Arzúa

conceyu gallegu de la provincia de La Coruña

Arzúa ye un conceyu español asitiáu na parte suroriental de la provincia d'A Coruña, na comunidá autónoma de Galicia. Se autodenomina "tierra del quesu" en referencia al quesu ellaboráu con lleche de vaca de la denominación d'orixe Arzúa-Ulloa.

Arzúa
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia d'A Coruña
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'Arzúa Xoán Xesús Carril Ramos
Nome oficial Arzúa (es)[2]
Códigu postal 15810
Xeografía
Coordenaes 42°56′N 8°10′W / 42.93°N 8.16°O / 42.93; -8.16
Arzúa alcuéntrase n'España
Arzúa
Arzúa
Arzúa (España)
Superficie 155.48 km²
Altitú 385 m
Llenda con O Pino, Frades, Boimorto, Melide, Santiso, Vila de Cruces y Touro
Demografía
Población 5901 hab. (2023)
- 3012 homes (2019)

- 3029 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.53% de provincia d'A Coruña
0.22% de Galicia
0.01% de España
Densidá 37,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodearzua.org
Cambiar los datos en Wikidata
Entrada principal de Arzúa.

Demografía editar

Fuentes: INE - gráficos por Wikipedia

gráfica demográfica

Parroquies editar

Patrimoniu artísticu editar

Arte relixoso editar

Ente los monumentos relixosos presentes nel conceyu destaquen:

  • Capiya d'A Madalena, que formó parte d'un antiguu conventu de agustinos p'atender a los caminantes fundáu nel sieglu XIV. Empecipióse la so restauración, con mires de convertila nun pequeñu muséu. Foi reinagurada como sala cultural el 21 de xunu de 2006, cola esposición itinerante de Maruxa Mallo. Anguaño ye puntu d'alcuentru y nial de múltiples actividaes culturales que pretenden averar el patrimoniu artísticu local a la población arzuana ya internacional.
  • Capiya d'O Lixo.
  • Capiya d'A Fonte Santa: Capiya asitiada al llau del Ríu Brandeso. Nel redolada atopen fontes d'agües sulfúriques que dan nome a la Capiya y redolada.

Arte Civil editar

Los monumentos civiles más destacaos del conceyu son:

  • Numberosos palacios pol conceyu.
  • Praza de Galicia: Plaza de planta cuadrangular asitiada nel centru de la villa. Destaca'l so paséu formáu por Plátanos centenarios, la Ilesia parroquial de Santiago'l monumentu a Les Queseres y la Fonte de los magüetos. Ye llugar d'alcuentru y nella realícense numberosos actos culturales y relixosos a lo llargo de tol añu.
  • Monumentu a Les Queseres: Escultura que representa a una quesera tradicional de principios del S. XX pa honrar a les muyeres que fixeron d'esti productu la seña d'identidá de la villa.
  • Fonte de los magüetos: Escultura en piedra que representa a dos ganaderos, muyer y home, suxetando a dos magüetos. Fai alusión a la llarga tradición ganadera de la villa.
  • Monumentu al emigrante. Escultura comtemporanea que representa a una persona llevando una maleta n'alusión a la emigración.
  • Monumentu al Pelegrín: Escultura compuesta d'un fuste nel cual atópase tallada la efixe d'un pelegrín. Ta asitiáu nel camín de Santiago al so pasu pel centru de la villa.
  • Casa de la Cultura. Antigua cárcel construyida coles piedres del otrora abandonáu Monesteriu de Sobrado dos Monxes y qu'anguaño ye un centru lúdicu onde s'imparten distintes materies. L'edificiu ye sede del conservatoriu de música llocal. Cuenta tamién con una sala de teatru na que se realicen diversos actos a lo llargo del añu.
  • El Viso

Cultura editar

Arzúa ye una de les últimes etapes del Camín de Santiago. Equí conflúin el camín francés y el camín del norte.

Gastronomía editar

Arzúa ye'l trubiecu del quesu con denominación d'orixe Arzúa Ulloa, unu de los más representativos de Galicia. El primer domingu de marzu celebra la 'Fiesta del Quesu'.

Fíos pernomaos editar

  • Rebeca Quintáns. Periodista y escritora, autora de Un rei golpe a golpe (2000), biografía ensin autorizar de Xuan Carlos I.

Fiestes llocales editar

 
Camín rural nel conceyu.
  • La 'Fiesta del Quesu' -festa d'Interese Turísticu Gallego celebra cada añu'l primer domingu del mes de marzu dende 1975. Ye un eventu con ensame d'actividaes alredor del quesu y la gastronomía, nel que destaca tamién la so programación cultural variada y los conciertos de rock y folk del 'Festival del Quesu'.
  • Fiesta del Corpus en xunu
  • Fiesta del Carmen en xunetu.
  • Fiesta de los Botes n'agostu.

Hermanancies editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar