunxo la rotura de la tradición preislámica n'artes figuratives.[19]
- Influencies del arte mesopotámico y persa (templu solar de Marib). Cola helenización y la conquista romana de les zones perifériques d'Arabia, influyencia del arte grecorromano (Palmira, Petra).
-
Arte exeo
  Arte cicládico - Archipiélagu de les Cícladas, Edá del bronce (2500-1600 e.C.).
- Oxetos de cerámica (vasos, copes, etc.) de decoración geometrizante (llinies rectes, curves, espirales).
- Pequeños ídolos en mármol de llinies sintétiques con ñariz de relieve destacáu.
  Arte minoico - Na islla de Creta surde na Edá del Bronce (III mileniu e.C.) la civilización cretense, denominada minoica pol mitu del rei Minos y el llaberintu del minotauru (identificáu col palaciu de Cnosos).
- Pintura mural decorativa d'harmonía y movimientu, colores vivos y visión frontera (frontalismo) acomuñada a una arquiteutura palaciega d'estructura informal y práctica (llaberíntica, con patios interiores y distintos niveles).
- Pieces de cerámica, poca escultura (pequeñes figures en magre y terracota), vasíes.
- Temátiques de lo cotidiano, animalística (mundu marín) y relixosa (pieces votivas y rituales).
  Arte micénico - Aqueos establecíos en territoriu de l'actual Grecia continental, Edá del bronce.
- Principal centru en Micenas, influyencia del arte minoico. Muralles de Tirinto.
- Arquiteutura monumental, pintura ensin la llixereza del arte cretense, temática militar y narrativa.
Otros artes europeos antiguos
  Arte celta - Estilu carauterísticu de los pueblos de llingua celta n'Europa central y occidental (Alemaña, Francia, centru y norte d'España), y nes Islles Britániques (Gran Bretaña ya Irlanda), onde pervivió hasta la Edá Media (Arte envierno-saxón). Nes demás rexones desenvolver dende la prehistoria (Edá del Bronce-Cultura de La Tène) hasta la conquista romana.
  Arte de los pueblos xermánicos - Estilu carauterísticu de los pueblos xermánicos. Vease tamién: Prerrománicu pa la contextualización del arte xermano mientres el periodu de les migraciones o invasiones bárbares (arte del periodu de les invasiones) que constitúi l'empiezu del arte medieval.
  Arte ibérico - Sur y este de la Península Ibérica: mariña del Mediterraneu, valle del Ebro y valle del Guadalquivir.
- Íberos: son los distintos pueblos indíxenes d'eses zones, lo qu'esclúi a los celtes (interior y norte). Llingües preindoeuropees, emparentaes col eusquera. Desenvuelven la so civilización por contautu colos pueblos colonizadores griegos y fenicios (Emporion -Ampurias-, Gadir -Cádiz-, Qart Hadash -Cartago Nova o Cartaxena-). Verdaderos estaos (el primeru y más importante, Tartessos).
- Escultures votivas y monumentos funerarios. Orfebrería. Ciudaes y poblaos cercaos (Ullastret).
  Arte etrusco - El pueblu etruscu desenvolvió la so civilización na rexón d'Etruria, actual Toscana ente'l sieglu IX e.C. y el sieglu II e.C..
- Arte funerario, cámares tumulares con pintura mural, urnes, estatuaria yacente en sarcófagos (sarcófagu de los maríos) y bustos.
- Pieces en bronce (Quimera de Arezzo) y terracota, orfebrería.
- Influencia de la dómina arcaica griega (Apolo de Veyes).
- Ciudaes cercaes (Veyes).

Arte antiguo d'otres civilizaciones editar

Una carauterística común al arte non occidental, sobremanera del de les civilizaciones asiátiques (India, China y Xapón), siquier vistu dende la perspeutiva de los historiadores del arte occidental, ye la de caltenese fiel a la so estética y a les sos formes entá dientro d'una evolución estilística ente la cencellez y el recargamientu. Según esa óptica, escarecería de la esconcertante variedá que presenta l'arte occidental, a pesar de ser extraordinariamente fecundu. Otra traza ye'l de la so significación esencialmente relixosa (inclusive nes temes que n'occidente seríen profanos y obscenos), frente al precoz surdimientu del arte civil n'Occidente.[20] Tampoco presentaríen nenguna discontinuidá como la que l'arte occidental esperimentó ente l'arte antiguo y l'arte medieval; colo qu'esti últimu conceutu nun suel aplicase a estes civilizaciones.

Les civilizaciones precolombines tienen un especial valor pa la Historia del Arte, yá que se desenvolvieron n'América ensin conexón dalguna coles civilizaciones del Vieyu Mundu, y aun así atoparon soluciones formales paraleles, como la pirámide o la cantería ciclópea, y vehículos similares pa la espresión artística, non yá nos trés grandes artes visuales (pintura, escultura y arquiteutura), sinón nes artes menores como la cerámica y l'orfebrería. Esta n'especial algamó unes cotes estraordinaries. Otres artes, sicasí, fueron esclusives americanes, como'l arte plumario, según delles téuniques, como'l llogru del pigmentu azul maya, qu'entá güei siguen siendo un misteriu (dambes cuestiones entepasen temporalmente de la Edá Antigua).

L'arte africano antiguu (conceutu que tamién s'aplica ensin solución de continuidá al de sieglos posteriores a la Edá Antigua, y ye munches vegaes identificáu col arte étnico de dómina colonial y postcolonial) foi especialmente valoráu poles vanguardies artístiques del sieglu XX (cubismu, espresionismu).[21]

Arte de la India antigua
  Arte de la India antigua - La Cultura del valle del Indo (Mohenjo-Daro) creó'l sustratu cultural sobre'l que se van imponer darréu los arios (un pueblu indoeuropéu), qu'introducen la relixón y lliteratura védica, que se va desenvolver nel hinduismu.
- La influyencia de los contactos coles civilizaciones persa (sieglu sieglu VI e.C.) y helenística (sieglu IV e.C.) va asumise y va recrear nos siguientes periodos:

- Periodu Maurya (rei Asoka, que mandó alzar 84.000 stupes budistes y grabar los sos edictos en cercos -lat o stambha- por tol so imperiu; el capitel de Asoka ye anguaño un símbolu nacional d'India.).
- Periodu o estilu Gandhara (arte greco-budista).
- Estilos locales (Mathurā y Amarāvati).
- Periodu Gupta. Adquier preponderancia l'hinduismu (construcción de numberosos santuarios), anque se toleraron les demás relixones. Relieves de sotileza equilibrada y risueña (Buda de Sarnath).

Arte del Estremu Oriente antiguu
  Arte de China antigua - La civilización china nació nes llanures montiegues ente'l Huang-ho (Ríu Mariellu) y el Yangtsé (Ríu Llargu o Ríu Azul).
- A partir de la Dinastía Zhou (primer metá I mileniu e.C.) estableciéronse los ciclos dinásticos nos que la figura del Emperador de China recibe y tien d'honrar el Mandatu del Cielu.
- Les tradiciones relixoses animistes convertir nun ríxidu sistema moral de cultu a los antepasaos col confucianismu sieglu VI e.C., que se consolidó inclusive cola adición de la filosofía del taoísmu y la división política del periodu de los Reinos Combatientes, reunificados coles dinastíes Quin y dinastía Han Han.
- Recibir el budismu pola ruta de la seda dende la India ente'l sieglu II e.C. y el sieglu I d. C., lo qu'esplica l'espardimientu de les representaciones de Buda. Dende China espublizaráse'l budismu zen a Xapón.
- L'usu de materiales perecederos n'arquiteutura, sometíos a constante caltenimientu y de bona desapaición produció que queden poques muestres xenuines.
-Son muncho más abondosos los exemplos d'escultura (exércitu de terracota) y el trabayu de los metales (vasíes de bronce) y de les piedres precioses (jade).
- La mayor parte de la pintura que se caltuvo ye de dómina posterior, pero implica'l so desarrollu en dómina antigua.
- Obres d'inxeniería a enorme escala: Gran Muralla China y Gran Canal de China.
  Arte del Xapón antiguu -Nel archipiélagu xaponés foise creando una civilización pol pueblu xaponés, sobre la base d'una ricicultura de pequeñes esplotaciones llabradores estrechamente venceyada al mediu físicu, espresada nuna relixón animista (el shinto) que darréu recibió la influyencia budista (el zen). La estructura política estatal esperimentó una historia trémbole ente enclinos descentralizadoras ya imperiales.
- La Yera Yayoi (200 e.C. - 200 d. C.) (sepultures de gran tamañu) y el periodu denomináu de les antigües tumbes (emperadores Ōjin (200-310) y Nintoku (310-399) presenten arte suntuario, con escultures llamaes haniwa, según pintura (tumbes de Kyushu -sieglos V-VI-; enterramientu real d'Otsuka).
- Arquiteutura relixosa pre-budista (templu de Isa).
- El templo de Horyu (empiezos del sieglu VII) ye la primer estructura arquitectónica budista en Xapón.
Arte precolombino antiguu
  Mesoamérica - Na altiplanicie central del actual Méxicu y l'América Central o Mesoamérica surdieron endógenamente civilizaciones con base na agricultura del maíz, que desenvolvieron ciudaes estáu competitives, con estructures estatales, relixones entamaes y escritura dende empiezos del I mileniu e.C., qu'en dómines posteriores daríen orixe a les civilizaciones maya y azteca.
- Nel Periodu preclásicu mesoamericanu desenvolviéronse les cultures olmeca, zapoteca, capacha, mixteca y la cultura de Teotihuacán.
- L'arte olmeca carauterizar polos sos cabeces colosales.
- Na zona del Méxicu central (Teotihuacán) llevantáronse la Pirámide del Sol y la Pirámide de la Lluna.
  Sudamérica - L'América andina desenvolvió cultures agropecuaries de la pataca y los camélidos autóctonos (llapada, alpaca y guanacu), base de civilizaciones urbanes y estatales social y culturalmente bien complexes (Civilización Caral, III mileniu e.C., pre-cerámica pero con arquiteutura monumental); anque nun utilizaron sistemes que puedan denominase puramente d'escritura (contabilidá y mensaxes por aciu el sistema del quipu).
- Nel territoriu de l'actual Colombia destaca la orfebrería de les cultures Quimbaya, Chibcha y Asoria.
- Nel Antiguu Perú, les cultures Chavín, Moche, Paracas y Naza, con tou tipu d'oxetos y construcciones, precedentes de los murios ciclópeos propios de l'arquiteutura inca, amás de restos bien enigmáticos (llinies de Naza, candelabru de Paracas -de problemática datación-) y otros que s'han mixtificado y anguaño considérense fraudulentos na so mayoría (piedres de Ica).
Arte africano antiguu
  Arte africano antiguu - Al sur del Desiertu d'El Sáḥara (bien ricu en arte prehistórico), l'espaciu denomináu África negra esperimentó una evolución cultural (neolíticu, edá de los metales, estaos, cultura escrita) muncho más tardida que l'África mediterránea; caracterizándose los sos nucleos por una gran dispersión y discontinuidá.
- Escultures en magre de la cultura Nok (norte de l'actual Nixeria, sieglu V e.C. - sieglu III d. C.).

Arte clásico y post-clásicu antiguu na civilización occidental editar

La dómina clásica de la civilización occidental fíxose corresponder cola civilización grecorromana: conceutu col que s'indica la fonda identidá y continuidá ente les de l'Antigua Grecia y l'Antigua Roma, ensin perxuiciu que dientro de caúna d'elles haya marcaes diferencies na evolución formal, conceptual ya ideolóxica. Ello ye que el periodu clásicu estrictu podría llindase al denomináu sieglu de Pericles (mediaos del sieglu V e.C. n'Atenes), considerando post-clásicu a tou arte posterior, yá que supón mayores o menores esviaciones d'esi modelu.

Muncho más trascendental ye la diferenciación ente Antigüedá clásica y Antigüedá tardida, anque nun tien de considerar se tampoco una rotura de civilización (nun hubo realmente discontinuidá), sinón un fondu tresformamientu na economía, sociedá, política ya ideoloxía, marcadamente na relixón cola imposición del cristianismu como relixón oficial del Imperiu romanu nel sieglu IV (ente l'Edictu de Milán -313- y l'Edictu de Tesalónica -380-); que tamién s'espresó con cambeos radicales nel Arte.

