El asbesto, tamién llamáu amiantu,[1] ye'l nome d'un grupu de minerales metamórficos fibrosos. Tán compuestos de silicatos de cadena doble. Los minerales de asbesto tienen fibres llargues y resistentes que pueden dixebrase y son abondo flexibles como pa ser enxareyaes y tamién aguanten altes temperatures. Por cuenta de estes especiales carauterístiques, el asbesto usóse nuna gran variedá de productos manufacturados, principalmente en materiales de construcción (texas pa recubrimientu de teyaos, baldoses y azulexos, productos de papel y productos de cementu con asbesto), productos de resfregón (embrague d'automóviles, frenos, componentes de la tresmisión), materies testiles termorresistentes, envases, paquetería y revestimientos, equipos de proteición individual, pintures, productos de vermiculita o de talcu, etc. Tamién foi detectáu como contaminante en dellos alimentos.[2]

Asbesto
Silicatu, carcinógeno ocupacional (es) Traducir y Carcinóxenu
Cambiar los datos en Wikidata

Les autoridaes médiques demostraron que los productos rellacionaos col asbesto/amiantu provoquen cáncer con una elevada mortalidá dende 1906.[3] A principios de la década de 2000 empezó a prohibise nos países desenvueltos y el so usu quedó totalmente prohibíu na Xunión Europea dende 2005, anque se sigue utilizando en dellos países en víes de desarrollu.

Asbesto.

El asbesto na naturaleza editar

Asbesto ye'l nome asignáu a un grupu de seis materiales fibrosos distintos (minerales fibrosos o variedaes fibroses de minerales que nun lo son) que s'atopen na naturaleza:

Nome común Nome del mineral variedá fibrosa
amiantu marrón grunerita amosita
amiantu blanco crisotilo
amiantu azul riebeckita crocidolita
amiantu-tremolita tremolita
amiantu-actinolita bisolita actinolita
amiantu gris antofilita

Toos tamos espuestos a bien pequeñes cantidaes de asbesto, xeneralmente de «crisotilo», nel aire qu'alendamos. Por regla xeneral, la cantidá que se rexistra n'interiores que nun son centros de trabayu ye paecida a la del aire ambiente.[4] Determinóse que les cantidaes que s'atopen nel aire de les zones residenciales cercanes a los centros industriales son más o menos les mesmes que nes zones urbanes, y dacuando llixeramente cimeres. La incidencia de la esposición natural al asbesto nel desarrollu de posteriores enfermedaes considérase inapreciable, sacante nel casu de poblaciones próximes a llugares d'estraición de asbesto, onde se constató una mayor incidencia d'enfermedaes rellacionaes con esi asbesto.

Propiedaes editar

Les escelentes propiedaes que presenta l'amiantu (aislantes, mecániques, químiques y de resistencia al calor y a les llapaes) y el so relativu so costo pueden esplicar les sos numberoses aplicaciones industriales, según el fechu de que figure, o figurara mientres munchos años, na composición de bien de productos o acabaos industriales. Amás, esisten numberosos xacimientos en tol planeta y el so costo d'estraición ye baxu.

Por cuenta de estes carauterístiques, utilizóse masivamente en diversos sectores: como material de construcción en texas, baldoses, azulexos, papel o cementu; na fabricación y arreglu d'automóviles, camiones y tractores (embragues, frenos, xuntes o componentes de la tresmisión); na fabricación, arreglu y caltenimientu de materiales ferroviarios; na construcción naval, arreglu y esguace de barcos; na siderurxa; nel sector llétricu (centrales térmiques y nucleares) y en diversos materiales testiles, envases o revestimientos. Cola esceición del crisotilo, toles formes d'amiantu son bien resistentes a los ácidos y a los álcalis y toes descompónense a altes temperatures (800-1000 °C) y por ello hanse utilizáu pa la proteición ignífuga d'estructures metáliques, traxes de bomberos. Por casu, la «crocidolita» emplegar na fabricación de tuberíes de presión, según reforzante de plásticos pol so gran resistencia mecánica.

El «crisotilo», tamién conocíu como «amiantu blanco», ye la fibra d'amiantu de mayor usu y representa el 94% de la producción mundial. La industria de fibrocemento ye con muncho el principal usuariu de fibres de crisotilo y representa cerca del 85% del usu total.[5]

N'España, cola Orde de 7 d'avientu de 2001 pola que se modificar l'anexu I del Real Decreto 1406/1989, de 10 de payares, pol que s'imponen llimitaciones a la comercialización y al usu de ciertes sustancies y preparaos peligrosos (BOE núm. 299 de 14 d'avientu) prohíbese la comercialización y usu de toles variedaes d'amiantu. Link al Institutu Nacional de Seguridá ya Hixene nel Trabayu (Dependiente del Ministeriu de Trabayu, España)

En Méxicu'l asbesto ye utilizáu pa manufacturar más de trés mil productos, como la fabricación de balatas, llámines y tinacos, testiles, guantes, impermeabilizantes, ellaboración de les cubiertes pa cables llétricos y sellos pa la industria manufacturera, según na industria refinador d'azucre, nes cubiertes de les calderes de miles de fábriques, aeropuertos, hasta en talleres de carpintería, utilicen esti material.

D'alcuerdu a la Norma Oficial Mexicana NOM-052-SEMARNAT-2005, Qu'establez les carauterístiques, el procedimientu d'identificación, clasificación y los llistaos de los residuos peligroses, el asbesto ye consideráu un residuu canceríxena y tóxicu ambiental.

El asbesto como axente canceríxenu editar

Los efeutos del asbesto sobre la salú son conocíos dende hai enforma tiempu, pos yá nel sieglu I, Pliniu'l Vieyu, en Roma, describía la enfermedá de los pulmones de los esclavos que texíen ropa de asbesto.

Los antiguos alquimistes creíen que les estraordinaries fibres del asbesto veníen de «los pelos de mítiques y tóxiques sacaveres resistentes al fueu y llamáronlo «llana de sacavera». La mortífera sustancia que segregaba la sacavera envelenaba árboles frutales y les agües de los ríos y pozos. Dizse que 2000 caballos y 4000 homes d'Alexandru Magnu perecieron na India en bebiendo nun regueru envelenáu por una sacavera.

Carlomagno tenía un mantel de fibres d'amiantu, col qu'impresionaba con actos de fueu a los sos güéspedes y comensales, que llimpiaba y blanquiaba a cencielles con introducilo na foguera.

Mientres la segunda metá del sieglu XIII, l'esplorador Marco Polo visitó mines de asbesto en China describiendo'l procesu d'estraición del mineral, refugando asina definitivamente los mitos y esaniciando l'antigua lleenda de la sacavera.

Foi en 1906 en Londres (Inglaterra) cuando foi descritu'l primer casu conocíu de fibrosis pulmonar por asbesto» nuna trabayadora de 33 años, del área de cardáu d'una fábrica testil.

Dende 1935 conócense los primeros trabayos que rellacionen científicamente la esposición al asbesto y el cáncer de pulmón, y en 1947 descríbense los mesoteliomes de pleura y peritonéu. Güei día reconozse que l'amiantu ye la más conocida de les sustancies industriales rellacionaes col cáncer de pulmón.

Anguaño tiense absoluta certidume de tres tipos de cáncer producíos por esposición al amiantu: asbestosis, cáncer del pulmón y mesotelioma.[6] Nun se reconoz una cantidá mínima del axente causal per debaxo de la cual un espuestu pueda considerase seguro. El cáncer de pulmón en trabayadores espuestos apuerta a hasta 10 vegaes más frecuente que na población xeneral.

Steve McQueen morrió de cáncer de pulmón el 7 de payares de 1980 a la temprana edá de 50 años, en Ciudad Juárez (Chihuahua, Méxicu). Créese que la so enfermedá pudo tar rellacionada cola inhalación del asbesto al llimpiar los cascos de los buques de la Marina.

Contaminación por asbesto industrial editar

 
Fibres de asbesto.

El asbesto causa enfermedá cuando ye esneldáu. La ingestión o'l contautu cola piel nun son víes d'ingresu demostraes como causa d'enfermedá. Les fibres d'amiantu son de tamañu microscópicu, esprender con facilidá, nun s'eslleen con agua pero se evaporan ya inclusive se mueven pel aire, ingresando al pulmón con cada inspiración que se faiga nun ambiente contamináu.

Les fibres de asbesto pueden pasar al aire o a l'agua por causa de la degradación de depósitos naturales o de productos de asbesto manufacturados. Les persones que trabayen n'industries que fabriquen o usen productos de asbesto o que trabayen na minería de asbesto, pueden tar espuestes a altos niveles de asbesto. Les persones que viven cerca d'estes industries tamién pueden tar espuestes a altos niveles de asbesto nel aire. Les fibres de asbesto pueden lliberar al aire al manipoliar materiales que contienen asbesto mientres l'usu del productu, baltaderes, caltenimientu, arreglu y renovación d'edificios o viviendes. Polo xeneral, la esposición asocede cuando'l material que contién asbesto ye alteriáu de manera tal que llibera partícules o fibres al aire.

Les partícules de asbesto non se evaporan al aire nin s'eslleen n'agua, pueden permanecer suspendíes nel aire por llargu tiempu y ser tresportaes llargues distancies pol vientu y l'agua antes de depositase. Les fibres y partícules de mayor tamañu tienden a depositase más rápido. L'agua potable puede tamién contener asbesto, por casu, procedente de tuberíes de fibrocemento que contienen asbesto.

Les fibres de asbesto nun pueden movilizase al traviés del suelu. Xeneralmente nun son degradaes a otros compuestos y van permanecer virtualmente inalteraes por llargu tiempu.

Estes enfermedaes tienen un llargu «tiempu de llatencia» (tiempu que trescurre ente la inhalación de la fibra y l'apaición de la enfermedá) que puede superar los 30 años. Asina, por casu, n'Alemaña, como en munchos otros países, ellaboráronse curves de siguimientu uso/enfermedá, dando como resultancia que, a pesar d'atayar l'usu del asbesto nos años noventa, el mayor númberu d'enfermedaes esperar pa dientro de 20 años. N'Estaos Xuníos nel añu 2000 finaron 1.493 persones per cáncer de pulmón rellacionáu cola esposición al amiantu (o asbestosis), frente a les 77 de 1968, siendo nel mesmu añu 2000 la principal causa de muerte por enfermedá profesional nel Reinu Xuníu. Los casos de cáncer de pulmón rellacionaos cola esposición al amiantu, denomináu MPM (Mesotelioma Pleural Malinu), van aumentar n'España hasta'l mediu millar al añu a partir de 2015. Anguaño rexístrense n'España ente 250 y 300 casos añales de MPM, un tipu de cáncer d'estrema mortalidá, que nun 85 per cientu de los casos venceyar a la esposición llaboral al amiantu.

Enfermedaes provocaes pol asbesto industrial editar

 
Fibres de asbesto afectando texíu pulmonar.

El asbesto afecta principalmente a los pulmones y a la membrana qu'envolubra a los pulmones, la pleura. L'amiantu/asbesto provoca principalmente dos tipos d'enfermedaes: cáncer y asbestosis

Asbestosis editar

Alendar altos niveles de fibres de asbesto por llargu tiempu o tener esposición curtia a altos niveles de asbesto, pueden producir mancadures que paecen repulgos nel pulmón y na pleura. Esta enfermedá llámase asbestosis; foi la primer enfermedá pulmonar que se rellacionó col amiantu y puede producir incapacidá y muerte.

Defínese como una fibrosis intersticial difusa de los pulmones, derivada de la esposición al polvu d'amiantu y, poro, preséntase comúnmente en trabayadores espuestos al asbesto. Les persones con asbestosis, por cuenta de esos repulgos nel pulmón, tienen dificultá p'alendar, de cutiu tien tos, y nos casos graves sufren dilatación del corazón.

Alendar niveles de asbesto más baxos puede producir alteraciones na pleura, xenerando les llamaes «plaques». Les plaques pleurales pueden manifestase en trabayadores y dacuando en xente que vive n'árees con altos niveles ambientales de asbesto. Los efeutos de les plaques pleurales sobre la respiración xeneralmente nun son serios, pero la esposición a niveles más altos puede producir un engrosamiento de la pleura que puede acutar la respiración.

Cáncer editar

El Departamentu de Salú y Servicios Humanos (DHHS), la Organización Mundial de la Salú (OMS/WHO) y l'Axencia de Proteición Ambiental (Environmental Protection Agency - EPA) de los EE. UU. determinaron que'l asbesto ye carcinóxenu pa seres humanos.

Sábese qu'alendar asbesto puede aumentar el riesgu de cáncer en seres humanos. Hai dos tipos de cáncer producíos por esposición al asbesto: cáncer de pulmón y el mesotelioma.

 
Mesotelioma malinu (fleches marielles) con efusión pleural (asteriscu mariellu). Lleenda:
1. Pulmón derechu,
2. columna vertebral,
3. Pulmón esquierdu,
4. Costielles,
5. Aorta,
6. bazu,
7. Reñón esquierdu,
8. Reñón derechu,
9. Fégadu.

Los primeros informes que rellacionaben el cáncer de pulmón y el asbesto daten de 1935.[7] El cáncer producíu pol asbesto nun apaez darréu, sinón que se manifiesta dempués de dellos años (el mesotelioma pleural suel tener un tiempu de llatencia de 20 a 40 años). Los estudios en trabayadores suxuren tamién qu'alendar asbesto podría aumentar les posibilidaes de contraer cáncer n'otres partes del cuerpu (estómagu, larinxe, intestín, esófagu, páncrees y reñones). La identificación y el tratamientu tempranos de too cáncer pueden aumentar la calidá de vida y la sobrevivencia de la persona.

Los síntomes habituales son: perda de mambís y de pesu, cansanciu, dolor torácicu, hemoptisis o expectoración de sangre y dificultá respiratoria.

Plantegóse que la combinación d'esposición al asbesto y al fumu de pitu aumentaba considerablemente les posibilidaes de contraer cáncer de pulmón, anque se considera nesta combinación al asbesto como'l principal causante de la muerte, percima del vezu tabáquico. Xeneralmente les empreses productores escúdense, entá anguaño, na posible incidencia del tabaquismu nel desarrollu del cáncer, pos la mayoría de la población industrial yera fumadora nes dómines de mayor usu del amiantu. Diverses sentencies xudiciales refugaron, dependiendo de los niveles d'esposición, que la incidencia del vezu tabáquico seya cimeru a la del amiantu pal desarrollu del cáncer d'orixe llaboral.

Ensame de muertes per cáncer, qu'enantes se diagnosticaben namái como debíos a cánceres de pulmón, considérense anguaño producíes pol asbesto, pero namái si realiza una correuta autopsia del fináu, polo que les estadístiques al respeutu nun son del tou fiables.[8]

Esiste discutiniu alrodiu de si'l crisotilo tien mayor o menor potencia canceríxena que'l restu de variedaes del amiantu[9]

Según unos informes médicos, nel pueblu barcelonés de Cerdanyola del Vallès (España) el rastru letal del amiantu producíu pola empresa Uralita dexó na zona 149 casos d'enfermedaes mortales dende 1997.[10]

Mesotelioma editar

El mesotelioma pulmonar ye un tumor malinu primariu de les superficies mesoteliales, que suel afectar a la pleura y, nun menor númberu de casos, al texíu qu'envolubra'l cuévanu abdominal (el peritonéu).

Diagnósticu y detección precoz editar

Los niveles baxos de asbesto pueden midise na orina, fieces, líquidos mucosos o en llavadures pulmonares de la población xeneral. Los niveles mayores que'l permediu toleráu de fibres de asbesto en texíos pueden confirmar la esposición, pero nun pueden predicir si van afectar a la salú.

Pa evaluar enfermedaes rellacionaes cola esposición al asbesto, precísase un historial médicu completu, un exame físicu y pruebes de diagnósticu. La radiografía de tórax ye la meyor ferramienta pa detectar nos pulmones cambeos que resulten de la esposición al asbesto. Pruebes de la función pulmonar y sondeos computerizados en tres dimensiones del pulmón tamién ayuden nel diagnósticu d'enfermedaes rellacionaes col asbesto.

Güei día, gracies a les meyores médiques, ye posible realizar controles a les persones espuestes al amiantu y detectar abondo ceo les enfermedaes derivaes de dicha esposición, lo que fai posible una intervención rápida de extirpación del tumor o la radioterapia de la zona afeutada; los métodos de detección que darréu se detallen son avezaes y cotidianos en cualquier hospital de los países más desenvueltos, polo que tendríen de formar parte del chequeo rutinariu y periódicu de toa persona espuesta:

  • Historial clínicu y exame físicu: Nel historial clínicu rexístrense los factores de riesgu y los síntomes que presenta'l paciente. L'exame físicu apurre información alrodiu de los nicios del cáncer de pulmón y otros problemes de salú.
  • Estudios radiolóxicos: Estos estudios utilicen rayos X, campos magnéticos, ondes sonores o sustancies radiactives pa crear imáxenes del interior del cuerpu. Con frecuencia efectúense dellos estudios radiolóxicos pa detectar el cáncer de pulmón y determinar la parte del cuerpu onde pudiera arrobinase. Llevar a cabu una radiografía de tórax pa ver si esiste dalguna masa o mancha nos pulmones.
 
Imaxe d'una tomografía qu'amuesa un tumor cancerosu nel pulmón esquierdu (flecha).
  • La tomografía computarizada (TAC): Da información más precisa avera del tamañu, la forma y la posición d'un tumor, y puede ayudar a detectar ganglios linfáticos engrosaos que podríen contener un cáncer procedente del pulmón. Les tomografíes computerizadas son más sensibles que les radiografíes de tórax de rutina pa detectar los tumores cancerosos n'etapa inicial.
  • Los exámenes d'imáxenes por resonancia magnética (RM): Utilicen poderosos imanes, ondes radiales y modernos ordenadores pa tomar imáxenes tresversales detallaes. Estes imáxenes son similares a les que se producen cola tomografía computerizada, pero son entá más precises pa detectar l'espardimientu del cáncer de pulmón al celebru o al migollu espinal.
  • La tomografía per emisión de positrones (PET): Emplega un indicador radiactivu sensible de baxa dosis que s'atropa nos texíos cancerosos. Les tomografíes ósees riquen la inyeición d'una pequeña cantidá de sustancia radiactivo nuna vena. Esta sustancia atropar n'árees anormales del güesu que puedan ser consecuencia del espardimientu del cáncer.
  • Citoloxía de esputo: Esaminar al microscopiu una muestra pa ver si contién célules canceroses.
  • Biopsia con aguya: Introduzse una aguya na masa mientres se visualicen los pulmones nun tomógrafu computarizado. Dempués estrayer una muestra de la masa y reparar per mediu d'un microscopiu pa ver si contién célules canceroses.
  • Broncoscopia: Introduzse un tubu flexible allumáu al traviés de la boca hasta los bronquios. Esti procedimientu puede ayudar a atopar tumores alcontraos centralmente o obstrucciones nos pulmones. Tamién puede utilizase pa faer biopsies o estrayer líquidos que se van esaminar col microscopiu pa ver si contienen célules canceroses.
  • Mediastinoscopia: Faise una corte pa tomar una muestra de texíu de los ganglios linfáticos mediastínicos (a lo llargo de la gorgoberu y de les árees de los principales tubos bronquiales). La observación de les muestres con un microscopiu puede amosar si esisten célules canceroses.
  • Biopsia de migollu oseu: Utilízase una aguya pa estrayer un nucleu cilíndricu del güesu pa ver si esisten célules canceroses.
  • Pruebes de sangre: De cutiu llévense a cabu ciertos analís de sangre p'ayudar a detectar si'l cáncer de pulmón estendióse al fégadu o a los güesos, según pa diagnosticar ciertos síndromes.

Identificación d'un material con amiantu editar

Nuna corte tresversal o en llugares estropiaos del material con asbesto/amiantu, puede reparase si tratar d'un material sospechoso de xenerar peligru potencial, afitándonos en si dichu material ta compuestu por fibra.

Si usté ye un particular y atopa dalgún material sospechoso de contener asbesto, tien de ponese en contautu con una empresa especializada que-y informará sobre cómo actuar coles midíes de seguridá fayadices. Conocer los productos[11] nos que s'usó amiantu puede ayudar a identificalo. La única forma d'asegurar qu'un determináu material contién amiantu ye por aciu un analís nun llaboratoriu especializáu.

Prohibición del asbesto/amiantu editar

En 1991 el Bancu Mundial axustó, como política, la so preferencia de nun financiar la manufactura o l'usu de productos que contengan asbesto.

El asbesto/amiantu (nos sos cinco formes anfibólicas: amosita, antofilita, actinolita, crocidolita y tremolita) ta prohibíu pol Conveniu de Rotterdam, robláu por más de cien países,[12] non ensin ciertu discutiniu colos países qu'inda esporten asbesto[13] El asbesto de crisotilo ye'l primer productu químicu qu'enfrentó una significativa oposición na convención de Rotterdam. Munchu observadores espresaron la so esmolición de qu'esta decisión puede sentar un precedente pa futuros discutinios sobre productos químicos económicamente importantes, tarreciendo que los intereses económicu y comercial puedan superar esmoliciones ambientales y sanitaries. «Les oxeciones de Canadá y de Rusia pa enlistar los asbestos de crisotilo son vergonzosamente egoístes, protexendo a esportadores domésticos comenenciudos na venta d'esti peligrosu químicu nel esterior» dixo Clifton Curtis, direutor del Programa Global de Productos Tóxicos de WWF. El gobiernu canadiense defendió la so aición, al dicir «Si ye amestáu (a la llista), pue ser percibíu per dellos países como señal de que'l crisotilo ye prohibíu». Los productos químicos na llista pueden esportase solamente d'un país a otru col permisu del gobiernu del estáu d'importación.[14]

L'amiantu foi prohibíu nos siguientes países: Alemaña, Arabia Saudita, Arxentina, Austria, Bélxica, Chile, Dinamarca, [[Emiratos



Árabes]], Eslovenia, España

(en 2001), Finlandia, Francia, [[Gran


Bretaña]], Grecia, Holanda, Islandia, Italia, Luxemburgu, Noruega, [[Nueva




Zelanda]], Polonia, Portugal, [[República


Checa]], Suecia, Suiza

y Uruguái[15] y foi acutáu severamente n'Australia y Brasil.

Estaos Xuníos editar

Por cuenta de la peligrosidá del material, n'Estaos Xuníos la manipulación del asbesto cuerre davezu al cargu de trabayadores con salarios que ronden ente 24$ y 55$ la hora o unos 53.000$ añales (2016).[16]

La EPA establez que la eliminación de cualquier residuu de asbesto tien de faese por aciu métodos bien cuidadosos. En casu de qu'esto nun asoceda, la EPA tien xurisdicción federal (como'l FBI) y les penes que resulten d'ello tienen categoría de delitu grave.

La incidencia xudicial de les demandes de responsabilidá n'Estaos Xuníos llevó a la quiebra de les principales empreses productores, dalgunes declaráronse insolventes en virtú del llamáu «Epígrafe 11», relativu a la quiebra financiera, pola cual un Tribunal puede aprobar la reorganización de la delda mientres la compañía sigue operando. El costo global de la cobertoria de les víctimes d'estes afecciones ye tan eleváu que desequilibra peligrosamente los rexímenes d'indemnización d'enfermedaes profesionales.

N'Estaos Xuníos, cuasi cincuenta mil persones per añu presenten una denuncia por causa d'enfermedaes provocaes pol amiantu. Les empreses aseguradores estauxunidenses gastaron 21.600 millones de dólares nestes enfermedaes hasta l'añu 2000. Amás, les empreses acusaes debieron desembolsar 32 mil millones de dólares. Les solicitúes d'indemnización podríen algamar los 260 mil millones de dólares n'EE.XX.[17]

El asbesto volvió ser tema de discutiniu tres los atentaos del World Trade Center en Nueva York del 11 de setiembre de 2001, nos que, tres el derrumbe de los edificios, lliberáronse delles decenes de miles de kilogramos d'esti material pulverizáu a l'atmósfera.

Europa editar

Los Gobiernos francés y alemán destinen, cada unu, más de mil millones d'euros per añu a la indemnización d'enfermedaes derivaes del amiantu.[17]

La mesma Comisión Europea fala d'una epidemia de 500.000 muertes nos próximos años, una cantidá 10 vegaes cimera a la d'accidentes de trabayu.[18] Envalórase que'l cáncer por esposición al amiantu va provocar más de 200.000 muertes mientres la próxima década nel Reinu Xuníu.[19]

El 4 de mayu de 1999, la Comisión Téunica de la Xunión Europea aprobó la prohibición d'usu de cualquier tipu d'amiantu a partir del 1 de xineru de 2005 p'aquellos países qu'inda non lo prohibieron, y nel añu 2006 la XE empecipió una campaña contra l'amiantu sol espresivu lema: «¡L'amiantu ye mortal!».

En virtú d'una direutiva de la Xunión Europea (XE), tolos Estaos Miembros debieron prohibir la comercialización y l'usu de cualquier tipu de asbesto.

España editar

N'España empieza a utilizase ensin nengún control a partir de los años cuarenta,[20] col nivel d'usu más altu na década de los setenta tres el despegue industrial, siguiendo'l so emplegu n'actividaes bien concretes hasta l'añu 2001, en que se prohibe totalmente el so usu.

La mayoría d'edificios construyíos n'España ente 1965 y 1984 contienen amiantu, bien nos sos elementos de construcción o bien nes sos instalaciones. Dellos espertos envaloren que los ciudadanos d'España viven ente tres millones de tonelaes d'amiantu. Numberoses empreses introducieron n'España productos realizaos con amiantu[21]

Los casos de cáncer de pulmón rellacionaos cola esposición al amiantu, denomináu MPM (mesotelioma pleural malinu), van aumentar n'España hasta'l mediu millar al añu, a partir de 2015; anguaño rexístrense n'España ente 250 y 300 casos añales de MPM, un tipu de cáncer d'estrema mortalidá, que nun 85% de los casos venceyar a la esposición llaboral al amiantu y frente al que, hasta agora, nun esistía nengún tratamientu farmacolóxicu magar que namái un 5% de los afeutaos son susceptibles de ser interveníos quirúrgicamente.[22]

Anguaño, debíu al escesivu tiempu que tarda'l cáncer en manifestase, los fallecimientos deber a persones que trabayaron con esti material va décades n'industries de fundición, navales..., en delles zones industriales como Ferrol (Galicia),[23] Uviéu (Asturies)[24] siendo Cartaxena la ciudá d'España con mayor incidencia de Mesoteliomas,[3] y ciertes zones del País Vascu, onde la medría de cáncer disparóse nos últimos años, siendo cimeru a la media nacional, aumentar cada añu'l númberu de casos nos que se reconoz la incidencia del amiantu nel desarrollu del cáncer.[25][26][27][28] Judicialmente empezar a reconocer ciertos derechos a los afeutaos y a los familiares de los finaos.[29]

La regulación n'España rellacionada col amiantu empecipióse yá en 1940 y dende 1947 yera obligatoriu pa les empreses realizar controles de los niveles d'esposición de los trabayadores al amiantu. La normativa básica ye'l Reglamentu sobre trabayos con riesgu d'amiantu, aprobada por una orde ministerial en 1984, que se complementa darréu con normes complementaries y dellos cambeos.

Acordies con el R.D. 363/1995, relativu a notificación de sustancies nueves y clasificación, envasado y etiquetáu de sustancies peligroses, l'amiantu ta incluyíu na llista harmonizada contenida nel anexu I y clasificáu como tóxicu y canceríxenu de categoría 1 y tien asignaes les frases R y S siguientes:

  • R 45.- Puede causar cáncer
  • R 48 / 23.- Riesgu d'efeutos graves pa la salú en casu d'esposición enllargada. Tóxicu por inhalación.

N'avientu de 2001 España adelantrar por aciu la Orde Ministerial de 7 d'avientu de 2001 al plazu máximu previstu hasta 2005 pola XE, pa prohibir la comercialización y usu de crisotilo (amiantu blanco) que yera l'únicu tipu qu'inda siguía siendo utilizáu n'España, sobremanera na forma de fibrocemento o uralita, yá que otres variedaes como l'amiantu azul» y l'amiantu marrón», fueron prohibíes n'España en 1984 y 1993 respeutivamente.

Magar les distintes prohibiciones y regulaciones numberoses empreses siguieron n'España utilizando amiantu en materiales de proteición personal como guantes o delantal termo-resistentes, ente otros, que facilitaben a los sos trabayadores.[30]

Obligaciones del empresariu del amiantu: Magar la prohibición del amiantu, esiste una normativa profusa que regula les obligaciones de seguridá que tienen de respetar trabayadores y empresarios. Tocantes a les empreses que realicen trabayos con riesgu d'esposición al amiantu, tienen la obligación d'inscribise nun rexistru especial y presentar un plan de trabayu detalláu antes d'acometer cualquier obra qu'implique la manipulación d'esti material y de xacíu al obligáu cumplimientu del restu del Reglamentu de Trabayos con Riesgu por Amiantu:

  • Prohíbense les hores extras y los sistemes d'incentivos y esíxese que'l númberu de trabayadores en contautu col amiantu amenorgar al mínimu indispensable. Otramiente, prohíbese la subcontratación d'estos trabayos de desamiantado.
  • Cuando non pueda sustituyise l'amiantu o evitar la esposición con midíes téuniques, va facilitase proteición personal a los trabayadores, básicamente mázcaru y ropa de proteición completa.
  • Los trabayadores espuestos tienen de disponer de dos taquilles pa evitar el contautu de la ropa de trabayu cola ropa de cai y tienen de camudase y duchase antes de comer y a la fin de la xornada. La llimpieza de la ropa de trabayu va correr al cargu de la empresa. Anguaño, encamiéntase l'usu de ropa de trabayu desechable (tanto interior como esterior) según l'usu d'unidaes de descontaminación (compartimientu puercu, ducha con filtros d'amiantu y compartimientu llimpiu).
  • Los llugares de trabayu onde esista esposición a amiantu tendrán de tar claramente delimitados y señalizaos. El pisu y les parés van ser llisos pa facilitar la llimpieza y ésta fadrá cada vez que se repare una acumuladura visible de polvu y con medios qu'eviten la dispersión de fibres al aire.
  • L'amiantu va tresportase y va almacenar en recipientes zarraos apropiaos. Les piles de sacos van ser protexíes con fundes de plásticu o similar y depositaes sobre superficies seques.
  • Los trabayadores con riesgu d'esposición a amiantu van someter a reconocencies médiques específicos previos al trabayu, reconocencies añales y, inclusive, reconocencies postocupacionales.
  • La empresa ta obligada a apurrir a los trabayadores y el so representantes tou la información relativa a los riesgos, midíes preventives y de proteición necesaries, según adomar a los trabayadores nos métodos de trabayu seguros.

Actuales países esportadores ya importadores editar

Escontra 1900, la cantidá estrayida nel mundu yera d'alredor de 30.000 tonelaes añales. La esplotación d'amiantu aumentó constantemente hasta algamar un picu en 1975, añu en que s'estrayxeron cuasi 5 millones de tonelaes. Tres los escándalos en 1995 baxó a 3 millones de tonelaes.

Güei día países como Canadá y Zimbawe, que son los dos mayores esportadores, xunto con China, Rusia, Perú y Brasil[31][32] siguen comerciando y unviando asbesto a otres partes del mundu, siendo'l so trabayadores afeutaos poles enfermedaes que provoca.

Magar que Canadá foi unu de los primeros países en prohibir la manipulación del amiantu con una severa regulación, anguaño ye unu de los principales esportadores, a países qu'empecipien el so desarrollu y nos que nun esiste llexislación restrictiva d'estos productos como India y los sos respeutivos mercaos y zones d'influyencia. Dicha actitú xeneró numberoses protestes internacionales.[33]

Otros países desenvueltos lleven tamién a reciclar el so asbesto a países en víes de desarrollu[34]

Asociaciones d'afeutaos editar

Por cuenta de la incidencia del amiantu nes muertes de trabayadores espuestos, esisten organizaciones ensin ánimu d'arriquecimientu que trabayen pola defensa de los sos derechos y los de los sos familiares.

  • APENA: Asociación de Perxudicaos pol Amiantu Rexón de Murcia.
  • AGAVIDA: Asociación d'afeutaos de Galicia.[35]
  • ASFAMI: Asociación d'Afeutaos pol Amiantu. [4]
  • APAAP Asociación Plataforma Afeutaos Amiantu nel Prat
  • ASVIAMIE: Asociación de Víctimes del Amiantu d'Euskadi.
  • AVIDA ANDALUCÍA: Asociación de Víctimes del Amiantu d'Andalucía.
  • AVIDA MADRID Asociación de Víctimes del Amiantu de Madrid.
  • UCA CHILE: Xuníos contra'l Asbesto de Chile.
  • AVIDA MALAGA :Asociación victimas del Amiantu Málaga
  • ADV.Amiantu.Valencia: Asociación en Defensa de les Victimas del Amiantu de Valencia.

Notes y referencies editar

  1. Anque popularmente considérense sinónimos, la Real Academia Española diferencia ente asbesto y amiantu:
    • asbesto (del llatín asbestos, y esti del griegu ασβεστος [asbestos], 'incombustible, inextinguible'): mineral de composición y calteres asemeyaos a los del amiantu, pero de fibres dures y ríxides que pueden comparase col cristal filáu, el so formula ye Mg3Si2O5(OH)4.
    • amiantu (del llatín amiantus, y esti del griegu αμίαντος [amíantos], 'ensin mancha'): mineral que se presenta en fibres blanques y flexibles, d'aspeutu sedosu. Ye un silicatu de cal, alúmina y fierro, y poles sos condiciones tien aplicación pa faer con él texíos incombustibles.
  2. «Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo». El grau de contaminación por amiantu de los alimentos sólidos nun s'estudió abondo. Detectáronse fibres d'amiantu nes bébores. Atopáronse hasta 12 x 10⁶ fibres/litro nes gaseoses (IPCS, 1986). (Inclusión de productos químicos nel anexu III del Conveniu de Rotterdam: Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. 2005)
  3. http://www.ecologistasenaccion.org/article19970.html
  4. Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo En dellos llugares rurales estremaos, la cantidá de fibres (> 5mm) ye, por regla xeneral, de < 1 fibra/litro (< 0,001 fibra/mL) y nel aire de les ciudaes fluctúa ente < 1 y 10 fibres/litro (0,001 a 0,01 fibres/mL) y dacuando más... El crisotilo ye'l tipu de fibra que se repara con mayor frecuencia nel mediu ambiente (IPCS, 1986; 1998) (Inclusión de productos químicos nel anexu III del Conveniu de Rotterdam: Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. 2005)
  5. Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo... Arriendes d'ello, el Comité alcordó encamentar a la Conferencia de les Partes que s'incluyera l'amiantu crisotilo nel anexu III del Conveniu de Rotterdam. El Comité aprobó tamién los argumentos en que se basaba l'encamientu, y convieno n'establecer un grupu de redaición ente xuntes por qu'ellaborara un documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre esi productu químicu. Darréu, el Comité alcordó un cronograma de trabayu pal grupu ente xuntes1 establecíu pa preparar un documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. L'argumentu, la decisión y el plan de trabayu axuntar al informe de la primer xunta del Comité como amiesto I.... (Inclusión de productos químicos nel anexu III del Conveniu de Rotterdam: Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. 2005)
  6. Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo Esiste un consensu xeneral na comunidá científica nel sentíu de que tolos tipos de fibres d'amiantu son carcinóxenos (Sociedá Real del Canadá, 1996 citáu pola C.Y., 1997) y pueden causar asbestosis, cáncer pulmonar y mesotelioma en casu de ser esneldaos. El crisotilo clasificóse ente los carcinóxenos humanos conocíos (IARC, 1987). La esposición plantega un mayor riesgu de asbestosis, cáncer pulmonar y mesotelioma que depende de la dosis (IPCS, 1998). (Inclusión de productos químicos nel anexu III del Conveniu de Rotterdam: Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. 2005)
  7. (Gloyne, 1935; Lynch & Smith, 1935
  8. mio_dm/oncologia/diagnostico/es/desarrollu/1095637_00.html Topen amiantu nel 10% de pacientes de cáncer de pulmón. L'Hospital del Valle de Hebrón quier convertise en centru de referencia na investigación sobre l'amiantu. N'unu de los sos estudios identificó la presencia d'esta sustancia nel 10 per cientu de pacientes con cáncer de pulmón que desconocíen haber estáu espuestos. (marzu de 2008)
  9. Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo La potencia canceríxena del crisotilo, comparáu a les formes anfibólicas, ye una tema que s'alderica cada vez más na bibliografía científica. Dellos autores llegaron a la conclusión de qu'hai abondes pruebes epidemiolóxiques pa demostrar que'l crisotilo, a esposiciones comparables, ye menos potente que les formes anfibólicas na inducción de cáncer de pulmón. Otra manera, otros sostienen que les variaciones nos riesgos tán rellacionaes col tipu d'industria y non col tipu de fibra y qu'esisten bien poques pruebes qu'indiquen que la esposición al crisotilo plantega un riesgu menor de cáncer de pulmón (Nicholson y Landrigan, 1994; Stayner y otros, 1996, dambos citaos por NICNAS, 1999) (Inclusión de productos químicos nel anexu III del Conveniu de Rotterdam: Exame del documentu d'orientación pa l'adopción d'un proyeutu de decisión sobre l'amiantu crisotilo. Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. 2005)
  10. El rastru letal del amiantu
  11. Productos
  12. Nel so 10º periodu de sesiones, celebráu en Xinebra del 17 al 21 de payares de 2003, el Comité Intergubernamental de Negociación adoptó'l documentu d'orientación pa tomar de decisiones respeuto del amiantu: crocidolita, actinolita, amosita, antofilita y tremolita a los efeutos de qu'esos productos químicos quedaren suxetos al procedimientu de CFP provisional. [1]
  13. El asbesto crea discutiniu en xunta de la Convención de Rotterdam.
  14. elpais.com.uy («Venezuela instalaba cases prefabricaes con amiantu pa sectores de baxos ingresos»]:
    Lo que se prohibió foi'l fibrocemento con asbesto o amiantu a los sos fabricantes, non a nós. Uruguái ta llenu de techos de fibrocemento con asbesto, en Montevideo y l'interior. Pero nun son tóxicos, porque'l asbesto yá ta encapsulado nel cementu. Lo que ye peligrosu ye la so inhalación mientres se fabrica. Agora utilízase fibra de celulosa. Hai munchos mitos sobre esta tema. Cualquier esquina de la ciudá ta llena de pequeñes partícules de asbesto que la xente aspira, pos s'utiliza nos frenos de los automóviles. Usté cuerre más riesgos nes cais 18 y Ejido que so un vieyu techu de fibrocemento con asbesto. Les viviendes Umissa tampoco son de plásticu, salvo les llaves de lluz o tableros, como en cualquier llar. Si mañana prohibiérase'l plásticu —lo que sería absurdu— utilizaríamos otru componente.
  15. Uruguái: Prohibición d'amiantu y asbesto [2]
  16. http://www.payscale.com/research/US/Job=Asbestos_Removal_Worker/Hourly_Rate
  17. 17,0 17,1 Informe de l'Asociación Internacional de Seguridá Social
  18. Los enfermos de cáncer por amiantu, una epidemia callada. La mesma Comisión Europea fala d'una epidemia de 500.000 muertes nos próximos años, una cantidá 10 vegaes cimera a la d'accidentes de trabayu. Según señalen los organizadores del actu «les muertes prematures son evitables. La vixilancia específica de la salú y la reconocencia profesional d'estes enfermedaes profesionales ya indemnización correspondiente son clave por que meyora la prevención frente a les múltiples sustancies canceríxenes utilizaes nel ámbitu llaboral y consiguir la detección precoz de la enfermedá, pa enllargar la esperanza de vida».
  19. «El cáncer por esposición al amiantu va provocar más de 200.000 muertes mientres la próxima década nel Reinu Xuníu, según los espertos». “Los más afeutaos van ser persones mayores de 60 años que trabayaron na industria de la construcción y les sos families. La enfermedá provocó yá 30.000 muertes nel país... Petu indicó que los más espuestos son los carpinteros, los trabayadores d'estelleros, metalúrxicos y lletricistes nacíos ente 1945 y 1950. El mesotelioma mató yá a dos veces más persones que'l cáncer de cérvix, afirmó l'espertu. Más de 2.000 persones son diagnosticaes cada añu d'esta enfermedá, ente que una persona muerre d'esa enfermedá cada cinco hores nel Reinu Xuníu, según la Fundación Británica del Pulmón” (revista Consumer, 22 de febreru de 2007)
  20. Prospección sobre la presencia d'amiantu o de materiales que lo contengan n'edificios Perampliu informe ellaboráu en 2001 pola Fundación pa la Prevención de risgos llaborales especialmente sobre l'amiantu na construcción n'España. Inclúi información sobre productos, fabricantes, distribuidores y aplicadores al traviés de la so publicidá en revistes y anuarios de la dómina (1909-1980), importaciones d'amiantu n'España, llexislación... (342 páxs.) Disponible a testu completu en PDF
  21. Internacional Combustion (calderes), Babcock Willcox (calderes), Armstrong (techos y suelos d'amiantu), Kaiser Aluminium (tuberíes y aislantes), US Gypsum (cementu aislante y tuberíes pa vapor), Owens Corning (aislantes de tuberíes) y Halliburton (refractores).
  22. Agoren una medría de cáncer de pulmón pol amiantu. (UITA, xunu de 2005)
  23. Les cifres de cáncer por amiantu en Ferrol dispárense al respeutive de la media del restu d'España El mesotelioma, el más mortíferu, ye cinco veces cimeru al restu del país... Ello ufierta como balance una tasa d'incidencia de 5/100.000 habitantes cuando n'España ye namái de 1,2. La edá media de los 14 casos documentaos ye de 71 años y de toos ellos, diez reconocen la esposición al amiantu. Seis d'ellos presentaben un tiempu d'esposición de les fibres del asbesto de 29 años. Una vegada diagnosticaos, la sobrevivencia foi d'ocho meses... la cifra total d'afeutaos que se remanen, unos 1.200 en tola área, ye namái la tercer parte del númberu total (La Voz de Galicia, xineru de 2008)
  24. Centru referencia silicosis Uviéu sollerta aumento cáncer pleural por amiantu. El neumólogu del Institutu Nacional de Silicosis d'Uviéu, Gumersindo Rego, sollertó güei d'un previsible aumentu hasta 2020 del númberu de trabayadores afeutaos por cáncer pleural pola mor del contautu col amiantu y de una «auténtica epidemia» de cáncer de pulmón. Cristóbal Carneiro, presidente de l'Agavida (Asociación Gallega de Víctimes del Amiantu), recordó que n'España hai 60.000 persones enfermes y que'l mayor númberu d'elles ta en Ferrol anque, según dixo, hai bien de enfermos pola mor del usu del amiantu en materiales como uralita de teyaos, tuberíes d'agua y unos trés mil aplicaciones más que nun tán rexistraos. (ADN, xunu de 2008)
  25. xuez-confirma-una enfermedá profesional-amiantu-Luzuriaga El xuez confirma una enfermedá profesional por amiantu en Luzuriaga. Fízose pública la sentencia del Xulgáu de lo Social númberu 2 de Donostia que reconoz que'l cáncer de pleura que carez José Luis Aranburu, ex trabayador de Victorio Luzuriaga de Usúrbil, «deriva» del so contautu diariu col amiantu. La Seguridá Social y Osalan almitieren esa causa, sicasí la direición de la empresa recurrió la determinación d'enfermedá profesional.
  26. informe mélicu-confirma-trabayo-amiantu-Fagor-Victorio-Luzuriaga Un informe médicu confirma'l trabayu con amiantu en Fagor Victorio Luzuriaga. Esplicó que trabayaben en Victorio Luzuriaga en contautu con amiantu, inclusive hasta «unos díes antes de xubilame en 2004». Ayeri mesmu un informe realizáu por M. A. L. R., médicu especialista en medicina del trabayu, acotó ante'l xuez, ensin nengún tipu de dulda, que carez «un cáncer malinu en pleura, diagnosticáu como mesotelioma epiteliode» y señaló «l'orixe profesional» d'esa contaminación. Recordó qu'un informe de Osalan reconoz «la esistencia d'esposición a amiantu nesa empresa guipuzcoana».
  27. [«Na industria naval y la siderurxa, comimos amiantu por un tubu».]