Arte clásico y post-clásicu pre-cristianu
  Arte de l'antigua Grecia - Tres la Edá Escura la civilización griega conformar nel sieglu VIII e.C. (poemes de Homero). Nes artes visuales pasar por un periodu orientalizante (finales del sieglu VIII e.C. y sieglu VII e.C., que desagua na dómina arcaica (sieglu VI e.C. y empiezos del sieglu V e.C., a la que, tres les Guerres Médiques, sigue la dómina clásica (segunda metá del sieglu V e.C. y sieglu IV e.C.), na que s'inclúi'l denomináu sieglu de Pericles, mientres la hexemonía d'Atenes y la guerra del Peloponeso.
-Grecia actual, mariña exea del Asia Menor (actual Turquía) y Magna Grecia (Sicilia y sur d'Italia).
- Arquiteutura relixosa: Templu griegu en piedra, evolución de la cabaña con teyáu a dos agües y columnes que determinen los órdenes arquiteutónicos nomaos polos llinaxes antiguos -dóricu, xónicu y corintiu -atribuyíu al enigmáticu escultor Calímaco-); en forma circular da'l tholos.
- Fidias dirixió'l proyeutu de Pericles pa l'Acrópolis d'Atenes (Partenón -arquiteutos Ictino y Calícrates-, Erecteión y Propileos -arquiteutu Mnesicles-); templos de Paestum, en Magna Grecia (sur d'Italia).
- Arquiteutura civil: pública (teatros) y privada (casa griega -oikos- , costumes de l'Antigua Grecia).
- Cerámica con pintura decorativa (cerámica de figures negres, cerámica de figures coloraes), con artistes consagraos pola fama y que roblen les sos obres dende'l sieglu VI e.C. (Clitias, Exequias -Ayax y Aquiles xugando a los dados-, Nearco), anque non tanto como los alfareros (Ergótimos, Amasis, Andócides) acomuñaos a grandes pintores de nome desconocíu (pintor de Amasis, pintor de Andócides). Nel sieglu V e.C. Eutímides y Eufronio (Llucha de Hércules y Anteo), grandes rivales.
- La pintura al frescu, que nun se caltuvo más que por copies y testimonios, empieza en Sicione y Corinto nel sieglu VII e.C., pero algamó'l culmen a mediaos del sieglu V e.C. (Polignoto -Toma de Troya, Descensu al Hades- y Mikón -Torna de los Argonautas-). Nel sieglu IV e.C. Zeuxis -Demos d'Atenes, libidines de tema erótica- Pánfilu de Anfípolis -teóricu de l'aplicación de la matemática a la pintura, entendida como proporción- y los sos dos discípulos: Pausias y el cume de la pintura antigua: Apeles (Afrodita Anadiómena, El Llevantu).
- Escultura en relieves (frontones, frisos y metopes de los templos) y en bultu redondu (estatues de dioses y héroes en mármol y bronce); tamién como elementu constructivu (cariátides, acroteres).
- Resultáu de la confrontación dientro del pensamientu helénicu ente mitu y logos, lo apolíneo y lo dionisíaco, el intelectualismo y el sentimientu; ye un arte qu'identifica guapura con virtú (kalokagathia), busca la perfeición na harmonía, l'equilibriu y la proporción (sophrosine), valorando al ser humanu midida de toles coses (antropocentrismu). Inspiráu na naturaleza, tiende a asonsañala con realismu.
- La espresión yera estereotipada na dómina arcaica (estatues masculines -Kurós, Cleobis y Bitón, sieglu VI e.C.- y femenines -Koré, Dama de Auxerre, sieglu VII e.C.; Hera de Samos, sieglu VI e.C.-, sorrisa arcaica, frontalidad, hieratismo) y serena nel clasicismu, onde nun se representa la feúra nin los estremos d'edá (va facer nel helenismu).
- El Canon basar na repetición modular (módulu de la columna n'arquiteutura, n'escultura un múltiplu de la cabeza con distintos valores: siete pa Policleto -Doríforo, Diadumeno, Discóforo, mediaos del sieglu V e.C.- y ocho, más espodáu, para Lisipo -Apoxiomeno, sieglu IV e.C.-).
- El conceutu de perfil griegu, ñariz griega, curva praxitélica (arquio del cadril), o otres partes del cuerpu, pasaron a ser un modelu de guapura clásica. La idealización d'esa guapura consiguíase, según testimonios escritos, por seleición de distintos miembros, les partes más belles de distintes persones reales consideraes exemplu de guapura y tomaes como modelos.
- Temática mitolóxica, y de la vida cotidiana, representando a los dioses como homes y a los homes como héroes (campeones olímpicos).
- Escultura del periodu arcaicu final o clásicu tempranu (empiezos del sieglu V e.C.), tamién denomináu estilu severu: Auriga de Delfos, frontón del Templu d'Enfea en Egina, Tronu Ludovisi, Tiranicidas, Bronces de Riace, Dios del cabu Artemisio, metopes del Templu de Zeus Olímpicu (Olimpia).
- Periodu clásicu maduru (segunda metá del sieglu V e.C.: Mirón (Discóbolu de Mirón), Fidias (nel Partenón -frisu de les Panateneas, Lapitas y centauros, estatua colosal crisoelefantina d'Atenea Partenos- y Estatua de Zeus en Olimpia) y Policleto.
- Periodu clásicu final (sieglu sieglu IV e.C.: Praxíteles (Afrodita Cnidia, Apolo sauróctono, Hermes col neñu Dionisio), Scopas (Ménade furiosa), Lisipo y Leócares (Apolo Belvedere).
  Arte helenístico - Helenismu ye'l periodu que va dende'l final del sieglu IV e.C. (muerte d'Alexandru Magnu y división del so imperiu) hasta'l final del sieglu I e.C. (conquista romana d'Exiptu). Non yá afectó a la civilización y al arte griego, sinón que la influyencia griega estender por tola Cuenca del Mediterraneu y Asia occidental hasta la India: nel Mediterraneu occidental pola continuidá y espansión de les colonies griegues establecíes nel periodu anterior, y nel Mediterraneu oriental y el Próximu Oriente pol establecimientu de los reinos helenísticos. Influyó de manera decisiva nel arte romano.
- Escultura con un plenu sentimientu d'emoción y movimientu, buscando'l desequilibriu frente al equilibriu de la dómina clásica. División n'escueles locales: escuela de Pérgamo (rei Arreyar I: Epígono -Gálata morrebundu-, Nicérato y Firómaco), escuela de Rodas (Agesandro, Polidoro y Atenodoro -Laocoonte-), escuela d'Atenes, escuela d'Alexandría.
  Arte romano - Monarquía romana, República romana y Imperiu romanu, cubren el periodu dende'l sieglu VIII e.C. al sieglu V d. C.. Alcuéntrase primero nel Latium (Italia Central), y estiéndese por tola Cuenca del Mediterraneu (Mare Nostrum).
- El periodu anterior a la receición de la cultura helenística (sieglu III e.C.) desenvuelve un arte llatino emparentáu con otros pueblos itálicos (sabinos y sobremanera etruscos) Lloba capitolina .
- El periodu clásicu del arte romano dura hasta'l trunfu del cristianismu (sieglu IV). Asimila y desenvuelve la cultura griega (órdenes arquiteutónicos, diseñu de los templos, concepción escultórica), incorporándola carauterístiques propies, tantu en materiales de construcción (mortero y cementu y formigón romanos) como en elementos arquiteutónicos (l'arcu -Arcu de trunfu- y la bóveda, orde toscanu y orde compuestu, principiu de superposición d'órdenes) y formes escultóriques (el semeya romana -esixíu pol cultu a los antepasaos y la propaganda política, y que dexa datar la evolución estilística y de la moda, sobremanera na espresión y el peñáu- y el relieve romanu, carauterizáu pola busca de la fondura y la perspeutiva) y pictóriques (los estilos pompeyanos, decorativos, narrativos o procurando'l trampantojo).
- Desarrollu arquiteutónicu con gustu polo colosal y magnificente, de la que con un acusáu sentíu pragmáticu y utilitariu. (pontes y acueductos -ponte d'Alcántara, Pont du Gard, Acueductu de Segovia-, calzaes). Edificios públicos (termes -termes de Caracalla-, teatru romanu -Teatru Marcelo-, circu romanu -Circu Máximu-, anfiteatros -Anfiteatru de Capua, Coliséu, Anfiteatru d'El Djem-, etc.), relixosos (templu romanu -Templu de Vesta, Maison Carrée, Panteón de Agripa-) y civiles (foru romanu, basíliques, palaciu romanu -Domus Aurea de Nerón, construcción orixinal del Palaciu de Letrán, depués convertíu en residencia papal-, villa romana -Villa romana del Casale- cola so versión de villa imperial -Villa Jovis o de Tiberio en Capri, Villa Adriana-, casa romana -domus, vivienda (Roma Antigua)-).
- Escultura histórica narrativa (frisos corríos en relieve: Ara Pacis, Columna trajana), bustos, estatues de cuerpu enteru (Augustu de Prima Porta) y escepcionalmente ecuestres (estatua ecuestre de Marco Aurelio).
Arte del cristianismu antiguu o de l'Antigüedá tardida
  Arte paleocristiano - Primer espresión artística del cristianismu, nel área del Imperiu romanu d'Occidente, ente'l sieglu IV y el sieglu V. Les espresiones anteriores (catacumbes son bien escases, y ocultes por causa de les persecuciones). La parte oriental del Imperiu va desenvolver l'Arte Bizantino, indistinguible de la occidental nesta dómina. A partir de les invasiones bárbares y l'establecimientu de los reinos xermánicos empieza'l arte medieval.
- Pintura mural (frescu) en catacumbes, relieves en sarcófagos. Usu d'iconografía y simbolismos cristianos (uves -eucaristía-, pexe -ICTUS, apócope de Iesus Christus-, pavu real, pelícanu, fénix, corderu -Bon Pastor-, crismón -XPO-, alfa y omega -principiu y fin-, etc.).
- Primeres basíliques cristianes, utilizando'l modelu del edificiu civil romanu.
  Arte bizantino - Arte cristiano del Imperiu romanu d'Oriente, dende'l treslláu de la capital del imperiu a Constantinopla hasta la so conquista en 1453 pol Imperiu otomanu; colo que cubre tol periodu del arte medieval, onde davezu se -y estudia ya inclúi.
- Influencia del arte grecorromano y enforma menor del arte oriental (frontera col Imperiu persa y tres el sieglu VII col Islam). Inflúi grandemente nel arte italiano medieval y nel arte de los reinos eslavos. El periodu de la iconoclasia (sieglu VIII ya IX) destruyó la mayor parte de la pintura y escultura anterior.
- Arquiteutura relixosa (cúpula).
- Pintura en frescu y tabla, y mosaicu de calter bidimensional y simbólicu, con horror vacui. Iconos, espuestos nel iconostasio).