    Periodista: Fáleme del amiantu. ¿Qué magnitú puede tener el problema? Uzkudún: Hai datos oficiales de l'Axencia Europea de Salú nel Trabayu: 21.000 muertos por amiantu n'Europa. Güei mesmu echar# voz de una nueva incapacidá absoluta por mesotelioma en Luzuriaga, en Usúrbil. En tola siderurxa y la industria naval, los trabayadores comimos amiantu por un tubu. Agora empieza a salir de manera aplazada, y por eso debemos nun repitir los errores col xil cristalina, col polvu de madera.
    Jesús Uzkudún, responsable de salú llaboral de CC. OO. d'Euskadi
  28. L'amiantu provocó la muerte por cáncer de cuatro trabayadores de Juliana dende 2006. La muerte'l pasáu martes del trabayador de Factoríes Juliana, Alfredo Hevia Mendiguren, por cuenta de un cáncer provocáu pol amiantu, ye la cuarta que se produz dende l'añu 2006 pol mesmu motivu ente personal d'esi centru de trabayu. Juliana ye la factoría asturiana qu'atropa nesti periodu un mayor númberu de casos d'enfermedaes profesionales asociaes al amiantu, un material canceríxeno utilizáu hasta la so prohibición como aislante térmicu nos barcos que se construyíen nel estelleru xixonés... Operarios de EMA, Naval Xixón y Juliana yá finaron n'años anteriores.
  29. larinxe causáu_por amiantu,_reconocíu_como_enfermedá_llaboral El cáncer de larinxe causáu por amiantu, reconocíu como enfermedá llaboral. El Tribunal Supremu (TS) reconoció per primer vegada como enfermedá profesional un cáncer de larinxe del que morrió un estibador del puertu de Barcelona y que-y foi provocáu pola inhalación continua d'amiantu nel llugar de trabayu. La Seguridá Social refugaba les pretensiones de la vilba, representada polos abogaos del Coletivo Ronda, porque'l cáncer de larinxe nun ta espresamente reconocíu como enfermedá llaboral na rellación d'enfermedaes catalogaes como profesionales, anque sí lo ta'l de pulmón provocáu por inhalación d'amiantu.
  30. Un xuez reconoz una pensión de vilbedá por una enfermedá profesional causada por amiantu: El maxistráu destaca que s'acreditó que'l trabayador fináu emplegó guantes d'amiantu mientres ocho años, polo que «non cabo más que concluyir que la enfermedá carecida» ye la prevista nel real decretu de 1978 d'enfermedaes sistemátiques, carcinoma de pulmón por asbesto.
  31. Nueva ofensiva contra'l asbesto Autoridaes llaborales de Brasil promueven la prohibición del mineral canceríxenu que s'usa en más de trés mil productos. Prevese resistencia de parte de les empreses. La Sociedá Anónima Minería d'Amiantu (Sama), única productora de asbesto nel país, esportó 140 mil tonelaes del mineral en 2003. La Sociedá Anónima Minería d'Amiantu (Sama), única productora del mineral, y les industries que lo empleguen sostienen que nun ye peligrosu l'usu controláu de asbesto, acordies con lleis vixentes. En Brasil namái s'emplega'l llamáu asbesto blancu o crisotila, la variedá menos tóxica, dexada en munchos países, acoten. En Brasil hai cerca de 300 mil persones direutamente espuestes a esi mineral tóxicu, por trabayar n'empreses que la utilicen, según Fundacentro, organismu sanitariu del Ministeriu de Trabayu.
  32. Na mesma web de la esportadora brasilana SAMA, ésta reconoz esportar amiantu a más de 20 países.
  33. Tercer Alcuentru Sindical de Salú Ocupacional de los Trabayadores de la Construcción de Llatinoamérica y el Caribe: Enfermedaes profesionales y prohibición del usu del asbesto o amiantu:
    Canadá ye unu de los mayores esportadores de asbesto, y nós diriximos al so gobiernu p'amosa-y que los trabayadores en distintos partes del mundu tán esmolecíos pol so faigo de menos a la salú ocupacional y publica de los ciudadanos y trabayadores alredor del mundu. Rusia, China y Brasil son tamién grandes productores y esportadores de asbesto y tenemos que convencelos d'utilizar otros materiales alternativos. Sicasí, los sos gobiernos, a diferencia del gobiernu canadiense, nun financien les campañes de publicidá masivu nos países en desarrollu pa convencelos de que'l asbesto ye perfectamente seguro. Este ye un comportamientu amoral y de una descarga social de la clase más cínica. Ente que 40 países industrializaos prohibieron el asbesto y tán utilizando materiales alternativos, países en desarrollu son oxetivu de los vendedores de asbestos quien nieguen los peligros na salú con tal de llograr ganancies.
  34. Francia va destruyir na India un portaviones que contién a lo menos 105 tonelaes de asbesto El gobiernu francés quitó importancia a los peligros. La mayor parte del asbesto del Clemenceau yá foi esaniciada, afirmó'l voceru del Ministeriu de Defensa, Jean Francois Bureau. Pero Parigot dixo a IPS que «la mayor parte del material peligroso orixinalmente conteníu nel Clemenceau inda ta nel barcu». Parigot referíase específicamente a unos 40.000 metros cuadraos de baldoses contaminaes con asbesto. «El Ministeriu de Defensa nun pudo esplicar por qué esti asbesto nun podía ser esaniciáu en Francia», señaló. Hasta 40.000 trabayadores tán emplegaos en Alang pa desguazar barcos a mano. Espertos en salú y trabayu cunten que les condiciones llaborales ellí son pésimes y que la seguridá práuticamente nun esiste, la razón real por que los países industrializaos unvien ellí buques contaminaos pal so esmantelamientu. Parigot dixo que les refugayes del Clemenceau podríen ser atendíos en Francia.
  35. Agavida diz que los afeutaos d'amiantu son yá trés mil Carneiro fixo públiques estes cifres en calteniendo un alcuentru con parllamentarios del BNG

Enllaces esternos editar

  •   Wikcionariu tien definiciones y otra información tocante a asbesto.
  • Atsdr.cdc.gov («Cómo vivir con enfermedaes rellacionaes col asbesto (amiantu): una guía de autocuidado»; Departamentu de Salú y Servicios Humanos de EE. UU.; en dominiu públicu; n'español).
  • Hesa.etui-rehs.org («L'amiantu nel mundu»; en francés ya inglés)
  • osha.europa.eu (OSHA [Axencia Europea de Seguridá y Salú nel Trabayu]: «Amiantu na construcción»).