Referencies editar

Bibliografía editar

  • ÁLVAREZ, José y PITA, José Manuel (1994) Historia xeneral del Arte - Pintura I - La prehistoria y el mundu antiguu - Los universos bizantín ya islámicu Madrid: Ediciones del Prau - Carrogio ISBN 84-7838-588-6
  • BARNECHEA, Emilio, FERNÁNDEZ, Antonio y HARO, Juan (1992) Historia del Arte, Barcelona: Vicens Vives ISBN 84-316-2554-6
  • BUSSAGLI, Marcu, Entender l'arquiteutura Madrid: Susaeta, ISBN 84-305-4483-6
  • CALÁU, Margarida, PAIS DA SILVA (2005) Jorge Henrique, Dicionário de Termos da Arte y Arquiteutura, Lisboa: Presença, ISBN 20130007
  • CHARBONNEAUX, Jean (1970) Grecia clásica (L'Universu de les Formes) Madrid: Editorial Aguilar
  • CHILVERS, Ian y otros (1992) Diccionariu d'Arte, Madrid: Alianza ISBN 84-206-5245-8
  • CHUECA, Fernando (1994) Historia xeneral del Arte - Arquiteutura I - Les primeres construcciones - La rellumanza exipcia - L'antigüedá clásica - El grandor de Bizancio Madrid: Ediciones del Prau - Carrogio ISBN 84-7838-582-7
  • ECU, Umberto (2004) Historia de la Guapura, Barcelona: Lumen ISBN 84-264-1468-0
  • GOMBRICH, Ernest (2001) La historia del arte Madrid:Editorial Debate -ISBN 84-8306-044-2
  • GÓMEZ CACHU, X. y otros (2006) Nuevu Arterama. Historia del Arte, Barcelona: Vicéns Vives, ISBN 84-316-7966-2
  • JANSON, H. W. (1992) História da Arte, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, ISBN 972-31-0498-9
  • LECLANT, Jean y otros (1978) Los tiempos de les pirámides (L'Universu de les Formes) Madrid: Editorial Aguilar -ISBN 84-03-38027-5
  • MARTÍN GONZÁLEZ, J. J. (1974) Historia del Arte, Madrid: Gredos (edición de 1992) ISBN 84-249-1022-2
  • MONTENEGRO, Ángel (dir.) (1986), Gran Historia Universal, volume 5: China ya India. Antiguos Imperios Orientales, Barcelona: Club Internacional del Llibru. ISBN 84-7461-654-9.
  • PARROT, Andre (1969) Sumer (L'Universu de les Formes) Madrid: Editorial Aguilar
  • Enciclopedies d'Historia del Arte:
  • Summa Artis, de Espasa Calpe
  • Ars Magna, de Planeta

Notes editar

  1. La mitificación del arte antiguo empezó na mesma Antigüedá, cola inclusión d'artistes nos mesmos mitos (Dédalu), y la glorificación de poetes (Homero). Nel casu d'Exiptu, Imhotep (personaxe al empar políticu y artista) foi inclusive divinizado. Menos importancia adqueríen los artistes en vida, anque dalgunos sí qu'algamaron gran sonadía y reconocencia, non exentu de cuestionamientos (casu de Fidias, al que la so cercanía a Pericles y la so intervención en grandes programes artísticos espunxo a crítiques y graves acusaciones). El grau d'almiración de Roma escontra Grecia foi tan estraordinariu qu'amenó reacciones intelectuales de los defensores de les vieyes virtúes republicanes que lo víen, escupuliciaos, como una muestra de dexeneración moral polo que significaba d'apegu a coses inertes sobrovaloraes (Cicerón, Séneca), lo que tamién foi la postura del cristianismu primitivu. El renacencia clásicu significó una mitificación xeneral de too lo antiguo, lo que tamién recibió crítiques contemporánees (como les lliteralmente destructives de Savonarola) y revisóse intelectualmente a partir del manierismu al superar la identificación clasicista de guapura, naturaleza y antigüedá (Vasari, Baltasar de Castiglione, Pietro Aretino); y sobremanera cola historiografía romántica (Jacob Burckhardt). Anque polo xeneral Vasari coincide cola tesis de Villani y Ghiberti de que l'arte algamó'l so cenit en Grecia y Roma clásiques, tornó cola cayida del Imperiu romanu, y recuperóse en Florencia dende Cimabue, en progresos socesivos que s'enllargaron hasta Miguel Ángel, ídolu personal de Vasari a quien mitifica extraordinariamente de la mesma; afirma tamién que les artes nun nacieron como xeneralmente creíase en Caldea o n'Exiptu, sinón na so Etruria natal. Anthony Blunt (1940) La teoría de les artes n'Italia del 1450 a 1560. Madrid: Cátedra (edición española de 1979) ISBN 84-376-0194-0 Similar foi, n'arquiteutura, la mitificación tantu de les obres clásiques como de la teoría artística (Vitrubio). mitu+del+arte+antiguo&source=web&ots=-bSVn0o76p&sig=H6vPujM8Aa9shLJU00m63bUERmI&hl=es&sa=X&oi=book_result&resnum=9&ct=result#PPA14,M1 El mitu de lo antiguo y el valor de presentar, pg. 14 de Arquiteutura de la Renacencia n'España, 1488-1599 Víctor Manuel Nietu Alcaide, Alfredo José Morales, y Fernando Checa Cremades.
  2. Álvarez y Pita, op. cit., pg. 41
  3. Umberto Eco, op. cit. , pg. 10:
    Magar ciertes teoríes estétiques modernes solo reconocieron la guapura del arte, subestimando la guapura de la naturaleza, n'otros periodos históricos asocedió lo contrario: la guapura yera una cualidá que podíen tener los elementos de la naturaleza (un formosu claru de lluna, un formosu frutu, un formosu color), ente que la única función del arte yera faer bien les coses que faía, de cuenta que fueren útiles pa la finalidá que se-yos asignara, hasta'l puntu de que se consideraba arte tanto'l del pintor y del escultor como'l del constructor de barques, del carpinteru o del barberu.
  4. Der kunst des griechen, audiovisual didácticu. Versión castellana de Crest Films: (2002) Grandes Dómines del Arte: 1. La Grecia Clásica, nº d'espediente ICCA 73.886.
  5. Umberto Eco, op. cit.
  6. Eugenio d'Ors, Lo barroco, Alianza/Tecnos, Madrid, 2002, citáu por Christopher Domínguez, D'Ors, l'ánxel barrocu, en Letras Libres, ochobre de 2002
  7. 7,0 7,1 Gombrich, op. cit., pg. 55
  8. Leclant, op. cit., pg. 59
  9. Leclant, op. cit., pg. 63-64
  10. Leclant, op. cit., pg. 79
  11. Parrot, op. cit., pg. 95-118
  12. Charbonneaux, op. cit., pg. 99-172
  13. «Antigua Grecia: Canon de Polícleto». Gobiernu d'España. Ministeriu d'Educación. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'avientu de 2008. Consultáu'l 7 d'avientu de 2008.
  14. Kenneth Clark, Civilisation: A Personal View , prestixosu documental televisivu de la BBC del añu 1969, del que se publicar tamién un llibru.
  15. Der kunst des griechen, op. cit.
  16. Felip Masó: El descubrimientu de Babilonia, en Historia National Geographic nº 65, mayu de 2009, pg. 92-94
  17. Albert ClayThe so-called Fertile Crescent and Desert Bay; Gordon Childe Los oríxenes de la civilización; Samuel Noah Kramer La Historia empieza en Sumer; C. W. Ceram Dioses, tumbes y sabios.
  18. Nubian Art (Museum of Fine Arts -Boston-). Rita Reif, [http://www.nytimes.com/1993/03/21/arts/arts-artifacts-nubian-art-treasures-move-into-the-spotlight.html Nubian Art Treasures Move Into the Spotlight] (New York Times, 21 de marzu de 1993).
  19. "... lo escaso de la información que tenemos sobre les artes de la Arabia preislámica o sobre lo que los árabes preislámicos sabíen alrodiu de les artes ye sorprendente. Dellos intelectualessobremanera Monneret de Villard, intentaron correxir esti defectu combinando fontes arqueolóxiques y lliteraries alrodiu de la Arabia preislámica. Otros dieron particular preeminencia a los reinos árabes de Siria ya Iraq como posibles promotores d'un arte árabe preislámico orixinal. Pero... la clave ye que, independientemente de lo que l'arte preislámico pudiera significar, foi llargamente ignoráu pola tradición musulmana posterior. Hai munches razones pa ello, nun siendo la menor los sistemáticos intentos de erradicar el pasáu jahiliyyah ("el tiempu de la inorancia", esto ye, tolos sieglos que precedieron a la Revelación a Mahoma). Cualquier cosa que los árabes paganos pudieren haber alcanzáu, namái podía ser un valor negativu; daqué a refugar. ... pue qu'en parte por causa de que esi arte tuviera demasiáu fuertemente acomuñáu coles odiaes clases altes de La Meca... los musulmanes pueden refugar la creatividá artística polo xeneral o en dellos aspeutos poles sos asociaciones con ciertos grupos sociales... una obra d'arte tien... un significáu social y ... esti aspeutu particular puede n'ocasiones ser el predominante." (Oleg Grabar, The Formation of Islamic Art).
  20. Martín González, op. cit., pg.101.
  21. Un bestiario africanu, ABC, 16-11-2006.

Enllaces esternos editar

  • Artehistoria:
  • Mitu y estilu - La estética de lo sagrao de les civilizaciones antigües atiense, predominantemente, a un realismu conceptual. Esto ye, a una concepción representativa pola que s'amuesen los oxetos non tanto como son na apariencia sensitiva cuanto como son interpretaos per parte del home. Rafael Argullol, Trés Miraes Sobre L'Arte, Icaria, 1985, ISBN 8474261090, pg. 30.
  • Sobrevivencia de la maxa y la frontalidad - Na Edá Antigua van perpetuase y desenvolvese dos concepciones carauterístiques de la Prehistoria, una del papel y algame del arte y otra de la forma. El primer conceutu fai de la imaxe un verdaderu doble del so orixinal y, como tal, dotar de los mesmos poderes qu'aquél. Ye sobremanera n'Exiptu onde hai d'afirmase esta noción del doble máxicu equivalente al so modelu. Nes tumbes, pintures murales o figurillas tallaes multipliquen les escenes de la vida corriente p'asegurar al muertu'l so usu eternu. Asina, el artemágicoy el artenarrativo acaben tamién por confluyir. Según el mesmu convencimientu, les estauínes de dioses o de mortales, n'Exiptu y en Mesopotamia, perpetúen una presencia. El cilindru sello, cuando figura una llibación, da igualmente a ésta un valor duraderu. Onde'l güeyu modernu prestar en mirar un episodiu anecdóticu, l'home d'entós percibía na pintura o la escultura la suplencia efectiva del ser o de l'acción qu'amuesa. Una concepción de la forma, establecida dende la Prehistoria, va perpetuase tamién nestes artes destinaes agora a durar sieglos. Trátase de la famosa llei de frontalidad. Esta convención fundamental de toles artes arcaiques esixe que los cuerpos sían figuraos según una disposición arbitraria más conforme a la lóxica qu'a les apariencies. Nun hai nello más qu'una aplicación más sistemática d'esi realismu conceptual (esto ye, más fiel a la idea que se tien en principiu d'una cosa que al aspeutu ufiertáu de fechu por ella a les miraes) del que la Prehistoria dio los primeros exemplos y que ye tan diferentealrealismomoderno, sensorial yóptico. L'en Paleolíticu ponen los cuernos de frente sobre un animal de perfil. Manuel Pérez Sánchez y otros, Dibuxu - Vol. IV - Historia del Arte, MAD-Eduforma, 2003, ISBN 8466509348, pg. 45.